Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hva er ulogisk med å tro på Gud?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
jjkoggan skrev (57 minutter siden):

Har troen at religion  er grusomt og ødelegger samfunn noe å gjøre med ateisme?

Ikke direkte.

For egen del er jeg ateist, et sted på skalaen mellom svak og sterk etter @PÃ¥inter sin definisjon (som jeg er enig i), men jeg mener på ingen måte at all religion er grusomt og ødelegger samfunn.

Jeg mener selvsagt at noen varianter av religioner er det, men at de aller fleste religioner har både positive og negative sider.

jjkoggan skrev (2 minutter siden):

Du finner ikke en teist som mener all religion er roten til alt ondt

Nei, men du finner mange teister som mener at alle andre religioner enn den ene hen tror på, er det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (12 minutter siden):

Ikke direkte.

For egen del er jeg ateist, et sted på skalaen mellom svak og sterk etter @PÃ¥inter sin definisjon (som jeg er enig i), men jeg mener på ingen måte at all religion er grusomt og ødelegger samfunn.

Jeg mener selvsagt at noen varianter av religioner er det, men at de aller fleste religioner har både positive og negative sider.

Nei, men du finner mange teister som mener at alle andre religioner enn den ene hen tror på, er det. 

Jeg ville kalle en slik ideologi  en ateist ideologi når troen på den ene krever den andre.

Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (6 minutter siden):

Her skjønte jeg ikke i det hele tatt hva du mente. Kan du forklare?

Hvis jeg må være ateist  for å tro på en ideologi (religion skader samfunnet  og religion burde hindres for et bedre samfunn) så er denne ideologien (anti religion ideologi?)  en ateist ideologi.  Det betyr ikke at alle ateister er antireligion ideologer.

Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (1 time siden):

Hvis jeg må være ateist  for å tro på en ideologi (religion skader samfunnet  og religion burde hindres for et bedre samfunn)

Men finnes det noen som mener at absolutt all religion skader samfunnnet?  Hvis ikke, faller jo premisset ditt bort. Jeg tror at selv de mest religionskritiske her på forumet, mener at pastafarianismen er ganske uskyldig.

jjkoggan skrev (1 time siden):

så er denne ideologien (anti religion ideologi?)  en ateist ideologi.

Det er muligens en ideologi som et (antagelig lite) mindretall av ateister har.

Er det interessant på noen måte? For min del synes jeg det er mye mer interessant å diskutere med deg og andre personer her om hva vi tror og hvorfor, ikke hvilke mer eller mindre obskure merkelapper som kan settes på mennesker som ikke deltar her.

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (16 timer siden):

Du finner ikke en teist som mener all religion er roten til alt ondt

Neppe all religion, men den de selv ikke tror på er nok mange teister enige i at er på den ene eller andre viset en av røttene til ondskapen, det er som regel den store forskjellen på teisten og ateisten, ikke all religion, bare 1 av dem, med resten av religionene og alle gudene så er dere ikketroende, det slående med religionene som ofte blir valgt er at det er som regel den samme religionen som alle andre har i nærområdet, og det er jaggu den samme religionen som far og mor hadde og, de fleste forfedre før det. 

jjkoggan skrev (15 timer siden):

Jeg ville kalle en slik ideologi  en ateist ideologi når troen på den ene krever den andre.

Du kan kalle det hva du vil, men det stemmer jo ikke, om det er de som vil styre landet etter "ateistisk ideologi" så ser jeg et enormt problem, ateisme har fremdeles ikke noe eget ideologisk innhold, det er ikke regnet som en idelogi heller av nettopp den grunn. Ateister tror ikke på guder, thats it folks. De har ingen felles idelogi, vi har ikke et felles tankesett ingen "verdier" vi vil presse på folk, så det er absolutt null grunnlag for å kalle ateisme en ideologi.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (4 minutter siden):

Vil du si at ateister stiller seg likegyldig til alt som skjer rundt dem? Mener du at et ateistisk standpunkt kommer ut av ingenting?

Det er som sagt bare mangel på tro, hvordan den mangelen på tro oppsto er nok veldig individuelt, men ateister deler ikke ett felles tankesett eller verdier.

De fleste ateister stiller seg neppe likegyldig til det som skjer rundt dem, men hva har det med ateisme å gjøre ? Kan vår ateisme påvirke vårt syn på enkelte saker, så klart, men vi deler fremdeles ikke noen felles verdier eller tankesett om hvordan samfunnet skal styres, sånn sett kan denne mangelen på tro umulig være en ideologi, for som tidligere nevnt, det er ikke noe innhold der. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (3 minutter siden):

Kan vår ateisme påvirke vårt syn på enkelte saker, så klart

Det var poenget. Og for en del ateister vil nok livssynet deres påvirke ens avgjørelser mer enn andre asteister, f.eks. nyateister. 

Så ideologien til ateister er reell og ikke fraværende. 

Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (24 minutter siden):

Du har allerede svart på det:

Nei det har jeg ikke, det er ikke ideologi, din egen link bekrefter jo det, en enkelt persons mening er jo selvfølgelig ikke en ideologi.   

PÃ¥inter skrev (25 minutter siden):

Synet på religion f.eks. er en sterk ideologi/grunnsyn blant ateister. 

Men vårt syn er jo ikke likt, vi er separate individer uten tilknytning til noe som helst, vi har ikke et tempel eller et parti, ingen prest/leder og ingen hellig parti bok, faktisk vi har ingen bok, punktum.

Om du mener alle ateister tilhører en ideologi så må du jo kunne greie å redegjøre for denne ideologiens innhold ? 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (4 minutter siden):

Nei det er relevant, for der kommer dine ideologiske meninger til kjenne. Jeg tør påstå at du ikke stemmer krf grunnet livssynet ditt.

Men har det noe med religion å gjøre, eller politikken deres ? Og nei det er ikke relevant. Ateisme er fremdeles ikke en ideologi, noe du selv viser med din link som klart viser at det er det ikke, og det faktum at du ennå ikke greier å si hva denne såkalte ideologien består av ?

En personlig mening er ikke en ideologi, og ateister har fremdeles ingen felles ideologi. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (2 timer siden):

Du har allerede svart på det:

Ideologi betyr idésystem, grunnsyn eller samfunnssyn.

Synet på religion f.eks. er en sterk ideologi/grunnsyn blant ateister. 

Synet på religion er svært forskjellig blant ateister. De har ingen felles grunnsyn om religion generelt. De bare tror på en gud mindre enn du gjør.

PÃ¥inter skrev (12 minutter siden):

Stemmer du ved storting og kommunevalg?

Hva med en som ikke samler på frimerker og stemmer ved valg? Betyr det at å ikke samle på frimerker en ideologi.

Og hvorfor er dette i det hele tatt relevant, annet enn at du fant noe nytt å kverulerer på? Hva med heller å diskutere med oss om hva vi som er her tror på eller ikke, og hvorfor?

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (3 minutter siden):

Synet på religion er svært forskjellig blant ateister.

Ogsynet på Bibelen er tydeligvis forskjellig fra troende til troende det er jo derfor enkelte dreper for troen sin mens andre ikke dreper for troen sin. 

Det samme gjelder for ateister.

Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (1 minutt siden):

Ogsynet på Bibelen er tydeligvis forskjellig fra troende til troende det er jo derfor enkelte dreper for troen sin mens andre ikke dreper for troen sin. 

Det samme gjelder for ateister.

Ja, og så? Hva er relevansen for diskusjonen her? Om det er viktig for deg å kalle det at man ikke tror det finnes noen guder for ideologi, så gjerne for meg, men hva i all verden er du ute etter med det, annet enn å kverulere?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...