Gå til innhold

Hva er ulogisk med å tro på Gud?

Anbefalte innlegg

PÃ¥inter skrev (44 minutter siden):

Da må du tenke det selv om du er uenig i tankegangen som de som kaller seg kristne har. 

Jeg er dypt uenig i tankegangen en del kristne har. Det burde være tydelig. 

Men derav følger det da på ingen måte at jeg er mot religionsfrihet. Jeg er uenig i mer enn halvparten av Norges partier også, men vil da ikke forby dem for det. Hva i all verden mener du motsetningen består i?

Si meg, kjenner du ikke til Voltaires kjente sitat: Jeg er dypt uenig i det du sier, men vil til min død forsvare din rett til å si det.”

Nå skal jeg ikke hevde at jeg er villig til å dø for alle former for ytringsfrihet, men jeg anerkjenner allikevel tanken bak sitatet.

Hva med deg @PÃ¥inter? Synes du det er rett å straffe de som er uenig med deg? Bibelen har jo mange eksempler på at den mener dette er rett å gjøre, noe som er en av mange grunner til at jeg synes Bibelen er et elendig moralsk kompass. Men hva synes du?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
49 minutes ago, skaftetryne32 said:

Jeg tror mange teister her på forumet hadde hatt god nytte av denne videoen.

Jeg har jobbet med en kjent teist, en talsperson for et trossamfunn jeg ikke ser grunn til å nevne. Hen har blitt sett på som "lærd" og "vis" (eller whatever) og i samtaler med denne personen fant jeg ut  at vedkommende vet så og si ingen ting om det verdslige.

Hen var ikke kjent med platetektonikk, solens gravitasjon og dets effekt på solsystemet, co2 og dets effekt på vær og vind. Dette fant jeg ut da vi diskuterte ting i media, slik som jordskjelv i Tyrkia, flom i Spania, flo og fjære m.m. Vedkommendes øyne lyste opp når hen snakket om gud og hvordan gud bestemte alt, men fikk et sløvt, livløst blikk da jeg forklarte at Tyrkia ligger på grensen mellom tektoniske plater, at månen styrer flo og fjære, og at varm luft holder på mer fuktighet. 

Jeg kan respektere teister som er indoktrinert og fanget i en verden hvor de har et lukket sinn, men jeg har NULL respekt for "det er mer mellom himmel og jord" folk, som rett og slett er for late til å sette seg inn i verdenen de lever i. De som kan si ting som "men hvordan forklarer du telepati og healing, det er nok mer mellom himmel og jord enn hva du tror". De er de aller verste. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (1 time siden):

Jeg er dypt uenig i tankegangen en del kristne har. Det burde være tydelig. 

Men derav følger det da på ingen måte at jeg er mot religionsfrihet

Så bra, ser du redigerte teksten på forrige side så da har du ordlagt deg annerledes, 

«Åpen diskusjon, med kritikk av både grusomme handlinger og kritikk av dem som forsvarer, beundrer eller tilber slikt synes jeg er gode handlinger for å håndheve det»

, å det er bra.

Hva med deg @PÃ¥inter? Synes du det er rett å straffe de som er uenig med deg?

Jeg mener det @Capitan Fracassa, at hvis man er overbevist om at bibelen er fra gud og ønsker å tjene han så er man også overbevist om at hans dommer er fullstendig rettferdige, at vi mennesker mener noe annet forandrer ikke det faktum at gud da har rett til å bestemme hva som rett og hva som er galt.  

Du har selvsagt din egen frie vilje til å mene annerledes.

Endret av PÃ¥inter
Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (3 minutter siden):

Så bra, ser du redigerte teksten på forrige side så da har du ordlagt deg annerledes, 

Jeg fikset litt på setningene, en time før du svarte på den, så nei jeg har ikke ordlagt meg annerledes enn det du siterte, som du kan tydelig se av loggen. Eller misforstår jeg noe her?

