Gouldfan Skrevet 29. desember 2024 Del Skrevet 29. desember 2024 Capitan Fracassa skrev (58 minutter siden): Nei, i følge Bibelen spiste de ikke av livets tre. Du har rett i at Gud ikke ga forbud, men det står ingen steder at de spiste fra det. Tvert i mot sa Gud etter at de hadde spist fra kunnskapens tre: «Herren Gud sa: «Se! Mennesket er blitt som en av oss og kjenner godt og ondt. Bare det nå ikke strekker hånden ut og tar av livets tre også, så det spiser og lever evig!»» Nå må du sakte i bakken på språkforståelse og tyding av 1.mosebok Den dagen skal du dø feks. Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet 29. desember 2024 Del Skrevet 29. desember 2024 (endret) jjkoggan skrev (1 time siden): Et forhold kan «dø» Jeg forstår at det er mot din tro å godta muligheten for at Gud kan ha snakket usant, og derfor komme opp med varianter som bare sier litt annet enn det Bibelen sier, for å gjøre det sant. Bibelen sier altså ikke noe om forhold, men at Adam og Eva skulle dø. Du står selvsagt fritt til å tolke dette på alle andre måter enn den bokstavelige, akkurat som jeg står fritt til å ikke tro at noe av dette skjedde i det hele tatt. Gouldfan skrev (38 minutter siden): Nå må du sakte i bakken på språkforståelse og tyding av 1.mosebok Så jeg bør gå sakte i bakken og la være å sitere hva Bibelen faktisk sier, mens du skal kunne løpe opp bakken med alle mulige alternativer som ikke står der? Javel Nei. Endret 29. desember 2024 av Capitan Fracassa 6 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 29. desember 2024 Del Skrevet 29. desember 2024 (endret) Capitan Fracassa skrev (1 time siden): Jeg forstår at det er mot din tro å godta muligheten for at Gud kan ha snakket usant, Har jeg sagt det? Du vet ikke hva jeg tror. Det er helt mulig at Gud snakker usannt etter mitt syn. Sitat og derfor komme opp med varianter som bare sier litt annet enn det Bibelen sier, for å gjøre det sant. Bibelen sier altså ikke noe om forhold, men at Adam og Eva skulle dø. Du står selvsagt fritt til å tolke dette på alle andre måter enn den bokstavelige, akkurat som jeg står fritt til å ikke tro at noe av dette skjedde i det hele tatt. Bibelen nevner 3 typer døde. Det er vanskelig å tolke det som står i bibelen om Adam, Eva uten å forstå at deres tidligere forholdet døde. Endret 29. desember 2024 av jjkoggan Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet 29. desember 2024 Del Skrevet 29. desember 2024 jjkoggan skrev (27 minutter siden): Har jeg sagt det? Du vet ikke hva jeg tror. Det er helt mulig at Gud snakker usannt etter mitt syn. Nei, du har helt rett i at jeg her bare skrev hva jeg var helt sikker på at du trodde ut fra din tro på at Gud er perfekt, men du har ikke sagt dette, så jeg beklager. Men det overrasker meg at det å snakke usant kan være en egenskap en perfekt, god, skapning kan ha. Sitat Bibelen nevner 3 m. Det er vanskelig å tolke det som står i bibelen om Adam, Eva uten å forstå at deres tidligere forholdet døde. Jeg aner ikke hva du mener med 3 m. Jeg er for øvrig ganske enig i at det er mulig å tolke Bibelen slik, men det er irrelevant for mitt poeng. 2 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 (endret) Capitan Fracassa skrev (På 29.12.2024 den 11.16): Nei, du har helt rett i at jeg her bare skrev hva jeg var helt sikker på at du trodde ut fra din tro på at Gud er perfekt, men du har ikke sagt dette, så jeg beklager. Men det overrasker meg at det å snakke usant kan være en egenskap en perfekt, god, skapning kan ha. Det var hele problemet tidligere. Hva DU og JEG mener er ganske uinteressant i en debatt, etter min mening, det er begrepene og argumentene som er interessante. En diskusjon som diskuterer hvis Gud er perfekt og allmektig så kan det forklare X er ikke en diskusjon om hvorfor jeg vet Gud er perfekt og allmektig men heller hvis det er så kan det forklare X. Hva JEG mener er irrelevant til denne diskusjonen. En ateist kan komme med påstanden at Guds allmektighet kan forklare X uten å endre argumentasjonen eller bli mindre intersannt. Det gjør diskusjonen sakligere og unngår de "hva du mener er forkastelig" usaklige personangrepene Endret 30. desember 2024 av jjkoggan Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 Det kan bety at Gud mente : Den dagen er dere dømt til å Dø. Den dagen skal dere dø. Gud og engler slik vi forstår lever i en annen forståelse av tid 1 år til 5000 er ingenting for de. Dessuten var det Moses som skrev dette sannsynligvis i ørkenen siden han aldri kom til Israel. Interessant er det at andre kulturer bla Sumerene også nevner Noa og syndefloden. Feks eposer feks Gilgamesh. Og som jeg ikke viste før fra Østfra fra de som vendte østenfor Nilen og Eufrat til Indien. Så tydelig at noe skjedde i menneskets fødsel, for flere sivilisasjoner nevner dette skriftlig. Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 (endret) Gouldfan skrev (3 timer siden): Det kan bety at Gud mente : Den dagen er dere dømt til å Dø. Den dagen skal dere dø. Gud og engler slik vi forstår lever i en annen forståelse av tid 1 år til 5000 er ingenting for de. Ja, det går absolutt an å finne på mange forskjellige betydninger som er annerledes enn det som faktisk står. Der finnes det vel ingen begrensinger. Sitat Dessuten var det Moses som skrev dette sannsynligvis i ørkenen siden han aldri kom til Israel. Nei, dette er ikke bare usannsynlig, men umulig. All forskning viser helt tydelig at tekstene ble skrevet mange hundre år etter at Moses skal ha levd, og at Moses er en mytisk figur som har lite eller ingenting med virkeligheten å gjøre. Du kan selvsagt ignorere all forskning til fordel for troen din, men da snakker vi ikke lenger om noe som er sannsynlig. Sitat Interessant er det at andre kulturer bla Sumerene også nevner Noa og syndefloden. Feks eposer feks Gilgamesh. Og som jeg ikke viste før fra Østfra fra de som vendte østenfor Nilen og Eufrat til Indien. Ja, det har jo vært mange lokale flommer i området mellom de store elvene, så det er ikke veldig rart at slike myter har oppstått med en kime av sannhet. At dette er interessant er jeg helt enig i. Det er veldig interessant å lære om hvordan jødedommen har tatt inn myter og impulser fra andre religioner, og hvordan Bibelen har blitt til. Sitat Så tydelig at noe skjedde i menneskets fødsel, for flere sivilisasjoner nevner dette skriftlig. Her roter du med tidsaspektet. Det er ingen grunn til å tro at disse mytene er særlig mer enn 4-5000 år gamle, mens menneskets fødsel er for flere hundre tusen år siden. At sivilisasjonene som oppsto i forbindelse med de store elvene, som Eufrat og Tigris, ganske tidlig opplevde flom og lagde myter basert på dette, stemmer nok, men da snakker vi i så fall etter at sivilisasjoner hadde oppstått, som jo er flere hundre tusen år etter at menneskene ble en egen art. Endret 30. desember 2024 av Capitan Fracassa 4 Lenke til kommentar
Pugnax Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 Lite kreativt navn skrev (På 16.10.2023 den 16.23): Virker som mange mener at det er det, og at vitenskap på et vis taler i mot eksistensen av en høyere bevissthet/kilde/skaper/ Gud. Hvorfor? Vitenskapen har ikke sagt at Gud ikke eksisterer, den sier bare at den ikke kan bevise at gud eksisterer. Vitenskap er ikke for eller imot en slik sak. Personlig tror jeg ikke det finnes noe gud, har personlig ikke opplevd noe som gir meg noen grunn til å tro det. Har bare hørt andre fortelle med at gud finnes fordi de ser, føler han eller opplever han. Dette har jeg aldri opplevd og for meg er det fjernt. Men det er mange som tror på gud og føler dette gir dem en viss mening i livet, til de sier jeg bare; Glad på dine vegne 3 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 31. desember 2024 Del Skrevet 31. desember 2024 (endret) Capitan Fracassa skrev (6 timer siden): Ja, det går absolutt an å finne på mange forskjellige betydninger som er annerledes enn det som faktisk står. Der finnes det vel ingen begrensinger. Nei, dette er ikke bare usannsynlig, men umulig. All forskning viser helt tydelig at tekstene ble skrevet mange hundre år etter at Moses skal ha levd, og at Moses er en mytisk figur som har lite eller ingenting med virkeligheten å gjøre. Du kan selvsagt ignorere all forskning til fordel for troen din, men da snakker vi ikke lenger om noe som er sannsynlig. Ja, det har jo vært mange lokale flommer i området mellom de store elvene, så det er ikke veldig rart at slike myter har oppstått med en kime av sannhet. At dette er interessant er jeg helt enig i. Det er veldig interessant å lære om hvordan jødedommen har tatt inn myter og impulser fra andre