Gå til innhold

Hva er ulogisk med å tro på Gud?

Anbefalte innlegg

Gouldfan skrev (16 timer siden):

Da presterte Skaftetrynet å si at jeg ville drepe spedbarn.....

Det er litt heavy å ta ting totalt ut av sammenhengen, men det er ikke eneste gangen.

Det er godt gjort å anklage meg for noe samtidig som du gjøre det samme som du anklager meg for, det var du som sa det var heldig at spedbarn døde, ikke meg. 

Gouldfan skrev (16 timer siden):

Skaftetrynet klager på ufin debattstil...

Å hevde at jeg ønsker å drepe spedbarn når jeg aldri har sagt det, er egentlig rødt kort i diskusjonen, men jeg er ikke så hårsår.

Ser du nå lyver du igjen, du vet denne tråden vil dokumentere akkurat det, at du lyver om det som faktisk ble skrevet tyder vel på at du er akkurat så hårsår. Og ja det er faktisk ganske ufint å stadig vekk komme med helt udokumenterte bastante påstander i det som skal være et debattforum, det åpner ikke for mye debatt, for nå må vi faktasjekke påstandene dine finne ut av at det er ren løgn, konfrontere deg med det, og det er noe du ikke takler så godt selv tydeligvis, du kan prøve å forholde deg til fakta og virkeligheten som er at du tror på noe overnaturlig, og det er greit men ikke kom her og påstå at du vet hva dette overnaturlige snakket om for 2000 år siden. 

Gouldfan skrev (17 timer siden):

Du var vel bare provosert av noe, feks at vi har forskjellige syn på ting, også kom det feil ut... Jeg vet ikke..

Det er nok litt av problemet, du vet ikke. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
PÃ¥inter skrev (På 16.1.2025 den 14.15):

Det er du i din fulle rett til å mene, men ikke glem alle de andre bevisene for Jesus` eksistens på kloden. 

"In knowing nothing, life is most delightful"

Det eneste som er bevist er at kristne fantes, samt hva de trodde, og det er det heller ingen som betviler, men dét er ikke noe jesus-bevis.

Det som gjenstår er 4 anonyme evangelier (hvor 2 kopierer Mark) med ubekreftede påstander, skriblet ned en mannsalder etter de påståtte begivenheter, samt en mentalt forstyrret Paulus, som er uvitende om evangelie-jesusens jordiske sprell.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (På 16.1.2025 den 15.29):

Vet du hva romerne kalte de kristne? Hørte du om at de henrettet Jakob han som var bror av trollmannen de kalte Chrestos?

Det er ikke forfalskning, det er/ble forskjell på språket og det latinske og romerske.

https://www.so-rummet.se/fakta-artiklar/de-forsta-kristna-i-romarriket#

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Chrestus

Når romere omtalte kristne kalte de dem kristne. Den svenske wiki-linken bør du lese bedre for den er ganske bra og hadde med slaveeier jødinnen som het Chreste (som jeg tror de uttalte Chresta). Den andre linken din har klare faktafeil og er trolig skrevet av en apologet.

Endret av Numitor
  • Liker 2
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (4 timer siden):

Det er godt gjort å anklage meg for noe samtidig som du gjøre det samme som du anklager meg for, det var du som sa det var heldig at spedbarn døde, ikke meg. 

Ser du nå lyver du igjen, du vet denne tråden vil dokumentere akkurat det, at du lyver om det som faktisk ble skrevet tyder vel på at du er akkurat så hårsår. Og ja det er faktisk ganske ufint å stadig vekk komme med helt udokumenterte bastante påstander i det som skal være et debattforum, det åpner ikke for mye debatt, for nå må vi faktasjekke påstandene dine finne ut av at det er ren løgn, konfrontere deg med det, og det er noe du ikke takler så godt selv tydeligvis, du kan prøve å forholde deg til fakta og virkeligheten som er at du tror på noe overnaturlig, og det er greit men ikke kom her og påstå at du vet hva dette overnaturlige snakket om for 2000 år siden. 

Det er nok litt av problemet, du vet ikke. 

Ser du ikke forskjell på at det at noen uheldigvis dør i sykdom og det å aktivt drepe spedbarn???!!??;!

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (8 minutter siden):

Ser du ikke forskjell på at det at noen uheldigvis dør i sykdom og det å aktivt drepe spedbarn???!!??;!

Problemet oppstår når ustabile eller mentalt syke mennesker leser at det er heldig at "uskyldige" barn dør mens de fremdeles er "uskyldige", noen kan faktisk finne på å gjøre noe så barnet forblir heldig, det er kort sagt en meget uheldig tekst. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (1 minutt siden):

Problemet oppstår når ustabile eller mentalt syke mennesker leser at det er heldig at "uskyldige" barn dør mens de fremdeles er "uskyldige", noen kan faktisk finne på å gjøre noe så barnet forblir heldig, det er kort sagt en meget uheldig tekst. 

Nei det er et forskjellig syn på ting, det var snakk om kreft, da "noen sa" hvor fælt det var om en gud fantes som gav småbarn kreft...

Jeg sa bare at for andre er det mer fælt at ateister over 80 dør av kreft.

Det er fortsatt fælt at spedbarn får kreft..

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 minutt siden):

Nei det er et forskjellig syn på ting, det var snakk om kreft, da "noen sa" hvor fælt det var om en gud fantes som gav småbarn kreft...

Noe den gjør, om man skal tro det du tror, men som du selv sa dette var ansett som heldig, det er en meget tvilsom tro som kan få konsekvenser. Er du enig eller uenig i at en sånn tro kan få uheldige konsekvenser for et barn med foreldre som tror intenst at det er meget heldig at et barn dør uskyldig ? Og ikke minst meget uheldig om barnet skulle vokse opp til å bli en ateist ?

• Liker 2
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (9 minutter siden):

Noe den gjør, om man skal tro det du tror, men som du selv sa dette var ansett som heldig, det er en meget tvilsom tro som kan få konsekvenser. Er du enig eller uenig i at en sånn tro kan få uheldige konsekvenser for et barn med foreldre som tror intenst at det er meget heldig at et barn dør uskyldig ? Og ikke minst meget uheldig om barnet skulle vokse opp til å bli en ateist ?

Det er alltid veldig synd at gamle Ateister dør uten å i det hele tatt har hørt om Jesus.

Jo jeg står ved dette.

Det er selvfølgelig ille at spedbarn dør av kreft også..

Jeg sa ikke noe om å drepe spedbarn, det var det du som gjorde...

Gale folk kan gjøre altmulig, de kan lese bibelen som fanden selv, eller ta absolutt alt ut av sammenhengen.

Det gjelder alt som diskuteres.

Kanskje du skal droppe å mate gale med løgn og ting ut av sammenhengen???

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Om noen vrir det helt på skakka slik som Skaftetrynet gjør hele tiden....

-Så kan det høres ut som jeg ikke liker at Ateister lever?? Nei, absolutt ikke, jeg liker bare ikke at de dør uten tro..

Håper noen klarer å se hva jeg mener.

Altså jeg liker at Ateister lever, liker ikke at de dør...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (6 minutter siden):

Det er selvfølgelig ille at spedbarn dør av kreft også..

Fint.

Gouldfan skrev (6 minutter siden):

Jeg sa ikke noe om å drepe spedbarn, det var det du som gjorde...

Jeg spurte i praksis om det var ansett som såpass heldig at det kunne få konsekvenser.

Gouldfan skrev (7 minutter siden):

Gale folk kan gjøre altmulig, de kan lese bibelen som fanden selv, eller ta absolutt alt ut av sammenhengen.

Det gjelder alt som diskuteres.

Kanskje du skal droppe å mate gale med løgn og ting ut av sammenhengen???

Du vet jeg har med viten å vilje diskutert på litt lignende vis som deg å enkelte andre av dine våpendragere noen dager nå, jeg har i bunn å grunn egentlig bare speilet deg/dere. Og dette skitshowet vi ser her er altså resultatet. Jeg skal slutte å diskutere på dette viset, men greier du å gjøre det samme ? Jesus sitater dratt rett ut av tynne lufta presentert som sannhet f.eks. skal du fortsette med det ? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (10 minutter siden):

Fint.

Jeg spurte i praksis om det var ansett som såpass heldig at det kunne få konsekvenser.

Du vet jeg har med viten å vilje diskutert på litt lignende vis som deg å enkelte andre av dine våpendragere noen dager nå, jeg har i bunn å grunn egentlig bare speilet deg/dere. Og dette skitshowet vi ser her er altså resultatet. Jeg skal slutte å diskutere på dette viset, men greier du å gjøre det samme ? Jesus sitater dratt rett ut av tynne lufta presentert som sannhet f.eks. skal du fortsette med det ? 

Om vi skal diskutere hva Jesus eventuelt sa,så må vi vel utgå fra hva som står i Evangeliene?

Han sa sikkert mye mer, men det vet vi jo ikke..

Også er det sant at det er ingen eller lite i historiske tekster om Jesus. Det er som flere sier ikke konsensus at andre enn kristne og bibelen har skrevet om han.. det kan, og kan ikke være.

Men Paulus og Peter er det skrevet om, og Peter var jo Jesus viktigste disippel....

Altså om Paulus og Peter som var Jesu disippel reiste rundtomkring og i Roma, da er det sannsynlig at hans lærer Jesus også levde....

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 minutt siden):

Om vi skal diskutere hva Jesus eventuelt sa,så må vi vel utgå fra hva som står i Evangeliene. 

Gouldfan skrev (10 minutter siden):

Han sa sikkert mye mer, men det vet vi jo ikke..

Evangeliene er i bunn og grunn lite annet enn eventyr, så lenge vi ikke har noe som helst av bevis så blir det mange påstander uten noe dokumentasjon, og det har liten verdi for ikketroende. 