PÃ¥inter skrev (4 minutter siden):

Jeg mener det @Capitan Fracassa, at hvis man er overbevist om at bibelen er fra gud og ønsker å tjene han så er man også overbevist om at hans dommer er fullstendig rettferdige, at vi mennesker mener noe annet forandrer ikke det faktum at gud da har rett til å bestemme hva som rett og hva som er galt.  

Det her var på ingen måte svar på spørsmålet mitt. Jeg regnet med at du er villig til å la noen andre bestemme for deg hva som er rett og galt, så det var ikke spørsmålet mitt.

Spørsmålet var: "Synes du det er rett å straffe de som er uenig med deg?" - og la meg legge til, synes du det er rett å straffe de som er uenig med det du tror din Gud mener?

Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (3 timer siden):

Men på den andre siden er du vel positiv til at samfunnet utøver straff ved urette handlinger?

Capitan Fracassa skrev (3 timer siden):

Hvorfor spør du? Har du ikke egne meninger?

Jeg gjentar denne, fordi oppfatningen din av rettsvesenet gir deg større forståelse av rett og galt.

Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (1 time siden):

Jeg kan respektere teister som er indoktrinert og fanget i en verden hvor de har et lukket sinn, men jeg har NULL respekt for "det er mer mellom himmel og jord" folk, som rett og slett er for late til å sette seg inn i verdenen de lever i.

Enig, jeg har ikke et problem med teister generelt, men ta f.eks teistene her på forumet som nærmest konstant bruker diverse kjipe debatteknikker, feilslutninger, gish gallop og direkte dårlig folkeskikk som å svare på alle spørsmål med ett nytt spørsmål, hvorfor holder de på sånn ?

Kan det være fordi de er blitt opplært via sånne tvilsomme religiøse "bash an atheist" nettsteder, eller er det selve religionen i seg selv ? Religioner som på mange måter er bygd på feilslutninger ? Uansett så er det slitsomt med teister som alle debatterer på samme uredelige vis, og alle har de har de samme "lure" spørsmålene som de har lært på på disse "bash an atheist" ekkokamrene som de så åpenbart bruker tid på. 

Endret av skaftetryne32
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (4 timer siden):

Takk for å svare klart og redelig uten å kverulere som visse andre @jjkoggan. 😃

Som du vel vet, så mener jo jeg at det er mange eksempler i Bibelen på at det er nettopp det Gud gjør, men har ikke noe stort behov for enda en runde med diskusjon rundt det nå. 

Jeg bruker ikke det samme målestokken for mennesker og allmektige, allvitende guder som jeg ikke har kapasiteten til å forstå og derfor vurdere deres handlinger.  Jeg ønsker ikke å dømme noe før jeg forstår det større bildet.

Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (3 timer siden):

Jeg bruker ikke det samme målestokken for mennesker og allmektige, allvitende guder som jeg ikke har kapasiteten til å forstå og derfor vurdere deres handlinger.  Jeg ønsker ikke å dømme noe før jeg forstår det større bildet.

Jeg snakket egentlig mer om at Bibelen har mange eksempler for at mennesker straffes eller trues med straff for sin tro, noe som du og jeg er enige om at ikke er rett.

Når det gjelder å vurdere å dømme en allmektig Gud, så forstår jeg tanken om ikke å dømme han før du forstår et større bilde, men er ikke forakt og tilbedelse to ytterpunkter i den samme dømmeskalaen? Du er villig til å tilbe Gud uten å kjenne det store bildet om hans egentlige natur og motivasjon, men ikke å dømme?

Det er her (bl.a. vi er uenige). Om en slik gud eksisterer så har han gitt oss hjerne og tanker til å vurdere rett og galt, og da bør vi kunne bruke mer enn halvparten av dette til å vurdere guden også.

• Liker 1
Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (15 timer siden):

Absolutt, det er folk i distriktet mitt som mener det er greit å rane og stjele fra andre.