religioner, og hvordan Bibelen har blitt til. Her roter du med tidsaspektet. Det er ingen grunn til å tro at disse mytene er særlig mer enn 4-5000 år gamle, mens menneskets fødsel er for flere hundre tusen år siden. At sivilisasjonene som oppsto i forbindelse med de store elvene, som Eufrat og Tigris, ganske tidlig opplevde flom og lagde myter basert på dette, stemmer nok, men da snakker vi i så fall etter at sivilisasjoner hadde oppstått, som jo er flere hundre tusen år etter at menneskene ble en egen art. Moses og Abraham er jødenes forfedre. Araberne og Jødene som er etterkommere av Abraham er levende bevis på Abraham fra Ur, Egypt, Israel/Kaanon og muligens Irak. Slektsledd er referert til i bibelen hele veien. Både langt tilbake og til Jesus fra David. Å tro at Moses og David er fiktive personer er tull.. Tempel muren står der fortsatt..... Endret 31. desember 2024 av Gouldfan Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet 31. desember 2024 Del Skrevet 31. desember 2024 (endret) Gouldfan skrev (1 time siden): Moses og Abraham er jødenes forfedre. Dette finnes det ingen bevis for. Derimot finnes det mange arkeologiske og historiske bevis på at historiene om Moses og utvandringen/innvandringen er rent oppspinn, og at de tidligste delene av Bibelen ble skrevet ned 500-800 år etter at Moses skal ha levd. Gouldfan skrev (1 time siden): Araberne og Jødene som er etterkommere av Abraham er levende bevis på Abraham fra Ur, Egypt, Israel/Kaanon og muligens Irak. Og grekere som er etterkommere etter menneskene som ble skapt av guden Zevs er levende bevis på Zevs. 😂 Har du aldri lært deg noe om opprinnelsesmyter i forskjellige kulturer, og at de er nettopp det: myter? Gouldfan skrev (1 time siden): Slektsledd er referert til i bibelen hele veien. Både langt tilbake og til Jesus fra David. Lukas og Matteus referer begge slektsledd fra Josef (ikke Jesus) via David til Abraham (og Lukas tilbake til Adam). Disse to er totalt forskjellige, og det finnes ingen grunn til å tro noen at dem er sanne. Tvert i mot. Det burde være åpenbart at du ikke kan bruke Bibelen til å bevise Bibelen, særlig ikke når arkeologiske og historiske bevis strider mot det som står. Gouldfan skrev (1 time siden): Å tro at Moses og David er fiktive personer er tull.. Tempel muren står der fortsatt..... Jeg har da aldri hevdet at David er fiktiv. Det er god grunn til å tro at David var en ekte konge, selv om det er deler av historiene om han som nok er mytologiske. Men Moses er åpenbart en rent mytologisk figur, absolutt alle bevis, både fra bibelforskning, arkeologi og historie viser dette. Det er tydelig at du ikke har satt deg noe som helst inn i 200 års forskning på det du her påstår. Her er en enkel og lettfattelig introduksjon til emnet, som jeg vil anbefale alle interesserte å bruke knapt 20 minutter på: Endret 31. desember 2024 av Capitan Fracassa 4 Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 31. desember 2024 Del Skrevet 31. desember 2024 Gouldfan skrev (13 timer siden): Interessant er det at andre kulturer bla Sumerene også nevner Noa og syndefloden. Feks eposer feks Gilgamesh. Og som jeg ikke viste før fra Østfra fra de som vendte østenfor Nilen og Eufrat til Indien. Fimbulvinter var ikke en myte det heller, det var noe som skjedde, beviser det de norrøne gudene tro ? Gilgamesh er forøvrig ansett som inspirasjonen til bibelens syndeflod, da de er slående like, bibelen er på mange måter bare en veldig tidlig versjon av brødrene Grimm, og fra Midtøsten. 1 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 31. desember 2024 Del Skrevet 31. desember 2024 (endret) skaftetryne32 skrev (1 time siden): Fimbulvinter var ikke en myte det heller, det var noe som skjedde, beviser det de norrøne gudene tro ? Gilgamesh er forøvrig ansett som inspirasjonen til bibelens syndeflod, da de er slående like, bibelen er på mange måter bare en veldig tidlig versjon av brødrene Grimm, og fra Midtøsten. Har du hørt om Nefilim? Og de fallne englenes barn? Det står mer om disse og de onde englene som fikk barn i Enochs bok, en bok som ikke er med i Bibelen men som i Etiopiske Ortodokse bibelen kommer før eller etter Jobs bok.. husker ikke. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Book_of_Enoch Enochs bok er referert til både i Peters brev og fra Jesus i ord og siteringer. Uansett var Enoch Noahs oldefar... Og han tar for seg Tiden før Noah og fram til Noah som han kaller Lameks sønn og ikke ved Noahs navn. https://arkencounter.com/noah/family/ Enoch levde kortere enn de andre tror 300 år da Ifølge skriftene Gud tok han til seg. Der står det mer om Nefilim og the Wicked, og de fikk mektige barn, i Bibelen kalt de navngjetne mektige kjemper, som muligens er kilden til mange av greske og norrøne guder og myter. Enkelte tror at vikingene de "hvite germanere" stammer fra Tyrkia og østover... Er ikke derfor også europeiske språket og særlig Tysk og nordisk kalles indo europeiske? Enochs bok fantes også blant dødehavsrullene sammen med deler av Torah og nye testamentet. Endret 31. desember 2024 av Gouldfan Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 31. desember 2024 Del Skrevet 31. desember 2024 Gouldfan skrev (4 minutter siden): Har du hørt om Nefilim? Ja, har spilt diablo. Gouldfan skrev (6 minutter siden): Enkelte tror at vikingene de "hvite germanere" stammer fra Tyrkia og østover... Er ikke derfor også europeidkr språket og særlig Tysk og nordisk kalles indo europeiske? Store deler av Europa er indoeuropeisk, også gudene og troen som ble til de abrahamittiske religionene har mest sannsylig en indoeuropeisk opprinnelse. Jeg skjønner vel ikke helt hva som er poenget ditt ? Eventyrene fra bibelen stammer uansett fra fortellinger som gikk fra munn til øre opptil flere tusen år fvt. 2 1 Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet 31. desember 2024 Del Skrevet 31. desember 2024 Gouldfan skrev (55 minutter siden): Har du hørt om Nefilim? Og de fallne englenes barn? Det står mer om disse og de onde englene som fikk barn i Enochs bok, en bok som ikke er med i Bibelen men som i Etiopiske Ortodokse bibelen kommer før eller etter Jobs bok.. husker ikke. Jeg har hørt om dem. De stiller på lik linje med Æsene fra Norrøn mytologi og kyklopene fra gresk mytologi. De har alle til felles at de beviselig (ut fra arkeologi, geologi og biologi) er mytiske vesener som aldri har eksistert. Gouldfan skrev (57 minutter siden): Uansett var Enoch Noahs oldefar... Og han tar for seg Tiden før Noah og fram til Noah som han kaller Lameks sønn og ikke ved Noahs navn. Som sagt før, historien om Noah og syndfloden er noe vitenskapen er 100% sikker på at er ren mytologi og aldri skjedde. Dette finnes det utallige bevis for, innen historie, arkeologi, geologi, biologi og mye annet. Jeg skjønner heller ikke hva som er poenget ditt. Vi vet jo at slike eventyr har eksistert innen alle religioner, og jødedommen er intet unntak her. 2 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 31. desember 2024 Del Skrevet 31. desember 2024 Taylor skrev (På 26.12.2024 den 23.01): Selv som Buddhist ser jeg ikke det "ulogiske" ved å tro på en Gud, Hva andre mennesker tror på av Guder, Buddhaer eller andre himmelske vesener det legger jeg meg rett og slett ikke borti. Men du legger deg borti de som ikke tror på en gud... 2 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 31. desember 2024 Del Skrevet 31. desember 2024 (endret) Capitan Fracassa skrev (43 minutter siden): Jeg har hørt om dem. De stiller på lik linje med Æsene fra Norrøn mytologi og kyklopene fra gresk mytologi. De har alle til felles at de beviselig (ut fra arkeologi, geologi og biologi) er mytiske vesener som aldri har eksistert. Som sagt før, historien om Noah og syndfloden er noe vitenskapen er 100% sikker på at er ren mytologi og aldri skjedde. Dette finnes det utallige bevis for, innen historie, arkeologi, geologi, biologi og mye annet. Jeg skjønner heller ikke hva som er poenget ditt. Vi vet jo at slike eventyr har eksistert innen alle religioner, og jødedommen er intet unntak her. Veldig få andre folk har like mye skrifter og pergament etter seg, i gammel tid vet vi at det gikk på folkemunne fra far til sønn, men Moses og etter skrev på steintavler og skinn. Selvsagt var ikke lagrings mulighet eller lignende optimalt på vandring eller lignende. Vi har også våre historier og myter fra Snorre Sturlason, men ikke like gammelt som Mosebøkene, Enoch og Gilgamesh. Britene/England derimot har veldig lite, selvom de hadde mye engang. Årsaken var en stor brann i London som ødela hele bibliotekene. Det vi har er mest sagn og fra Romere, vi vet