skaftetryne32 Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden PÃ¥inter skrev (48 minutter siden): Absolutt ikke, men det er fortsatt forming. Ja med tvang, sånn folk hører hjemme i fengsel. PÃ¥inter skrev (49 minutter siden): han som kalles djevelen og Satan, og som forfører hele verden. Han ble kastet ned på jorden, og englene hans ble kastet ned sammen med ham. Det er jo også mulig at den du kaller gud egentlig er denne satan duden ? Kanskje satans beste triks ikke var å overbevise verden om at den ikke eksisterer, men at den overbeviste verden om at den var gud ? kan det ha skjedd med deg ? Du bruker mange feilslutninger, uærlige tjuvtriks for å vinne en debatt, kan det være at du jobber for satan ? Har du tenkt noe over det ? PÃ¥inter skrev (53 minutter siden): Hvis sitatet over stemmer, så bør man jo være på vakt for ikke å bli hjernevasket. Så absolutt og det er jo så lett å lure noen som allerede tror inn i ondskapen. 2 Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden Kakkelfant skrev (23 minutter siden): Dine gode intensjoner vil på denne måte bokstavlig talt brolegge veien til helvete for andre, men det later ikke til å affisere deg der du sitter i all din godhet og barmhjertighet. Hvis menneskene hadde latt hverandre være i fred og godtatt hverandres livssyn ville verden vært et fredeligere sted. 1 Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden skaftetryne32 skrev (7 minutter siden): Kanskje satans beste triks ikke var å overbevise verden om at den ikke eksisterer Helt rett. Tror du på satan?, nettopp. skaftetryne32 skrev (7 minutter siden): kan det være at du jobber for satan ? Har du tenkt noe over det ? Åja, men da hadde jeg samtidig avslørt han, så det faller det i fisk. skaftetryne32 skrev (9 minutter siden): Ja med tvang, sånn folk hører hjemme i fengsel. Mener du oppvekst er tvang? skaftetryne32 skrev (10 minutter siden): Så absolutt og det er jo så lett å lure noen som allerede tror inn i ondskapen. Nettopp. Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden PÃ¥inter skrev (4 minutter siden): Hvis menneskene hadde latt hverandre være i fred og godtatt hverandres livssyn ville verden vært et fredeligere sted. Det er jo et problem med misjonerende religion, de vil ikke la folk være i fred. 2 Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden PÃ¥inter skrev (1 minutt siden): Helt rett. Tror du på satan?, nettopp. Svaret ditt gir ingen mening. PÃ¥inter skrev (1 minutt siden): Åja, men da hadde jeg samtidig avslørt han, så det faller det i fisk. Men du forsvarer jo ondskapen i bibelen ved enhver anledning, du har ikke avslørt noe som helst. PÃ¥inter skrev (2 minutter siden): Mener du oppvekst er tvang? Mener du tvang er oppdragelse ? PÃ¥inter skrev (3 minutter siden): Nettopp. Jepp. 1 Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden skaftetryne32 skrev (2 minutter siden): Det er jo et problem med misjonerende religion, de vil ikke la folk være i fred. Det er et påbud fra guden i bibelen, hvis man blir så forbanna at en flyr i flint for at noen ønsker å snakke med deg om troen sin, da er det nok ikke de troende som har et problem, men heller mottakeren. Men ja, de misjonerende må ta nei for et NEI. 1 Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden PÃ¥inter skrev (1 minutt siden): Det er et påbud fra guden i bibelen, hvis man blir så forbanna at en flyr i flint for at noen ønsker å snakke med deg om troen sin, da er det nok ikke de troende som har et problem Dette mikser ikke spesielt godt med denne påstanden. 👇 PÃ¥inter skrev (15 minutter siden): Hvis menneskene hadde latt hverandre være i fred og godtatt hverandres livssyn ville verden vært et fredeligere sted. Er det bare teistene som skal få være i fred ? Hvorfor kan de ikke bare godta at ikke alle er interessert i religion ? Hvorfor vil ikke dere med en misjonerende religion gjøre verden til et bedre sted ? 2 Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden skaftetryne32 skrev (10 minutter siden): Men du forsvarer jo ondskapen i bibelen ved enhver anledning Ondskapen i bibelen er et resultat av noe, det burde du ha fått med deg nå, å ikke gnage på samme tanke igjen og igjen, at du er uenig er helt greit men får du noe ro ut av det? Jeg forsvarer ikke ondskap bare for å ha det klart! skaftetryne32 skrev (13 minutter siden): Mener du tvang er oppdragelse ? Oppdragelse er forhåpentlig et resultat av kjærlighet, selv om vi ofte ser det stikk motsatte dessverre. Kjærligheten er tålmodig, kjærligheten er velvillig, den misunner ikke, [kjærligheten] skryter ikke, er ikke hovmodig. 5 Kjærligheten krenker ikke, søker ikke sitt eget, er ikke oppfarende og gjemmer ikke på det onde. 6 Den gleder seg ikke over urett, men har sin glede i sannheten. 7 Kjærligheten utholder alt, tror alt, håper alt, tåler alt. 8 Kjærligheten tar aldri slutt. Så forklar gjerne hvorfor verden ikke er fylt av denne kjærligheten?, jeg kan gi deg et hint: Egoisme er en tenke- og handlemåte som utelukkende tar sikte på å fremme ens eget vel, og som bare tar hensyn til andres vel når det kan tjene egeninteressen. Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden PÃ¥inter skrev (7 minutter siden): Ondskapen i bibelen er et resultat av noe, det burde du ha fått med deg nå, å ikke gnage på samme tanke igjen og igjen, at du er uenig er helt greit men får du noe ro ut av det? Jeg forsvarer ikke ondskap bare for å ha det klart! Ja, mennesker, onde mennesker ? Ikke nødvendigvis vil jeg påstå, men at det er primitive mennesker med et primitivt og avskyelig menneskesyn, ja det er det liten tvil om. Problemet er at dere religiøse holder på dette primitive og avskyelige menneskesynet, og når man forsvarer det synet ja da forsvarer man ondskap, så jo det gjør du. PÃ¥inter skrev (11 minutter siden): Oppdragelse er forhåpentlig et resultat av kjærlighet, selv om vi ofte ser det stikk motsatte dessverre. Kjærligheten er tålmodig, kjærligheten er velvillig, den misunner ikke, [kjærligheten] skryter ikke, er ikke hovmodig. 5 Kjærligheten krenker ikke, søker ikke sitt eget, er ikke oppfarende og gjemmer ikke på det onde. 6 Den gleder seg ikke over urett, men har sin glede i sannheten. 7 Kjærligheten utholder alt, tror alt, håper alt, tåler alt. 8 Kjærligheten tar aldri slutt. Så forklar gjerne hvorfor verden ikke er fylt av denne kjærligheten?, jeg kan gi deg et hint: Du svarer ikke på spørsmålet, du avsporer debatten, som vanlig. Jeg kan gi deg et lite hint selv, kjærlighet tar slutt, den er designet sånn av vår evolusjon for å gi barn en boost i livet med 2 forsørgere, det varer stort sett bare noen få år, skal forholdet vare lenger så trenger enn mer enn en kjemisk reaksjon. PÃ¥inter skrev (12 minutter siden): Egoisme er en tenke- og handlemåte som utelukkende tar sikte på å fremme ens eget vel, og som bare tar hensyn til andres vel når det kan tjene egeninteressen. Men i følge din skapelsesberetning så er jo også dette et resultat av at guden du tror på er en egoist. Ikke vri på ordene nå som du stadig vekk gjør, hvis mennesket er skapt i en allmektig guds eget bilde så er jo problemet denne guden, du sparker deg selv i ræva med dine egne argumenter. 1 Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden skaftetryne32 skrev (17 minutter siden): Men i følge din skapelsesberetning så er jo også dette et resultat av at guden du tror på er en egoist Jeg får sitere deg, for du gjør vel akkurat det samme: skaftetryne32 skrev (18 minutter siden): PÃ¥inter skrev (37 minutter siden): Du svarer ikke på spørsmålet, du avsporer debatten, som vanlig. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden skaftetryne32 skrev (3 timer siden): Jeg forstår dem, det er ren ondskap, at en allmektig gud skaper oss med det formål at vi skal dø i ekstrem lidelse før en er 5 år gammel, det er ikke mulig å bortforklare den ondskapen med "det er ikke mulig og forstå hans handlinger", dette er ikke vanskelig å forstå, er denne guden god og allmektig så kunne den gjort så veldig mye bedre, om denne guden virkelig faktisk eksisterer så er denne guden ren ondskap. Du som er allvitende vet hva formålene er, Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden PÃ¥inter skrev (12 minutter siden): Jeg får sitere deg, for du gjør vel akkurat det samme: Nei jeg brukte faktisk argumentasjon. 1 Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden jjkoggan skrev (2 minutter siden): Du som er allvitende vet hva formålene er, Jeg er ikke guden din kamerat, beklager. 1 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden skaftetryne32 skrev (Akkurat nå): Jeg er ikke guden din kamerat, beklager. Men du mener du vet hva alle guds formålene er og er derfor allvitende også Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden jjkoggan skrev (11 minutter siden): Men du mener du vet hva alle guds formålene er og er derfor allvitende også Nå bare lyver du. Lenke til kommentar
JornHansen Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden Gouldfan skrev (4 timer siden): Det er Arvesynden som gjorde at mennesker ble ufullkommen og fikk sykdom og død. Ser du på Jesus så ble han mye mer fristet enn Adam og den forbudte frukten.. Men han vant, vi som tror mener at Jesus som vant, beviste med Guds makt gjennom sine under og helbredelse og at han reiste døde att han og Gud har makten til å helbrede sykdom og makt over døden. Så kan man alltids si at det er laang tid å vente, og ja det er det for oss mennesker. Men vi som tror, mener at dagen kommer da all sykdom, død og krig skal opphøre. Sitat Johannes åpenbaring. Han skal tørke bort hver tåre fra deres øyne, og døden skal ikke være mer, heller ikke sorg eller skrik eller smerte. For det som en gang var, er borte.» 5. Han som sitter på tronen, sa: «Se, jeg gjør alle ting nye.» Og han la til: «Skriv det ned, for dette er troverdige og sanne ord Arvesynd er et godt eksempel på noe jeg aldri tror en allmektig og god gud ville innført/opprettholdt. I mitt eksempel brukte jeg et spedbarn som får kreft. Hva har dette spedbarnet gjort? Hvordan kan en allmektig gud si at dette barnet skal lide og dø før det i det hele tatt har hatt mulighet til å utvikle moral? Du spurte om hvorfor det er ulogisk å tro på gud og du kommer med en ulogisk bortforklaring på problemstillingen. Hvis arvesynd skal fungere som konsept så må man jo få sjansen til å ta imot Jesus? Eventuelt må man godta at man har en urettferdig gud. Forøvrig synes jeg også det er veldig rart at en slik allmektig og god gud KREVER at man tilber han/hun/hen og ellers vil sende sjelen din til evig pine. Hvis en hindu som har vært from hele livet, gjort en overvekt av gode handlinger og aldri har blitt frelst av noen kristne skal brenne i helvete fordi hen trodde på feil gud så har vi med en hevngjerrig og narsissistisk gud å gjøre. 4 1 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden skaftetryne32 skrev (1 time siden): Nå bare lyver du. Du skrev Sitat gud skaper oss med det formål at vi skal dø i ekstrem lidelse før en er 5 år gammel Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden jjkoggan skrev (2 minutter siden): Du skrev Sitat gud skaper oss med det formål at vi skal dø i ekstrem lidelse før en er 5 år gammel Ja det er ikke en hel setning engang, men jeg skrev det ja, blant annet. som svar på dette. Sitat Hvis du ikke kan helt begripe en Gud, så er det umulig å helt forstå hans handlinger jjkoggan skrev (1 time siden): Du som er allvitende vet hva formålene er, jjkoggan skrev (1 time siden): Men du mener du vet hva alle guds formålene er og er derfor allvitende også Noe du valgte å svare med.... ja jeg vet ikke hva dette 👆 er. Poenget er at du tror det er guder, og de er ansvarlig for alt, helt til vi nevner helt unødvendig spebarns død og lignende, da er det plutselig satan, mennesker og fandens oldemor som plutselig er ansvarlig, og denne guden ja den har en plan, som involverer barnemord. Lenke til kommentar
Kakkelfant Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden 4 hours ago, PÃ¥inter said: Helt riktig, spørsmålet er hvem man ønsker å bli hjernevasket av? Hva med virkeligheten, slik den fremstår som verifiserbar i vår felles forståelse av oss selv og denne? 1 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden skaftetryne32 skrev (11 minutter siden): Ja det er ikke en hel setning engang, men jeg skrev det ja, blant annet. som svar på dette. Noe du valgte å svare med.... ja jeg vet ikke hva dette 👆 er. Poenget er at du tror det er guder, og de er ansvarlig for alt, helt til vi nevner helt unødvendig spebarns død og lignende, da er det plutselig satan, mennesker og fandens oldemor som plutselig er ansvarlig, og denne guden ja den har en plan, som involverer barnemord. Jeg har aldri sagt at guder er ansvarlig for alt, jeg har ikke kapasiteten til å vite det, vi er som småbarn som ikke forstår hvorfor foreldrene lar oss lide. I konteksten av et evig etterliv så er det som skjer her på jorden en utrolig liten del av livene våres. Forbereder det oss det som er pinlig idag for evig etterlivet på noe måte vi ikke har kapasiteten til å forstå som mennesker? Som småbarn så får vi vite senere, håper jeg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå