Gå til innhold

Hva er ulogisk med å tro på Gud?

Anbefalte innlegg

Gouldfan skrev (1 time siden):

Vel det er ikke så vanlig at spedbarn og barn får kreft, vel det hender de som er uheldige med enkelte gener.

Vanligvis rammer kreft de eldre mennesker..

Men er ikke gud allmektig? Hvorfor lar gud spedbarn få kreft da? Er denne allmektige guden så sur og bitter på Adam og Eva at han/hun/hen lar et spedbarn bli født kun til lidelse?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
PÃ¥inter skrev (1 time siden):

Tenkte i ca halvannen time før jeg svarte, var det for lite synes du?

Jeg tror nok det ikke spiller noen rolle hvor lenge du tenker, hvis det skorter på kvaliteten på tankene. 

@skaftetryne32 tenker konseptuelt, at hvis ditt verdensbilde stemmer, så fører det til slike ulogiske slutninger. @skaftetryne32 er dermed i stand til å beskrive konsekvensene av ditt syn, uten selv å være enig i det. 

Prøv å tenk en halvtime på det du. 😄

• Liker 3
Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (34 minutter siden):

@skaftetryne32 tenker konseptuelt, at hvis ditt verdensbilde stemmer, så fører det til slike ulogiske slutninger. @skaftetryne32 er dermed i stand til å beskrive konsekvensene av ditt syn, uten selv å være enig i det

Jeg kan gi deg 3 gode tips @Capitan Fracassa så snur du speilet du ser I:

1. Du antar at en mitt verdensbilde er sant for argumentets skyld.

2. Du viser hvordan det leder til en selvmotsigelse, en ulogisk slutning, eller en konsekvens som jeg selv sannsynligvis ikke vil akseptere.

3. Du konkluderer dermed at mitt verdensbildet har svakheter som krever revisjon.

Tenk på det en times tid. 🤭
Det er ganske enkeltå lese mellom linjene her skjønner du.

Endret av PÃ¥inter
Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (5 minutter siden):

Jeg kan gi deg 3 gode tips @Capitan Fracassa så snur du speilet du ser I:

1. Du antar at en mitt verdensbilde er sant for argumentets skyld.

2. Du viser hvordan det leder til en selvmotsigelse, en ulogisk slutning, eller en konsekvens som jeg selv sannsynligvis ikke vil akseptere.

3. Du konkluderer dermed at mitt verdensbildet har svakheter som krever revisjon.

Tenk på det en times tid. 🤭

Hvorfor skal jeg tenke en times tid på noe jeg har gjort mange ganger? 🤔

Vi har jo gjentatt dette med Det ondes problem et utall ganger. 

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (4 minutter siden):

Hvorfor skal jeg tenke en times tid på noe jeg har gjort mange ganger? 🤔

Jeg tenker derfor er jeg! Man kan oppdage nye ting vet du, ved å tenke over samme tingen flere og flere ganger så kan du oppdage nye ting.
Slutter du å tenke så har du tapt!

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (8 timer siden):

Du forstår ikke argumentet, om det er med vilje eller ikke vet jeg ikke, men @JornHansen vet nok at gud ikke gir barn kreft, jeg tviler på at hen tror på den slags, men i kristendommen er guden deres allmektig, jeg synes det er rart at at du plutselig skal late som det ikke stemmer, men det gjør det, det er noe de kristne tror på, så spørsmålet er om du er kristen eller om du bare later som ? Så om guden din er alfa og omega, så er det den som deler ut kreft til spebarn. 

Kalvinister tror Gud deler ut kreft til folk, andre kristne er uenige.  

Most christians today reject the idea that God punishes us through illness

Religion and Spirituality | Surviving Cancer | Stanford Medicine

Sitat

Nei. Det kan ikke det, for det er fysisk umulig, du kan tro det om du vil, men det er alt det er, en tro, og folk kan tro at mennesket ble skapt når Cthulu slapp en fis, men vi må nesten prøve å forholde oss til virkeligheten som vi kjenner den, og ikke bare finne på ting for å prøve å forklare en eventuell tro. 

Hvordan skader det meg hvis jeg tror på et etterliv og en Gud?  Jeg kan ikke tenke meg at jeg ville gjort noe annerledes i mitt liv uten min tro.  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...