Gå til innhold

Hva er ulogisk med å tro på Gud?

Anbefalte innlegg

afterall skrev (56 minutter siden):

Vil det si at alle eldre religiøse myter og fortellinger fra hele verden er sanne, fordi de ikke per din definisjon er oppspinn? Eller hvordan funker dette? 

Ånei, de fleste religiøse fortellinger har nok mye sant i seg, men:

Det finnes nok såkalte guder i himmelen eller på jorden, ja, det er mange guder og mange herrer.
6 Men for oss er det én Gud, vår Far.
Alt er fra ham, og til ham er vi skapt.
Og det er én Herre, Jesus Kristus.
Alt er til ved ham, og ved ham lever vi.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gouldfan skrev (13 minutter siden):

Vi er altfor stolte og overlegne, iforhold til hva forfedrene våre skrev ned i skrifter og pergament.

Bare hvis du mener det er å være stolt og overlegen å bruke vitenskapelig metoder til å finne ut når, hvor og av hvem det kan være skrevet, og om mytene stammer fra andre kulturer.

Sitat

Når det gjelder Jesus så tok 4! evangelister bryet med å skrive ned om livet til Jesus, noen av de kjente moren hans Maria som var med de første kristne da møtene var hjemme hos Jesus mor...

Dette vet du ingenting om. At noen av evangelistene kjente moren til Jesus er vel omtrent på nivå med de misforståtte historiene dine om Lukas, altså at det er noe du har hørt, men har null bevis for.

Sitat

Jeg lurer på om framtidens barn er like ignorante om videoer og skrifter vi lager???

Det er jo du som er totalt ignorant om Bibelens skrifter og dens tilbilivelseshistorie, og så kaller du andre for ignorante fordi de ikke tror blindt, slik du gjør!

• Liker 3
Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (59 minutter siden):

Ånei, de fleste religiøse fortellinger har nok mye sant i seg, men:

Det finnes nok såkalte guder i himmelen eller på jorden, ja, det er mange guder og mange herrer.
6 Men for oss er det én Gud, vår Far.
Alt er fra ham, og til ham er vi skapt.
Og det er én Herre, Jesus Kristus.
Alt er til ved ham, og ved ham lever vi.

Ok:

1. Gamle fortellinger fra alle religioner er sanne, fordi de har overlevd fram til i dag. Hva er den logiske koblingen her egentlig?

2. Vil du si at fortellingene om Krishna er sanne? Hva med Mohammeds åpenbaring fra Allah? Er dette sant? 

3. Eller har de noen sannheter i seg? Hvilke i så fall? Hvordan skiller du mellom ekte sannheter i andre religioner og eventuelle uekte sannheter? 

Du limer inn et bibelvers, men gjerne forklar med egne ord. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 time siden):

Vi er altfor stolte og overlegne, iforhold til hva forfedrene våre skrev ned i skrifter og pergament.

Når det gjelder Jesus så tok 4! evangelister bryet med å skrive ned om livet til Jesus, noen av de kjente moren hans Maria som var med de første kristne da møtene var hjemme hos Jesus mor...

Jeg lurer på om framtidens barn er like ignorante om videoer og skrifter vi lager???

-I gamle dager var de så dumme!!!

-De viste ikke engang hva mørk materie var, og de trodde på Big Bang teorien.. hahaha…

Litt som at vi ler av at de før trodde jorden var flat… vel noen tror det fortsatt…

Kan du fortelle meg hvem som har skrevet de fire evangeliene? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (5 timer siden):

hvorfor ville Jesus-myten ha dødd ut etter 100 år? Hvis du er helt overbevist om noe, føles det helt likt uansett om det er sant eller ikke. Slik er det i alle religioner (og andre ting man er helt overbevist om). 

Det hadde vært lett å avsløre oppspinn tror du ikke det? Ingen har klart å avsløre oppspinnet hans hittil. 

Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (15 minutter siden):

Det hadde vært lett å avsløre oppspinn tror du ikke det?

Nå er jo mye av det som står i Bibelen for lengst avslørt som oppspinn.

Eksempler på dette er skapelsesberetningene, Babels tårn, syndfloden, Israelittenes utvandring fra Egypt og erobring av Kanaans land og Jule-evangeliet, for å nevne noen.

Det er for øvrig avslørt som oppspinn at forbønn hjelper.

PÃ¥inter skrev (15 minutter siden):

Ingen har klart å avsløre oppspinnet hans hittil.

Jo da, alt jeg nevnte her er for lengst avslørt som oppspinn. Du kan jo selvsagt være en vitenskaps- og fakta-benekter som stikker hodet i sanden for alle disse, men de er likevel avslørt som oppspinn.

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 2
Lenke til kommentar
afterall skrev (7 minutter siden):

Gamle fortellinger fra alle religioner er sanne, fordi de har overlevd fram til i dag. Hva er den logiske koblingen her egentlig?

Jeg skrev mye sant i seg, ikke sanne. Det er kun en sann gud.

afterall skrev (8 minutter siden):

Vil du si at fortellingene om Krishna er sanne? Hva med Mohammeds åpenbaring fra Allah? Er dette sant? 

Se over.

afterall skrev (23 minutter siden):

Eller har de noen sannheter i seg? Hvilke i så fall? Hvordan skiller du mellom ekte sannheter i andre religioner og eventuelle uekte sannheter? 

Sannheten i bibelen skiller seg markant fra andre religioner.

Men det hindrer ikke andre guder å gjøre store undere. 

Disse er falske apostler, troløse arbeidere som opptrer som om de var Kristi apostler.  14 Det er ikke noe å undres over, for selv Satan skaper seg om til en lysets engel. 15 Da er det ikke merkelig at hans tjenere skaper seg om til tjenere for rettferdigheten. Men til slutt skal de få lønn etter sine gjerninger.

For falske messiaser og falske profeter skal stå fram og gjøre tegn og under for om mulig å føre de utvalgte vill.  23 Vær på vakt! Jeg har sagt dere alt på forhånd.

Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (54 minutter siden):

Jeg skrev mye sant i seg, ikke sanne. Det er kun en sann gud.

Se over.

Sannheten i bibelen skiller seg markant fra andre religioner.

Men det hindrer ikke andre guder å gjøre store undere. 

Disse er falske apostler, troløse arbeidere som opptrer som om de var Kristi apostler.  14 Det er ikke noe å undres over, for selv Satan skaper seg om til en lysets engel. 15 Da er det ikke merkelig at hans tjenere skaper seg om til tjenere for rettferdigheten. Men til slutt skal de få lønn etter sine gjerninger.

For falske messiaser og falske profeter skal stå fram og gjøre tegn og under for om mulig å føre de utvalgte vill.  23 Vær på vakt! Jeg har sagt dere alt på forhånd.

Ok. Takk. 

Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (4 timer siden):

Jeg har aldri blitt informert av Gud om noe som helst

Du har har hatt tilgang til bibelen hele livet, der informerer gud deg om det du trenger å vite, og:

Søker dere ham, lar han dere finne ham; men går dere bort fra ham, vil han vende seg bort fra dere

Nå vet jeg ikke nok om deg og hvorfor du ikke har opplevd å finne gud i bibelen, men han kommer med et viktig poeng her: 

Uten tro er det umulig å behage Gud. For den som trer fram for Gud, må tro at han er til,..

Endret av PÃ¥inter
Lenke til kommentar
afterall skrev (7 minutter siden):

Nei, vi kjenner verken identitet/navn på forfatterne eller spesifikke årstall disse tekstene er skrevet. 

Hvem bryr seg? forfatterne og opphavet ble muligens bestemt av høyere makter......

Det er mulig det er en årsak til hvorfor katolske kirke fra begynnelsen bestemte hvilke hellige tekster som ble nye testamente.

Testamente står for vitnesbyrd....

4 evangelier om Jesus liv mente de at var viktige. Imponerende at de skiver hele 4!!! Vitnesbyrd om Jesus....

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (3 minutter siden):

Hvem bryr seg? forfatterne og opphavet ble muligens bestemt av høyere makter......

Det er mulig det er en årsak til hvorfor katolske kirke fra begynnelsen bestemte hvilke hellige tekster som ble nye testamente.

Testamente står for vitnesbyrd....

4 evangelier om Jesus liv mente de at var viktige. Imponerende at de skiver hele 4!!! Vitnesbyrd om Jesus....

Først må jeg si det er vanskelig å følge deg. Du kaster ut noen løsrevne setninger her og der, men fullfører aldri et logisk argument. Mulig dette hadde fungerte mye bedre i en samtale ansikt til ansikt :)

Men hvorfor er det imponerende med 4 evangelier? Av og til stemmer de, samtidig som vi vet forfatterne tar feil av ting, og finner på ting. 

Har du sett hvor mange utgitte blader det finnes av Donald? Sykt mange. Er ikke det imponerende? 

Kjenner du til hvilke evangelier kirken ikke tok med? 

PÃ¥inter skrev (Akkurat nå):

Så da kan de være autentiske?

Har jeg påstått at de er inautentiske? Hva mener du med autentiske?

De blir ansett for å være autentiske i den forstand at de er fortellinger som er nedskrevet 40-80 år etter Jesu død. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (1 time siden):

Du har har hatt tilgang til bibelen hele livet, der informerer gud deg om det du trenger å vite, og:

Hvordan vet jeg at det er Gud som informerer meg? Og hvorfor trenger jeg å vite hvor jeg skal kjøpe slaver fra, at menn som ligger med menn skal steines, at jeg ikke må ha på meg klær av blandede stoffer osv?

At denne informasjonen kommer fra Gud, er en påstand du ikke har noen som helst bevis for.

Sitat

Søker dere ham, lar han dere finne ham; men går dere bort fra ham, vil han vende seg bort fra dere

Nå vet jeg ikke nok om deg og hvorfor du ikke har opplevd å finne gud i bibelen, men han kommer med et viktig poeng her: 

Uten tro er det umulig å behage Gud. For den som trer fram for Gud, må tro at han er til,..

Det er fortsatt ingen grunn til å tro at det er Gud som kommer med noen poeng, bare mennesker som (antagelig) trodde på dette.

Droppet du å følge opp det faktum at mye av Bibelen er avslørt som oppspinn?

Endret av Capitan Fracassa
Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (4 minutter siden):

Hvordan vet jeg at det er Gud som informerer meg?

Hvis dette har vært din holdning til bibelen hele livet så er det jo det her som gjelder:

PÃ¥inter skrev (1 time siden):

Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (2 minutter siden):

Du kan ikke svare på spørsmålet eller begrunne påstanden din, med andre ord, siden du bare svarer med en unnamanøver.

Nå var det din tro/mistro på bibelen vi snakket om, den forklaringen kan da ikke jeg stå for. Å begynner du med ufinheter igjen så legger jeg ballen dø.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...