Kakkelfant Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden (endret) 4 hours ago, Gouldfan said: I ca 7-8 år var jeg veldig avhengig av en sovemedisin som heter Stilnoct og en annen som heter Sobril.. Men jeg tenkte aldri over det, siden det var på resept osv. Det gjorde meg slapp og sliten, det tror jeg man kan si. En gang jeg slet ba jeg en kristen venn be for meg, jeg sa ingenting om medisinene, han ba bla om at jeg skulle få den hellige ånd og hjelp fra Gud i Jesus navn osv. Den samme kvelden etter skjedde noe merkelig, på automatisk uten å tenke på å slutte så brøt jeg Stilnoct tabletten i to og tok halve, kvelden etter tok jeg andre halve, og kvelden etter tok jeg ingenting... Så rart,og ? Jeg fikk sove??? Så merkelig, og jeg var glad i mange dager giret og hadde den hellige ånd opplevde jeg. Sobril bruker jeg nesten aldri mer, før gikk jeg på sterkeste tablett 25mg inntil 3 tabletter ofte daglig. Det er veldig godt at du klarte å slutte, det tror jeg du har fått mye igjen for - men det å dra en sluttning om gud fordi du "plutselig" klarte å slutte er en logisk tankefeil som kalles non sequitur. Det er altså ingen logisk sammenheng mellom gud og det at du klarte å slutte med medisiner. Om Odin hadde blitt spurt om det samme på dine vegne, og du klarte å slutte med medisin, ville du da den dag i dag trodd på Odin? Hva med Zeus? Tor? Jupiter? Ra? Ser du hvor dette leder? Det var et sammentreff (og en veldig god ting) at du klarte å slutte med disse medisinene, dermed reagerte hjernen din med å henge dette på knaggen "gud hjalp meg" for å på denne måte å skulle ha en slags form for forklaring på hva som skjedde. Det er den mest logiske og troverdige forklaringen på hva som egentlig skjedde, som også da gjør det feilaktige og "umulige" logiske hoppet fra sammentreffet "det skjedde" til "gud hjalp meg" unødvendig. /edit Kanskje du hadde en form for underbevisst ønske om å tro på en gud, og at du da på denne måten faktisk opplevde en viss form for placebo effekt når du sluttet med medisinene? /edit Når det er sagt er jeg glad for at du klarte å slutte med medisiner og tilsynelatende har funnet lykken i religion. Dermed har den jo sin verdi for de som trenger det, avlikevel. Endret 5 timer siden av Kakkelfant 1 Lenke til kommentar
JornHansen Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden jjkoggan skrev (12 minutter siden): Jeg har aldri sagt at guder er ansvarlig for alt, jeg har ikke kapasiteten til å vite det, vi er som småbarn som ikke forstår hvorfor foreldrene lar oss lide. I konteksten av et evig etterliv så er det som skjer her på jorden en utrolig liten del av livene våres. Forbereder det oss det som er pinlig idag for evig etterlivet på noe måte vi ikke har kapasiteten til å forstå som mennesker? Som småbarn så får vi vite senere, håper jeg. Mener du at foreldre skal la barna lide?? Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden Kakkelfant skrev (33 minutter siden): Hva med virkeligheten, slik den fremstår som verifiserbar i vår felles forståelse av oss selv og denne? Absolutt, men de fleste mennesker har i tillegg en åndelig dimensjon, hvor tror du den stammer fra? Lenke til kommentar
Kakkelfant Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden 1 minute ago, PÃ¥inter said: Absolutt, men de fleste mennesker har i tillegg en åndelig dimensjon, hvor tror du den stammer fra? Følelser og tanker i eget hode? Fantasien muliggjør dette, men det er uansett ikke nødvendig å finne opp en kompliserende usynlig farsfigur som boltrer seg i en sky for å forklare dette. Tror du det at det finnes en usynelig ånd som forlater kroppen og svever avgårde når vi dør? 1 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden JornHansen skrev (5 minutter siden): Mener du at foreldre skal la barna lide?? Har du aldri blitt vaksinert? Hvorfor lar mama legen sette en pinlig injekson som kan gjør deg syk? Hvordan kan du mene mama er god dersom hun tvinger deg til å lide? Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden (endret) Kakkelfant skrev (4 timer siden): Det er veldig godt at du klarte å slutte, det tror jeg du har fått mye igjen for - men det å dra en sluttning om gud fordi du "plutselig" klarte å slutte er en logisk tankefeil som kalles non sequitur. Det er altså ingen logisk sammenheng mellom gud og det at du klarte å slutte med medisiner. Om Odin hadde blitt spurt om det samme på dine vegne, og du klarte å slutte med medisin, ville du da den dag i dag trodd på Odin? Hva med Zeus? Tor? Jupiter? Ra? Ser du hvor dette leder? Det var et sammentreff (og en veldig god ting) at du klarte å slutte med disse medisinene, dermed reagerte hjernen din med å henge dette på knaggen "gud hjalp meg" for å på denne måte å skulle ha en slags form for forklaring på hva som skjedde. Det er den mest logiske og troverdige forklaringen på hva som egentlig skjedde, som også da gjør det feilaktige og "umulige" logiske hoppet fra sammentreffet "det skjedde" til "gud hjalp meg" unødvendig. /edit Kanskje du hadde en form for underbevisst ønske om å tro på en gud, og at du da på denne måten faktisk opplevde en viss form for placebo effekt når du sluttet med medisinene? /edit Når det er sagt er jeg glad for at du klarte å slutte med medisiner og tilsynelatende har funnet lykken i religion. Dermed har den jo sin verdi for de som trenger det, avlikevel. Det og andre merkelige ting KAN være en tilfeldighet, men jeg føler iallefall at jeg fikk hjelp av min Gud og makten til Jesus.... Veldig rart at jeg tvert sluttet automatisk samme dagen vi ba til Gud i Jesus navn. Men ja det og andre merkelige ting KAN ha vært en tilfeldighet, men det er så mange slike ting at jeg tror det motsatte, dvs at det ikke var tilfeldig... Endret 1 time siden av Gouldfan 1 Lenke til kommentar
Kakkelfant Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden (endret) 29 minutes ago, Gouldfan said: Det og andre merkelige ting KAN være en tilfeldighet, men jeg føler iallefall at jeg fikk hjelp av min Gud og makten til Jesus.... Veldig rart at jeg tvert sluttet samme dagen vi ba på automatisk vis. Men ja det og andre merkelige ting KAN ha vært en tilfeldighet, men det er så mange slike ting at jeg tror det motsatte, dvs at det ikke var tilfeldig... Jeg må jo også innrømme det at det kan finnes en gud, eller flere guder, eller hvasomhelst. Jeg kan ihvertfall ikke fornekte muligheten uten å male meg inn i et hjørne. Men jeg har et kontrollspørsmål - la oss anta at det var gud som hjalp deg med å slutte med disse medisinene. Så fint. Men, hvorfor hjalp gud deg spesifikt, samtidig som han lot et barn bli født i afrika med HIV? Hvorfor hjalp han deg spesifikt med disse medisinene, mens han lot en alenforsørgende tobarns mor krasje bilen sin utfor et stup og drunke sakte i det iskalde vannet som fylte bilen? Det er noen åpenbare svar her for de som våger.. Endret 4 timer siden av Kakkelfant 3 Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Kakkelfant skrev (50 minutter siden): Hva med Zeus? Tor? Jupiter? Ra? Ser du hvor dette leder? Forvirring har alltid rammet de som elsker å kverulere, bare se her: I Lystra var det en mann som ikke hadde kraft i føttene. Han hadde vært lam helt fra mors liv og hadde aldri kunnet gå. 9 Denne mannen hørte på da Paulus talte. Paulus så ham rett inn i øynene, og da han skjønte at han hadde tro så han kunne bli helbredet, 10 ropte han: «Reis deg opp og stå på føttene!» Da sprang han opp og gikk omkring. 11 Folkemassen så hva Paulus hadde gjort, og satte i å rope på lykaonisk: «Gudene er blitt som mennesker og er kommet ned til oss!» 12 Og de kalte Barnabas for Zevs og Paulus for Hermes, siden det var han som førte ordet. 13 Presten ved Zevs-tempelet like utenfor byen kom til byportene med okser og blomsterkranser og ville ofre sammen med folkemengden. 14 Men da apostlene Barnabas og Paulus hørte det, flerret de kappene sine, løp fram i mengden 15 og ropte: «Hva er det dere finner på? Vi er jo alminnelige mennesker akkurat som dere. Vi forkynner dere evangeliet, at dere må vende om fra disse tomme gudene til den levende Gud, han som skapte himmel og jord og havet og alt som er i dem Hvem har blitt lurt mon tro? Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Kakkelfant skrev (34 minutter siden): Tror du det at det finnes en usynelig ånd som forlater kroppen og svever avgårde når vi dør? I en begravelse blir det sagt at fra jord er du tatt til jord skal du bli, det er vel i tråd med det her: «De levende vet at de skal dø, men de døde vet ingen ting. De har ingen lønn i vente, for minnet om dem er glemt. 6 Det er for lenge siden slutt med deres kjærlighet, med både hatet og misunnelsen deres. Aldri mer skal de få del i alt det som skjer under solen.» «De utånder og blir til jord igjen, den dagen faller planene i grus» «For det går mennesket som det går dyrene, den ene som den andre: Begge skal dø, samme livsånde har de alle. Mennesket har ingen fortrinn framfor dyrene. For alt er forgjengelig. 20 Alle går til det samme sted. Alle er kommet av støv og skal bli til støv igjen.» Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden (endret) Kakkelfant skrev (2 timer siden): Jeg må jo også innrømme det at det kan finnes en gud, eller flere guder, eller hvasomhelst. Jeg kan ihvertfall ikke fornekte muligheten uten å male meg inn i et hjørne. Men jeg har et kontrollspørsmål - la oss anta at det var gud som hjalp deg med å slutte med disse medisinene. Så fint. Men, hvorfor hjalp gud deg spesifikt, samtidig som han lot et barn bli født i afrika med HIV? Hvorfor hjalp han deg spesifikt med disse medisinene, mens han lot en alenforsørgende tobarns mor krasje bilen sin utfor et stup og drunke sakte i det iskalde vannet som fylte bilen? Det er noen åpenbare svar her for de som våger.. Det var vel fordi vi bad til Gud i Jesus navn. Bibelen sier flere steder at der du er to eller flere som ber og i Jesu navn, så vil dere bli hørt. Jeg vet om mange slike ting i mitt liv, men det blir for personlig, men som jeg har fått klart bønnesvar på en til to dager. Bra du nevnte Afrika, der er troen sterk og undrene skjer. Jeg kjenner eldre i menigheten som har vært på misjon i Afrika blant afrikanske mektige pastor og tror biskop. De forteller om undre, blinde fattige barn som får synet tilbake etter lang intens bønn, handikappede som kaster krykker, utenfor bønnelokalet til afrikanske pastor så lå det en haug med krykker og rullestoler. I Afrika er ikke pastoren rik, og ikke sjangs på at kan kjøpte rullestoler i Afrika i en haug, min kamerat så flere mennesker som jublet i glede halleluja og kastet krykkene. Å ha sett noe slikt må styrke troen. Det finnes mye tro på Gud og Jesus i Afrika, og ja mye ondskap og djevelen også, der det er krig og elendighet.... Endret 2 timer siden av Gouldfan Lenke til kommentar
Kakkelfant Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden (endret) 2 hours ago, Gouldfan said: De forteller om undre, blinde fattige barn som får synet tilbake etter lang intens bønn, handikappede som kaster krykker, utenfor bønnelokalet til afrikanske pastor så lå det en haug med krykker og rullestoler. I Afrika er ikke pastoren rik, og ikke sjangs på at kan kjøpte rullestoler i Afrika i en haug, min kamerat så flere mennesker som jublet i glede halleluja og kastet krykkene. Å ha sett noe slikt må styrke troen. Det finnes mye tro på Gud og Jesus i Afrika, og ja mye ondskap og djevelen også, der det er krig og elendighet.... Jeg har en bro å selge deg i New York, Brooklyn Bridge, du skal få den billig Endret 1 time siden av Kakkelfant Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden (endret) Kakkelfant skrev (5 minutter siden): Jeg har en bro å selge deg i New York, Brooklyn Bridge, du skal få den billig Glad i den brua, jeg ville tatt den imot av deg og gitt den direkte til fattige og trengende, også de barna som er Ateister som deg, sikkert fordi de har opplevd for mye jævlig i livet. Jeg tror ikke det gjelder deg, men som at du som min sosialdemokratiske bror har dine grunner. Jeg er også sosialdemokratisk da, men tror på Gud og Jesus. Endret 58 minutter siden av Gouldfan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå