Gå til innhold

Hva er ulogisk med å tro på Gud?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
PÃ¥inter skrev (20 minutter siden):

Prøver iherdig, men som nevnt før, det har vært grunner til at jeg prøver å unngå den ufine debatt teknikken din.

Det er jo du som nettopp gjentok en stråmann-beskyldning for tredje gang uten begrunnelse, og gjorde minst to uredelige "quote-mining" fra mine svar, og nå påstår at det er jeg som er ufin, nok en gang helt uten å begrunne det.

Så på hvilken måte er det jeg som er ufin, og ikke du? Merk at jeg faktisk begrunner mine påstander, og ikke driver "quote-mining".

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (6 timer siden):

Nei det er ikke så ille galt, mange mennesker FINNER troen i fengsel.

Og forandrer livene sine, i motsetning til Ateistene som fortsetter som før.

De fleste innsatte i usa får jeg inntrykk av at "finner troen" i fengselet pga de får ekstra rettigheter i forhold til ikketroende, det er mye mulig det er grunnen til at det knapt eksisterer ateister i amerikanske fengsel. Og det er nok sånn at i vårt meget sekulære samfunn så har vi langt bedre rehabilitering av innsatte uansett hvilken tro de har.

Og om du mener ateister, i motsetning til troende fortsetter som før så kan du vel dokumentere det ? 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (1 time siden):

Men hvorfor gjør ikke du noe av dette selv?

Det er dette man kan kalle for religiøs dobbeltmoralisme. De har regler for andre, ikke for seg selv.

Takk forresten,  for klargjøringen din på at det slettes ikke var en stråmann jeg kom med.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (6 timer siden):

Det samme går jo iforhold til dere, dere kan ikke bevise at Gud ikke finnes.

Bevise hva egentlig ? Det er opp til deg å bevise dine påstander, det er ikke noen andre sitt ansvar å motbevise dine påstander som du selv ikke har bevis for.

Så nei det er ikke det samme. Bevisbyrden ligger på deg. 

https://en.wikipedia.org/wiki/Burden_of_proof_(philosophy)#Proving_a_negative

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (6 minutter siden):

Thus if a theist wants to convince a non-theist that God exists, he needs to provide arguments for his position, and if an atheist wishes to convince a non-atheist that God does not exist, he similarly needs to offer arguments for his position.
The burden of proof is assumed by whoever is trying to convince the other.

Dette er tull fra ende til annen, ja valide argumenter kan og skal brukes, men ubeviste påstander er ikke valide argumenter. 

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (1 time siden):

De fleste innsatte i usa får jeg inntrykk av at "finner troen" i fengselet pga de får ekstra rettigheter i forhold til ikketroende, det er mye mulig det er grunnen til at det knapt eksisterer ateister i amerikanske fengsel. Og det er nok sånn at i vårt meget sekulære samfunn så har vi langt bedre rehabilitering av innsatte uansett hvilken tro de har.

Og om du mener ateister, i motsetning til troende fortsetter som før så kan du vel dokumentere det ? 

Samvittigheten er vel ikke den beste om de er i fengsel allerede?

Bibelen (og dette mener jeg har noe å si) snakker om egen lov/samvittighet og Guds lov.

Slik jeg husker det i bibelen har også ikke troene en egen lov, dvs sin egen samvittighet.

Det kan være farlig for en selv og medmenneskene om en kriminell er Ateist, for da finnes det dårligere "egne lover" og sperrer.

Ifølge Bibelen så er også dere "Ikke troende" rettferdige om dere følger egen "samvittighet" eller samfunnets lover.

De i fengsel er jo der av en grunn, så deres samvittighet har kræsja litt.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (2 minutter siden):

Samvittigheten er vel ikke den beste om de er i fengsel allerede?

Hva kan jeg vite om det ? 

Gouldfan skrev (3 minutter siden):

Bibelen (og dette mener jeg har noe å si) snakker om egen lov/samvittighet og Guds lov.

