Gå til innhold

Hva er ulogisk med å tro på Gud?

Anbefalte innlegg

jjkoggan skrev (56 minutter siden):

Du misforstår.  Jeg kan bli sikkert på noe samtidig som jeg vet at det ikke finnes 100% bevis for det   

Selvfølgelig er ikke 100% (absolutt) kunnskap en forutsetning for å vite noe eller tro noe. Har noen påstått dette? Vitenskapen opererer heller ikke slikt. 

Du sier videre at gud/Jesus verken kan bevises eller motbevises. Jeg er ok med å ikke motbevise, men hva med sannsynlighet? 

Du kan eksempelvis ikke motbevise hinduismens 33 millioner guder, antar jeg? Tror du på dem, eller gjør du ikke det? Og hvorfor? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
afterall skrev (1 time siden):

Selvfølgelig er ikke 100% (absolutt) kunnskap en forutsetning for å vite noe eller tro noe. Har noen påstått dette? Vitenskapen opererer heller ikke slikt. 

Du sier videre at gud/Jesus verken kan bevises eller motbevises. Jeg er ok med å ikke motbevise, men hva med sannsynlighet? 

Du kan eksempelvis ikke motbevise hinduismens 33 millioner guder, antar jeg? Tror du på dem, eller gjør du ikke det? Og hvorfor? 

De navngjetne Nefilim? Som man også har hørt om fortellinger om østover til nettop India?

Nefilim var de fallne englene som fikk barn med menneskene jentene og de fikk mektige kjempe barn.

https://www.claudiamerrill.com/blog/the-history-of-giants

Står om dette i Mosebøkene og Enochs bok, og masse andre skrifter..

Det er veldig merkelig at alle de gamle fortellingene alltid omhandler kjemper.

På 17-1800 trodde norske myndigheter eller de skolerte at det hadde funnets Jotner og Troll fordi de gamle skriftene er full av slike skapninger møtte troll på veien feks...

Noe må det ha vært, enten det var en Same trollmann eller en skapning som ikke finnes lenger.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
afterall skrev (50 minutter siden):

Religiøs tro er ikke primært basert på vitenskap og fakta som kan sannsynliggjøre noe.  Det dreier seg mer rundt det spirituelle som har lite å gjøre med vitenskap og fakta.  Slike diskusjoner blir da som å bruke vitenskapelige argumenter om kunst. 

Lenke til kommentar
afterall skrev (På 27.12.2024 den 14.18):

1. Hmm, men synes du det var en god test? Hvis gud er allvitende, mener du denne testen var nødvendig? 

2. Men hva spesifikt står det i 1 Mos 3,17? 

Du høres litt ut som anklageren  satan når du messer opp og opp igjen med dine anklager mot Gud... Omtrent som å høre verset fra Bibelen da Satan fristet Jesus og ville ha han til å hoppe fra Tempelets tiden for å teste Gud !

Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (4 minutter siden):

Religiøs tro er ikke primært basert på vitenskap og fakta som kan sannsynliggjøre noe.  Det dreier seg mer rundt det spirituelle som har lite å gjøre med vitenskap og fakta.  Slike diskusjoner blir da som å bruke vitenskapelige argumenter om kunst. 

Hva skjer etter døden er jo noe som vitenskapen prøver å finne noen svar på også, så her tar du litt feil. Men da er man inne i en dimensjon der ingen kommer tilbake fra, så vitenskapen(menneskets) kommer uansett til kort. Men å kalle det ulogisk :) Ja det er like stupid som å si at etter døden er det ingenting. Derfor er det så mange mennesker som ikke tror på det heller. Fordi det er ulogisk.

Lenke til kommentar

Evig liv er snart mulig for mennesker da, med AI og at Musk er nær å lagre hjernen til folk personlighet og minner og sette i en Android/robot.

Jeg har forståelse for at folk har vansker med å tro at Gud er kapabel til å gjenoppreise folk fra middelalderen eller folk som er kremert.

For 50-70 år siden var det ganske utenkelig at en fyr som Musk kunne selge noen evig liv.

Men om Musk kan snart så er det vel mulig at Gud kan også?

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 time siden):

De navngjetne Nefilim? Som man også har hørt om fortellinger om østover til nettop India?

Nefilim var de fallne englene som fikk barn med menneskene jentene og de fikk mektige kjempe barn.

https://www.claudiamerrill.com/blog/the-history-of-giants

Står om dette i Mosebøkene og Enochs bok, og masse andre skrifter..

Det er veldig merkelig at alle de gamle fortellingene alltid omhandler kjemper.

På 17-1800 trodde norske myndigheter eller de skolerte at det hadde funnets Jotner og Troll fordi de gamle skriftene er full av slike skapninger møtte troll på veien feks...

Noe må det ha vært, enten det var en Same trollmann eller en skapning som ikke finnes lenger.

Jeg mener å ha sett deg snakke om Nephilim og kjemper her på forumet i mange år. Tror du virkelig på dette? 

Tror du på alle myter? 

Skjønner heller ikke hvordan dette var et svar på posten min. 

En Gedi skrev (1 time siden):

Du høres litt ut som anklageren  satan når du messer opp og opp igjen med dine anklager mot Gud... Omtrent som å høre verset fra Bibelen da Satan fristet Jesus og ville ha han til å hoppe fra Tempelets tiden for å teste Gud !

Hmm, sammenligner du meg med Satan fordi jeg stiller logiske spørsmål? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (1 time siden):

• Liker 1
Lenke til kommentar
afterall skrev (49 minutter siden):

Igjen, det er en spirituell sak, jeg leter ikke etter bevis eller motbevis, det er nesten irrelevant.  Jeg tror eller ikke tror på gud/guder baserte på fakta og bevis 

Fra en helt rasjonell perspektiv er det umulig å bevise/motbevise gud/ guder uansett teologien de tilhører 

Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 time siden):

Jeg har forståelse for at folk har vansker med å tro at Gud er kapabel til å gjenoppreise folk fra middelalderen eller folk som er kremert.

Det er vel ikke vanskelig å se for seg minnepinnen til han som har skapt alt, i den vil all nødvendig informasjon om et menneske lagres trygt og forsvarlig.

Herren lyttet og hørte hva de sa.
Hos ham ble det skrevet en minnebok
om dem som frykter Herren og ærer hans navn.

Den som seirer, skal bli kledd i hvitt, og jeg vil aldri stryke navnet hans ut av livets bok, men kjennes ved navnet hans for min Far og hans engler

Noen ide’ om størrelsen på minnepinnen?

Løft blikket mot det høye og se:
Hvem har skapt alt dette?
Han som teller stjerners hær,
fører dem ut
og kaller dem alle ved navn.

Hans kraft er så stor og hans styrke så veldig
at ikke én skal mangle.

Hvor mange stjerner finnes mon tro? En skal iallefall ikke bekymre seg for at dna informasjonen forsvinner fra data banken over alle data banker!

• Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det er omtrent umulig å bevise at guder og så videre finnes. Men overbevise seg selv kan man gjennom personlige opplevelser. Ta åndenes makt som gikk på tv for ett par år siden. Ateister ser programmet som ren underholdning og mener at det er rigget av de som lager programmet, mens de som er åpne for det spirituelle ser på det som bevis. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Numitor skrev (23 timer siden):

Det som gjenstår er 4 anonyme evangelier (hvor 2 kopierer Mark) med ubekreftede påstander, skriblet ned en mannsalder etter de påståtte begivenheter, samt en mentalt forstyrret Paulus, som er uvitende om evangelie-jesusens jordiske sprell

Hvis alt var oppspinn hadde jesusmyten dødd ut etter 100 år.

• Liker 1
Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (1 time siden):

Hvis alt var oppspinn hadde jesusmyten dødd ut etter 100 år.

Det var sannsynligvis ikke oppspinn at Jesus fra Nasaret var en endetids-profet som ble korsfestet, så knapt noen hevder at alt var oppspinn.

Men at han utførte mirakler, sto opp fra de døde, var Guds sønn, eller hadde rett i endetids-spådommene sine?  Mest sannsynlig oppspinn.

Men hvorfor ville Jesus-myten ha dødd ut etter 100 år? Hvis du er helt overbevist om noe, føles det helt likt uansett om det er sant eller ikke. Slik er det i alle religioner (og andre ting man er helt overbevist om). 

Det finnes kjente eksempler (f.eks denne) på hva som skjer hvis du tror sterkt på en ting som viser seg å være feil. Tror du sterkt nok, vil du holde på troen og bli enda ivrigere i din forkynnelse. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (55 minutter siden):

Det finnes kjente eksempler (f.eks denne) på hva som skjer hvis du tror sterkt på en ting som viser seg å være feil. Tror du sterkt nok, vil du holde på troen og bli enda ivrigere i din forkynnelse. 

Absolutt, derfor er man så heldig at man er advart på forhånd. Hvilken kjærlig far ville ikke ha informert sine barn på forhånd?

Men det fantes også falske profeter i folket, og på samme måte skal det opptre vranglærere blant dere. De skal lure inn vranglære som fører til undergang, og til og med fornekte den Herre som har løskjøpt dem. Dermed fører de seg selv snart i fortapelse.  2 Mange kommer til å følge dem i deres utskeielser, og sannhetens vei vil bli spottet på grunn av dem.  3 De er ute etter penger og farer med dikt og bedrag for å slå mynt på dere. Men alt lenge har de hatt dommen hengende over seg, og fortapelsen venter på dem.

Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (3 timer siden):

Absolutt, derfor er man så heldig at man er advart på forhånd. Hvilken kjærlig far ville ikke ha informert sine barn på forhånd?

Slik Gud ikke gjør? Jeg har aldri blitt informert av Gud om noe som helst, til tross for at jeg trodde på, og ba daglig til jeg var rundt 20 år.

PÃ¥inter skrev (3 timer siden):

Men det fantes også falske profeter i folket, og på samme måte skal det opptre vranglærere blant dere. De skal lure inn vranglære som fører til undergang, og til og med fornekte den Herre som har løskjøpt dem. Dermed fører de seg selv snart i fortapelse.  2 Mange kommer til å følge dem i deres utskeielser, og sannhetens vei vil bli spottet på grunn av dem.  3 De er ute etter penger og farer med dikt og bedrag for å slå mynt på dere. Men alt lenge har de hatt dommen hengende over seg, og fortapelsen venter på dem.

Å ja, du mente egentlig ikke at Gud informerte oss, men at det går an å tolke deler av bibelen slik. Nå mangler du «bare» å dokumentere at Bibelen er guds ord.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Vi er altfor stolte og overlegne, iforhold til hva forfedrene våre skrev ned i skrifter og pergament.

Når det gjelder Jesus så tok 4! evangelister bryet med å skrive ned om livet til Jesus, noen av de kjente moren hans Maria som var med de første kristne da møtene var hjemme hos Jesus mor...

Jeg lurer på om framtidens barn er like ignorante om videoer og skrifter vi lager???

-I gamle dager var de så dumme!!!

-De viste ikke engang hva mørk materie var, og de trodde på Big Bang teorien.. hahaha…

Litt som at vi ler av at de før trodde jorden var flat… vel noen tror det fortsatt…

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...