Gå til innhold

Hva er ulogisk med å tro på Gud?

Anbefalte innlegg

jjkoggan skrev (33 minutter siden):

En gud er per definisjon evig, uten begynnelse eller slutt som eksisterer utenfor tid og rom.  Et slik begrep er en logisk løsning til problemet.

Gud har altså eksistert i en evighet før han plutselig bestemte seg for å skape himmelen og jorden. Jeg for min del har vanskelig for å se for meg dette som en plausibel forklaring.

Hvis du tenker deg at du er Gud og skal til å skape himmelen og jorden, hvor lenge må du da vente før du faktisk sier «det bli lys»? Ut fra det du sier om Gud, må du vente en evighet og det innebærer at du aldri kommer så langt i ventingen din at du kan ta fatt på skapelsen. Du må jo først vente ferdig på at det har gått en evighet og det vil aldri skje. Tid blir fort et meningsløst begrep i det øyeblikket man hevder at den aldri har begynt. Hvor dypt har du tenkt igjennom dette før du konkluderte med at en evig Gud som på et tidspunkt skapte himmel og jord, er den mest logiske forklaringen?

Forresten, da Gud skapte universet, hva skapte han det av? Skapte han det ut av intet? Hva er grunnlaget man har for å tro at noe kan skapes ut av intet? Som du ser, ender du fort opp med å skape flere spørsmål enn svar ved å introdusere Gud for å forklare vår eksistens.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jjkoggan skrev (10 timer siden):

En gud er per definisjon evig

Gudene er ikke definert som evig noe sted jeg leser der gudene defineres, og jeg vet at mange guder ikke er evige, men veldig dødelige, som f.eks de egyptiske.

Jeg har nå skummet gjennom utallige definisjoner på gud, og enda ikke funnet din versjon der de er definert som evig og utenfor tid og rom, kanskje du har en link ?

jjkoggan skrev (10 timer siden):

Et slik begrep er en logisk løsning til problemet.

Det er ingenting som er logisk ved det, det er en lettvint løsning på en religion som aldri var i nærheten av å være fremsynt nok til å forutse alle disse problemene de har skrevet seg inn i, ja de har kort og godt skrevet seg inn i et hjørne, og nå plutselig defineres gudene dine som evige og utenfor tid og rom, meget beleilig.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (2 timer siden):

Gudene er ikke definert som evig noe sted jeg leser der gudene defineres, og jeg vet at mange guder ikke er evige, men veldig dødelige, som f.eks de egyptiske

Veldig bra observert , det er allerede fortalt oss.

Skill dere av med de gudene som fedrene deres dyrket på den andre siden av Eufrat og i Egypt

…folkenes skikker er ingenting verd.   De hogger et tre i skogen,en treskjærer former det til med øks, han pynter det med sølv og gull og fester det med nagler og hammer, så det står støtt. 5 Gudebildene ligner fugleskremslene i en agurkåker; de kan ikke snakke,og de må bæres, for de kan ikke gå. Frykt ikke for dem! De gjør ingen skade, men kan heller ikke gjøre noe godt…fra gagnløse treguder har de sin lærdom. 

9 Det hamrede sølv er innført fra Tarsis og gullet fra Ufas. Det er verk av treskjærer og gullsmed, kledd i purpur, fiolett og rødt; alt er laget av kunstnere…

11 Så skal dere si til dem: «De guder som ikke skapte himmel og jord, skal forsvinne fra jorden og ikke finnes under himmelen. Hver gullsmed må skamme seg over sine gudebilder; hans støpte bilder er løgn, det er ikke ånd i dem.

15 Gagnløse er de, et verk som spottes,i regnskapsstunden er det ute med dem.

Men her er vel kanskje ordet du savner, evig?

Men Herren er den sanne Gud, den levende Gud, den evige konge.

For thus saith the high and lofty One that inhabiteth eternity, whose name is Holy

Tekstene er selvsagt hentet fra bibelen, hvem andre enn Gud selv kan definere han?

Endret av PÃ¥inter
Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (2 minutter siden):

folkenes skikker er ingenting verd.   De hogger et tre i skogen,en treskjærer former det til med øks, han pynter det med sølv og gull og fester det med nagler og hammer, så det står støtt. 5 Gudebildene ligner fugleskremslene i en agurkåker; de kan ikke snakke,og de må bæres, for de kan ikke gå. Frykt ikke for dem! De gjør ingen skade, men kan heller ikke gjøre noe godt…fra gagnløse treguder har de sin lærdom. 

9 Det hamrede sølv er innført fra Tarsis og gullet fra Ufas. Det er verk av treskjærer og gullsmed, kledd i purpur, fiolett og rødt; alt er laget av kunstnere…

11 Så skal dere si til dem: «De guder som ikke skapte himmel og jord, skal forsvinne fra jorden og ikke finnes under himmelen. Hver gullsmed må skamme seg over sine gudebilder; hans støpte bilder er løgn, det er ikke ånd i dem.

15 Gagnløse er de, et verk som spottes,i regnskapsstunden er det ute med dem.

Men her er vel kanskje ordet du savner, evig?

Men Herren er den sanne Gud, den levende Gud, den evige konge.

For thus saith the high and lofty One that inhabiteth eternity, whose name is Holy

Tekstene er selvsagt hentet fra bibelen, hvem andre enn Gud selv kan definere han?

Anti religiøs propaganda er alt dette er. Vi må respektere andre mennesker sin tro. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...