Gå til innhold

Hva er ulogisk med å tro på Gud?


Anbefalte innlegg

JornHansen skrev (16 timer siden):

Da spør jeg igjen; er det en god handling av gud å gi et spedbarn uhelbredelig kreft?

Dessverre har det nok oppstått mange feiltolkninger av hva Gud kan og ikke kan, og de kan knapt nok svare på hvorfor Israel som Gud er til for, var uten ham fra deres fødsel av: Ef.2.11-12: Dere, som en gang var hedninger av fødsel, ble kalt uomskårne av dem som kalles omskårne, de som er omskåret på kroppen, av menneskehånd. Husk at dere den gang var uten Kristus, utestengt fra borgerretten i Israel, uten del i paktene og løftet, ja, uten håp og uten Gud i verden.  Dette forklarer nok en del av problemstillingen uten at noen har brydd seg til å ta stilling til dette!

Endret av Wall Dorf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
PÃ¥inter skrev (1 time siden):

Du må jo ha et standpunkt på om du tror på bibelen eller ikke?!

Wall Dorf skrev (58 minutter siden):

Jeg tror nok på Bibelen når den ikke har hemmeligstemplet tekst, 

Wall Dorf skrev (23 timer siden):

…jeg er ingen tilhenger av menigheter med utallige forskjellige tolkninger som tror at det bringer frem noen sannheter.

Bibelen er en innholdsrik bok hvor innholdet ikke er sammenfattet i sammenheng….Jeg finner alltid sammenhengene, det gjør man ved å følge vershenvisninger, jeg tolker ikke.

Troende kan selv velge å tro på skriften, 

Jeg er jo heller ikke enig om at Jesus er født i år 0, eller der omkring, eller andre saker han visstnok skal ha utført.

Jeg gikk glipp av disse utsagnene dine, ved disse er du tydelig på du ikke tror at bibelen er guds ord, og det er også i samsvar med sammensuriet. 🙂

Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (1 time siden):

Jeg gikk glipp av disse utsagnene dine, ved disse er du tydelig på du ikke tror at bibelen er guds ord, og det er også i samsvar med sammensuriet.

Ok, men kan du utdype hva det er som gir sammensurier for deg, så kanskje jeg kan forklare dette nærmere?

Hvis det er Jesu fødsel som du kanskje henger deg fast i, er det ingen skriftsteder som sier noe mer håndfast i hvilken tid han blir til i, enn Matt.1.17 og Åp.10.5-7 + Gal.4.4 og Efes.1.10 (Guds frelsesplan i Kristus i tidens fylde i begge to siste skriftsteder.) Jeg tror han kommer helt ved endens tid, husk han er både den første og siste.

Endret av Wall Dorf
Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (1 time siden):

Ok, men kan du utdype hva det er som gir sammensurier for deg, så kanskje jeg kan forklare dette nærmere?

Hvis det er Jesu fødsel som du kanskje henger deg fast i, er det ingen skriftsteder som sier noe mer håndfast i hvilken tid han blir til i, enn Matt.1.17 og Åp.10.5-7 + Gal.4.4 og Efes.1.10 (Guds frelsesplan i Kristus i tidens fylde i begge to siste skriftsteder.) Jeg tror han kommer helt ved endens tid, husk han er både den første og siste.

Det er jo profetert både av Jesus og andre at han skal komme igjen ved denne verdens slutt og dom, der Gud og Jesus skal stoppe verdenskrig ved endetiden og sette dom i og etter Armageddon...

Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (2 timer siden):

Jeg tror han kommer helt ved endens tid, husk han er både den første og siste.

Når er endens tid?

Wall Dorf skrev (2 timer siden):

Ok, men kan du utdype hva det er som gir sammensurier for deg, så kanskje jeg kan forklare dette nærmere?

Det her relateres da ikke til det @JornHansen spør etter?

Wall Dorf skrev (4 timer siden):

Dessverre har det nok oppstått mange feiltolkninger av hva Gud kan og ikke kan, og de kan knapt nok svare på hvorfor Israel som Gud er til for, var uten ham fra deres fødsel av: Ef.2.11-12: Dere, som en gang var hedninger av fødsel, ble kalt uomskårne av dem som kalles omskårne, de som er omskåret på kroppen, av menneskehånd. Husk at dere den gang var uten Kristus, utestengt fra borgerretten i Israel, uten del i paktene og løftet, ja, uten håp og uten Gud i verden.  Dette forklarer nok en del av problemstillingen uten at noen har brydd seg til å ta stilling til dette!

 

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 time siden):

Det er jo profetert både av Jesus og andre at han skal komme igjen ved denne verdens slutt og dom, der Gud og Jesus skal stoppe verdenskrig ved endetiden og sette dom i og etter Armageddon...

Vel, for å sitere Heb.9.27-28: Slik alle mennesker må dø én gang og siden komme for dommen, slik er også Kristus ofret én gang for å bære syndene for de mange, og siden skal han for annen gang komme til syne, ikke for syndens skyld, men for å frelse dem som venter på ham.

 

Hva han skal kjempe i mot står i Åp.17.12-14: De ti hornene du så, er ti konger som ennå ikke har fått kongerike, men som skal få kongsmakt sammen med dyret i én time. De vil alle ett og det samme og overgir sin makt og myndighet til dyret. De skal føre krig mot Lammet. Men Lammet er herrenes herre og kongenes konge og skal seire over dem sammen med sine, de kalte og utvalgte og trofaste.»
Dette står under: Dommen over Babylon
 

Det historiske Babylon hadde ikke en slik hisotrikk eller utgang.
Jes.13.19-24:
Med Babel, det herligste kongerike, kaldeernes stolte pryd, skal det gå som da Gud ødela Sodoma og Gomorra. Aldri mer skal noen slå seg ned der, fra slekt til slekt skal ingen bo der. Ingen ørkenboer skal slå opp telt der og ingen gjeter la dyrene hvile der.

Matt.1.12 -17: Etter bortføringen til Babylon fødes forfedrene til Josef, i v17 nevnes det 14 slektsledd mellom Abraham og David, 14 ledd fra David til bortføringen til Babylon, og 14 ledd fra bortføringen til Babylon og frem til Kristus. - Her må man bruke det Babylon som nevnes i Åp. 17. og hos Jer.51 og Jes.13 som beskrives som en verdensmakt.

Det beste måten er å beregne tiden baklengs fra den siste og 7. basun i - 10.5-7  som viser til tidens slutt ved en engel, og Guds «mysterium» * fullført (* det er Kristus, Kol.2.2) Under den siste basun er også tiden hvor Johannes får Den Hellige Ånd (Åp.1.9-10) Basunene starer fra Åp.8.3

Jesu gjenkomst, se 1.Kor.15.22-23: For slik alle dør på grunn av Adam, skal alle få liv ved Kristus. Men hver i sin tur: Kristus er førstegrøden. Deretter, ved hans gjenkomst, følger de som hører Kristus til  (se også Åp.20.4-12)

Kristus skal IKKE nedkjempe noen makter eller riker ved sitt 2.komme, så her ligger det en misforståelse pga av dårlige undersøkelser av tekstene.

Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (1 time siden):

Når er endens tid?

Det er når den siste og syvende basun lyder (se 2.Kor.15.49-57 (v52) Se også Åp.20. (Basunene kan du lese i fra Åp.8.3 til Åp.10.7

PÃ¥inter skrev (1 time siden):

Det her relateres da ikke til det @JornHansen spør etter?

Nei ikke helt, innlegget til JornHansen var jo til Gouldfan, og jeg svarer på vegne av skriften at påstandene om hva Gud kan utrette er feil, og viser til minst to av dem, og at Gud ikke kan utføre gjerninger hvis han ikke finnes enda, Israel er fortsatt i en smeltedigel (Ordsp.17.3) De gjør fortsatt ondt mot nabofolk, og hører i alle fall ikke på noen Herrer, men er slik det står hos Rom.10.19-21.

De er uten Gud. Dessuten nevnte jeg også at Gud ikke yter noe som helst hjelp av de som er av kjøtt og blod i Rom.8.8, i v7 nevner at mennesker av kjøtt og blod ikke kan bøye seg under Guds lov, det er en umulighet, og derfor er vi ikke til noen glede for Gud. Han hjelper bare de som vekkes opp fra de døde og til det evige liv. (Mark.12.26-27)

Endret av Wall Dorf
Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (1 time siden):

Kristus skal IKKE nedkjempe noen makter eller riker ved sitt 2.komme, så her ligger det en misforståelse pga av dårlige undersøkelser av tekstene.

Så det her er feil?

Og kongene på jorden og stormennene og krigshøvdingene og de rike og de veldige og hver træl og hver fri mann gjemte sig i hulene og imellem berghamrene, 
16 og de sier til fjellene og hamrene: Fall over oss og skjul oss for hans åsyn som sitter på tronen, og for Lammets vrede! 
17 For deres vredes store dag er kommet, og hvem kan holde stand? 

Men i disse kongenes dager skal himmelens Gud opprette et rike som aldri i evighet skal gå til grunne og ikke bli overgitt til noe annet folk. Det skal knuse og gjøre ende på alle de andre rikene, men selv skal det bestå til evig tid. 

Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (2 timer siden):

Så det her er feil?

Og kongene på jorden og stormennene og krigshøvdingene og de rike og de veldige og hver træl og hver fri mann gjemte sig i hulene og imellem berghamrene, 
16 og de sier til fjellene og hamrene: Fall over oss og skjul oss for hans åsyn som sitter på tronen, og for Lammets vrede! 
17 For deres vredes store dag er kommet, og hvem kan holde stand? 

Men i disse kongenes dager skal himmelens Gud opprette et rike som aldri i evighet skal gå til grunne og ikke bli overgitt til noe annet folk. Det skal knuse og gjøre ende på alle de andre rikene, men selv skal det bestå til evig tid. 

