PÃ¥inter Skrevet søndag kl 11:33 Del Skrevet søndag kl 11:33 skaftetryne32 skrev (1 minutt siden): bibelen påvirker mennesker i et ekstremt antall 2,8 milliarder ca Lenke til kommentar
Numitor Skrevet søndag kl 12:56 Del Skrevet søndag kl 12:56 PÃ¥inter skrev (38 minutter siden): 2,8 milliarder ca ...er et resultat av enevelde, allmakt, tyranni, forfølgelser og tvangskristning gjennom århundrer, det er langt mer enn fiendens - hark, de annerledestroendes - bøker og skrifter som endte på bålet derrigår'n. Samme hvordan du vrir deg mener flertallet på kloden alltid noe annet enn deg, husk dét. 1 Lenke til kommentar
Numitor Skrevet søndag kl 13:40 Del Skrevet søndag kl 13:40 PÃ¥inter skrev (1 time siden): Det hadde blitt en tynn bok, ...om unik bibelsk moral verdt etterfølgelse skulle noteres i den. Thomas Jefferson mente at kun 82 sider hadde noen verdi - og de var ikke akkurat tettskrevne - de resterende forkastet han. 2 Lenke til kommentar
Huffalumpen Skrevet søndag kl 14:10 Del Skrevet søndag kl 14:10 Det er ingenting ulogisk med å tro på Gud, det som er ulogisk et ateismen. At noe kan komme fra ingenting, DET er ulogisk det. Ateister, de er så livredde og sinte på guden de ikke "liksom" ikke tror på. Og dere atister, hvis dere ikke har noen verdi og er bare laget helt tilfeldig av stjerneslam, hvor gidder dere å følge lover og regler? Hvorfor voldttar dere ikke og dreper, ingenting betyr jo noe her i livet, alt er jo slutt etterpå og ingenting har mål eller mening? Neida, samvittigheten vet du. Den tror dere nok kanskje også oppsto helt tilfeldig....... Lenke til kommentar
afterall Skrevet søndag kl 14:25 Del Skrevet søndag kl 14:25 Huffalumpen skrev (12 minutter siden): Det er ingenting ulogisk med å tro på Gud, det som er ulogisk et ateismen. At noe kan komme fra ingenting, DET er ulogisk det. Ateister, de er så livredde og sinte på guden de ikke "liksom" ikke tror på. Og dere atister, hvis dere ikke har noen verdi og er bare laget helt tilfeldig av stjerneslam, hvor gidder dere å følge lover og regler? Hvorfor voldttar dere ikke og dreper, ingenting betyr jo noe her i livet, alt er jo slutt etterpå og ingenting har mål eller mening? Neida, samvittigheten vet du. Den tror dere nok kanskje også oppsto helt tilfeldig....... Vi mennesker er flokkdyr, og avhengige av overlevelsen av flokken og stammen vår. Derfor lønner det seg evolusjonsmessig å være snill og grei med de rundt oss. Gjerne les deg litt opp 2 Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet søndag kl 14:25 Del Skrevet søndag kl 14:25 Huffalumpen skrev (2 minutter siden): At noe kan komme fra ingenting, DET er ulogisk det. Ateister, Nå er det vel strengt tatt de religiøse som påstår at noe er kommet fra ingenting, litt som hvordan guden deres må ha oppstått, så jeg skjønner ikke helt hva problemet deres egentlig er med den oppfatningen ? Så Stråmann dette her. Huffalumpen skrev (4 minutter siden): Ateister, de er så livredde og sinte på guden de ikke "liksom" ikke tror på. Vi er nok ikke sinte på noe vi ikke tror på engang, men problemet ligger i religiøse som vil tvinge sine religøse lover på ikketroende, det er vi faktisk livredde for. Nok en stråmann for øvrig. Huffalumpen skrev (5 minutter siden): Og dere atister, hvis dere ikke har noen verdi og er bare laget helt tilfeldig av stjerneslam, hvor gidder dere å følge lover og regler? For det første jeg har aldri sagt at ateister ikke har noen verdi, den antakelsen må du nok ta på egen kappe, motbydelig tankegang må jeg si. Fordi vi har en iboende moral som hindrer oss, i tillegg til en oppdragelse som lærte om rett og galt, vi trenger ikke trussel om evig lidelse eller lovnader om evig liv for å oppføre oss som folk. Huffalumpen skrev (10 minutter siden): Hvorfor voldttar dere ikke og dreper, ingenting betyr jo noe her i livet, alt er jo slutt etterpå og ingenting har mål eller mening? Du kan godt leve livet ditt med den tankegangen, men det sier nok langt mer om deg at det eneste som tilsynelatende hindrer deg i myrde og voldta er trusler fra en mytologisk figur, er det sånn du ble skapt i denne gode gudens bilde ? Du tenker ikke så høyt om denne guden i så fall. 4 Lenke til kommentar
Huffalumpen Skrevet søndag kl 15:08 Del Skrevet søndag kl 15:08 afterall skrev (41 minutter siden): Vi mennesker er flokkdyr, og avhengige av overlevelsen av flokken og stammen vår. Derfor lønner det seg evolusjonsmessig å være snill og grei med de rundt oss. Gjerne les deg litt opp Sludder og vås. Dette tror du nok ikke på selv en gang. Du er bare redd Gud Evolusjon, fra hva? Ingenting? 🤣 Lenke til kommentar
Huffalumpen Skrevet søndag kl 15:09 Del Skrevet søndag kl 15:09 (endret) skaftetryne32 skrev (44 minutter siden): Nå er det vel strengt tatt de religiøse som påstår at noe er kommet fra ingenting, litt som hvordan guden deres må ha oppstått, så jeg skjønner ikke helt hva problemet deres egentlig er med den oppfatningen ? Så Stråmann dette her. Vi er nok ikke sinte på noe vi ikke tror på engang, men problemet ligger i religiøse som vil tvinge sine religøse lover på ikketroende, det er vi faktisk livredde for. Nok en stråmann for øvrig. For det første jeg har aldri sagt at ateister ikke har noen verdi, den antakelsen må du nok ta på egen kappe, motbydelig tankegang må jeg si. Fordi vi har en iboende moral som hindrer oss, i tillegg til en oppdragelse som lærte om rett og galt, vi trenger ikke trussel om evig lidelse eller lovnader om evig liv for å oppføre oss som folk. Du kan godt leve livet ditt med den tankegangen, men det sier nok langt mer om deg at det eneste som tilsynelatende hindrer deg i myrde og voldta er trusler fra en mytologisk figur, er det sånn du ble skapt i denne gode gudens bilde ? Du tenker ikke så høyt om denne guden i så fall. Du bruker mye tid på noe du ikke tror på ser jeg, typisk ateist Ateister tror ikke på noen Gud eller Guds eksistens, men like fullt klarer de og anklage Gud for all urett. Her ser vi eksempel på hvordan en ateist hjerne fungerer. Endret søndag kl 15:09 av Huffalumpen 1 Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet søndag kl 15:16 Del Skrevet søndag kl 15:16 Huffalumpen skrev (1 time siden): Det er ingenting ulogisk med å tro på Gud, det som er ulogisk et ateismen. At noe kan komme fra ingenting, DET er ulogisk det. Ateister, de er så livredde og sinte på guden de ikke "liksom" ikke tror på. Og dere atister, hvis dere ikke har noen verdi og er bare laget helt tilfeldig av stjerneslam, hvor gidder dere å følge lover og regler? Hvorfor voldttar dere ikke og dreper, ingenting betyr jo noe her i livet, alt er jo slutt etterpå og ingenting har mål eller mening? Neida, samvittigheten vet du. Den tror dere nok kanskje også oppsto helt tilfeldig....... Hvorfor er du så uredelig at du finner på usanne ting om hva vi ateister mener, uten å spørre oss? Absolutt alt du skrev her er direkte løgn, noe du kunne funnet ut ved ærlig og redelig spørre meg eller andre ateister. Huffalumpen skrev (4 minutter siden): Sludder og vås. Dette tror du nok ikke på selv en gang. Du er bare redd Gud Jeg er akkurat like redd Gud som jeg er redd Dovregubben, Voldemort og Sauron. Man kan ikke være redd noen man ikke tror eksisterer, og definisjonen på ateist er en som ikke tror Gud eksisterer. Huffalumpen skrev (3 minutter siden): Ateister tror ikke på noen Gud eller Guds eksistens, men like fullt klarer de og anklage Gud for all urett. Løgn igjen. Vi anklager ikke Gud, vi anklager religiøse fundamentalister og deres umoralske hellige bøker. 5 Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet søndag kl 15:18 Del Skrevet søndag kl 15:18 Huffalumpen skrev (2 minutter siden): Du bruker mye tid på noe du ikke tror på ser jeg, typisk ateist Og du gjør det samme, typisk kristen. Og ja jeg er interessert i mytologi, trenger ikke bety at jeg faktsik tror på det. Huffalumpen skrev (3 minutter siden): Ateister tror ikke på noen Gud eller Guds eksistens, men like fullt klarer de og anklage Gud for all urett. Sier du det, jeg tror dette er har noe med din tolkning/leseferdigheter å gjøre, for ingen anklager gudene for noe som helst her. Dog så er vi kritiske til religion ja. Huffalumpen skrev (6 minutter siden): Her ser vi eksempel på hvordan en ateist hjerne fungerer. og her har vi en religiøs hjerne 👇 Huffalumpen skrev (1 time siden): Hvorfor voldttar dere ikke og dreper, ingenting betyr jo noe her i livet, alt er jo slutt etterpå og ingenting har mål eller mening? Jeg tror jeg holder meg til den nyere ateist modellen, nå med ekstra rasjonalitet. 3 Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet søndag kl 15:35 Del Skrevet søndag kl 15:35 Huffalumpen skrev (1 time siden): Det er ingenting ulogisk med å tro på Gud, det som er ulogisk et ateismen. At noe kan komme fra ingenting, DET er ulogisk det. Ateister, de er så livredde og sinte på guden de ikke "liksom" ikke tror på. Og dere atister, hvis dere ikke har noen verdi og er bare laget helt tilfeldig av stjerneslam, hvor gidder dere å følge lover og regler? Hvorfor voldttar dere ikke og dreper, ingenting betyr jo noe her i livet, alt er jo slutt etterpå og ingenting har mål eller mening? Neida, samvittigheten vet du. Den tror dere nok kanskje også oppsto helt tilfeldig....... Hvor kommer guden din i fra da? Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet søndag kl 15:47 Del Skrevet søndag kl 15:47 Numitor skrev (2 timer siden): Samme hvordan du vrir deg mener flertallet på kloden alltid noe annet enn deg, husk dét Heldigvis går ikke 2,8 milliarder menneskene rundt å dreper. Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet søndag kl 16:14 Del Skrevet søndag kl 16:14 skaftetryne32 skrev (1 time siden): Fordi vi har en iboende moral som hindrer oss, i tillegg til en oppdragelse som lærte om rett og galt Er du da uenig med dawkins`? «If there is a human moral to be drawn, it is that we must teach our children altruism, for we cannot expect it to be part of their biological nature.” Richard Dawkins, The Selfish Gene Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet søndag kl 16:22 Del Skrevet søndag kl 16:22 PÃ¥inter skrev (2 minutter siden): Er du da uenig med dawkins`? Nei, og jeg tror kanskje han har rett, altruisme må kanskje læres, men jeg tror derimot ikke at det må læres å ikke drepe og voldta helt uten noen form for omtanke, empati eller medfølelse, det er noen som er sånn, men de er ikke i nærheten av å være en majoritet, og jeg tviler sterkt på at kristendommen hjelper dem heller. Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet søndag kl 16:25 Del Skrevet søndag kl 16:25 skaftetryne32 skrev (2 minutter siden): jeg tror derimot ikke at det må læres å ikke drepe og voldta helt uten noen form for omtanke, empati eller medfølelse Er dette unikt for mennesket? Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet søndag kl 16:26 Del Skrevet søndag kl 16:26 PÃ¥inter skrev (1 minutt siden): Er dette unikt for mennesket? Nei det tror jeg ikke. Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet søndag kl 16:27 Del Skrevet søndag kl 16:27 skaftetryne32 skrev (Akkurat nå): Nei det tror jeg ikke. Ok. Lenke til kommentar
RustneTrompet Skrevet søndag kl 16:39 Del Skrevet søndag kl 16:39 PÃ¥inter skrev (8 minutter siden): Er dette unikt for mennesket? Det er på ingen måte unikt for mennesket. Også fra andre deler av dyreriket finner vi utallige eksempler på instinkter som fremmer samarbeid og minimerer konflikter. Prinsipper for sosial organisering, som rettferdighet, samarbeid og sanksjoner, har dype røtter i biologien og krever ikke religion eller "menneskelig" moral. 2 Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet søndag kl 17:44 Del Skrevet søndag kl 17:44 RustneTrompet skrev (1 time siden): religion eller "menneskelig" moral. Hva mener du med «menneskelig» moral? Lenke til kommentar
RustneTrompet Skrevet søndag kl 17:56 Del Skrevet søndag kl 17:56 Litt uvøren bruk av anførselstegn fra min side, men jeg mener den moralen som dere mener vi er avhengig av å tro på en gud for å ha. Jeg vet ikke hvor mye misjonering som er blitt gjort blant aper og delfiner, men de har altså klart å komme fram til dette på egen hånd/ egen finne. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå