Gå til innhold

Hva er ulogisk med å tro på Gud?


Anbefalte innlegg

Gouldfan skrev (51 minutter siden):

Det var job jeg siktet til ikke deg, og ja det var unødvendig å skrive bitter, men jeg føler at ateister både på Jobs tid og nå er det.

Vel du føler feil, ok. Og ikke glem du er bare 2-3 guder unna å være en ateist selv, den eneste forskjellen mellom deg og meg er at jeg ikke plutselig stoppet ved de gudene som tradisjonelt har vært mest populære i denne regionen i de siste 2-300 årene. 

 

Gouldfan skrev (54 minutter siden):

Det stopper ofte ikke at ateister ikke tror, de legger også til at de er sinte og bitre på Gud om han finnes.

Ja jeg tror ikke, men du tror ikke på noen av de andre gudene selv, så for mange er nok du også en bitter ateist, og som sagt nei jeg tror ikke på guder, så jeg er ikke sint på noen guder som jeg ikke tror på, jeg er sint på de som faktisk fremmer det ondskapsfulle hatefulle budskapet som finnes i kristen lære, og mange gjør akkurat det, de fremmer kristent hat, de hater ikke troende, de hater lgbtq, ja de hater så veldig mye og så mange, det er hva som irriterer meg.

Og i tillegg skal man diskutere mytologi så kommer det så veldig klart frem hvor mye de religiøse hater ikketroende, merkelapper, løgner om vårt livssyn, trusler om helvete. Det er ingen andre deler av forumet som er så utsatt for usaklighet, alle mulige feilslutninger, debatteknikk og folkeskikk som ikke ligner grisen som underforumet "religion, filosofi og livssyn".

Og det er hovedsakelig de religiøse sin feil fordi de i møte med saklig kritikk ikke greier å gi et ærlig og saklig  svar. Hvorfor er de blitt sånn ? og er det virkelig ateistene som er sinte bitre, eller er det de som gang på gang ikke greier å gi ett ærlig og saklig svar uten å slenge med at ateister er bitre og sinte ?

De religiøse her på dette underforumet trenger virkelig en titt i speilet, og en grundig selvransakelse når det kommer til debatteknikk og generell folkeskikk. Personlig er jeg så pisslei alle disse useriøse debattantene som forgifter enhver debatt om mytologi (et emne jeg faktisk er interessert i) at jeg vurderer å bare gi opp å diskutere her. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Capitan Fracassa skrev (1 time siden):

hvor utrolig lite vi vet om Lukas - og Bibelen har absolutt ingen indikasjoner på at han skrev Lukas-evangeliet eller Apostlenes Gjerninger heller

Ok, la oss ta det punkt for punkt.

Bevisene for at Lukas er forfatteren av Lukas evangeliet og apostlenes gjerninger kommer fra både interne og eksterne kilder.

Selv om Lukas ikke direkte navngir seg selv som forfatter, (noe få bibel skribenter gjorde) peker tradisjon, stilistiske analyser og innhold på ham som forfatter. Her er noen viktige punker man bør få med seg:

1.De tidlige kirkefedrene, som Ireneus, Tertullian, og Eusebius, identifiserte Lukas som forfatteren. Ireneus (ca. 180 e.Kr.) skrev spesifikt at Lukas, en lege og følgesvenn av Paulus, var forfatteren av både Evangeliet etter Lukas og Apostlenes gjerninger.

Den muratoriske kanonen (fra ca. 170 e.Kr.) tilskriver også Lukas forfatterskapet.

2. Forholdet mellom Lukas og Paulus

Lukas blir nevnt som en av Paulus’ medarbeidere i flere av Paulus’ brev, blant annet i Kolosserne 4:14 (“Legen Lukas, vår kjære venn, hilser dere”) og 2. Timoteus 4:11 (“Bare Lukas er hos meg”).

Evangeliet etter Lukas og Apostlenes gjerninger inneholder detaljerte beskrivelser av Paulus’ reiser og misjonsarbeid, noe som tyder på at forfatteren var en nær følgesvenn av Paulus.

3. Evangeliet etter Lukas og Apostlenes gjerninger har samme skrivestil og språkbruk, noe som antyder at de har samme forfatter. Begge verk er dedikert til samme person, Teofilos (Lukas 1:1-4; Apg 1:1).

Språket er skrevet på elegant gresk, forfatteren viser også kunnskap om medisinske termer, noe som passer med at Lukas var lege (les. Kolosserne 4:14).

4.Lukas nevnes ikke ved navn i evangeliet, men forfatteren beskriver seg som en person som har undersøkt hendelsene nøye og som ikke selv var øyenvitne til Jesu liv (Lukas 1:1-4). Dette passer godt med Lukas, som fikk informasjon fra andre apostler og øyenvitner.

I Apostlenes gjerninger brukes “vi”-passasjer (for eksempel Apg 16:10-17), noe som tyder på at forfatteren selv var til stede under deler av reisen.

5. Ingen andre tidlige kristne tradisjoner hevder at noen andre enn Lukas er forfatteren av disse tekstene. Dette styrker troverdigheten av tradisjonen.

Samlet sett støtter både historiske kilder, interne detaljer og tradisjonell attribusjon at Lukas er forfatteren av Evangeliet etter Lukas og Apostlenes gjerninger.

Hvilke knokler/(beviser) man krever for å tro før man blir fornøyd, må man nesten stå for selv.

Endret av PÃ¥inter
Lenke til kommentar
afterall skrev (2 minutter siden):

Hmm, kan i så fall all lidelse og død rettferdiggjøres med ideen om og potensialet for et etterliv? Eller hvor går grensen? 

All lidelse er dessverre et resultat av menneskets ønske om å leve uavhengig av skaperen sin, de valgte å høre på motstanderen. Livet eller døden.

«Etterlivet» er bare sannheten om hva som ligger foran oss. 

PÃ¥inter skrev (14 timer siden):

Det er mange som sier som kona til Job.

«Da sa hans kone til ham: «Er du fremdeles like from? Spott heller Gud og dø!»  10 Men han svarte: «Du taler som en ufornuftig kvinne. Skal vi bare ta imot det gode fra Gud? Skal vi ikke ta imot det vonde også?» Tross alt som hadde hendt, syndet ikke Job med sin munn.»

De forstår ikke hensikten med at gud tillater det onde, det er en universell rettssak pågående, hvem har rett til å bestemme over skaperverket, vi ser klart resultatet av at menneskene har valgt å bestemme selv om hva som er rett og galt. 

Lenke til kommentar

 

Det er ikke noe ulogisk å tro på en Gud. Helt siden menneskehetens begynnelse har man tittet opp og trodd på noe større enn seg selv. Det som er ulogisk er feks humanetisk forbund som bruker så mye energi på å ikke tro og på å arrangere egne versjoner av religiøse riter hvor hovedbudskapet er at man ikke tror. Jeg tror det handler mest om penger, men likefullt merkelig å bruke så mye energi på noe man ikke tror på.

Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (21 minutter siden):

All lidelse er dessverre et resultat av menneskets ønske om å leve uavhengig av skaperen sin, de valgte å høre på motstanderen.

Men hvor kom denne lidelsen fra? La oss anta premisset om at Bibelens historie om Adam og Eva er sånn rimelig korrekt, og at lidelsen ikke ville kommet hvis de hadde latt være å spise fra kunnskapens tre, og la oss se bort fra spørsmålet om hvorfor Gud var så redd for at mennesker skulle få kunnskap:

Da de spiste frukten til tross for guds advarsel, så kom altså lidelsen og synden inn i verden, men hvor kom disse fra, og hvem hadde skapt disse? Var ikke gud allmektig og skaperen av alt?

I så fall var jo all lidelse vi ser, en planlagt og forutsett straff skapt av Gud.

Lenke til kommentar
Femtekolonne skrev (23 minutter siden):

Det er ikke noe ulogisk å tro på en Gud.

Det kommer an på guden, og om den guden du tror på har logiske motsigelser, som å være allmektig men ikke klare å styre, være uendelig god men samtidig skape mye lidelse, el.

Sitat

Helt siden menneskehetens begynnelse har man tittet opp og trodd på noe større enn seg selv.

Ja, og funnet på guder som forklaring på alle naturlige fenomener de ikke forsto. Og hver gang man har funnet bevis for den virkelige forklaringen, har den religiøse vist seg å være feil.

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (2 timer siden):

Vel du føler feil, ok. Og ikke glem du er bare 2-3 guder unna å være en ateist selv, den eneste forskjellen mellom deg og meg er at jeg ikke plutselig stoppet ved de gudene som tradisjonelt har vært mest populære i denne regionen i de siste 2-300 årene. 

 

Ja jeg tror ikke, men du tror ikke på noen av de andre gudene selv, så for mange er nok du også en bitter ateist, og som sagt nei jeg tror ikke på guder, så jeg er ikke sint på noen guder som jeg ikke tror på, jeg er sint på de som faktisk fremmer det ondskapsfulle hatefulle budskapet som finnes i kristen lære, og mange gjør akkurat det, de fremmer kristent hat, de hater ikke troende, de hater lgbtq, ja de hater så veldig mye og så mange, det er hva som irriterer meg.

Og i tillegg skal man diskutere mytologi så kommer det så veldig klart frem hvor mye de religiøse hater ikketroende, merkelapper, løgner om vårt livssyn, trusler om helvete. Det er ingen andre deler av forumet som er så utsatt for usaklighet, alle mulige feilslutninger, debatteknikk og folkeskikk som ikke ligner grisen som underforumet "religion, filosofi og livssyn".

Og det er hovedsakelig de religiøse sin feil fordi de i møte med saklig kritikk ikke greier å gi et ærlig og saklig  svar. Hvorfor er de blitt sånn ? og er det virkelig ateistene som er sinte bitre, eller er det de som gang på gang ikke greier å gi ett ærlig og saklig svar uten å slenge med at ateister er bitre og sinte ?

De religiøse her på dette underforumet trenger virkelig en titt i speilet, og en grundig selvransakelse når det kommer til debatteknikk og generell folkeskikk. Personlig er jeg så pisslei alle disse useriøse debattantene som forgifter enhver debatt om mytologi (et emne jeg faktisk er interessert i) at jeg vurderer å bare gi opp å diskutere her. 

Det er litt provoserende debatt, altså debatter om religion og Gud.

For oss som tror er Gud en far som skapte oss og Jesus som en kjempesnill storebror.

Det er sårende å høre kritikk mot disse, fordi vi elsker de som familie.

Om noen slang negative ting om din familie, så hadde nok du også blitt litt lei deg.

Om jeg har hatt dårlig folkeskikk fordi jeg mener Ateister er bitre mot Gud i tilfelle han fantes.  Så må jeg som kristen beklage dette. Jeg føler at Ateister er slik... Om Gud fantes, hvorfor gir han noen barn kreft? Eller hvorfor er mennesker ufullkommen og svake og blir syke?

Men det er en del av det å være menneske.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (11 minutter siden):

Det er litt provoserende debatt, altså debatter om religion og Gud.

Det bør ikke bli mitt problem.

Gouldfan skrev (13 minutter siden):

Det er sårende å høre kritikk mot disse, fordi vi elsker de som familie.

Men nå er de aller fleste av oss her relativt nøye med å ikke kritisere personen, men heller religionen, det må tåles. 

Gouldfan skrev (11 minutter siden):

Om noen slang negative ting om din familie, så hadde nok du også blitt litt lei deg.

Hva om de negative tingene var sanne, ville du f.eks. fremdeles forsvart ett voldelig familiemedlem, bare fordi det er familie ? Ikke faen om jeg hadde gjort det, det er helt sikkert, blod er ikke alltid tykkere enn vann. 

 

Gouldfan skrev (16 minutter siden):

Jeg føler at Ateister er slik... Om Gud fantes, hvorfor gir han noen barn kreft? Eller hvorfor er mennesker ufullkommen og svake og blir syke?

Vel det er et legitimt spørsmål i møte med en lang rekke udokumenterte påstander, hva er ulogisk med å tro på guden kjent som gud ? Vel, veldig veldig mye som er skrevet om denne guden er 100% ulogisk, så skal vi ateister få lov til å delta så må det nesten nevnes når denne guden som blir påstått å være god myrder førstefødte for fote, og skaper oss med mer genetiske skavanker enn en oppdrettshund. Det gir jo ikke mening ?

Men det er klart du skal få tro hva du vil, jeg kunne bare ønske det ble debattert litt mer seriøst her, jeg kan på en måte forstå reaksjonen, de tror 100%, og her kommer en sint og bitter kafir med ubehagelige observasjoner og vinklinger, men de må bare prøve, også skal jeg prøve å være bedre selv, det er klart det kan gå ei kule varmt noen ganger 😉

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...