nesten ingenting om druidene og stone henge feks... Litt av årsaken til at Tolkien fikk lyst til å skrive om bla Lotr var fordi England ikke hadde noen gamle historiske skrifter, slik som Snorre Sturlason for eksempel. Forskjellen med Bibel er alle slektene og navn på stammer og etterkommere. Navnet Israel er jo fra en av forfedrene feks. Tempelmuren står der fortsatt selvom det er gjenreist flere ganger, og jødene og arabere som er etterkommere etter Abraham finnes. Om det er bare eventyr så skulle det ikke vært noen Tempelmur, Israel ville hett noe annet og Arabere og jøder ville ikke vært to folk... De viser også til steder, land og områder. Alle stedene som Jesus var i går faktisk an å besøke med guide fra hele hans liv. Paulus møter på Epikurer og Stoiskere som diskuterer heftig med de kristne , kjente filosofier på kjente steder i Grekland som blir satt pent på plass av de kristne i Nye testamentet. Så om alt er juks og fanteri så møter de på filosofer og steder som vi alle vet fantes og som læres fortsatt på exphil idag på universitetet....litt merkelig. Til Mosebøkene så er det litt vrient, hvem som egentlig var konge og Farao.... Men på Jesus tid er det ikke vanskelig å vite hverken hvem som var Cæsar, hvem som var Pilatus, eller at Stoiskere og Epikurer gikk rundt i kofte og sandaler og diskuterte.. Vi kan ikke si eksakt om Jesus levde, men han er i senere tid nevnt av historikere på den tiden, men i romersk historie så var han selvsagt bare en random korsfestelse, kriminelle som han ble dømt for fikk ikke like store spor etter seg i romerske skrifter. Dette kan også være tilfelle med jødiske slavenes flukt fra Egypt, fordi Egypterne sjelden skrev negativ propaganda. Bibelen tar derimot også med seg negative ting. Feks Davids synder, Peters feil osv og masse annet Jona feks og mye mer. Endret 31. desember 2024 av Gouldfan Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 31. desember 2024 Del Skrevet 31. desember 2024 Gouldfan skrev (21 minutter siden): Veldig få andre folk har like mye skrifter og pergament etter seg, i gammel tid vet vi at det gikk på folkemunne, men Moses og etter skrev på steintavler og skinn. Selvsagt var ikke lagrings mulighet eller lignende optimalt på vandring eller lignende. Det finnes ikke bevis for hverken moses eller noe eksodus. Gouldfan skrev (21 minutter siden): Navnet Israel er jo fra en av forfedrene feks. Navnet Norge er ikke nytt det heller, det kommer fra langt tilbake i tid, ikke noe unikt ved det. Burde Norge nå ikke eksistere ? Gouldfan skrev (21 minutter siden): Tempelmuren står der fortsatt selvom det er gjenreist flere ganger, og jødene og arabere som er etterkommere etter Abraham finnes. Det er ingenting som tyder på at noen ørkenstammer, stammer fra denne ene fyren ved navn abraham. Gouldfan skrev (21 minutter siden): Om det er bare eventyr så skulle det ikke vært noen Tempelmur, Israel ville hett noe annet og Arabere og jøder ville ikke vært et folk... Ja dette vil jeg gjerne se en forklaring på, og ikke minst litt dokumentasjon. Det er meget mulig at litteraturen kom først og tempelmuren etter, eller at denne muren ble gitt ny betydning, hvorfor ikke ? Gouldfan skrev (21 minutter siden): De viser også til steder, land og områder. Er det egentlig så rart siden så mye faktisk ble skrevet i Midtøsten av mennesker fra Midtøsten ? Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet 31. desember 2024 Del Skrevet 31. desember 2024 Gouldfan skrev (23 minutter siden): Forskjellen med Bibel er alle slektene og navn på stammer og etterkommere Har du sett denne?: …series unveils archaeological, cultural evidence on earth of fallen Angels, Giants. Hidden hand-prints remain behind veil by anti-God evildoers. Lenke til kommentar
Taylor Skrevet 31. desember 2024 Del Skrevet 31. desember 2024 leticia skrev (31 minutter siden): Men du legger deg borti de som ikke tror på en gud... Kun når de "angriper" religion med feil og mangler i argumentasjonen. For å forstå religion må man faktisk praktisere en av lærene. Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 31. desember 2024 Del Skrevet 31. desember 2024 Taylor skrev (5 minutter siden): For å forstå religion må man faktisk praktisere en av lærene. Nei man må faktisk ikke det 🤣 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå