PÃ¥inter Skrevet søndag kl 18:02 Del Skrevet søndag kl 18:02 RustneTrompet skrev (3 minutter siden): den moralen som dere mener vi er avhengig av å tro på en gud for å ha. Man trenger ingen moral for å tro på en gud. RustneTrompet skrev (4 minutter siden): misjonering som er blitt gjort blant aper og delfiner, men de har altså klart å komme fram til dette på egen hånd Kanskje mennesket har utviklet seg fra de dyrene som ikke klarer å leve ifred med hverandre? Lenke til kommentar
RustneTrompet Skrevet søndag kl 18:04 Del Skrevet søndag kl 18:04 PÃ¥inter skrev (Akkurat nå): Man trenger ingen moral for å tro på en gud. Nei, men det er flust av dem som mener at vi ikke hadde hatt moral uten en gud. PÃ¥inter skrev (1 minutt siden): Kanskje mennesket har utviklet seg fra de dyrene som ikke klarer å leve ifred med hverandre? Ingenting som tyder på det. 1 Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet søndag kl 18:12 Del Skrevet søndag kl 18:12 RustneTrompet skrev (6 minutter siden): Nei, men det er flust av dem som mener at vi ikke hadde hatt moral uten en gud. Ja, og det har de nok rett i. RustneTrompet skrev (7 minutter siden): Ingenting som tyder på det. Hva tyder det på da? Lenke til kommentar
RustneTrompet Skrevet søndag kl 18:49 Del Skrevet søndag kl 18:49 PÃ¥inter skrev (14 minutter siden): Ja, og det har de nok rett i. Nei de har jo åpenbart ikke det. PÃ¥inter skrev (14 minutter siden): Hva tyder det på da? Jeg mener at det ikke er noen grunn til å tro at mennesket spesifikt skulle ha utviklet seg fra de dyrene som ikke klarer å leve i fred med hverandre. Påstanden din er helt meningsløs, og det tjener ingen hensikt å følge opp gish galloping-en din. 4 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet søndag kl 18:50 Del Skrevet søndag kl 18:50 (endret) afterall skrev (4 timer siden): Vi mennesker er flokkdyr, og avhengige av overlevelsen av flokken og stammen vår. Derfor lønner det seg evolusjonsmessig å være snill og grei med de rundt oss. Gjerne les deg litt opp Men ikke snill og grei mot andre flokker og stammer vi konkurrerer for ressurser med. Da kan moralen bli for vår flokk til å drepe dem slik at vår egen flokk overlever. Slik er naturens moral og moral uten objektive verdier Endret søndag kl 18:54 av jjkoggan Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet søndag kl 19:38 Del Skrevet søndag kl 19:38 RustneTrompet skrev (45 minutter siden): Jeg mener at det ikke er noen grunn til å tro at mennesket spesifikt skulle ha utviklet seg fra de dyrene som ikke klarer å leve i fred med hverandre Er ikke påstanden at utviklingen har blitt drevet frem av overlevelses trangen? RustneTrompet skrev (47 minutter siden): Påstanden din er helt meningsløs, og det tjener ingen hensikt å følge opp gish galloping-en din Vær snill å hold en saklig tone, du er lik en viss annen her, kaptein. Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet søndag kl 19:53 Del Skrevet søndag kl 19:53 (endret) jjkoggan skrev (1 time siden): Men ikke snill og grei mot andre flokker og stammer vi konkurrerer for ressurser med. Da kan moralen bli for vår flokk til å drepe dem slik at vår egen flokk overlever. Slik er naturens moral og moral uten objektive verdier Det samme blant religionene ogsaa. Det er flokken vaar, som har rett, det er vi som skal gjennom porten. De andre, har helt feil, saa de, maa vi jobbe i mot. Og ihvertfall ikke delta paa et felles boennemoete og be gud om aa velsigne dem. De er naermest en fiende. Trodde det var kjaerlighet, det handlet om jeg. Endret søndag kl 19:55 av Karltorbj Lenke til kommentar
RustneTrompet Skrevet søndag kl 20:07 Del Skrevet søndag kl 20:07 PÃ¥inter skrev (25 minutter siden): Er ikke påstanden at utviklingen har blitt drevet frem av overlevelses trangen? Jeg svarte på din kommentar om at mennesket kanskje har utviklet seg fra de dyrene som ikke klarer å leve i fred med hverandre, noe som er en helt hodelås påstand. Vår evolusjon er resultatet av en kombinasjon av biologiske, miljømessige og sosiale faktorer, hvor evnen til både samarbeid og konfliktløsing har spilt en rolle. PÃ¥inter skrev (27 minutter siden): Vær snill å hold en saklig tone, du er lik en viss annen her, kaptein. Debatteknikken din møtes med den tonen den fortjener. Du får feie for egen dør først, så kan vi snakkes hvis det mot formodning skulle skje. 4 Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet søndag kl 20:10 Del Skrevet søndag kl 20:10 (endret) Karltorbj skrev (19 minutter siden): Og ihvertfall ikke delta paa et felles boennemoete og be gud om aa velsigne dem. Tenkte du på det her?: Last October leaders from the world’s religions met in Assisi to commemorate the 25th anniversary of the first Day of Prayer for Peace at Assisi. They spent a day in praying for peace, but nearby each other, not together, since some would have objected to praying with other traditions. Religious leaders join UN in praying for peace Endret søndag kl 20:14 av PÃ¥inter Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet søndag kl 20:18 Del Skrevet søndag kl 20:18 PÃ¥inter skrev (5 minutter siden): Tenkte du på det her?: Last October leaders from the world’s religions met in Assisi to commemorate the 25th anniversary of the first Day of Prayer for Peace at Assisi. They spent a day in praying for peace, but nearby each other, not together, since some would have objected to praying with other traditions. Kjente ikke til den, men de stilte ihvertfall. Her i byen, kjenner jeg til et forsoek, der kristenfolket, ikke ville stille en gang. Fundamentalisme, kalles det. 1 Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet søndag kl 20:31 Del Skrevet søndag kl 20:31 Karltorbj skrev (4 minutter siden): Her i byen, kjenner jeg til et forsoek, der kristenfolket, ikke ville stille en gang. Ja de har et problem da, hvis de kristne hadde fulgt bibelen så hadde de nok vert mer som dette: «Alle de troende var ett i hjerte og sinn, og ingen regnet det de eide som sitt eget; de hadde alt felles.» «Jeg formaner dere, søsken, ved vår Herre Jesu Kristi navn, at dere må være enige. La det ikke være splittelse blant dere, men stå sammen i syn og tanke.» Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet søndag kl 20:40 Del Skrevet søndag kl 20:40 PÃ¥inter skrev (1 minutt siden): Ja de har et problem da, hvis de kristne hadde fulgt bibelen så hadde de nok vert mer som dette: «Alle de troende var ett i hjerte og sinn, og ingen regnet det de eide som sitt eget; de hadde alt felles.» «Jeg formaner dere, søsken, ved vår Herre Jesu Kristi navn, at dere må være enige. La det ikke være splittelse blant dere, men stå sammen i syn og tanke.» Kan de ikke bare kosentrere seg om essensen? Lese Paulus sitt brev til Korinterne, kapittel 13? Finner de forstaaelsen av det kapittelet, saa er de jo hjemme. 1 Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet søndag kl 20:47 Del Skrevet søndag kl 20:47 Karltorbj skrev (4 minutter siden): Kan de ikke bare kosentrere seg om essensen? Lese Paulus sitt brev til Korinterne, kapittel 13? Finner de forstaaelsen av det kapittelet, saa er de jo hjemme. Du kan så si. Jeg tenker at svaret forklares i Matteus 13. Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet søndag kl 21:12 Del Skrevet søndag kl 21:12 PÃ¥inter skrev (13 minutter siden): Du kan så si. Jeg tenker at svaret forklares i Matteus 13. Tja, mener vi, ikke troende, er hjemme ogsaa, med det budskapet, til Paulus. Matteus 13, synes jeg virket som en eventyrfortelling. Er agnostiker da. Kjaerligheten er som matematikken, den er universell. Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet søndag kl 22:13 Del Skrevet søndag kl 22:13 Karltorbj skrev (32 minutter siden): Matteus 13, synes jeg virket som en eventyrfortelling. Ikke gi opp, se hva som står: Da kom disiplene til ham og spurte: «Hvorfor taler du til dem i lignelser?»….Derfor taler jeg til dem i lignelser, fordi de ser uten å se, de hører uten å høre eller forstå. 14 På dem blir dette profetordet av Jesaja oppfylt:……..Alt dette talte Jesus i lignelser til folket, og uten lignelser sa han ikke noe til dem. 35 Slik skulle det ordet oppfylles som er talt gjennom profete….. Så forlot han folkemengden. Da han var kommet inn i huset, gikk disiplene til ham og sa: «Forklar oss lignelsen om ugresset i åkeren!» 37 Han svarte: «Den som sår det gode kornet, er Menneskesønnen. 38 Åkeren er verden. Det gode kornet er de som er rikets barn, ugresset er den ondes barn. 39 Fienden som sådde ugresset, er djevelen. Høsten er verdens ende, de som høster inn, er englene. 40 Og slik som når ugresset blir sanket sammen og brent på ilden, slik skal det gå ved verdens ende: 41 Menneskesønnen skal sende ut sine engler, og de skal sanke sammen og ta bort fra hans rike alt som fører til fall, og alle som gjør urett. Det er nok grunnen til at det finnes så mange forskjellige retninger av kristendom. Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet søndag kl 22:26 Del Skrevet søndag kl 22:26 Karltorbj skrev (1 time siden): Kjaerligheten er som matematikken, den er universell Det er vi enige i. Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet i går, 08:49 Del Skrevet i går, 08:49 PÃ¥inter skrev (13 timer siden): Vær snill å hold en saklig tone, du er lik en viss annen her, kaptein. Ærlig talt så hadde det vært fint om du følger ditt eget råd, alle vet hvem du mener med antydningene dine, og @RustneTrompet har helt rett når hen nevner at du bruker gish gallop, dessverre så har du pådratt deg en ganske ufin debatt kutyme. Jeg håper du anser dette som konstruktiv kritikk, men jeg forventer det dessverre ikke. 2 2 Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet i går, 09:31 Del Skrevet i går, 09:31 skaftetryne32 skrev (40 minutter siden): Jeg håper du anser dette som konstruktiv kritikk, men jeg forventer det dessverre ikke. Følg det vi snakket om sist så skal du se ting løser seg. Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet i går, 09:50 Del Skrevet i går, 09:50 PÃ¥inter skrev (11 minutter siden): Følg det vi snakket om sist så skal du se ting løser seg. Forstår du engang at det er du som ikke følger kutymen ? Det er ikke dine meningsmotstandere som er problemet, det er deg, ene og alene deg, deg og din ufine debatteknikk, dessverre ser det ikke ut til at du vil ta til deg noe av denne konstruktive kritikken. Kan jeg spørre hvorfor du fortsetter på samme uredelige vis ? 2 Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet i går, 10:36 Del Skrevet i går, 10:36 skaftetryne32 skrev (43 minutter siden): Kan jeg spørre hvorfor du fortsetter på samme uredelige vis ? Hva mener du med uredelig? Og prøv å ikke bruk ukvemsord i svaret ditt! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå