skaftetryne32 Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden jjkoggan skrev (14 timer siden): Kalvinister tror Gud deler ut kreft til folk, andre kristne er uenige. Most christians today reject the idea that God punishes us through illness Det er ikke faktisk ikke relevant hva de tror eller er enige med eller ikke, det står svart på hvitt i den hellige boka, er den boka relevant for deres tro så kan de lese den å lære det selv. jjkoggan skrev (14 timer siden): Hvordan skader det meg hvis jeg tror på et etterliv og en Gud? Jeg kan ikke tenke meg at jeg ville gjort noe annerledes i mitt liv uten min tro. Nei du kan tro hva faen du vil, men det hadde vært fint om du var ærlig om at det er en tro, når det kommer udokumenterte påstander, da tenker jeg at dem som fremstiller dem som noe annet enn en tro er en løgner. Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Capitan Fracassa skrev (33 minutter siden): Det at det i motsetning til en Gud, finnes utallige gode bevis for den. Det at vitenskapelige observasjoner stemmer med utviklingsteorien, uten mange åpenbare feil, slik Bibelen har. Det at det ikke er noen logisk motsetning i det, slik som med det ondes problem. Osv.. Det er en av de mest populaere, usaklige argumentene her inne. Ogsaa paa de andre, religioese traadene. Motbevis det. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Det er jo litt merkelig at vi som tror blir styrket av Job og hans styrke og tro. Mens Ateister med raske slutninger mener han er et poeng for Ateistene... Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Tenk på Lukas også, en Lege og med helbredende evner fra Gud, han må ha helbredet mange. Likevel hadde han en mage sykdom selv, og ble ikke helbredet.. Paulus rådet ham til å drikke vin.. for å bøte smertene.. Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Karltorbj skrev (14 minutter siden): Det er en av de mest populaere, usaklige argumentene her inne. Ogsaa paa de andre, religioese traadene. Motbevis det. Hva er usaklig med et jeg skrev, og hva mener du jeg skal motbevise? …eller misforstår jeg deg helt? Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Gouldfan skrev (6 minutter siden): Det er jo litt merkelig at vi som tror blir styrket av Job og hans styrke og tro. Mens Ateister med raske slutninger mener han er et poeng for Ateistene... Ja, jeg synes det er merkelig å tilbe en gud som er så villig til å la mennesker lide og dø, bare for å bevise et poeng. Gouldfan skrev (4 minutter siden): Tenk på Lukas også, en Lege og med helbredende evner fra Gud, han må ha helbredet mange. Likevel hadde han en mage sykdom selv, og ble ikke helbredet.. Paulus rådet ham til å drikke vin.. for å bøte smertene.. Dette er fri fantasi fra din side. Det finnes da absolutt ingen dokumentasjon på dette. Hvor har du det i det hele tatt fra? 3 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden (endret) Capitan Fracassa skrev (6 minutter siden): Ja, jeg synes det er merkelig å tilbe en gud som er så villig til å la mennesker lide og dø, bare for å bevise et poeng. Dette er fri fantasi fra din side. Det finnes da absolutt ingen dokumentasjon på dette. Hvor har du det i det hele tatt fra? Det står i Paulus brev til sin yngre elev/bror Lukas.. Altså det står i bibelen.. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Lukas Endret 3 timer siden av Gouldfan Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Gouldfan skrev (28 minutter siden): Job er et eksempel for oss, at han holdt fast i sin tro og ikke feks tok raske slutninger og ble vel... En bitter Ateist. Er det virkelig nødvendig med sånne merkelapper ? Litt saklig kritikk, og plutselig så er man en bitter ateist ? veldig kristent av deg. 3 Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Capitan Fracassa skrev (2 minutter siden): Hva er usaklig med et jeg skrev, og hva mener du jeg skal motbevise? …eller misforstår jeg deg helt? Beklager saa mye, ser jeg har skrevet det slik, at det kan misforstaas Vi er saa enige vi kan bli om dette temaet. Bare kommenterte, "det ikke er noen logisk motsetning ........." De troende tyr ofte til denne argumentasjonen. Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Gouldfan skrev (15 minutter siden): Tenk på Lukas også, en Lege og med helbredende evner fra Gud, han må ha helbredet mange. Likevel hadde han en mage sykdom selv, og ble ikke helbredet.. Paulus rådet ham til å drikke vin.. for å bøte smertene.. I dokumentaren paa NRK, "Hvem skrev det nye testamentet? " saar de stor tvil om Lukas. Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden (endret) Gouldfan skrev (31 minutter siden): Det står i Paulus brev til sin yngre elev/bror Lukas.. Og hvor finnes dette brevet? Ikke i Bibelen i hvert fall. Sitat Altså det står i bibelen.. Det virker for meg som om du bare finner på noe. Jeg er klar over at tre av Paulus-brevene såvidt nevner Lukas i tre små setninger, hvorav det som kaller han lege er ett av brevene det er stor tvil om er fra Paulus - men ingen av påstandene dine om Lukas er da å finne i dem. Brev fra Paulus til Lukas? Nei Elev/bror? Nei helbredende evner fra Gud? Nei helbredet mange? Nei? hadde han en mage sykdom selv? Nei Paulus rådet ham til å drikke vin.. for å bøte smertene..? Nei. Alt (og da mener jeg absolutt alt) som står om Lukas i Bibelen er følgende: 1. Kolosserne 4,14 "Lukas, den kjære legen, hilser dere, også Demas." Filemon 1,24 "... og så hilser Markus, Aristarkus, Demas og Lukas, mine medarbeidere." 2. Timoteus 4,11 "Bare Lukas er hos meg. Hent Markus og ta ham med deg, for han er til god hjelp for meg i tjenesten." Dette er absolutt alt som står om Lukas i Bibelen. Og ikke bare det, men Kolosserne er (som nevnt) blant brevene det er stor tvil om Paulus skrev, mens 2. Timoteus er blant de det er tilnærmet vitenskapelig konsensus om at han ikke skrev. (Se her) Jeg antar at du har tilhørighet til et kristent samfunn som har tradisjon for å gjenfortelle historier som har kommet til i løpet av kristendommens historie, selv om det absolutt ikke finnes grunnlag for dem verken i Bibelen eller historie, og at du ikke kan nok til å skille mellom det som står i Bibelen og det som bare er friere historier kommet til senere. Har jeg rett? Endret 2 timer siden av Capitan Fracassa 3 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden skaftetryne32 skrev (42 minutter siden): Er det virkelig nødvendig med sånne merkelapper ? Litt saklig kritikk, og plutselig så er man en bitter ateist ? veldig kristent av deg. Det var job jeg siktet til ikke deg, og ja det var unødvendig å skrive bitter, men jeg føler at ateister både på Jobs tid og nå er det. Det stopper ofte ikke at ateister ikke tror, de legger også til at de er sinte og bitre på Gud om han finnes. Istedenfor oss andre som er takknemlige for skaperverket og at vi eksisterer. Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Gouldfan skrev (1 minutt siden): Det var job jeg siktet til ikke deg, og ja det var unødvendig å skrive bitter, men jeg føler at ateister både på Jobs tid og nå er det. Det stopper ofte ikke at ateister ikke tror, de legger også til at de er sinte og bitre på Gud om han finnes. Hvor finner du slike ateister? Ikke her i hvert fall? La meg gjette at du finner dem sammen med Paulus brev til Lukas... ...i din egen fantasi... 😅 Gouldfan skrev (2 minutter siden): Istedenfor oss andre som er takknemlige for skaperverket og at vi eksisterer. Jeg (og andre ateister jeg kjenner) er da like takknemlige for at vi eksisterer, vi føler bare ikke noe behov for å takke Skybert eller andre for det. 2 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) Capitan Fracassa skrev (41 minutter siden): Og hvor finnes dette brevet? Ikke i Bibelen i hvert fall. Det virker for meg som om du bare finner på noe. Jeg er klar over at tre av Paulus-brevene såvidt nevner Lukas i tre små setninger, hvorav det som kaller han lege er ett av brevene det er stor tvil om er fra Paulus - men ingen av påstandene dine om Lukas er da å finne i dem. Brev fra Paulus til Lukas? Nei Elev/bror? Nei helbredende evner fra Gud? Nei helbredet mange? Nei? hadde han en mage sykdom selv? Nei Paulus rådet ham til å drikke vin.. for å bøte smertene..? Nei. Alt (og da mener jeg absolutt alt) som står om Lukas i Bibelen er følgende: 1. Kolosserne 4,14 "Lukas, den kjære legen, hilser dere, også Demas." Filemon 1,24 "... og så hilser Markus, Aristarkus, Demas og Lukas, mine medarbeidere." 