Gå til innhold

Hva er ulogisk med å tro på Gud?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
afterall skrev (10 minutter siden):

Hmm, har noen påstått at Paulus ikke reiste? Gjerne forklar hovedpoenget og argumentet ditt tydeligere. 

Poenget mitt er at dette stemmer med historien og detaljer, akkurat som at Rom brant under Nero og at de kristne fikk skylden, og Paulus ble fanget og henrettet.....

Om du har fulgt med i timen så er Tesen min at Mosebøkene og Noah er så gamle at de ikke kan etterprøves.

Men Paulus og brannen i Rom kan etterprøves, og da må også kameratene til Paulus eksistert, dvs Peter (Jesus disippel) og Jakob (Jesus bror) og også Jesus.

Det er helt ok at dere ikke tror at Jesus hadde evner til å gjenoppstå eller helbrede og gjøre under.

Poenget mitt er at de levde...

Det er dette vi har diskutert de siste sidene, da enkelte mener også enkelte kjente kritikere, at Jesus aldri har levd... At det kun er myter og at de ikke har levd...

De fleste historikere og forskere tror det er sannsynlig at Jesus har levd, men det er noe annet å tro han var Guds sønn og hadde overnaturlige evner..

Men jeg tror altså det...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (3 minutter siden):

Poenget mitt er at dette stemmer med historien og detaljer, akkurat som at Rom brant under Nero og at de kristne fikk skylden, og Paulus ble fanget og henrettet.....

Om du har fulgt med i timen så er Tesen min at Mosebøkene og Noah ikke kan etterprøves.

Men Paulus og brannen i Rom kan etterprøves, og da må også kameratene til Paulus eksistert, dvs Peter og Jakob (Jesus bror) og også Jesus.

Det er helt ok at dere ikke tror at Jesus hadde evner til å gjenoppstå eller helbrede og gjøre under.

Poenget mitt er at de levde...

Det er dette vi har diskutert de siste sidene, da enkelte mener også kritikere, at Jesus aldri har levd... At det kun er myter og at de ikke har levd...

De fleste historikere og forskere tror det er sannsynlig at Jesus har levd, men det er noe annet å tro han var Guds sønn og hadde overnaturlige evner..

Men jeg tror altså det...

Alright. Jeg har ikke sett noen her hevde Jesus ikke har eksistert, og vil heller ikke påstå det selv. 

Jeg anerkjenner gjerne at en jødisk reformator ved navn Jesus har levd. Jeg er derimot ikke overbevist om at de overnaturlige fortellingene om ham stemmer på noen måte, og jeg ser foreløpig heller ikke hvordan jeg, du eller noen andre kan finne utav dette. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
afterall skrev (1 minutt siden):

Alright. Jeg har ikke sett noen her hevde Jesus ikke har eksistert, og vil heller ikke påstå det selv. 

Jeg anerkjenner gjerne at en jødisk reformator ved navn Jesus har levd. Jeg er derimot ikke overbevist om at de overnaturlige fortellingene om ham stemmer på noen måte, og jeg ser foreløpig heller ikke hvordan jeg, du eller noen andre kan finne utav dette. 

Jeg har den meningen att det ikke ville blitt så mye oppstyr og skriverier om han hadde vært en helt vanlig person... Med karisma og taleevne..

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 time siden):

Jeg har den meningen att det ikke ville blitt så mye oppstyr og skriverier om han hadde vært en helt vanlig person... Med karisma og taleevne..

Nok en gang virker det som om du starter med konklusjonen (om at du tror Jesus er Guds sønn), og vurderer alle bevis ut fra denne konklusjonen, noe som ikke er egnet til annet enn å få bekreftet for deg selv det du allerede tror.

Paulogia, en tidligere fundamentalistisk kristen og nå ateist, har laget en god hypotese om hvordan kristendommen sannsynligvis oppsto, helt uten noen overnaturlige hendelser, men med alle anerkjente fakta, som at Jesus levde, hadde disipler, ble korsfestet, at Peter og Paulus var de to viktigste i å spre kristendommen osv.

Han har forbedret og detaljert hypotesen litt, men her er den originale versjonen fortalt  på 7 minutter. Jeg anbefaler alle, både religiøse og ateister å bruke 7 minutter på denne. Selv om du ikke blir overbevist, gir den noe å tenke på.

For de litt mer interesserte så er det her en 28 minutters versjon hvor Paulogia legger fram hypotesen for Bart Ehrman og diskuterer den med han.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
afterall skrev (1 time siden):

Gjelder dette også alle andre hellige skrifter og religioner? 

Jeg tror ikke Muhammed eller Buddha gjorde noen under på samme måte som Jesus.

Jeg kan ikke så mye om Buddhismen annet enn jeg tror har lært den stammer fra Hinduismen.

Mohammed var Araber, og de er etterkommere etter Abraham, mulig Mohammed var en del av løftet Gud og hans engler gav til Hagar og Ismail altså arabenes forfar.

Men det vet jeg ikke, men altså i nyere tid som fra Romeriker tror jeg ingen under måler seg med Jesus og Apostlene....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...