Gå til innhold

Hva er ulogisk med å tro på Gud?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gouldfan skrev (4 minutter siden):

Jeg sa ateister i fengsel, altså da mener jeg gjengangere og grovt kriminelle.

Jeg er overbevist av at disse har godt av å endre seg, om ikke med Gud så med humanistisk filosofi.

Helt enig, akkurat slik religiøse gjengangere og grovt kriminelle har godt av å endre seg. Hva er forskjellen?

Sitat

Jeg er av den oppfatning at Human Etisk ikke har nok kraft i seg, iforhold til den hellige ånd...

Og jeg er av den oppfatning at det ikke finnes noen rasjonell grunn til å tro at den hellige ånd eksisterer eller har noe kraft. Det er i hvert fall ingenting i kriminalstatistikken som tyder på det.

Sitat

Men jeg har jo ikke prøvd human etikk selv da, men broren min er medlem der.

Du burde. Den handler om hva som er riktig å gjøre, ikke hva en bok mener en gud befaler.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (7 minutter siden):

Du vet ikke hva du snakker om, det finnes mange som har fått hjelp av religion.

AA er feks religiøse...

Det er mange som har fått hjelp av religiøse organisasjoner som du sier, og så er det mange som det har tippet totalt over for mentalt pga religion. Religion kan sånn sett være både bra og dårlig. Jeg syns det er mer dårlig enn bra med religion, mens du mener det motsatte.

https://www.forskning.no/religion-psykiske-lidelser/hallusinasjoner-eller-andelige-opplevelser/395074

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (22 minutter siden):

En Ateist som er i fengsel for vold eller annen lignende grov kriminalitet har ikke slike sperrer, mange av de følger egne kulturelle lover og lever utenfor samfunnet.

Akkurat som en teist. 

Gouldfan skrev (22 minutter siden):

For de i de fleste tilfeller hjelper det mye å få tro på Gud, med noen unntak selvfølgelig.

Gouldfan skrev (23 minutter siden):

Det bla mye derfor de har fengselsprest.

kan du dokumentere disse påstandene ?

Gouldfan skrev (24 minutter siden):

Er virkelig religion så provoserende??

Det er mye provoserende i bibelen, du kan vende det andre øyet til, men det er mye forferdelig i denne boken, selv om det sikkert er noe bra også så fjerner ikke det den ekstremt voldelige bronsealderidelogien som strengt tatt er grunnlaget for store deler av boken. Det som er enda mer provoserende er at religiøse alltid skal dytte sin religion på andre, finne på løgner om andre mennesker og deres livssyn, religion i skolen religion i politikk, det er ikke bare provoserende, det er direkte farlig. 

Gouldfan skrev (29 minutter siden):

Jeg ser ikke at jeg har noen person angrep mot dere? Bare vanlige innlegg, hva blir det neste? Caps Lock???

Men du diskuterer ikke på et redelig grunnlag, du kommer stadig vekk med påstander som ikke henger på greip i det hele tatt.

Gouldfan skrev (31 minutter siden):

eg sa ikke at de religiøse er mye bedre, noen påpekte at det var flest religiøse i fengsel, som var feil.

Har du noe dokumentasjon for denne påstanden, jeg kjenner til studiene selv, men som sagt, jeg hadde fort blitt "religiøs" jeg også om jeg fikk ekstra fritid, derfor jeg er litt skeptisk, men du mener altså det er mest ateister i fengsel ? Har du dokumentasjon ? 

Gouldfan skrev (34 minutter siden):

Poenget med Jesus er at de i fengsel feks kan få tilgivelse og starte på nytt, ikke at de skal fortsette å selge dop gjøre brekk eller rane...

Er det dette som er poenget med jesus ? 

Gouldfan skrev (35 minutter siden):

Uten Jesus sin tilgivelse så er jo den muligheten mindre.

Hvordan ?

• Liker 1
Lenke til kommentar
42 minutes ago, leticia said:

en religiøs bare kan legge alt i "guden"sin sine hender, og gjøre omtrent hva han vil. Det er jo bare å be littegrann, så er man tilgitt

Dette stemmer ikke med kristen lære. Dog er det grupper some tror på "Fri nåde" og "Hyper nåde". Men dette er ingen balansert lesning av NT som helhet. Tilgivelse er viktig og stort tema i NT, men det er ikke "bare å". Lever man som en kristen tyv feks så er det konsekvensen deretter. Om denne omvender seg og vil gjøre opp, da er det åpent for å bli tilgitt, siden man vil at folk skal forandre seg, men det er alltid en grense hvis man forherder seg og vil fortsette i samme spor. 

Bare så det er nevnt. Religiøse(kristne) kan være værre enn andre. Dette viser 1 Kor 5 bla. Og vi ser nok av såkalte Guds menn som manipulerer penger osv av god troende troende og mange andre ting.
Ville bla lest Romerbrevet kap 2, det går litt direkte og inndirekte på ting. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (15 minutter siden):

Og det de driver med er så jævla kjipt, hjernevaske uskyldige mennesker som desperat trenger hjelp inn i religion, fra det ene opiatet til det andre, det handler egentlig mer om utnyttelse enn om hjelp. 

Jeg tror ikke så mange er sinte på eller synes at AA, Frelsesarmeen eller Kirkens Bymisjon er kjipe.

Det finnes Ateistiske rehab steder i Norge også. Men tror det er for Narkomane. Det er fagbevegelsen tror jeg eller Arbeiderpartiet som startet.. Det heter Tyrili.

Vangseter vet jeg ikke hva er, men det koster jo penger da, mens de religiøse er gratis så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (12 minutter siden):

Det finnes Ateistiske rehab steder i Norge også. Men tror det er for Narkomane. Det er fagbevegelsen tror jeg eller Arbeiderpartiet som startet.. Det heter Tyrili.

Hva er det som gjør Tyrili stiftelsen ateistisk ? Tror ikke denne stiftelsen på guder ? 

Gouldfan skrev (13 minutter siden):

Jeg tror ikke så mange er sinte på eller synes at AA, Frelsesarmeen eller Kirkens Bymisjon er kjipe.

Kanskje fordi de ikke forstår hva de gjør, men AA er virkelig ikke noe å skryte av, de gjør ikke dette for å hjelpe alkoholikere, de gjør det for å hjelpe seg selv, ren hjernevask av mennesker med store problemer er det de driver med, det er en sinnssykt uetisk praksis. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
cuberen skrev (28 minutter siden):

Dette stemmer ikke med kristen lære. Dog er det grupper some tror på "Fri nåde" og "Hyper nåde". Men dette er ingen balansert lesning av NT som helhet. Tilgivelse er viktig og stort tema i NT, men det er ikke "bare å". Lever man som en kristen tyv feks så er det konsekvensen deretter. Om denne omvender seg og vil gjøre opp, da er det åpent for å bli tilgitt, siden man vil at folk skal forandre seg, men det er alltid en grense hvis man forherder seg og vil fortsette i samme spor. 

Takk for et (som vanlig) balansert svar fra den religiøse siden. Det går ofte litt for hett for seg, slik at nyansene helt drukner i spissformuleringer - og dette gjelder også i høy grad "min" (det ateistiske) siden. 🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (5 minutter siden):

AA er virkelig ikke noe å skryte av, de gjør ikke dette for å hjelpe alkoholikere, de gjør det for å hjelpe seg selv, ren hjernevask av mennesker med store problemer er det de driver med, det er en sinnssykt uetisk praksis. 

Du snakker av erfaring, siden du er så bastant?

Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (6 minutter siden):

I AA skriver vi ikke under på noen kontrakt eller avtale, og vi gir ingen høytidelige løfter om å holde oss edru. Vi vet hvor lite slike løfter er verdt. AA bygger på frivillighet og anonymitet. Det stilles ingen krav for å delta på AA-møter.

1. Vi innrømmet at vi var maktesløse når det gjelder alkohol – at livet hadde blitt umulig å holde styr på.
  2. Kom til å tro at en Makt større enn oss selv kunne gjøre oss mentalt friske igjen.
  3. Tok en bestemmelse om å overlate vår vilje og vårt liv til Guds omsorg, slik vi oppfattet Ham.
  4. Satte opp en inngående og fryktløs moralsk fortegnelse over oss selv.
  5. Innrømmet for Gud, for oss selv og for et annet menneske våre feils sanne natur.
  6. Ble fullt og helt rede til å la Gud fjerne alle disse bristene i vår karakter.
  7. Ba Ham ydmykt fjerne manglene i vår karakter.
  8. Satte opp en liste over alle personene vi hadde skadet, og ble villige til å gjøre opp med alle sammen.
  9. Gjorde opp ansikt til ansikt med disse menneskene, så sant det var mulig, bortsett fra når dette ville være til skade for dem eller andre.
  10. Fortsatte med personlig ransakelse, og når vi hadde feilet, innrømmet vi det umiddelbart.
  11. Søkte gjennom bønn og meditasjon å forbedre vår bevisste kontakt med Gud, slik vi forstod Ham, og ba bare om kjennskap til Hans vilje med oss og styrken til å følge den.
  12. Etter å ha fått en åndelig oppvåkning som resultatet av disse trinnene, prøvde vi å bringe dette budskapet til alkoholikere, og å praktisere disse prinsippene i all vår gjerning.»
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Når det gjelder slike kristne organisasjoner som hjelper folk på en eller annen måte, så syns jeg de gjør et godt arbeid.

Men samtidig så er det et alternativt motiv der, slik som @skaftetryne32 er inne på, om at religionen er det sentrale i "hjelpen".

F.eks her jeg vokste opp var det  organisasjoner som drev med barne - og ungdomsarbeid, som i seg selv var veldig positivt. Men man slapp ikke unna den j.... prekenen som de alltid skulle ha før man satte igang. Løsningen på det ble etterhvert å bare komme seint nok slik at den var ferdig før de kjekke aktivitetene begynte.

• Liker 3
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (3 minutter siden):
  1. Vi innrømmet at vi var maktesløse når det gjelder alkohol – at livet hadde blitt umulig å holde styr på.
  2. Kom til å tro at en Makt større enn oss selv kunne gjøre oss mentalt friske igjen.
  3. Tok en bestemmelse om å overlate vår vilje og vårt liv til Guds omsorg, slik vi oppfattet Ham.
  4. Satte opp en inngående og fryktløs moralsk fortegnelse over oss selv.
  5. Innrømmet for Gud, for oss selv og for et annet menneske våre feils sanne natur.
  6. Ble fullt og helt rede til å la Gud fjerne alle disse bristene i vår karakter.
  7. Ba Ham ydmykt fjerne manglene i vår karakter.
  8. Satte opp en liste over alle personene vi hadde skadet, og ble villige til å gjøre opp med alle sammen.
  9. Gjorde opp ansikt til ansikt med disse menneskene, så sant det var mulig, bortsett fra når dette ville være til skade for dem eller andre.
  10. Fortsatte med personlig ransakelse, og når vi hadde feilet, innrømmet vi det umiddelbart.
  11. Søkte gjennom bønn og meditasjon å forbedre vår bevisste kontakt med Gud, slik vi forstod Ham, og ba bare om kjennskap til Hans vilje med oss og styrken til å følge den.
  12. Etter å ha fått en åndelig oppvåkning som resultatet av disse trinnene, prøvde vi å bringe dette budskapet til alkoholikere, og å praktisere disse prinsippene i all vår gjerning.»

Det var litt ekstremt da. Tror det hadde vært lettere å bli alkoholiker, hvis man skulle deltatt på den hjernevasken der, enn å faktisk få hjelp til å komme ut av rusen 😆 Som du sier, det er bare at man bytter ut en rus mot en annen form for rus 😵

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (29 minutter siden):

Hva er det som gjør Tyrili stiftelsen ateistisk ? Tror ikke denne stiftelsen på guder ? 

Kanskje fordi de ikke forstår hva de gjør, men AA er virkelig ikke noe å skryte av, de gjør ikke dette for å hjelpe alkoholikere, de gjør det for å hjelpe seg selv, ren hjernevask av mennesker med store problemer er det de driver med, det er en sinnssykt uetisk praksis. 

Tyrilystiftelsen kommer fra arbeiderbevegelsen og er ikke religiøs...

Det andre du mener får du selv stå for, og mene hva du vil.

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (6 minutter siden):

Vi innrømmet at vi var maktesløse når det gjelder alkohol – at livet hadde blitt umulig å holde styr på

Og…:

PÃ¥inter skrev (16 minutter siden):

AA skriver vi ikke under på noen kontrakt eller avtale, og vi gir ingen høytidelige løfter om å holde oss edru. Vi vet hvor lite slike løfter er verdt. AA bygger på frivillighet og anonymitet. Det stilles ingen krav for å delta på AA-møter.

Helt frivillig.

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 minutt siden):

Tyrilystiftelsen kommer fra arbeiderbevegelsen og er ikke religiøs...

Ja ok, fin fint det altså, men hva i all verden gjør den ateistisk ? Tror ikke denne stiftelsen på guder ? 

Gouldfan skrev (3 minutter siden):

Det andre du mener får du selv stå for, og mene hva du vil.

Det er strengt talt 8 av 12 punkter som på den ene eller andre viset handler om religion, så ja jeg står for det. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (13 minutter siden):

Ja ok, fin fint det altså, men hva i all verden gjør den ateistisk ? Tror ikke denne stiftelsen på guder ? 

Det er strengt talt 8 av 12 punkter som på den ene eller andre viset handler om religion, så ja jeg står for det. 

Du har jo ikke religiøse Vangseter da for "fintfolk"

119.000 kroner tar den private klinikken Vangseter for et seks ukers opphold.

Og litt mindre for Arbeiderbevegelsen Tyrili.

Men poenget er at de fleste religiøse er gratis, og rusavhengige om de ikke er rike folk som Leticia har ikke råd til disse... Rus er oftest dyrt enten det er alkohol eller narkotika.

Human Etisk Forbund burde absolutt ha gratis rehab. Det er et betimelig spørsmål hvorfor Ikke "Ateistiske" er gratis, eller finnes, mens mesteparten av de religiøse er gratis....

Jeg synes det er ufint å bjeffe mot AA og deres steps, det har fungert for veldig mange og sikkert også for folk som ikke tror. Samtale terapi i grupper skaper fellesskap.. og det er ikke noe "prekener der" utover at man i skrittene tror på en Gud...

Istedenfor å bjeffe mot AA så burde dere heller skrive sinte brev til Human Etisk Forbund.. Hvorfor? De er en ideell organisasjon og burde tilby gratis rehab også..

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 minutt siden):

Du har jo ikke religiøse Vangseter da for "fintfolk"

119.000 kroner tar den private klinikken Vangseter for et seks ukers opphold.

Og litt mindre for Arbeiderbevegelsen Tyrili.

Så de er kapitalister altså, men det er ikke det samme som å være ateist, kort sagt du svarer egentlig ikke på spørsmålet, du avsporer.

Gouldfan skrev (2 minutter siden):

Human Etisk Forbund burde absolutt ha gratis rehab. Det er et betimelig spørsmål hvorfor Ikke religiøse er gratis, eller finnes, mens mesteparten av de religiøse er gratis.....

Gratis ? Religiøse organisasjoner får statsstøtte basert på medlemstall, jeg vet ikke hvor gratis det egentlig er, men helt gratis er det neppe. 

Bare den norske kirke får vel 1419 kroner per registrerte medlem i statsstøtte.  

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...