PÃ¥inter Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden Kakkelfant skrev (22 minutter siden): hva var logikken - hvorfor mente Platon og Aristoteles som de gjorde, hvilke argumenter brukte de? Etpar ting kan jo nevnes. Plato argumenterte for at kosmos viser tegn på intelligent design og hensikt, noe som antyder en guddommelig plan. Universets orden og skjønnhet, som stjernenes bevegelser og matematikkens harmoni, gjorde at han tenkte en styrende, rasjonell kraft sto bak. Plato knyttet moral til det guddommelige. Han hevdet at rettferdighet og dyd er i harmoni med den kosmiske orden styrt av formen av det Gode. Han understreker også at å tro på guder er avgjørende for en samfunnsmoral, ettersom guddommelig straff og overvåkning kan hindre umoralsk adferd. 1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden PÃ¥inter skrev (6 minutter siden): Etpar ting kan jo nevnes. Plato argumenterte for at kosmos viser tegn på intelligent design og hensikt, noe som antyder en guddommelig plan. Universets orden og skjønnhet, som stjernenes bevegelser og matematikkens harmoni, gjorde at han tenkte en styrende, rasjonell kraft sto bak. Plato knyttet moral til det guddommelige. Han hevdet at rettferdighet og dyd er i harmoni med den kosmiske orden styrt av formen av det Gode. Han understreker også at å tro på guder er avgjørende for en samfunnsmoral, ettersom guddommelig straff og overvåkning kan hindre umoralsk adferd. Men religiøse har da altså ikke en mer moralsk atferd enn andre. Våre funn strider mot den vanlige oppfatningen at barn fra religiøse hjem er mer altruistiske og snille enn andre. Studien viser at barn fra ateistiske og ikke-religiøse familier tvert imot er mer generøse, sier professor Jean Decety, via Science Daily. Ateister er også underrepresentert i fengsel utfra hvor stor andel av befolkningen de utgjør. https://www.nettavisen.no/brannfakkel-i-ny-forskning-religios-oppdragelse-gir-egoistiske-barn/s/12-95-3423158293 Det er gjort undersøkelser som viser at ateister er underrepresentert i fengsler. Tenk over det neste gang noen forfekter religiøs moral som høyverdig – det er flere religiøse enn ikke religiøse i fengsel. https://www.nrk.no/ytring/religion-skader-samfunnet-1.13885605 Man bør også tenke over hvilken tid disse filosofer levde i. 1 2 Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden leticia skrev (Akkurat nå): Men religiøse har da altså ikke en mer moralsk atferd enn andre Stråmann. Lenke til kommentar
Kakkelfant Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden 1 hour ago, PÃ¥inter said: Stråmann. Hva da stråmann, det er resultatet fra en studie hun referer til. 2 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden PÃ¥inter skrev (1 time siden): Stråmann. Shit! Traff jeg så bra at du ble målbundet. Hurra for meg 👏 3 2 Lenke til kommentar
Kakkelfant Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden (endret) Hmm, men så viser det seg også at den studien er trukket tilbake pga feiltolkning: "When we reanalyzed these data to correct this error, we found that country of origin, rather than religious affiliation, is the primary predictor of several of the outcomes." https://www.sciencedaily.com/releases/2015/11/151105121916.htm edit: Altså kulturelle innslag hadde mer å si enn religiøs tilhørighet Endret 11 timer siden av Kakkelfant Lenke til kommentar