2. Timoteus 4,11 "Bare Lukas er hos meg. Hent Markus og ta ham med deg, for han er til god hjelp for meg i tjenesten." Dette er absolutt alt som står om Lukas i Bibelen. Og ikke bare det, men Kolosserne er (som nevnt) blant brevene det er stor tvil om Paulus skrev, mens 2. Timoteus er blant de det er tilnærmet vitenskapelig konsensus om at han ikke skrev. (Se her) Jeg antar at du har tilhørighet til et kristent samfunn som har tradisjon for å gjenfortelle historier som har kommet til i løpet av kristendommens historie, selv om det absolutt ikke finnes grunnlag for dem verken i Bibelen eller historie, og at du ikke kan nok til å skille mellom det som står i Bibelen og det som bare er friere historier kommet til senere. Har jeg rett? 1 Timotheosbrevet 5:23 BSV [23] Se också till att sköta om din kropp. Drick inte längre bara vatten utan också lite vin, eftersom du har problem med magen och ofta är sjuk. https://bible.com/bible/33/1ti.5.23.BSV Jeg har lært at brevet var skrevet til Lukas og Timoteus. Endret 2 timer siden av Gouldfan Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Gouldfan skrev (2 minutter siden): 1 Timotheosbrevet 5:23 BSV [23] Se också till att sköta om din kropp. Drick inte längre bara vatten utan också lite vin, eftersom du har problem med magen och ofta är sjuk. https://bible.com/bible/33/1ti.5.23.BSV Ja, dette er skrevet til Timoteus - som er tydelig ut fra navnet på brevet. Hva har det med Lukas å gjøre? Dette er for øvrig også en av de fire Paulus-brevene det er tilnærmet vitenskapelig enighet om at ikke er ekte Paulus-brev. Men uansett handler det på ingen måte om Lukas. 2 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) Capitan Fracassa skrev (6 minutter siden): Ja, dette er skrevet til Timoteus - som er tydelig ut fra navnet på brevet. Hva har det med Lukas å gjøre? Dette er for øvrig også en av de fire Paulus-brevene det er tilnærmet vitenskapelig enighet om at ikke er ekte Paulus-brev. Men uansett handler det på ingen måte om Lukas. Jeg har lært at den passasjen var rettet mot Lukas, men jeg kan ikke bekrefte det. Men her står det mer om dette... https://lakartidningen.se/aktuellt/kultur-2/2008/12/lakaren-lukas-och-hans-diagnoser-i-nya-testamentet/ Endret 2 timer siden av Gouldfan Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) Gouldfan skrev (3 minutter siden): Jeg har lært at den passasjen var rettet mot Lukas, men jeg kan ikke bekrefte det. Men dette er jo et brev rettet til Timoteus. Hvorfor i all verden skulle en del av det som er i "du"-form plutselig være til en helt annen person, helt uten noen indikasjon på dette? Som sagt, jeg antar at du har fått høre mange tradisjonelle, kristne historier som det ikke finnes grunnlag for verken i Bibelen eller historien, og har tatt dem for god fisk uten å undersøke selv. Stemmer dette? Endret 2 timer siden av Capitan Fracassa 2 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Capitan Fracassa skrev (6 minutter siden): Men dette er jo et brev rettet til Timoteus. Hvorfor i all verden skulle en del av det som er i "du"-form plutselig være til en helt annen person, helt uten noen indikasjon på dette? Som sagt, jeg antar at du har fått høre mange tradisjonelle, kristne historier som det ikke finnes grunnlag for verken i Bibelen eller historien, og har tatt dem for god fisk uten å undersøke selv. Stemmer dette? Kanskje fordi Lukas hang med Timoteus? Jeg vet ikke hvorfor jeg lærte det, jeg har blitt lært det av en annen venn. Det er mulig det var Timoteus som hadde vondt i magen også... Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Jeg skal spørre min kamerat om det neste gang, er lenge siden jeg snakket med han, så får ringe han snart... Enligt Filemonbrevet var Lukas tillsammans med Paulus och Markus i Rom under Paulus fångenskap där. I Kolosserbrevet (Kol 4:14) kallas han läkare och där liksom i Andra Timotheosbrevet (2 Tim 4:11) och i Filemonbrevet (v. 24) beskrivs han som en av Paulus medarbetare Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) Gouldfan skrev (7 minutter siden): Jeg skal spørre min kamerat om det neste gang, er lenge siden jeg snakket med han, så får ringe han snart... Hva med å sjekke kildene (i Bibelen)? Men det er jo fornuftig å spørre din kamerat hvor han har dette fra. Sitat Enligt Filemonbrevet var Lukas tillsammans med Paulus och Markus i Rom under Paulus fångenskap där. I Kolosserbrevet (Kol 4:14) kallas han läkare och där liksom i Andra Timotheosbrevet (2 Tim 4:11) och i Filemonbrevet (v. 24) beskrivs han som en av Paulus medarbetare Her gjentar du jo bare en oppsummering av de tre punktene jeg listet opp, som jo ikke sier noen av de tingene du påsto (unntatt det ene tvilsomme om at han var lege). Hvis du ser mine sitater, eller (enda bedre) slår opp i Bibelen, så ser du hvor utrolig lite vi vet om Lukas - og Bibelen har absolutt ingen indikasjoner på at han skrev Lukas-evangeliet eller Apostlenes Gjerninger heller. Endret 2 timer siden av Capitan Fracassa 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå