Gå til innhold

Hva er ulogisk med å tro på Gud?

Anbefalte innlegg

PÃ¥inter skrev (13 minutter siden):

Bortsett fra dem som spiste hverandre da selvfølgelig?

Og bortsett fra kristne samfunn som drev med jødeforfølgelse, angrep på homofile, slaveri, religionsforfølgelse osv., alt med grunnlag i Bibelen!

Selvsagt kan den gylne regel bli fulgt i et samfunn, uten at de fulgte den 100% eller mot fiender av gruppen. Jeg tror alle andre enn deg forstår det.

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Numitor skrev (4 timer siden):

Men dette er ikke riktig, det er ignoranse og er et problem kristne ofte har fordi de ikke leser annen litteratur og tror at det glupe i bibeltekster er originalt og unikt bibelsk, men sjelden er det.  Den gylne regel - som ble praktisert i alle stammesamfunn med mer enn 50 medlemmer over hele kloden  - er kun ett eksempel. De sju greske vise, Solons ti bud, Hammurabis 282 bud, som GT's forfattere rett og slett har kopiert og Musonius Rufus etc.

Carriers grundige og glimrende artikkel "That Christian Nation Nonsense (Gods Bless Our Pagan Nation)" er et bra sted å begynne.  Der kan man feks. lese om hvilke forfattere (senere president) John Adams, mente var viktige for menneskeheten.

"In the words of his reviewer in the August issue of the year 1795 American Monthly Review, the authors Adams considers as most influential in his survey are these (I quote):

“Particularly among the ancients, Plato, Aristotle, Polybius, Dionysius Halicarnassus, Cicero, and Tacitus; among the moderns, of Machiavelli, Sydney, Montesquieu, Harrington, Locke, Milton, Swift, Hume, Franklin, Price and Nedham.”

From this list, Moses is conspicuous for his absence. So is Jesus. By contrast, an extensive section in volume 1 is devoted to the Athenian constitution established by the pagan statesman Solon of Athens. Adams in fact credits the first invention of representative government to yet another pagan, Lycurgus of Sparta, and then credits Solon with its improvement. No mention of Moses. Or Jesus."

Jeg har nettopp kost meg med originalen til The Star Spangled Banner (uoriginal den også) som opprinnelig var en engelsk drikkevise med teksten full av greskromerske guder som heter "Anacreon in Heaven" med det nydelige refrenget "The Myrtle of Venus with Bacchus's Vine."

Det er ikke få amerikanske grunnlovsfedre som har stemt vellystig med på det refrenget i sjenkestuer rundt om.

Fangene i Egypt og deres leder Moses er ikke så populære historiske i samtiden (I ettertid er de jfr Bibelen og dens påvirkning)

Om Jesus derimot finnes det masse samtidig historie fortelling men ikke hos Romerne som ikke dokumenterte alle henrettelser, heller ikke Peters.

Vi vet derimot masse om David og at hans sønn ferdigbygget Tempelet...

Tror ingen tviler på dette, altså historisk.

Om Noah og Enok osv så er det så gammelt akkurat som tippoldefedre Adam og Eva.

Adam levde visstnok helt til Lameks tid som var Noahs far.

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 time siden):

Fangene i Egypt og deres leder Moses er ikke så populære historiske i samtiden (I ettertid er de jfr Bibelen og dens påvirkning)

Det korrekte er at Moses og utvandringen fra Egypt/innvandringen til Israel er en myte som beviselig ikke har skjedd, basert på arkeologi, historiske fakta osv., så at de ikke var så populært er en artig måte å si at det ikke ble skrevet om, fordi det ikke skjedde 😄

Om Jesus derimot finnes det masse samtidig historie fortelling

Tja, spørs hva du mener med «samtidig» og «masse». Det eldste av evangeliene er mest sannsynlig skrevet rundt år 70, altså fire tiår etter Jesu død. De to neste, Matteus og Lukas, er delvis avskrift av Markus og delvis avskrift av en annen ukjent kilde. Johannes er vel skrevet rundt år 100.

Så du har 1 eller 2 uavhengige kilder skrevet mange tiår etter hans død, med flere direkte motsetninger, og en Jesus som endret karakter for hvert testamente, slik en god fiskehistorie gjør.

Vi vet derimot masse om David og at hans sønn ferdigbygget Tempelet...