Du vet om personer som mener dette er greit? Eller mener du egentlig bare å si at du vet om personer som gjør dette, selv om de kanskje egentlig ikke mener det er greit?

Men du mener altså de skal straffes kun for å ha slike meninger, som jo er det vi diskuterer. Hva mener du straffen bør være for å mene at det er greit å stjele fra andre?

Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (26 minutter siden):

Du vet om personer som mener dette er greit? Eller mener du egentlig bare å si at du vet om personer som gjør dette, selv om de kanskje egentlig ikke mener det er greit?

Men du mener altså de skal straffes kun for å ha slike meninger, som jo er det vi diskuterer. Hva mener du straffen bør være for å mene at det er greit å stjele fra andre?

PÃ¥inter skrev (På 6.1.2025 den 15.36):

Hva har det med dagens kristne å gjøre? De kristne idag kan ikke holdes ansvarlig for straffen egypterne under farao fikk!?

Capitan Fracassa skrev (På 6.1.2025 den 19.13):

Det at de tilber guden som i følge Bibel gjorde disse uhyrlighetene.

Nei, det kan de ikke. Men de kan holdes ansvarlig for å lukke øynene for, og bortforklare dette samtidig som de tilber guden som gjorde det, på samme måte som bla 70-tallets venstreside i Norge kan holdes ansvarlig for sin beundring av Pol Pot og Mao. 

Er det slik du mener?

Lenke til kommentar

Du skriver:

Men du mener altså de skal straffes kun for å ha slike meninger, som jo er det vi diskuterer.

Da lurer jeg på om du mener tanker skal straffes slik du referer til her?:

PÃ¥inter skrev (37 minutter siden):
Capitan Fracassa skrev (På 6.1.2025 den 19.13):

Men de kan holdes ansvarlig for å lukke øynene for, og bortforklare dette samtidig som de tilber guden som gjorde det, på samme måte som bla 70-tallets venstreside i Norge kan holdes ansvarlig for sin beundring av Pol Pot og Mao. 

Mener du @Capitan Fracassa at tanker skal straffes?

Endret av PÃ¥inter
Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (30 minutter siden):

Da lurer jeg på om du mener tanker skal straffes slik du referer til her?:

Mener du @Capitan Fracassa at tanker skal straffes?

Det hadde vært fint om du:

1. leste det jeg faktisk skriver og forøkte å forstå det i stedet for å finne noe å kverulere på
  2. svarte på direkte spørsmål
  3. begrunner hvorfor du kommer med spørsmål
  4. sier hva du selv mener og begrunner dette

Hadde du gjort 1. kunne du lagt merke til at jeg svarte på deg på forrige side med:

"Jeg er for tanke- og religionsfrihet, så jeg ønsker ikke noen generell straff for å forsvare umoralske handlinger, hvis det var det du lurte på.

Åpen diskusjon, med kritikk av både grusomme handlinger og kritikk av dem som forsvarer, beundrer eller tilber slikt synes jeg er gode handlinger for å håndheve det."

Så nei, som jeg tydelig skrev, så mener jeg absolutt ikke at tanker skal straffes, men jeg mener at meninger bør debatteres og kritiseres. Jeg støtter diskriminerings- og rasisme-paragrafer i norsk lov, siden dette går direkte ut over andre mennesker, men synes norsk lov ligger på ganske rett nivå.

For øvrig har jeg mistet interessen for hva du mener, siden du ikke vil gjøre punktene på lista over.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (1 minutt siden):

Det hadde vært fint om du:

1. leste det jeg faktisk skriver og forøkte å forstå det i stedet for å finne noe å kverulere på
  2. svarte på direkte spørsmål
  3. begrunner hvorfor du kommer med spørsmål
  4. sier hva du selv mener og begrunner dette

kommer ikke til å skje, helt håpløst tilfelle. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...