Gå til innhold

Hva er ulogisk med å tro på Gud?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
jjkoggan skrev (8 minutter siden):

Jeg har noe bevis at Knut snakker spansk men jeg har ikke bevis enda?

Da blir det bevis som i indisier kanskje, det er en form for indirekte bevis, en indikator, en indikasjon, implikasjon, hint, men bevis klassifiseres ikke i norsk rett leser jeg i dette øyeblikk så bevis er faktisk bevis. 

Begrepet indisiebevis blir av og til likevel brukt for å illustrere at det er større sannsynlighet for at en gjerning har funnet sted, enn at den ikke har det.

I legmannsspråk tror jeg de fleste i min region kanskje ville ha sagt " jeg har en følelse av at knut kan/snakker/forstår spansk, men jeg har ikke bevis".

https://www.synonymordboka.no/no/?q=indikasjon

https://no.wikipedia.org/wiki/Indisium#:~:text=Indisium (fra latin%3A indicare %3D,for å forsterke en påstand.

Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (2 timer siden):

Er det da samvittigheten det går utover? 

Samvittighet?

«indre følelse som er veiledende for en persons oppfatning av hva som er moralsk rett og galt»

Så de som reiser til f.eks. gaza, utsetter seg selv for stor fare og hjelper andre mennesker på sykehusene til å overleve, de tenker? …

De som reiser til Gaza for å hjelpe andre er i et klart mindretall her i verden, men for all del, det finnes noen relativt få idealister. Men at det finnes eksempler på at folk oppfører seg uegoistisk rokker ikke ved de fundamentale mekanismene jeg beskriver som i stor utstrekning oppmuntrer til egoisme.

Når det gjelder lands bistandsytelser, dreier det seg noe mer om egeninteresse enn om samvittighet, ellers hadde nok f.eks. ikke Norge nøyd seg med å gi bare 1% av inntektene.

Lenke til kommentar
Minkowski skrev (4 timer siden):

for all del, det finnes noen relativt få idealister

Hvor få frivillige mennesker snakker vi om?

Idealist passer nok ikke til betegnelsen frivillige arbeidere.

Jeg spør igjen da, for svaret ble noe diffust. 

Så de som reiser til f.eks. gaza, utsetter seg selv for stor fare og hjelper andre mennesker på sykehusene til å overleve, de tenker? …

Hva får mennesker til å ofre tid og penger på noe som ikke gangner dem selv?

Endret av PÃ¥inter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...