Tror ingen tviler på dette, altså historisk.

At David var en konge i Jerusalem finnes det historiske kilder for, men det er god grunn til å tro at Bibelen er langt fra korrekt, og overdrev hans og Judeas makt.

Om Noah og Enok osv så er det så gammelt akkurat som tippoldefedre Adam og Eva.

Adam levde visstnok helt til Lameks tid som var Noahs far.

Og her viser du nok en gang at du er helt uinteressert i fakta og bevis om verden, men holder deg til eventyr.

Har du noen som helst begrunnelse for hvorfor du ignorerer absolutt alt av relevant vitenskap og bevis til fordel for disse eventyrene om Noah og Enok, Adam og Eva?

• Liker 4
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (På 3.1.2025 den 11.26):

Det er ateisme i kommunisme, men det er ingen kommunisme i i ateisme, det ligger fremdeles ingen ideologi i ateisme, ateist betyr fremdeles bare fravær av tro på guder.

Det store spørsmålet som du ikke svarer på, hva er denne påståtte ideologien, hva er dens innhold ? 

Det er lett å blande antiteisme som har en ideologi med ateisme som er bare en mening fordi så mange ateister er også antiteistisk til noe grad.   I USA så mener de fleste ateister ....

Most U.S. atheists express concerns about the role religion plays in society. An overwhelming majority of atheists (94%) say that the statement “religion causes division and intolerance” describes their views a great deal or a fair amount, according to our summer 2023 survey. And 91% say the same about the statement “religion encourages superstition and illogical thinking.” Nearly three-quarters (73%) say religion does more harm than good in American society.

https://www.pewresearch.org/short-reads/2024/02/07/8-facts-about-atheists/#:~:text=Most U.S. atheists express concerns,than good in American society.

Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (16 timer siden):

Bortsett fra dem som spiste hverandre da selvfølgelig?

Vel, hvis du leser den bekka du sjøl kolporterer vil du fort se at det ikke finnes noe forbud mot kannibalisme, tvert imot!

Jeremia 19,9 Jeg gir dem kjøttet av deres sønner og døtre å ete; de skal ete hverandres kjøtt i den nød og trengsel som deres fiender og de som søker deres liv, volder dem.

Esekiel 5,10 Fedre skal ete sine sønner, og sønner sine fedre; for jeg vil bringe straff over deg og spre resten av deg for alle vinder.

Sakarja 11,9 Da sa jeg: "Jeg vil ikke lenger vokte deg! De som må dø kan dø, de som må omkomme kan omkomme, resten kan spise hverandre ."

2 Kongebok 6,28 Da spurte kongen henne: "Hva er i veien" Hun svarte: "Kvinnen der sa til meg: Ta med sønnen din, så skal vi spise ham i dag, så kan vi spise sønnen min i morgen ."
2 Kongebok 6,29 Så kokte vi sønnen min og spiste ham . Men dagen etter sa jeg til henne: Ta med sønnen din, så skal vi spise ham . Men så gjemte hun sønnen sin.

3. Mosebok 26,29 Du skal spise kjøttet av dine egne sønner og døtre.

5. Mosebok 28,53 slik at du spiser frukten av dine mødres liv, kjøttet av dine sønner og døtre , som Herren din Gud har gitt deg, i nød og trengsel som din fiende volder deg.

5. Mosebok 28.55 han gir dem ikke av kjøttet han selv spiser, kjøttet til barna sine , det eneste han har igjen i nøden og trengselen din fiende volder deg i alle dine byer.

5. Mosebok 28,57 selv etterbyrden som kommer ut mellom bena hennes, og barna hun føder, skal hun spise i det skjulte , fordi hun mangler alt i den nød og trengsel som din fiende volder deg i dine byer.

Klagesang 4.10 Mødre må nå lage mat til barna sine med egne hender; det er blitt deres mat, for mitt folks datter er lemlestet.

Med slikt i porteføljen bør kristninger gå meget stille i dørene hva moral angår, og ovenstående finnes altså mellom permene på den blekka folk må avlegge ed på?! 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (1 time siden):

La oss heller ikke glemme at den siste menneskeofringen i Europa som ble utført i den kristne guds navn muligens fant sted så sent som det nittende århundre.

At mennesker dreper i guds navn har lite med hvordan bibelen forteller hvordan en bør oppføre seg mot andre. Mennesker kan ikke skylde på andre enn seg selv for sin oppførsel og handlemåte i voksen alder, unntatt alvorlig sykdom. 

Du skal ikke drepe.

Gjør mot andre som du ønsker selv å bli behandlet, dette gjelder også på et slikt forum som dette. 

Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (3 minutter siden):

At mennesker dreper i guds navn har lite med hvordan bibelen forteller hvordan en bør oppføre seg mot andre.

Det er direkte beslektet.

PÃ¥inter skrev (4 minutter siden):

Du skal ikke drepe.

Hadde det vært alt som var nedskrevet i denne boka så hadde du hatt et poeng, men det er mer, jeg vet de liker å å late som om all denne ondskapen ikke er der, men det er den. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (13 minutter siden):

Du skal ikke drepe.

Som @skaftetryne32 skriver, hadde dette vært alt som står, så ville du hatt et poeng. Men Bibelen er full av eksempler på at Gud selv dreper, at han beordrer sitt folk til å drepe, og at han belønner og bifaller drap, så det er da åpenbart at Bibelens Gud ikke egentlig mener at dette budet skal holdes.

For å toppe det, så krevde jo denne guden et menneskeoffer for å ville tilgi mennesker for deres synder.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Numitor skrev (57 minutter siden):

2 Kongebok 6,28 Da spurte kongen henne: "Hva er i veien" Hun svarte: "Kvinnen der sa til meg: Ta med sønnen din, så skal vi spise ham i dag, så kan vi spise sønnen min i morgen ."
2 Kongebok 6,29 Så kokte vi sønnen min og spiste ham . Men dagen etter sa jeg til henne: Ta med sønnen din, så skal vi spise ham . Men så gjemte hun sønnen sin.

Skal vi se:

En tid etter hendte det at arameerkongen Ben-Hadad samlet hele sin hær og dro opp og beleiret Samaria. 25 Det ble stor hungersnød i Samaria. Beleiringen varte så lenge at et eselhode kostet åtti sjekel sølv, og en kvart kab duemøkk kostet fem sjekel.
26 En dag Israels konge gikk fram og tilbake oppe på bymuren, ropte en kvinne til ham: «Hjelp, herre konge!» 27 Han svarte: «Om ikke Herren hjelper deg, hvor skulle jeg hente hjelp til deg? Fra treskeplassen eller fra vinpressen?

……her er din kirsebærplukking, 28 og 29 så de påfølgende versene:

Da kongen hørte kvinnens ord, flerret han klærne sine. Og siden han gikk oppe på bymuren, kunne folket se at han bar sekkestrie innerst på kroppen. 31 «Måtte Gud la det gå meg ille både nå og siden», sa han, «hvis hodet til Elisja, Sjafats sønn, skal bli sittende på ham dagen ut.»

Så klart alle disse versene du plukker ser ille ut uten sammenhengen, det var derfor jeg spurte @skaftetryne32 for et par sider siden, om han gikk ut av kinosalen når nedslaktningen i en film startet, eller om han så hele filmen for å få med seg viktig informasjon i historien.

• Liker 1
Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (2 minutter siden):

Så klart alle disse versene du plukker ser ille ut uten sammenhengen, det var derfor jeg spurte @skaftetryne32 for et par sider siden, om han gikk ut av kinosalen når nedslaktningen i en film startet, eller om han så hele filmen for å få med seg viktig informasjon i historien.

Hvorfor er det relevant?

Jeg kan da lese hele Bibelen og se Ringenes Herre-filmene, og synes at Gud og Sauron er to forferdelige monstre, uten å måtte legge fra meg boken eller gå ut av salen når de utfører drapene sine.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Numitor skrev (1 time siden):

Jeremia 19,9 Jeg gir dem kjøttet av deres sønner og døtre å ete; de skal ete hverandres kjøtt i den nød og trengsel som deres fiender og de som søker deres liv, volder dem.

Hvorfor ikke ta med hele verset sammenhengen:

For de forlot meg og krenket dette stedet. De tente offerild her for andre guder som verken de eller fedrene eller Judas konger kjente. De fylte dette stedet med blod fra uskyldige. 5 De bygde offerhauger for Baal for å brenne barna sine i ilden som brennoffer for Baal. Det har jeg ikke pålagt dem og ikke sagt til dem; det har aldri vært i mine tanker.
6 Derfor, se, dager skal komme, sier Herren, da dette stedet ikke lenger skal kalles Tofet eller Ben-Hinnom-dalen, men Drapsdalen. 7 Jeg slår i stykker Judas og Jerusalems planer på dette stedet. Jeg lar dem falle for fiendens sverd og i hendene på dem som står dem etter livet. Og jeg gir likene av dem til mat for fuglene under himmelen og dyrene på marken. 8 Jeg legger denne byen øde og gjør den til spott. Alle som går forbi, skal grøsse og plystre hånlig over sårene den har fått.

9Jeg lar dem spise kjøttet av sine egne sønner og døtre. Den ene skal spise kjøttet av den andre. Slik trengsel og nød skal fiendene og de som står dem etter livet, føre over dem.

Dette er jo halve kirsebær.  

Det gikk tydeligvis ikke godt da de mistet guds beskyttelse. Men man skulle kanskje ha fjernet deler av historien i bibelen så den var mer spiselig for de sarte?

Endret av PÃ¥inter
  • Liker 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (35 minutter siden):

Hadde det vært alt som var nedskrevet i denne boka så hadde du hatt et poeng, men det er mer, jeg vet de liker å å late som om all denne ondskapen ikke er der, men det er den. 

Det hadde blitt en tynn bok, før i tiden klipte de bort bestialske sener i Hollywood-filmer i Norge, og sikkert andre land. 

Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (7 minutter siden):

Hvorfor ikke ta med hele verset:

9Jeg lar dem spise kjøttet av sine egne sønner og døtre. Den ene skal spise kjøttet av den andre. Slik trengsel og nød skal fiendene og de som står dem etter livet, føre over dem.

Dette er jo halve kirsebær.  

Du spør hvorfor @Numitor ikke tar med hele verset. Jeg spør deg tilbake hvorfor du ikke tar med hele avsnittet, som gjør det tydelig at dette er en straff påført av Gud:

6 Derfor, se, dager skal komme, sier Herren, da dette stedet ikke lenger skal kalles Tofet eller Ben-Hinnom-dalen, men Drapsdalen. 7 Jeg slår i stykker Judas og Jerusalems planer på dette stedet. Jeg lar dem falle for fiendens sverd og i hendene på dem som står dem etter livet. Og jeg gir likene av dem til mat for fuglene under himmelen og dyrene på marken. 8 Jeg legger denne byen øde og gjør den til spott. Alle som går forbi, skal grøsse og plystre hånlig over sårene den har fått. 9 Jeg lar dem spise kjøttet av sine egne sønner og døtre. Den ene skal spise kjøttet av den andre. Slik trengsel og nød skal fiendene og de som står dem etter livet, føre over dem.

Så du vet tydeligvis veldig godt hva du snakker om, når det gjelder halve kirsebær.

• Liker 3
Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (25 minutter siden):

Det du ikke forstår er at i ringenes herre er det en åpenbar kamp mellom det gode og det onde, med et relativt klart skille mellom ondskapen og det gode, sånn er det ikke i bibelen, ja dere har det gode, og det er bra, og det er bra at er det du fokuserer på, men denne samme guden er i samme boken ond som faen, og mange andre igjen tror på det med et flammende hat mot alt som ikke er som de mener den hellige boka er, og det er hat mot det meste, inkludert kvinner, lgbtq og ikketroende, det er et åpenbart problem, og det blir ganske enkelt ikke et mindre problem av at det jeg håper er relativt gode mennesker på bunn ignorerer den ondskapen som mange religiøse fråtser i.    

Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (7 minutter siden):

Det hadde blitt en tynn bok, før i tiden klipte de bort bestialske sener i Hollywood-filmer i Norge, og sikkert andre land. 

Denne sammenligningen din er så ekstremt meningsløs for det er ingen som faktisk følger ringenes herre som om det var en religion, poenget et at ondskapen som står svart på hvitt i bibelen påvirker mennesker i et ekstremt antall, ringenes herre er ikke i nærheten av å kunne matche bibelen i ondskap ringenes herre så har vi gandalv og gjengen hans mot sauron og gutta hans, i bibelen er gandalv og sauron en og den samme, ikke drep sier denne guden før schizofrenien slår inn også er det plutselig drep alt som lever.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...