Gå til innhold

Hva er ulogisk med å tro på Gud?

Anbefalte innlegg

Capitan Fracassa skrev (5 timer siden):

Min kone ble aldri innmeldt i DNK av sine foreldre (de var heller ikke medlemmer), og våre barn har aldri blitt meldt inn. Jeg var heller ikke medlem da mine barn ble født (jeg meldte meg ut da jeg var rundt 20).

Allikevel har DNK på eget initiativ meldt inn min kone minst to ganger, og mine barn en gang hver. Dette var kun DNK sin feil, og en forkastelig politikk av DNK, som Stortinget ikke burde godkjent.

Hva blir negative konsekvenser av å bli innmeldt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
leticia skrev (6 timer siden):

Dette har vi snakket om tidligere I tråden. Det er mange eksempler på det motsatte også, at religionen ikke er bra for menneskers psyke.

Ofte så blir de som greier å bryte med en sekt f.eks til sektens største kritikere. Noen har også skrevet bøker om hvordan det var i sektens indre. Var vel en nylig TV serie også om problemstillingen...

Du tror at det hjelper. Det er hva du tror som faktisk er det avgjørende,  ikke hva "gud og jesus" faktisk gjør for deg...

Ene barnet mitt endte faktisk opp med å gå i en kristen barnehage en liten stund, siden det ikke var plass andre steder foreløpig.  Det var ganske syke greier hen kom hjem og fortalte. Hen hadde fått forståelsen av at det bare var å be til gud så fikk man alt man ønsket seg f.eks...

Jeg så litt av den episoden, den ble veldig vinklet da, med hensikt, de hadde en agenda.

Men jeg kjenner ikke alle de sektene, men jeg vet/kan litt..

Bla at de fleste ikke lenger får statstøtte.

Jeg skylder deg en unnskyldning igjen, da jeg fikk en advarsel for person angrep.

Jeg ble veldig provosert, og jeg gikk tydeligvis over streken og på person.

Jeg har selv klaget på andre, så jeg må også skjerpe meg.

Beklager 

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (25 minutter siden):

Jeg så litt av den episoden, den ble veldig vinklet da, med hensikt, de hadde en agenda.

Men jeg kjenner ikke alle de sektene, men jeg vet/kan litt..

Bla at de fleste ikke lenger får statstøtte.

Jeg skylder deg en unnskyldning igjen, da jeg fikk en advarsel for person angrep.

Jeg ble veldig provosert, og jeg gikk tydeligvis over streken og på person.

Jeg har selv klaget på andre, så jeg må også skjerpe meg.

Beklager 

Det er greit. Det kan gå en kule varmt for oss alle angående tema vi brenner for.

Det er med religion som med det meste annet i verden. Så lenge man ikke skader andre med det må man bare holde på. Det er når man ønsker å innrette både eget liv og andres liv etter religionens "regler" at jeg syns det blir farlig.

Jeg mener fremdeles at religion ikke er logisk. Som jo er det vi egentlig skal diskutere i denne tråden. 😘

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (14 timer siden):

Man må jo tenke på hvordan man skal begraves da, kremeres eller begraves. 

Og hvem og hvordan man skal ha begravelse.

Donere liket til forskning er en god løsning egentlig, da sparer man eventuell familie for det økonomiske åket en blir utsatt hver gang noen stryker med.  

Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (13 timer siden):

Hva blir negative konsekvenser av å bli innmeldt?

Først og fremst så vokser det frem en del tekster i form av blødende sår på kroppen, jeg tror det kanskje er sumerisk eller arameisk, i tillegg glødende kristne symboler på ryggen, tar jeg på dem så åpner det opp seg en portal til et forferdelig sted der blodet flyter i elver og alle møbler er lagd av levende forpinte mennesker, tapeten er i pastell farger, jeg opplever også noe stigmata, men det er en bieffekt tror jeg.  

Lenke til kommentar

Ulogisk? Med en gud? Er det egentlig noe å spørre om?? All religion er jo ulogisk og direkte fantasi. Eventyr, massekontroll og folkeoppdragelse er jo hele hovedpoenget med religion. Logikk er ikke del av dette regnestykket.

En fyr voldtar og dreper et barn. Mannen blir dømt til døden, men ber om tilgivelse fra en eller annen gud rett før dødsøyeblikket. Dette fører til at han blir tilgitt og kommer til himmelen og tilbringer evigheten der. Belønning! Barnet som ikke trodde på gud kommer til helvete og skal selvsagt pines til evig tid blant flammer og svovel. Straff!

"..men gud er rettferdig". Ok bubba.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (14 timer siden):

Kikhoste, voksesmerter, hjertesorg, nikotinsug, buksevann, omdømmetap, skabb, latskap med mere...

skaftetryne32 skrev (1 time siden):

Først og fremst så vokser det frem en del tekster i form av blødende sår på kroppen, jeg tror det kanskje er sumerisk eller arameisk, i tillegg glødende kristne symboler på ryggen, tar jeg på dem så åpner det opp seg en portal til et forferdelig sted der blodet flyter i elver og alle møbler er lagd av levende forpinte mennesker, tapeten er i pastell farger, jeg opplever også noe stigmata, men det er en bieffekt tror jeg.  

Kan nesten virke som dere har blitt innmeldt ufrivillig i samme kirke begge to, men kirken ser også ut som den er okkult, stemmer det?

Lenke til kommentar
Auto Asmodeus skrev (1 time siden):

Ulogisk? Med en gud? Er det egentlig noe å spørre om?

