Gå til innhold

Hva er ulogisk med å tro på Gud?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
skaftetryne32 skrev (54 minutter siden):

Påstanden om at det er uten en årsak er ikke en påstand som kommer fra vitenskapelige sirkler, men det gjentas i det uendelige i religiøse sirkler. Og ikke vite er ikke det samme som å si at det ikke er noen årsak.  

Religiøse mener årsaken er Gud og vitenskapen sier at en årsak alltid eksisterer men noen ganger er ukjent.  
Kapteinen vår mener det er mer sannsynlig at universet ikke har en årsak enn at noe-noen satte i gang universet 

Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (1 minutt siden):

Kapteinen vår mener det er mer sannsynlig at universet ikke har en årsak enn at noe-noen satte i gang universet

Det stemmer jo det, problemet med en dette overnaturlige er jo at det kommer jo ikke fra ikke noe det heller, logisk nok. Det mest sannsynlige er jo at dannelsen av universet som vi kjenner det har en årsak om enn foreløpig ukjent årsak, men det er ikke veldig sannsynlig at det er guder, det finnes ingen bevis for guder. 

Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (5 minutter siden):

Iligemåte

https://www.diskusjon.no/forum/366-religion-filosofi-og-livssyn/

Her vil du se denne påstanden bli brukt gang på gang på gang, greia er den at denne påstanden er blitt gospel for religiøse.

The atheistic view, that the universe is all there is, requires that the universe, for no reason, just came into existence out of nothing.

https://www.bethinking.org/is-there-a-creator/ex-nihilo-nihil-fit-out-of-nothing-nothing-comes

https://www.atheistallianceamerica.org/fallacy-can-something-come-from-nothing/

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (12 minutter siden):

Her vil du se denne påstanden bli brukt gang på gang på gang, greia er den at denne påstanden er blitt gospel for religiøse.

Jeg spurte etter dokumentasjon som viser at utsagnet IKKE KOM fra vitenskapelige kretser.

PÃ¥inter skrev (26 minutter siden):
skaftetryne32 skrev (30 minutter siden):

Det er en påstand du må dokumentere.

Iligemåte

skaftetryne32 skrev (1 time siden):

Påstanden om at det er uten en årsak er ikke en påstand som kommer fra vitenskapelige sirkler,   

Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (4 timer siden):

Finnes det mange eksempler hvor noen  tror at noe eksisterer eller skjedde uten en årsak?  Det høres ut veldig uvitenskapelig.

Det hadde vært enklere å forstå din begrunnelse hvis du kom med et fullt argument, og ikke bare ett spørsmål. Men jeg skal forsøke å svare allikevel:

Jeg vet ingen som påstår at noe skjedde uten årsak. Det må i så fall være kristne som mener at Gud ikke har noen årsak, noe som jeg er enig i at høres veldig uvitenskapelig ut.

Jeg vet heller ikke om noe som har skjedd av overnaturlige årsaker, så ut fra ditt argument bør vi også utelukke det.

jjkoggan skrev (2 timer siden):

Religiøse mener årsaken er Gud og vitenskapen sier at en årsak alltid eksisterer men noen ganger er ukjent.  

Vitenskapen sier ingen ting om hva som har skjedd før BB. Fysikkens lover bryter ned rett før BB, så vitenskapen er ganske åpen på at man ikke kan si noe om dette.

Og religiøse kommer med spesial pleading for deres Gud. Hvis det alltid eksisterer en årsak, hva er da årsaken til Gud? Eller mener du ikke at det alltid eksisterer en årsak allikevel?

jjkoggan skrev (2 timer siden):

Dette hadde vært bedre om du gjenga hva jeg faktisk skriver, i stedet for å komme med en høyst unøyaktig gjengivelse som ikke stemmer.

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor er alt jeg føler etter tusenvis av meldinger om og med religion bare "Gjesp" igjen? 😉

Jeg skal ikke kommentere det, men skal la de som tror få fortsette med det, så får vi andre som fremdeles innehar et snev av intelligens fortsette å bringe verden videre og dra de troende med oss som vi alltid har gjort! 😉

• Liker 1
Lenke til kommentar
trn100 skrev (1 minutt siden):

Hvorfor er alt jeg føler etter tusenvis av meldinger om og med religion bare "Gjesp" igjen? 😉

Jeg skal ikke kommentere det, men skal la de som tror få fortsette med det, så får vi andre som fremdeles innehar et snev av intelligens fortsette å bringe verden videre og dra de troende med oss som vi alltid har gjort! 😉

Ja, det gaar vel fremover, om de aldri saa mye, traakker paa de destruktive bremseklossene sine.

Lenke til kommentar
trn100 skrev (1 minutt siden):

Jeg skal ikke kommentere det, men skal la de som tror få fortsette med det

Det tar tid å lese tusenvis av meldinger om religion, og man blir rimelig trett av å lese ting man ikke liker. Prøv å regn på hvor mye tid du har kastet bort.

trn100 skrev (4 minutter siden):

så får vi andre som fremdeles innehar et snev av intelligens

Regn ut igjen hvor mye tid du har kastet bort, snev av hva sa du? 😉

Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (5 minutter siden):

Det tar tid å lese tusenvis av meldinger om religion, og man blir rimelig trett av å lese ting man ikke liker. Prøv å regn på hvor mye tid du har kastet bort.

Regn ut igjen hvor mye tid du har kastet bort, snev av hva sa du? 😉

Det er da på ingen måte bortkastet!? Hver eneste melding man leser gjør at man forstår enda bedre hvor idiotisk religion er, og jeg kommenterer bare når jeg har tid til overs. Dessuten er det jo litt interressant å følge med også!😉 

Endret av trn100
  • Liker 1
Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (1 minutt siden):

Så bra.

Ikke sant😉

Men man håper jo stadig på litt mer fornuft utover at det som står i bibelen må være riktig fordi det står i bibelen? 😉 At jorden ikke er flat og er eldre enn 6000 år gammel er det heller ikke alle som takler... Sånt tar tid om vi skal utvikle hele samfunnet! 🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar

Litt usiikker på hvor jeg har deg skal jeg være ærlig?

Du har meg foran på PC skjermen.

Burde jeg lese noen hundre meldinger bakover for å finne det ut?

Spørs hvor mye tid du har satt av til PC titting i dag da.

Skriftlig ironi kan være en vanskelig greie? 😉

Fysisk ironi er nok det beste.😉

Endret av PÃ¥inter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...