Greia er den at du vet ingenting, absolutt ingenting om hva jesus har sagt eller ikke sagt, ingenting. Jeg er åpen for at jeg tar feil, men på dette tidspunkt er jeg temmelig sikker på at det ikke finnes et eneste godt bevis for at jesus har sagt noe som helst, om noe som helst. At jesus sier noe i bibelen er ikke historisk bevis for jesus. 

Gouldfan skrev (4 minutter siden):

Altså om Paulus og Peter som var Jesu disippel reiste rundtomkring og i Roma, da er det sannsynlig at hans lærer Jesus også levde....

Ja det er antatt at personen som inspirerte jesus var en virkelig person, men det er ikke det samme som at jesus levde og eksisterte som skrevet, det finnes ingen arkeologiske bevis for det, det som gjør det ekstremt usannsynlig er alt dette magiske. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (6 minutter siden):

Evangeliene er i bunn og grunn lite annet enn eventyr, så lenge vi ikke har noe som helst av bevis så blir det mange påstander uten noe dokumentasjon, og det har liten verdi for ikketroende. 

Greia er den at du vet ingenting, absolutt ingenting om hva jesus har sagt eller ikke sagt, ingenting. Jeg er åpen for at jeg tar feil, men på dette tidspunkt er jeg temmelig sikker på at det ikke finnes et eneste godt bevis for at jesus har sagt noe som helst, om noe som helst. At jesus sier noe i bibelen er ikke historisk bevis for jesus. 

Ja det er antatt at personen som inspirerte jesus var en virkelig person, men det er ikke det samme som at jesus levde og eksisterte som skrevet, det finnes ingen arkeologiske bevis for det, det som gjør det ekstremt usannsynlig er alt dette magiske. 

Jeg er enig i at jeg ikke eksakt VET hva Jesus sa, for jeg var ikke der.

Om Paulus og Peter levde, så må vi vel også gå utifra at Jesus hans lærermester levde???

Nå tenker jeg på historiske bekreftelser om personene og ikke bibelen som jeg tror på.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (Akkurat nå):

Om Paulus og Peter levde, så må vi vel også gå utifra at Jesus hans lærermester levde???

Som sagt mange gjør det, men det er ikke helt det samme som at jesus levde, denne krabaten dere kaller jesus har blitt formet i over 2000 år nå, hva denne personen, var eller ikke var blir vanskelig å si, og det er om han faktisk har eksistert i det hele tatt. 

Gouldfan skrev (4 minutter siden):

Jeg er enig i at jeg ikke eksakt VET hva Jesus sa, for jeg var ikke der.

Du vet ikke om han sa noe som helst, det er fakta.

• Liker 2
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (5 minutter siden):

Som sagt mange gjør det, men det er ikke helt det samme som at jesus levde, denne krabaten dere kaller jesus har blitt formet i over 2000 år nå, hva denne personen, var eller ikke var blir vanskelig å si, og det er om han faktisk har eksistert i det hele tatt. 

Du vet ikke om han sa noe som helst, det er fakta.

Vi alle vet at Gud/Jesus kan ikke bevises/motbevises, dette er ingenting nytt.  Hva er poenget ditt, vi er alle enige om dette 

Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (2 minutter siden):

Vi alle vet at Gud/Jesus kan ikke bevises/motbevises, dette er ingenting nytt.  Hva er poenget ditt, vi er alle enige om dette 

Nei det stemmer åpenbart ikke, det reflekteres i det minste ikke i hvordan religiøse ordlegger seg når de snakker om sin tro, det er veldig påståelig. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (8 minutter siden):

Nei det stemmer åpenbart ikke, det reflekteres i det minste ikke i hvordan religiøse ordlegger seg når de snakker om sin tro, det er veldig påståelig. 

Jeg er også enig i at vi vitenskapelig og historisk ikke kan bekrefte at Jesus levde og gjenoppstod.

Men vi som tror, tror på dette...

Fordi det står i de 4 Evangeliene om Jesus.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (26 minutter siden):

Du misforstår.  Jeg kan bli sikkert på noe samtidig som jeg vet at det ikke finnes 100% bevis for det   

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (1 time siden):

Du vet jeg har med viten å vilje diskutert på litt lignende vis som deg å enkelte andre av dine våpendragere noen dager nå, jeg har i bunn å grunn egentlig bare speilet deg/dere

Da synes jeg du burde pusse speilet skikkelig, for det var dårlig speiling.

Evangeliene er i bunn og grunn lite annet enn eventyr

Det er det nok mange skolerte som er uenig med deg i.

Jeg er åpen for at jeg tar feil, men på dette tidspunkt er jeg temmelig sikker på at det ikke finnes et eneste godt bevis for at jesus har sagt noe som helst, om noe som helst. At jesus sier noe i bibelen er ikke historisk bevis for jesus. 

De kan vel sies om alle vi ikke finne knoklene til. Men bra du er åpen for at du kan ta feil.

det som gjør det ekstremt usannsynlig er alt dette magiske.

Ja det klarer ikke vitenskapen å replikere, der kommer de sørgelig til kort.

skaftetryne32 skrev (36 minutter siden):

det er veldig påståelig. 

Ateisten er neppe mindre påståelig.

Endret av PÃ¥inter
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...