Gå til innhold

Hva er ulogisk med å tro på Gud?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
trn100 skrev (23 minutter siden):

Som sagt "Gjesp" igjen

Lurt å legge seg når man er trett, brukt mye tid på kjedelige ting vettu.

trn100 skrev (24 minutter siden):

Men hvis det dukker opp noen andre kan det hende jeg kommer tilbake! 🙂

Stadig folk innom her, husk å sette av tid. 🙂

Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (4 minutter siden):

Lurt å legge seg når man er trett, brukt mye tid på kjedelige ting vettu.

Stadig folk innom her, husk å sette av tid. 🙂

Du er ikke en gang god på spydigheter! 😄 Du er ikke prest eller geistlig vel? 😉

Lenke til kommentar
trn100 skrev (18 minutter siden):

Du er ikke en gang god på spydigheter! 😄

I og med du sier jeg ikke er god så regner jeg med at du er veldig god på det?  Kan du ikke gi meg noe tips i å være spydig?🙂

trn100 skrev (18 minutter siden):

Du er ikke prest eller geistlig vel? 😉

Ingen utdannelse innen det. er du mye borte i prester og geistlige?😉

Endret av PÃ¥inter
Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (2 minutter siden):

I og med du sier jeg ikke er god så regner jeg med at du er veldig god på det?  Kan ikke gi meg noe tips i å være spydig?🙂

Ingen utdannelse innen det. er du mye borte i prester og geistlige?😉

Gjesp igjen, men av en eller annen grunn fikk du meg til å kaste bort noen sekunder igjen! 😄

Edit: Det med mangel på utdannelse skjønte jeg faktisk før du bekreftet det! 😉

Endret av trn100
Lenke til kommentar
trn100 skrev (6 minutter siden):

Gjesp igjen, men av en eller annen grunn fikk du meg til å kaste bort noen sekunder igjen! 😄

Må nyte hvert sekund av livet vettu.😊

trn100 skrev (7 minutter siden):

Edit: Det med mangel på utdannelse skjønte jeg faktisk før du bekreftet det! 😉

Så bra da, men jeg stusset litt først.😉

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (4 timer siden):

Det stemmer jo det, problemet med en dette overnaturlige er jo at det kommer jo ikke fra ikke noe det heller, logisk nok. Det mest sannsynlige er jo at dannelsen av universet som vi kjenner det har en årsak om enn foreløpig ukjent årsak, men det er ikke veldig sannsynlig at det er guder, det finnes ingen bevis for guder. 

En gud er per definisjon evig, uten begynnelse eller slutt som eksisterer utenfor tid og rom.  Et slik begrep er en logisk løsning til problemet.

Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (2 minutter siden):

Der er nok ikke evner det skorter på, men hyggelig at du kaller meg dum😉, apropos voksen liksom!

Så kan vi ta en prat om det logiske ved å tro på en Gud nå da tror du?

Du har kanskje skjønt at jeg ikke tror på det, men hva tror du?

Endret av trn100
Lenke til kommentar
trn100 skrev (2 minutter siden):

Så kan vi ta en prat om det logiske ved å tro på en Gud nå da tror du?

Du har kanskje skjønt at jeg ikke tror på det, men hva tror du?

Du har vel fått med deg det etter tusenvis av meldinger?😉

trn100 skrev (1 time siden):

Hvorfor er alt jeg føler etter tusenvis av meldinger om og med religion bare "Gjesp" igjen? 😉

Jeg skal ikke kommentere det, men skal la de som tror få fortsette med det, så får vi andre som fremdeles innehar et snev av intelligens fortsette å bringe verden videre og dra de troende med oss som vi alltid har gjort! 😉

Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (5 minutter siden):

En gud er per definisjon evig, uten begynnelse eller slutt som eksisterer utenfor tid og rom.  Et slik begrep er en logisk løsning til problemet.

Jeg redd du har misfortått begrepet "LOGIKK". Definisjonen på LOGIKK:

Logikk (gr. logikós; l.. logica – tanke, tenke; tenkelære) er fagområdet og vitenskapen om slutningslære eller argumentasjonslære som omhandler påstander, deduksjon, resonnement, valide slutninger (inferens) med logiske sannheter og konklusjoner som følge av gitte premisser.

Religion har ingenting med vitenskap å gjøre:

"Vitenskap er systematisk, metodisk og kritisk undersøkelse, studium eller forskning. For eksempel sier vi at noe er vitenskap hvis det følger visse kriterier for god forskning. Vitenskap kan også betegne et fagområde som er gjenstand for slik undersøkelse eller forskning."

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
trn100 skrev (11 minutter siden):

Jeg redd du har misfortått begrepet "LOGIKK". Definisjonen på LOGIKK:

Logikk (gr. logikós; l.. logica – tanke, tenke; tenkelære) er fagområdet og vitenskapen om slutningslære eller argumentasjonslære som omhandler påstander, deduksjon, resonnement, valide slutninger (inferens) med logiske sannheter og konklusjoner som følge av gitte premisser.

Religion har ingenting med vitenskap å gjøre:

"Vitenskap er systematisk, metodisk og kritisk undersøkelse, studium eller forskning. For eksempel sier vi at noe er vitenskap hvis det følger visse kriterier for god forskning. Vitenskap kan også betegne et fagområde som er gjenstand for slik undersøkelse eller forskning."

Vitenskap og logikk er forskjellige begreper.  Det brukes logikk i vitenskap naturligvis som du sier men også i religion fordi det finnes mange argumenter i religion.  Jesus sa X derfor er det logisk å tro det betydde Y men ikke Z. 

En trenger ikke vitenskap til å komme med logiske argumenter for og mot Guds eksistensen.  Filosoferer har gjort det i århundrer fra Plato til Hume og beyond 

• Liker 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (32 minutter siden):

En gud er per definisjon evig, uten begynnelse eller slutt som eksisterer utenfor tid og rom. 

Dette er da fullstendig feil. Har du aldri lest feks. norrøn eller gresk mytologi? Der blir da guder både skapt/født og drept, det er ingenting ved definisjonen av en Gud som tilsier noe evighet. 

Dessuten: hva betyr å eksistere utenfor tid å rom? Er det å være ingensteds til ingen tid? Hvordan er det noe annet enn å ikke eksistere? 

Sitat

Et slik begrep er en logisk løsning til problemet.

Nei, det er ingen løsning, det er bare en special  pleading som ikke forklarer noe om hvor guden kom fra. 

All tilgjengelig kunnskap tilsier at energi aldri skapes eller forsvinner, så at universets energi alltid har ekisistert er faktisk en logisk løsning. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (11 minutter siden):

Vitenskap og logikk er forskjellige begreper.  Det brukes logikk i vitenskap naturligvis som du sier men også i religion fordi det finnes mange argumenter i religion.  Jesus sa X derfor er det logisk å tro det betydde Y men ikke Z. 

En trenger ikke vitenskap til å komme med logiske argumenter for og mot Guds eksistensen.  Filosoferer har gjort det i århundrer fra Plato til Hume og beyond 

Jeg respekterer deg for at du tror, på alle mulige måter, og fordi du er ærlig om det i motsetning til enkelte andre!

Jeg er også enig i at man ikke trenger verken vitenskap eller logikk for å tro, og det er hovedårsaken til at jeg ikke gjør det...

Endret av trn100
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...