Slik jeg husker det i bibelen har også ikke troene en egen lov, dvs sin egen samvittighet.

Det kan være farlig for en selv og medmenneskene om en kriminell er Ateist, for da finnes det dårligere "egne lover" og sperrer.

Med tanke på italienske mafiaen som i mange generasjoner har brukt katolske skikker til vaske vekk sine synder så er jeg ikke helt overbevist om at ateisten er en farligere kriminell, om det er det du prøver å si. Det er jo heller ikke sant det du sier, de sperrene du snakker om kommer innenfra, ikke fra en bok. Jeg kjenner til at det er ett normalt argument blant religiøse ekstremister er at det eneste som holder dem tilbake fra grenseløs vold er religion, det sier egentlig mest om hva slags mennesker de er.  

Gouldfan skrev (8 minutter siden):

De i fengsel er jo der av en grunn, så deres samvittighet har kræsja litt.

Ikke alltid, og noen av grunnene er idiotiske. Samvittigheten deres vet jeg fremdeles lite om. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (12 minutter siden):

For noe pissprat. En ateist har sine egne sperrer, mens en religiøs bare kan legge alt i "guden"sin sine hender, og gjøre omtrent hva han vil. Det er jo bare å be littegrann, så er man tilgitt :wallbash: (sorry for krassheten, jeg er bare drittlei av at religiøse forfekter at de er så mye mer moralske enn andre.)  Det er de ikke.  

• Liker 6
Lenke til kommentar
leticia skrev (15 minutter siden):

For noe pissprat. En ateist har sine egne sperrer, mens en religiøs bare kan legge alt i "guden"sin sine hender, og gjøre omtrent hva han vil. Det er jo bare å be littegrann, så er man tilgitt :wallbash: (sorry for krassheten, jeg er bare drittlei av at religiøse forfekter at de er så mye mer moralske enn andre.)  Det er de ikke.  

En Ateist som er i fengsel for vold eller annen lignende grov kriminalitet har ikke slike sperrer, mange av de følger egne kulturelle lover og lever utenfor samfunnet.

For de i de fleste tilfeller hjelper det mye å få tro på Gud, med noen unntak selvfølgelig.

Det bla mye derfor de har fengselsprest.

Hvorfor den krasse tonen av dere med gal emoji osv, jeg har diskutert med deg før og har følelsen av at du klarer å oppføre deg som folk ellers?

Er virkelig religion så provoserende??

Jeg ser ikke at jeg har noen person angrep mot dere? Bare vanlige innlegg, hva blir det neste? Caps Lock???

Jeg sa ikke at de religiøse er mye bedre, noen påpekte at det var flest religiøse i fengsel, som var feil. Da påpekte jeg at mange får troen på Gud og feks endrer helt livsmåte og begynner å jobbe med problem ungdom eller Wayback og annen frivillig arbeid.

Poenget med Jesus er at de i fengsel feks kan få tilgivelse og starte på nytt, ikke at de skal fortsette å selge dop gjøre brekk eller rane...

Uten Jesus sin tilgivelse så er jo den muligheten mindre.

Alle gjør feil engang i blant, jeg også. Feks røyk jeg på snusboksen igjen, og av og til krangler jeg og kona og kanskje sier noe sårende til hverandre...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (3 minutter siden):

En Ateist som er i fengsel for vold eller annen lignende grov kriminalitet har ikke slike sperrer, noen av de følger egne kulturelle lover og lever utenfor samfunnet.

For de i de fleste tilfeller hjelper det mye å få tro på Gud, med noen unntak selvfølgelig.

Det bla mye derfor de har fengselsprest.

Akkurat det der med fengselsprest er en syyyyk ordning. Det blir en diskriminering av de som ikke er kristne, og er en trussel mot trosfriheten. Trosfriheten sperres ute

Du syns sikkert at det hjelper å tro på Gud i de fleste tilfeller. Jeg forbinder derimot Gudstro med noe som er svært uheldig for det enkelte mennesket. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (7 minutter siden):

En Ateist som er i fengsel for vold eller annen lignende grov kriminalitet har ikke slike sperrer, noen av de følger egne kulturelle lover og lever utenfor samfunnet.

Det har åpenbart heller ikke en religiøs som sitter fengslet for tilsvarende forbrytelse

Sitat

Dette er enda en av dine grunnløse påstander. I så fall ville andelen religiøse forbrytere være klart lavere enn andelen ateistiske forbrytere, men det har du ikke noe grunnlag for å hevde.

Sitat

Hvorfor den krasse tonen av dere med gal emoji osv, jeg har diskutert med deg før og har følelsen av at du klarer å oppføre deg som folk ellers?

For min del blir jeg ikke provosert av dine påstander, jeg synes bare det er veldig dumt å skrive ting som:

Gouldfan skrev (32 minutter siden):

Her påstår du at ateister har dårligere moral enn religiøse, noe som er mer dumt enn provoserende.

• Liker 5
Lenke til kommentar
leticia skrev (2 minutter siden):

Akkurat det der med fengselsprest er en syyyyk ordning. Det blir en diskriminering av de som ikke er kristne, og er en trussel mot trosfriheten. Trosfriheten sperres ute

Du syns sikkert at det hjelper å tro på Gud i de fleste tilfeller. Jeg forbinder derimot Gudstro med noe som er svært uheldig for det enkelte mennesket. 

Det finnes nok hjelp for de som ikke tror også. Human Etisk Forbund feks. Men jeg vet ikke om de jobber i fengsel, men det burde de absolutt gjøre, alt som hjelper de er jeg for.

Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (4 minutter siden):

Det har åpenbart heller ikke en religiøs som sitter fengslet for tilsvarende forbrytelse

Dette er enda en av dine grunnløse påstander. I så fall ville andelen religiøse forbrytere være klart lavere enn andelen ateistiske forbrytere, men det har du ikke noe grunnlag for å hevde.

For min del blir jeg ikke provosert av dine påstander, jeg synes bare det er veldig dumt å skrive ting som:

Her påstår du at ateister har dårligere moral enn religiøse, noe som er mer dumt enn provoserende.

Jeg sa ateister i fengsel, altså da mener jeg gjengangere og grovt kriminelle.

Jeg er overbevist av at disse har godt av å endre seg, om ikke med Gud så med humanistisk filosofi.

Jeg er av den oppfatning at Human Etisk ikke har nok kraft i seg, iforhold til den hellige ånd...

Men jeg har jo ikke prøvd human etikk selv da, men broren min er medlem der.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Det finnes nok hjelp for de som ikke tror også. Human Etisk Forbund feks. Men jeg vet ikke om de jobber i fengsel, men det burde de absolutt gjøre, alt som hjelper de er jeg for.

Om du faktisk leste artikkelen jeg linket til? 

Ellers så syns jeg det er fint at du syns at alle burde få hjelp i fengsel fra de organisasjoner som er tilpasset deres egen tro. Jeg er vel mer for at man får inn mer nøytrale organisasjoner, slik som Røde kors, som allerede er inne med sitt besøkstilbud. 

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er av den oppfatning at Human Etisk ikke har nok kraft i seg, iforhold til den hellige ånd...

Kraft til hva? Man blir ikke lovlydig eller "snill" bare fordi man tror på den hellige ånd. 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (2 minutter siden):

Om du faktisk leste artikkelen jeg linket til? 

Ellers så syns jeg det er fint at du syns at alle burde få hjelp i fengsel fra de organisasjoner som er tilpasset deres egen tro. Jeg er vel mer for at man får inn mer nøytrale organisasjoner, slik som Røde kors, som allerede er inne med sitt besøkstilbud. 

Så på den nå. Jeg er enig i det som står. Men det er fortsatt bedre at noen får hjelp av prest enn at ingen får hjelp.

Det er misforståelse at prest kun hjelper de som tror, men jeg kan forstå at noen ikke troende ikke vil snakke med en prest. Jeg er helt enig at disse også skal ha et tilbud.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...