Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hva er ulogisk med å tro på Gud?

Anbefalte innlegg

skaftetryne32 skrev (25 minutter siden):

Men hvorfor tok ikke denne guden og bygde oss bedre i utgangspunktet, om det var en allmektig gud som skapte menneskene hvorfor kunne vi ikke bare tålt absolutt alt ? 

Dette er pga Adam og Evas syndefall og avskjed fra Eden.

Fra begynnelsen tror "vi" at mennesker levde evig og uten sykdommer slik jeg tror du sikter til.

Dette er også tydelig med Adam, Noa og Abraham som levde meget lenge ofte 900 år, fordi de hadde arvet deler av Adams fullkommenhet i kropp dvs lange unaturlige liv. (Sett med vår tids øyne der folk ikke lever lenge enn 90-100 år selv med alle piller og trim)

Sykdom og død var en konsekvens av syndefallet.

At Jesus helbredet syke og reiste opp døde var symboler på at dette hadde han og Gud makt til.

Altså i paradis finnes ikke død svakelighet eller sykdom.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
skaftetryne32 skrev (22 minutter siden):

Men hvorfor tok ikke denne guden og bygde oss bedre i utgangspunktet, om det var en allmektig gud som skapte menneskene hvorfor kunne vi ikke bare tålt absolutt alt ? 

Hensikten var ikke til å bygge en perfekt kropp men heller feilete mennesker på mange måter.

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (45 minutter siden):

Dette er pga Adam og Evas syndefall og avskjed fra Eden.

Tror du virkelig på en slik historie som helt åpenbart bryter med absolutt all vitenskap?

jjkoggan skrev (39 minutter siden):

Hensikten var ikke til å bygge en perfekt kropp men heller feilete mennesker på mange måter.

Jeg lar meg aldri slutte å forundre over alle kristne som mener å vite hva slags hensikt Gud har med forskjellige ting. Ditt svar er jo artig nok i direkte konflikt med @Gouldfan sitt. 😃

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Lite kreativt navn skrev (På 16.10.2023 den 16.23):

Virker som mange mener at det er det, og at vitenskap på et vis taler i mot eksistensen av en høyere bevissthet/kilde/skaper/ Gud. Hvorfor?

Fordi de hater Gud, nei det er ikke ulogisk å tro på Gud. Det som er komplett ulogisk er at man tror at universet er skap av seg selv ut av ingenting. Ingenting blir mer ulogisk en det.

Lenke til kommentar
Lite kreativt navn skrev (På 16.10.2023 den 16.23):

Virker som mange mener at det er det, og at vitenskap på et vis taler i mot eksistensen av en høyere bevissthet/kilde/skaper/ Gud. Hvorfor?

Evolusjonsteorien utelukker skapelsesberetningen i Bibelen (og tilsvarende i andre religioner). Derfor er det riktig å si -med dagens kunnskap- at Bibelen tar feil på dette punktet.

Dette er likevel ikke det samme som å si at det IKKE finnes en gudslignende kraft (noe alle religioner kan hevde. Charles Darwin var jo selv personlig kristen.

En ateist og en kristen er i det store bildet enige: Ateisten avviser ca 3000 guder, og den kristne avviser ca 2999 guder.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, En Gedi said:

Fordi de hater Gud, nei det er ikke ulogisk å tro på Gud. Det som er komplett ulogisk er at man tror at universet er skap av seg selv ut av ingenting. Ingenting blir mer ulogisk en det.

Ikke noe mer ulogisk enn at Gud skapte alt fra ingenting haha. Eller hvem skapte gud. Prøv igjen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
En Gedi skrev (1 minutt siden):

Fordi de hater Gud,

Jeg hater da åpenbart ikke noe jeg ikke tror at eksisterer. Hvorfor sier du noe så tullete?

Sitat

Det som er komplett ulogisk er at man tror at universet er skap av seg selv ut av ingenting.

Det som er ulogisk er at religiøse kommer med en slik tullete stråmann som alternativ til å tro på gud. Hvorfor kommer du med en slik tullete stråmann i stedet for å argumentere mot det ateister faktisk mener?

Er det ikke akkurat like ulogisk å tro at Gud skapte seg selv ut av ingenting (som er en omtrent like dum stråmann som din)?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (12 minutter siden):

Ja, men det gir ingen grunn for deg å vite hva denne allmektige vil, slik du påstår.

På hvilken måte har dette med logikk å gjøre? For meg virker det som ubegrunnet synsing.

En som kan alt  gjør hva han vil fordi det finnes ingen grenser til hva man kan gjøre. 

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (54 minutter siden):

Personlig kan jeg ikke fordra en viss type hundeoppdrettere, skape en feil med vilje er bare ondskapsfullt. 

Synes du det er best for dine barn å ha ingen problemer når de er barn?  Selv mener jeg det er bra å utfordre mine barn med noe problemer så de kan stå på egne bein og lære å løse problemer som og tåle det som ikke er perfekt 

Endret av jjkoggan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (2 minutter siden):

En som kan alt  gjør hva han vil fordi det finnes ingen grenser til hva man kan gjøre. 

Jeg foreslår at du leser det jeg argumenterer mot og svarer på det, i stedet for å gjenta det selvsagte som vi begge er enige om.

At en allmektig kan gjøre alt hen vil, betyr ikke at du, @jjkoggan aner noe om hva denne allmektige vil, slik du påstår.

Synes du det er best for dine barn å ha ingen problemer når de er barn?

Jeg synes i hvert fall det, gitt at jeg kan sørge for at de allikevel lærer seg alt de trenger for å bli gode mennesker med et godt liv. Det ville jo ikke vært noe problem om jeg var allmektig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (3 minutter siden):

Jeg foreslår at du leser det jeg argumenterer mot og svarer på det, i stedet for å gjenta det selvsagte som vi begge er enige om.

At en allmektig kan gjøre alt hen vil, betyr ikke at du, @jjkoggan aner noe om hva denne allmektige vil, slik du påstår.

Jeg synes i hvert fall det, gitt at jeg kan sørge for at de allikevel lærer seg alt de trenger for å bli gode mennesker med et godt liv. Det ville jo ikke vært noe problem om jeg var allmektig.

Hvis du er allmektig og du er perfekt så kan du ikke gjør noe du ikke ønsker 

Lenke til kommentar

Hvis du er allmektig og du er perfekt så kan du ikke gjør noe du ikke ønsker 

Jeg prøver å forstå en mening i at du har gjentatt slike selvsagte setninger som vi er enige om, 3-4 ganger nå - i stedet for å svare på noe av det jeg kritiserer deg for.

Er det for å trette meg ut, slik at du slipper å begrunne påstandene dine? 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg prøver å forstå en mening i at du har gjentatt slike selvsagte setninger som vi er enige om, 3-4 ganger nå - i stedet for å svare på noe av det jeg kritiserer deg for.

Er det for å trette meg ut, slik at du slipper å begrunne påstandene dine? 

Hvis du ikke kan gjøre noe du ikke ønsker fordi du er allmektig og perfekt så kan du ikke skape mennesker du ikke ønsker.  Derfor er mennesker nøyaktig som den allmektig og  perfekt guden ønsket oss å bli.  Hvorfor?  Fordi en allmektig perfekt gud kan ikke gjøre noe han ikke vil

Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (1 minutt siden):

Hvis du ikke kan gjøre noe du ikke ønsker fordi du er allmektig og perfekt så kan du ikke skape mennesker du ikke ønsker.  Derfor er mennesker nøyaktig som den allmektig og  perfekt guden ønsket oss å bli.  Hvorfor?  Fordi en allmektig perfekt gud kan ikke gjøre noe han ikke vil

Eller så er dette fri fantasi. Det går i hvert fall direkte i mot det som står i Bibelen, så det er definitivt ikke der du har dette fra.

Men du sier altså at vi har en gud som ønsker masse lidelse, og ikke har mulighet til å ønske noe annet enn at menneskers og dyrs liv skal være full av lidelse. Javel.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Eller så er dette fri fantasi. Det går i hvert fall direkte i mot det som står i Bibelen, så det er definitivt ikke der du har dette fra.

Men du sier altså at vi har en gud som ønsker masse lidelse, og ikke har mulighet til å ønske noe annet enn at menneskers og dyrs liv skal være full av lidelse. Javel.

Det er enkel logikk dersom du mener gud er allvitende, allmektig og perfekt.  Er det noe kristne som ikke mener dette?

Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (25 minutter siden):

Det er enkel logikk dersom du mener gud er allvitende, allmektig og perfekt. 

Bibelens Gud gjør jo flere ting han angrer, hvordan kan han da være perfekt? Men uansett merker jeg meg at du mener det er perfeksjon å ønske masse lidelse over mennesker og dyr.

Jeg synes jo dette er et umoralsk og helt forkastelig livssyn, at man skal tilbe og unnskylde en som med vilje skaper masse lidelse.

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (7 minutter siden):

Bibelens Gud gjør jo flere ting han angrer, hvordan kan han da være perfekt? Men uansett merker jeg meg at du mener det er perfeksjon å ønske masse lidelse over mennesker og dyr.

Jeg ønsker ikke å se mine barn gråte når de ikke får alt de vil ha, er det ondskap å ikke gi dem hva de ønsker?  Jeg kan angre når de gråter og lider men også vet at det er best for dem.  De forstår ikke, selvsagt fordi de ikke se det større bildet jeg ser med mine begrenset kunnskap.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...