Gå til innhold

Hva er ulogisk med å tro på Gud?

Anbefalte innlegg

Capitan Fracassa skrev (42 minutter siden):

At du tror har vi hørt til det kjedsommelige, spørsmålet er hvorfor du tror.

Du vet det allerede,  det har lite å gjøre med at det finnes bevis.  Folk tror ikke på en religion fordi de har sett på empirien og fakta om gud-guders eksistens.  Jeg forstår ikke hvorfor det er nødvendig å krangle om noe som er så åpenbar.  Er det noen her inne som har påstått at det finnes klar vitenskapelig bevis for Gud?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jjkoggan skrev (30 minutter siden):

Du vet det allerede,  det har lite å gjøre med at det finnes bevis.  Folk tror ikke på en religion fordi de har sett på empirien og fakta om gud-guders eksistens.  Jeg forstår ikke hvorfor det er nødvendig å krangle om noe som er så åpenbar.  Er det noen her inne som har påstått at det finnes klar vitenskapelig bevis for Gud?

Jeg tror du misforstår hva @Gouldfan og jeg diskuterer nå. Nå diskuterer vi om The Cenacle faktisk er huset som apostlene møttes i . Du kan vel ikke mene at om man først er religiøs, så tror man på absolutt alt mulig rart uten gode grunner?

For øvrig er jeg helt uenig med deg på generelt nivå også. For det første gjør du den vanlige stråmanns-feilslutningen å late som om jeg og andre krever «vitenskapelige bevis». For det andre synes jeg at det er veldig interessant hvorfor folk tror noe så viktig hvis de ikke har noen slags bevis for det, og hvis de har bevis, hva slags.

Men dette er som sagt en helt annen debatt enn den du siterte meg på nå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (3 timer siden):

Hva kan man si om dem? 🤔

At du tror har vi hørt til det kjedsommelige, spørsmålet er hvorfor du tror.

Dette var en av de mest absurde påstandene jeg har hørt. Kan du forklare og begrunne den?

Vil du vite hvorfor jeg tror?

Fordi jeg helt siden jeg var et lite barn har trodd på Gud. Jeg har ingen far, og da ble Gud som en far for meg. Og når jeg lærte om hvor snill og omtenksom og kjærlighetsfull Jesus var mot vanlige folk, barn og folk som gjorde feil ting i livene sine i Søndagskolen så ble jeg rørt.

Vi lærte om Kristendommen i skolen også.

Også har jeg opplevd overnaturlige ting. Folk som har fulgt med på forum en stund, vet at jeg har sagt at Putin kommer til å angripe Europa og Norden også.... Mange år før Russland angrep Ukraina.

Da kalte alle meg tulling og Nato finnes osv, men nå er jeg kanskje ikke så tulling allikevel?

Hybrid hacker angrep mot butikker, Apotek og undervannskabler skjer as we speak også i Skandinavia.

Jeg har sett ting i mitt eget liv også, før det skjedde. Hvor jeg skulle bo osv.

Som jeg hadde vanskelig for å tro....

Feks så jeg at jeg skulle leve i Sverige når krigen kom en gang etter kongen var død..

Og nå lever jeg i Sverige, og jeg skjønte ikke hvordan jeg kunne bo der når jeg hadde jobb og alt i Norge og lite penger i Norge..

Men jeg møtte en jente i Norge, hun hadde ikke norsk statsborgerskap og ble gravid og utvist, også for å redde den nyfødte og familien så fikk vi opphold i Sverige...

Og nå lever vi i Sverige, og jeg håper at krigen ikke kommer, akkurat som jeg ikke skjønte hvordan jeg kom til å havne i Sverige....

Og jeg føler at det er Gud som viser meg framtiden. Hvorfor meg, aner jeg ikke.

Framtidsvisjoner som blir til virkelighet har jeg hatt fra jeg var 9 år.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Gouldfan said:

Vil du vite hvorfor jeg tror?

Fordi jeg helt siden jeg var et lite barn har trodd på Gud. Jeg har ingen far, og da ble Gud som en far for meg. Og når jeg lærte om hvor snill og omtenksom og kjærlighetsfull Jesus var mot vanlige folk, barn og folk som gjorde feil ting i livene sine i Søndagskolen så ble jeg rørt.

Tidligere har du sagt at du begynte å tro når "gud" hjalp deg å slutte med noen medisiner, hva er så tilfellet - løy du da, eller lyver du nå?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kakkelfant skrev (30 minutter siden):

Tidligere har du sagt at du begynte å tro når "gud" hjalp deg å slutte med noen medisiner, hva er så tilfellet - løy du da, eller lyver du nå?

Nei jeg tror ikke jeg sa det, det var fordi jeg ikke ville si andre ting... (Det skrev jeg vel også)

Det er nemlig mye mere enn jeg har sagt nå.

Om jeg husker korrekt så sa jeg at det styrket min tro ytterligere?

(Jeg tror det ble etterspurt, i spørsmål samme som nå)

Kan du få opp posten så vi kan se?

Jeg har trodd på Gud hele livet, men personlig kristen og voksen døpt og menigheten ble først når jeg ble voksen.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (På 31.12.2024 den 15.55):

Derfor burde du prøve å gå i en kirke og be en prest eller pastor om å be om at du skal få den hellige ånd.

Det er jo mulig du får den, og da er vel det meste bevist uten å måtte ha Geografiske steder, historiske personer og gamle filosofer de kristne møtte på veien???

Hva har du å tape?

Jeg har nesten siden jeg var helt liten hatt tro på Gud, gikk søndagsskole når jeg var barn, for det var vanlig da. Og vi hadde kristendomsfag hele barne og ungdomsskolen.

Men jeg skulle ønske jeg viste da, det jeg nå vet om å være medlem av en menighet og å få den hellige ånd i gave....

Disclaimer ser ikke at jeg har løyet, samme som jeg sier nå.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Gouldfan said:

Disclaimer ser ikke at jeg har løyet, samme som jeg sier nå.

Tok sin tid å lete gjennom alle sidene til jeg fant de kommentarene jeg tenkte på, ser det er min misforståelse, du skrev at det styrket din tro ikke at du begynte å tro.

Lenke til kommentar
Kakkelfant skrev (Akkurat nå):

Tok sin tid å lete gjennom alle sidene til jeg fant de kommentarene jeg tenkte på, ser det er min misforståelse, du skrev at det styrket din tro ikke at du begynte å tro.

Jeg prøvde å finne det, men var for lenge siden til at jeg fant det.

Takk for at du fant det, og jeg var ikke helt sikker på hva jeg skrev, for hukommelsen min er ikke 100% som jeg har sagt allerede.

Lenke til kommentar
20 minutes ago, Gouldfan said:

Jeg prøvde å finne det, men var for lenge siden til at jeg fant det.

Takk for at du fant det, og jeg var ikke helt sikker på hva jeg skrev

Du skrev om medisiner du hadde gått på en stund, og at en venn ba for deg uten å vite om medisinene, dermed klarte du å slutte omtrent på dagen med disse medisinene (med, slik du selv oppfattet det, "guds hjelp").

Jeg tolket det dithen at det var dette som ga deg troen på gud, men så viser det seg at det var min misforståelse.

Der ser du hvor farlig denne skråsikkerheten kan være, og hvordan den kan ramme oss alle - dermed er det godt å være ekstra forsiktig, uansett om man er sterk i troen eller ikke.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...