Det kommer jo an på hvordan man tolker spørsmålet. Det er ikke i seg selv ulogisk å tro på en gud. Men det kan jo fort tolkes som at det handler om en ganske bestemt Gud, den som er omtalt i bibelen og at det å tro på denne guden også innebærer at man tror på alt som står i bibelen. I så fall må man svelge en del selvmotsigelser. Arnulf Øverland tar opp en del av dem i "Kristendommen, den tiende landeplage".

Det som for min del fremstår som kanskje den største selvmotsigelsen er at Gud skulle være både allmektig og god. Gud har altså skapt jorden og alt liv. Dette livet følger en del fundamentale prinsipper som en allmektig Gud ikke kan ha vært ukjent med. Tvert imot, Gud er arkitekten bak alle premissene for livet.

Livet er en kamp (på liv og død), som absolutt alle vil tape før eller siden, ideelt sett i høy alder. Men det fødes mer avkom enn det er ressurser til og dette fører til en kamp mellom individer innenfor samme art i tillegg til den evige kampen mellom arter. Dette gjelder alle arter inkludert mennesket. For menneskene foregår som regel ikke kampen mellom enkeltindivider, selv om det også skjer, men det handler om å legge beslag på ressurser. Én av sidene ved dette er at det utkjempes kriger, både store og små, langvarige og kortvarige. En annen av sidene er tragedier som ekstrem fattigdom med høy barnedødelighet, sult, tørke og store epidemier. Det er slik naturen regulerer bestandene både for mennesker og dyr. Har det vært god kår for en bestand et sted i en periode, så vokser bestanden helt til den er for stor og så inntreffer tragedien by design. Det er vanskelig å tenke seg et mer ondskapsfullt konsept.

I denne verdenen har altså mennesker på ulike steder opp gjennom tidene diktet opp ulike eventyrfortellinger, kanskje for å trøste seg, og så har noen tatt dem bokstavelig. Så har det vist seg at mennesker er mottakelige for nærmest hva som helst bare de "hjernevaskes" tilstrekkelig grundig i ung alder. Noen, men langt færre, lar seg også påvirke i voksen alder. Dette ser vi tydelig i hvordan religionene er opptatt av å inkludere barn fra før de er i stand til å "tenke sjæl og mene". Hvis du forteller barna dine fra ung alder at de kommer til "Nangiala" når de dør, så har du gode muligheter for å bli trodd. Og hvis du sørger for at de regelmessig menger seg med likesinnede og deltar i ukentlige møter hvor det leses høyt fra "Mio, min Mio", er det nærmest garantert, i hvert fall om man lykkes med å stemple alle som ikke anerkjenner profeten Lindgren som "vantro".

Det er påfallende hvordan den kristne guden åpenbarer seg for folk i kristne samfunn og f.eks. ikke i buddhistiske samfunn, mens den muslimske guden tilsvarende holder seg til muslimske samfunn. Dette er i strid med læren om at man får troen i gave fra gud. Det er snarere en konsekvens av at Gud (eller alle guder) er resultatet av menneskelig fantasi/kreativitet, og ikke omvendt.

Og før noen ber meg bevise mine påstander, så presiserer jeg at jeg ikke nødvendigvis kan eller vil legge frem bevis, jeg oppfatter det bare som langt mer sannsynlig, ut fra det jeg har erfart at folk kan få seg til å tro, at det er menneskene som har funnet på Gud enn at det er Gud som har funnet på menneskene.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
PrettyBoy skrev (2 minutter siden):

Jeg tror på Gud, finnes Gud. Forhåpentligvis bra for meg, finnes ikke Gud. Ok. 

Så du velger hva du vil tro basert på hva du ser for deg vil gagne deg mest? Eller misforstod jeg deg nå?

Selv har jeg aldri opplevd at jeg kunne velge hva jeg vil tro. Det å bli overbevist er ikke et valg, slik jeg ser det.

Lenke til kommentar
Minkowski skrev (10 minutter siden):

Så du velger hva du vil tro basert på hva du ser for deg vil gagne deg mest? Eller misforstod jeg deg nå?

Selv har jeg aldri opplevd at jeg kunne velge hva jeg vil tro. Det å bli overbevist er ikke et valg, slik jeg ser det.

Jeg tror på Gud, og når jeg dør, tenker jeg at hvis Gud finnes, er det bra for meg (forhåpentligvis med tanke på paradis).

Hvis Gud ikke finnes, vil det ikke være noe etter døden.

Ikke gagne meg, jeg er overbevist om at det finnes en Gud.

Endret av PrettyBoy
Lenke til kommentar
cuberen skrev (14 timer siden):

Tipper kanskje Capitan har det litt morro eller noe?

😃

For å svare litt mer seriøst på @jjkoggan sitt spørsmål om hva negative konsekvenser av å blir innmeldt i DNK mot sin vilje er, så vil jo det variere fra person til person. Jeg har et helt avslappet forhold til DNK, så for min del er det hovedsaklig det prinsipielle, at jeg mener det var forkastelig å helt bevisst innmelde (hundre-)tusenvis av mennesker som aldri har vært medlem eller ønsket å være det.

For andre, f.ek.s homofile som følte seg dømt av kristne, kan de negative personlige konsekvensene være store.

For dere som ikke husker: rundt 2000 ønsket DNK seg et skikkelig medlemsregister, og måten det ble gjort på, var å registrere alle norske statsborgere som medlem (uten å informere personene det gjaldt), så sant de ikke fant direkte bevis på at personen hadde meldt seg ut, eller var medlem i et annet trossamfunn.

Av en eller annen uforklarlig grunn, klarte visst DNK å melde inn folk flere ganger også...

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (4 timer siden):

Er det ulogisk for deg å tro på det overnaturlige etter din erfaring?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...