Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hva er ulogisk med å tro på Gud?

Anbefalte innlegg

skaftetryne32 skrev (1 minutt siden):

De krever ikke en lærer, det kan være meget behjelpelig, men det er fullt mulig å lære på egen hånd. At kun praktiserende kan forstå religion er din påstand, ikke min, jeg mener egenlæring er fullt mulig. 

Nei studenten må ikke lære av en ekspert, det er kort og godt feil det du sier. 

Alt en trenger å vite om vann kan en lese om, en smak av vannet vil ikke endre på stort. 

Egen læring er mulig frem til et nivå, ønsker man å oppnå dypere forståelse trenger man en spiritual lærer som har praktisert læren sammen med sin lærer. 

Å lære vitenskap og lære å forstå religiøs lære er to vidt forskjellige måter å lære på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Taylor skrev (Akkurat nå):

Egen læring er mulig frem til et nivå, ønsker man å oppnå dypere forståelse trenger man en spiritual lærer som har praktisert læren sammen med sin lærer. 

Å lære vitenskap og lære å forstå religiøs lære er to vidt forskjellige måter å lære på.

Ja vel og bra det, men de bastante påstandene dine er jo fremdeles feil.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Taylor skrev (2 minutter siden):

Bevis at det jeg sier er feil. 

Bevis dine egne påstander, bevisbyrden ligger på deg, kan du bevise at egenlæring ikke er mulig ? Gjør det da, om du greier, jeg tipper du bare finner på ting, det ser ut til å være din foretrukne fremgangsmåte. Siden du ikke vil dokumentere dine påstander så tror jeg at jeg sier stopp her, jeg er ikke villig til å underholde det lokale trollet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (7 minutter siden):

Bevis dine egne påstander, bevisbyrden ligger på deg, kan du bevise at egenlæring ikke er mulig ? Gjør det da, om du greier, jeg tipper du bare finner på ting, det ser ut til å være din foretrukne fremgangsmåte. Siden du ikke vil dokumentere dine påstander så tror jeg at jeg sier stopp her, jeg er ikke villig til å underholde det lokale trollet. 

Leste du ikke det jeg skrev? Egen læring er mulig opp til et vis nivå, etter det trenger man en spirituell lærer som kan guide videre, svare på spørsmål man har om læren. 

Hvordan dokumentere spirituell forståelse som er gjennom den indre reise i et spirituelt liv? Så du ikke at jeg skrev at hvert enkelt menneske oppnår forskjellig visdoms nivå ut i fra sin forutsetning gjennom spirituell praksis?

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (47 minutter siden):

De krever ikke en lærer, det kan være meget behjelpelig, men det er fullt mulig å lære på egen hånd. At kun praktiserende kan forstå religion er din påstand, ikke min, jeg mener egenlæring er fullt mulig. 

Nei studenten må ikke lære av en ekspert, det er kort og godt feil det du sier. 

Alt en trenger å vite om vann kan en lese om, en smak av vannet vil ikke endre på stort. 

Derfor burde du prøve å gå i en kirke og be en prest eller pastor om å be om at du skal få den hellige ånd.

Det er jo mulig du får den, og da er vel det meste bevist uten å måtte ha Geografiske steder, historiske personer og gamle filosofer de kristne møtte på veien???

Hva har du å tape?

Jeg har nesten siden jeg var helt liten hatt tro på Gud, gikk søndagsskole når jeg var barn, for det var vanlig da. Og vi hadde kristendomsfag hele barne og ungdomsskolen.

Men jeg skulle ønske jeg viste da, det jeg nå vet om å være medlem av en menighet og å få den hellige ånd i gave....

Endret av Gouldfan
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 minutt siden):

Hva har du å tape?

Hva om guder faktisk eksisterer ? Hva om jeg tilber feil gud og denne guden blir vred ? Pascal gikk automatisk ut ifra at det bare var en gud, men det blir veldig feil, så pascals wager kan vi dra andre veien også, det er mulig jeg irriterer en gud såpass at den føler behovet for å myrde meg, best å la være, mye å tape. 

Gouldfan skrev (4 minutter siden):

Derfor burde du prøve å gå i en kirke og be en prest eller pastor om å be om at du skal få den hellige ånd.

Jeg trenger ikke hellig ånd. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (3 minutter siden):

Hva om guder faktisk eksisterer ? Hva om jeg tilber feil gud og denne guden blir vred ? Pascal gikk automatisk ut ifra at det bare var en gud, men det blir veldig feil, så pascals wager kan vi dra andre veien også, det er mulig jeg irriterer en gud såpass at den føler behovet for å myrde meg, best å la være, mye å tape. 

Beklager å spørre, men nå ble jeg nyskjerrig, Er du redd Gud?

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (1 minutt siden):

Det er stolthet det, og du vet ikke om du trenger slik hjelp.

Angående de "andre" gudene så har jeg jo nevnt Nefilim som Bibelen kaller de navngjetne.

Indianerne vestpå har en guddommelig mor tro, men det er jo tro på Gud.

Inderne som inspirerte Buddha hadde mye rare guder, og gamle Star Wars historier.....

Mono gudstro er ganske vanlig.

Lenke til kommentar

Mono gudstro er ganske vanlig.

Men fremdeles bare en tro. 

Indianerne vestpå har en guddommelig mor tro, men det er jo tro på Gud.

Nuvel dette er ikke dine kristne guder, og det er stygt å late som de er det, disse gudene er ikke like i det hele tatt. Alt kan ikke være de kristne sin gud, der får overlate noen til de andre også. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (10 minutter siden):

Hvis Gud/guder eksisterer så får troende evig liv,

igjen hvordan kan du vite ? Hvordan kan du vite at disse såkalte gudene tenker på det viset ? Det er jo bare ren innbilning du driver med her. 

jjkoggan skrev (11 minutter siden):

ateister ikke får evig liv.

Det viser vel bare for et gigantisk rasshøl bibelens gud egentlig er.

jjkoggan skrev (12 minutter siden):

Hvis Gud/guder ikke eksisterer får ingen evig liv eller alle får evig liv.

Hvordan kan du vite det ? kanskje det dukker opp litt utenomjordisk liv og gir menneskene via teknologi evig liv, men kanskje bare de rasjonelle 😉 kanskje de troende blir silet ut ? Er det ikke minst like mulig som at det eksisterer guder, og at de gudene er jævla opptatte av mennesker av en eller annen merkelig grunn.

• Liker 2
Lenke til kommentar

For å svare på spørsmålet i det første innlegget. Det som er ulogisk med å tro på en Gud eller flere, er at de som har skapt oss på, behandler oss på en negativ måte. Akkurat som barn fanger insekter i et syltetøyglass og får dem til å sloss. Eller dra av vingene på ei flue og beina på et insekt. Psykopatisk oppførsel av Guder som leker med oss mennesker kun for underholdning. Og føyer vi oss ikke går det rakt til ildsjøen 

Lenke til kommentar
tsetsefluen skrev (5 minutter siden):

For å svare på spørsmålet i det første innlegget. Det som er ulogisk med å tro på en Gud eller flere, er at de som har skapt oss på, behandler oss på en negativ måte. Akkurat som barn fanger insekter i et syltetøyglass og får dem til å sloss. Eller dra av vingene på ei flue og beina på et insekt. Psykopatisk oppførsel av Guder som leker med oss mennesker kun for underholdning. Og føyer vi oss ikke går det rakt til ildsjøen 

Men når man følger gudens ord så går det oss godt, er ikke et tegn på at et finnes en eller flere guder?

Lenke til kommentar

Mulighet for det, @Taylor Men det kreves at vi velger å tilbe Guder som har moralen i orden og som vet hva slags begrenset type god oppførsel vi eventuelt kan inneha. Se på religioner fra Midtøsten, de virker til å være menneskeskapte. Kanskje vi skal begynne å tilbe en ukjent Gud eller Gudinne og leve etter gode regler etter beste evne?

Lenke til kommentar
tsetsefluen skrev (Akkurat nå):

Mulighet for det, @Taylor Men det kreves at vi velger å tilbe Guder som har moralen i orden og som vet hva slags begrenset type god oppførsel vi eventuelt kan inneha. Se på religioner fra Midtøsten, de virker til å være menneskeskapte. Kanskje vi skal begynne å tilbe en ukjent Gud eller Gudinne og leve etter gode regler etter beste evne?

Personlig følger jeg den buddhistiske læren, men om andre vil følge vestlige religioner er det opp til dem

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...