leticia Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden Kakkelfant skrev (24 minutter siden): Hmm, men så viser det seg også at den studien er trukket tilbake pga feiltolkning: "When we reanalyzed these data to correct this error, we found that country of origin, rather than religious affiliation, is the primary predictor of several of the outcomes." https://www.sciencedaily.com/releases/2015/11/151105121916.htm edit: Altså kulturelle innslag hadde mer å si enn religiøs tilhørighet Men noen land har vel også mer kultur for religion... Uansett så som nevnt så er også ateister underrepresentert i fengsel, så jeg tviler faktisk ikke på at ateister har høyere moral enn religiøse. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden Kakkelfant skrev (4 timer siden): Hmm, men så viser det seg også at den studien er trukket tilbake pga feiltolkning: "When we reanalyzed these data to correct this error, we found that country of origin, rather than religious affiliation, is the primary predictor of several of the outcomes." https://www.sciencedaily.com/releases/2015/11/151105121916.htm edit: Altså kulturelle innslag hadde mer å si enn religiøs tilhørighet Nei det er ikke så ille galt, mange mennesker FINNER troen i fengsel. Og forandrer livene sine, i motsetning til Ateistene som fortsetter som før. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden leticia skrev (10 timer siden): Jaja, hvis man skal bruke en bok som bevisførsel, hvorfor ikke bare skrive en bok om at man er uskyldig hvis man havner i en rettsak når man er tiltalt for noe straffbart. Det må jo være bevis nok det for at man er uskyldig. For man tror jo på det som man har skrevet... 🫣😵 Det samme går jo iforhold til dere, dere kan ikke bevise at Gud ikke finnes. Det er derfor vi diskuterer.... Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden (endret) Gouldfan skrev (2 timer siden): Det samme går jo iforhold til dere, dere kan ikke bevise at Gud ikke finnes. Hvis du tenker deg om litt, burde du skjønne hvor dumt dette er som argument - hvis du bryr deg om det du tror er sant. Du kan ikke motbevise julenissen, tannfeen, mormons bok, scientologer, at Muhammed delte månen i to, alle hinduistiske, norrøne, greske eller egyptiske guder, eller at jeg har en drage på badet som har evne til å gi toppgevinst i lotto til alle som spør på rett måte. At du og andre religiøse tror på noe som det ikke finnes måter å motbevise eller bevise, viser på ingen måte at påstanden er sann, eller at det er grunn til å tro på den. Sitat Det er derfor vi diskuterer.... Men hvis diskusjonen skal gi noe mening, så trenger vi litt mer begrunnelse enn at du tror fordi du tror. Hvis ikke kan vi poste annethvert innlegg med kun "jo-ho" og "næ-hei". Dessverre er det ofte ikke mer enn "jo-ho" som er argument i dine innlegg. Endret 5 timer siden av Capitan Fracassa 5 Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden leticia skrev (7 timer siden): Shit! Traff jeg så bra at du ble målbundet Du spurte etter argumenter som Platon hadde for å tro, så flytter du målet med stråmenn, det var saken. leticia skrev (7 timer siden): Hurra for meg 👏 Hurra for deg 🎉 Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden PÃ¥inter skrev (17 minutter siden): Du spurte etter argumenter som Platon hadde for å tro, så flytter du målet med stråmenn, det var saken. Det er fint at du har lært at "stråmann" er negativt. Nå har du bare igjen å lære hva det betyr. 😉 En av tingene du skrev om Plato, var: PÃ¥inter skrev (9 timer siden): Han understreker også at å tro på guder er avgjørende for en samfunnsmoral, ettersom guddommelig straff og overvåkning kan hindre umoralsk adferd. Alt @leticia gjorde, var å svare at det finnes undersøkelser som tyder på at religiøse ikke har bedre moral enn andre, altså en direkte imøtegåelse av ett av argumentene i din post. Dette er dermed på ingen måte noen stråmann, hvorfor mener du at det var det? 2 Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden (endret) Capitan Fracassa skrev (18 minutter siden): Dette er dermed på ingen måte noen stråmann, hvorfor mener du at det var det? Her er dialogen: Kakkelfant skrev (11 timer siden): - hvorfor mente Platon og Aristoteles som de gjorde, hvilke argumenter brukte de? PÃ¥inter skrev (10 timer siden): Etpar ting kan jo nevnes. Plato argumenterte for at kosmos viser tegn på intelligent design og hensikt, noe som antyder en guddommelig plan. Universets orden og skjønnhet, som