Det er selvfølgelig riktig sitert fra Åp.6, men dette handler om kampen mot Babylon, Åp.6.12 viser bl.a. til Apg.2.20 som forut handler om pinsefestens dag... vers 14 viser til Åp.16.20, jeg tar med også v19 fordi dette handler om Babylons fall: Og den store by blev delt i tre deler, og folkenes byer falt, og Babylon, den store, blev ihukommet for Gud, at den skulde få begeret med hans strenge vredes vin. 20 Og hver ø vek bort, og fjell blev ikke funnet. 
Vers 16 henviser til Luk. 23.30, tar med fra vers 28: 

Men Jesus vendte seg om til dem og sa: Dere Jerusalems døtre! gråt ikke over meg, men gråt over dere selv og over deres barn! For se, de dager skal komme da de skal si: Salige er de ufruktbare og det liv som ikke fødte, og det bryst som ikke gav die. Da skal de begynne å si til fjellene: Fall over oss! og til haugene: Skjul oss! 

Vers 17 er et godt og avslørende vers som viser til Rom.2.5, men jeg kan vise til Sefanias 1.14-15:  Nær er Herrens dag, den store; den er nær og kommer med stor hast. Hør! Det er Herrens dag! Full av angst skriker da kjempen.  En vredes dag er den dag, en dag med nød og trengsel, en dag med omstyrtelse og ødeleggelse, en dag med mørke og mulm, en dag med skyer og skodde, en dag med basunklang og hærskrik mot de faste byer og de høye murtinder. 

Dette er bare andre deler av fortellingene om Babylon, og det finnes mange flere.😏 

Som det sikkert er vist tidligere til i denne tråden. viser jeg til Heb.9.27-28: Slik alle mennesker må dø én gang og siden komme for dommen, slik er også Kristus ofret én gang for å bære syndene for de mange, og siden skal han for annen gang komme til syne, ikke for syndens skyld, men for å frelse dem som venter på ham.

Dette er helt i tråd med 1.Kor.15.22-23, så dette er ikke Jesu 2.komme, men hører med til sitt første komme, med sine gjerninger, se Luk.12.51: Tror dere at jeg er kommet for å gi fred på jorden? Nei, sier jeg dere, ikke fred, men strid...

Endret av Wall Dorf
Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (16 minutter siden):

men dette handler om kampen mot Babylon

Men det er jo bare sammensurium du kommer med!

Edit. Men jeg kan forstå at du synes det er mer behagelig å tro at det tilhører en fjern fortid. 😉

Endret av PÃ¥inter
Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (7 timer siden):

Det er selvfølgelig riktig sitert fra Åp.6, men dette handler om kampen mot Babylon, Åp.6.12 viser bl.a. til Apg.2.20 som forut handler om pinsefestens dag... vers 14 viser til Åp.16.20, jeg tar med også v19 fordi dette handler om Babylons fall: Og den store by blev delt i tre deler, og folkenes byer falt, og Babylon, den store, blev ihukommet for Gud, at den skulde få begeret med hans strenge vredes vin. 20 Og hver ø vek bort, og fjell blev ikke funnet. 
Vers 16 henviser til Luk. 23.30, tar med fra vers 28: 

Men Jesus vendte seg om til dem og sa: Dere Jerusalems døtre! gråt ikke over meg, men gråt over dere selv og over deres barn! For se, de dager skal komme da de skal si: Salige er de ufruktbare og det liv som ikke fødte, og det bryst som ikke gav die. Da skal de begynne å si til fjellene: Fall over oss! og til haugene: Skjul oss! 

Vers 17 er et godt og avslørende vers som viser til Rom.2.5, men jeg kan vise til Sefanias 1.14-15:  Nær er Herrens dag, den store; den er nær og kommer med stor hast. Hør! Det er Herrens dag! Full av angst skriker da kjempen.  En vredes dag er den dag, en dag med nød og trengsel, en dag med omstyrtelse og ødeleggelse, en dag med mørke og mulm, en dag med skyer og skodde, en dag med basunklang og hærskrik mot de faste byer og de høye murtinder. 

Dette er bare andre deler av fortellingene om Babylon, og det finnes mange flere.😏 

Som det sikkert er vist tidligere til i denne tråden. viser jeg til Heb.9.27-28: Slik alle mennesker må dø én gang og siden komme for dommen, slik er også Kristus ofret én gang for å bære syndene for de mange, og siden skal han for annen gang komme til syne, ikke for syndens skyld, men for å frelse dem som venter på ham.

Dette er helt i tråd med 1.Kor.15.22-23, så dette er ikke Jesu 2.komme, men hører med til sitt første komme, med sine gjerninger, se Luk.12.51: Tror dere at jeg er kommet for å gi fred på jorden? Nei, sier jeg dere, ikke fred, men strid...

Jeg tror at Babylon er symbol for denne menneskelige verdens ordning, makt og rikdom. Et verdensrike akkurat som Babylon som ikke er av Gud eller etter Guds vilje, feks med fattigdom og urettferdighet.

Flere andre tror det samme.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...