stjernenes bevegelser og matematikkens harmoni, gjorde at han tenkte en styrende, rasjonell kraft sto bak. Plato knyttet moral til det guddommelige. Han hevdet at rettferdighet og dyd er i harmoni med den kosmiske orden styrt av formen av det Gode. Han understreker også at å tro på guder er avgjørende for en samfunnsmoral, ettersom guddommelig straff og overvåkning kan hindre umoralsk adferd. Så kommer stråmannen: leticia skrev (10 timer siden): Men religiøse har da altså ikke en mer moralsk atferd enn andre. Hvis du hadde vært litt mer opptatt av å diskutere enn å ha rett, så hadde «læreren» sluppet å bli rettet på i etterkant. ☝ Endret 3 timer siden av PÃ¥inter Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Capitan Fracassa skrev (2 timer siden): Hvis du tenker deg om litt, burde du skjønne hvor dumt dette er som argument - hvis du bryr deg om det du tror er sant. Du kan ikke motbevise julenissen, tannfeen, mormons bok, scientologer, at Muhammed delte månen i to, alle hinduistiske, norrøne, greske eller egyptiske guder, eller at jeg har en drage på badet som har evne til å gi toppgevinst i lotto til alle som spør på rett måte. At du og andre religiøse tror på noe som det ikke finnes måter å motbevise eller bevise, viser på ingen måte at påstanden er sann, eller at det er grunn til å tro på den. Men hvis diskusjonen skal gi noe mening, så trenger vi litt mer begrunnelse enn at du tror fordi du tror. Hvis ikke kan vi poste annethvert innlegg med kun "jo-ho" og "næ-hei". Dessverre er det ofte ikke mer enn "jo-ho" som er argument i dine innlegg. Julenissen eller Santa Claus St.nicholaus var jo en ekte person fra tidlig Kristendom? https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Nikolaus_(helgon) De andre vet jeg ikke, men jeg kan ikke motbevise eller bevise det. Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden PÃ¥inter skrev (16 minutter siden): Her er dialogen: Så kommer stråmannen: Hvis du hadde vært litt mer opptatt av å diskutere enn å ha rett, så hadde «læreren» sluppet å bli rettet på i etterkant. ☝ Jeg begrunnet hvorfor det ikke var en stråmann. Du bare gjentar for tredje gang at det er en stråmann, helt uten å begrunne hvorfor. Ja, jeg liker å ha rett, men jeg er opptatt av å være etterrettelig, og å lære, men det er ingenting å lære av at du gjentar påstanden din enda en gang, uten å begrunne den. Ønsker du å rette på andre, bør du klare å begrunne hvorfor de tar feil. 1 1 Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Capitan Fracassa skrev (1 minutt siden): Ja, jeg liker å ha rett Er fullstendig klar over det. Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Gouldfan skrev (8 minutter siden): Julenissen eller Santa Claus St.nicholaus var jo en ekte person fra tidlig Kristendom? Mener du seriøst å si at siden St.Nicholaus var en ekte person, så er det sant at en fyr med røde klær og skjegg reiser til alle barn på julenatten, i en slede trukket av flyvende reinsdyr? Er det virkelig på det nivået du ønsker å diskutere? Gouldfan skrev (10 minutter siden): De andre vet jeg ikke, men jeg kan ikke motbevise eller bevise det. Korrekt, så betyr det at du tror på tannfeen og dragen på badet mitt? 1 Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden PÃ¥inter skrev (Akkurat nå): Er fullstendig klar over det. Men i motsetning til deg så forsøker jeg altså å være konstruktiv og etterrettelig i debatten, innrømme når jeg tar feil, begrunne mine påstander, og unngå slik "quote mining" som du gjør her. 2 Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Capitan Fracassa skrev (2 minutter siden): forsøker jeg altså å være konstruktiv og etterrettelig i debatten Bra, fortsett å jobb med det. Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden PÃ¥inter skrev (5 minutter siden): Bra, fortsett å jobb med det. Men hvorfor gjør ikke du noe av dette selv? 2 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå