Gå til innhold

Hva er ulogisk med å tro på Gud?

Anbefalte innlegg

PÃ¥inter skrev (6 minutter siden):

Stemmer overens med hva?

Med henvisninger, vet hva det er?

PÃ¥inter skrev (7 minutter siden):

Henvisningene gir jo ikke mening.

Hvorfor leser du Bibelen da?

PÃ¥inter skrev (8 minutter siden):

Er du sikker du selv ikke er på villspor?

Ja

PÃ¥inter skrev (10 minutter siden):

For jeg vet at når jeg har dratt bort, vil glupske ulver trenge inn blant dere, og de skåner ikke flokken. 30 Ja, blant deres egne skal det stå fram menn som farer med falsk lære for å få dratt disiplene med seg

Hvem er deres egne? Og hvem er ulven? Skjønner du ikke at Bibelen forklarer alt som står i den? Se 1.Mos.49.27: Benjamin er en glupende ulv; om morgenen eter han op rov, og om aftenen deler han ut hærfang. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
PÃ¥inter skrev (17 minutter siden):

Hvordan kan du påstå det?

Fordi jeg leste Bibelen minutt for minutt, men først da jeg fikk opp mange likheter i tekstene, begynte jeg å skrive likhetene ned og hvor jeg fant dem, før internett kom. Resultatet ble at jeg ser en masse sammenhenger som gir unik innsikt i hvordan man finner frem sammenhengene.

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (2 timer siden):

Unnskyld kan vi finne det skriftstedet?

Da spør jeg igjen; er det en god handling av gud å gi et spedbarn uhelbredelig kreft? Gud er allmektig i henhold til din tro, dermed må han ville drepe barn. Er dette en god eller ond handling av gud? La det synke inn litt; et spedbarn som knapt har tankens kraft som må ligge der og sakte dø, din gud er allmektig og kan velge å kurere det på ett millisekund, men velger altså å ikke gjøre det. Er dette en god gud?

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
42 minutes ago, Wall Dorf said:

Fordi jeg leste Bibelen minutt for minutt, men først da jeg fikk opp mange likheter i tekstene, begynte jeg å skrive likhetene ned og hvor jeg fant dem, før internett kom. Resultatet ble at jeg ser en masse sammenhenger som gir unik innsikt i hvordan man finner frem sammenhengene.

Har du holdt på så lenge med disse sammenhengene dine?

Unik innsikt, eller special knowledge osv passer nok best under paraplyen Gnostisisme tipper jeg.

En ting er sikkert, når en ikke bryr seg om reell sammenheng, så kan en oppkonstruere en mengde sammenhenger, desverre er nok flere av dem et hån mot visse forfattere av skriftene og skivebom for reell forståelse av hva de ville frem til. Dog når man er så glad i vers henvisninger så vil jo alltids noe treffe. 

Når både teister og ateister ikke tar deg serriøst til slutt, så kan jo det gi en pekepinn på at du kanskje er (iallefall delvis) ute på viddene i ditt eget selskap?

Endret av cuberen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (49 minutter siden):

Så du har gjort disse undersøkelsene helt alene og stoler på egen innsikt?

Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (15 timer siden):

Du har ikke lest innleggene mine i denne tråd  hvor jeg skrev at det er helt mulig jeg tar feil, noe jeg har aldri sett i din tro at det ikke finnes noe gud.

Vi har begge tydeligvis ikke lest hverandre sin innlegg.

jjkoggan skrev (15 timer siden):

Peters poenget er

Peter’s main point is not how to read and understand God’s messages. Instead, he explains the authoritative origin and source of those prophecies.

Tolkninger av tolkninger, og gjerne den tolkningen som passer tolkeren best.

• Liker 1
Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (9 timer siden):

For meg virker din tolkning av bibelen som et sammensurium av tekstene, kan du forklare hvorfor jeg opplever din tolkning slik?

For en gangs skyld er jeg helt enig med @PÃ¥inter 😊 

@Wall Dorf sine rare tolkninger er i direkte strid med både moderne bibelforskning og tradisjonell religiøs forståelse, og det blir ekstra merkelig når hen påstår at hen ikke tolker. 

Men for å forsøke å være konstruktiv: Hva om du, @Wall Dorf kommer med et eksempel på en slik sammenheng, og begrunnelsen for at det er en faktisk sammenheng og ikke bare din noe skrudde tolkning? Hvis du kommer med et konkret eksempel, går det an å forstå hva du mener, noe jeg tror ingen her gjør i dag. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (12 timer siden):

Betyr det ja?

Betyr et ja eller et nei noe for deg? La meg sammenlignes med en av disse i samtale om «Den farlige surdeigen» (Matt.16.5-8 / Matt,13.33) Enda Jesus bemerker til disiplene «dere lite troende» spør Peter Jesus i Matt.19.27-28: Da tok Peter til orde og sa: «Hva med oss? Vi har forlatt alt og fulgt deg. Hva skal vi få?» Jesus sa til dem: «Sannelig, jeg sier dere: Når alt blir født på ny og Menneskesønnen sitter på tronen i sin herlighet, da skal også dere som har fulgt meg, sitte på tolv troner som dommere over Israels tolv stammer.

Man legger vel også merke til hva Jesus sier når disiplene ber om svar?

Matt.13.2: Det samlet seg så mye folk omkring ham at han måtte gå ut i en båt og sitte i den, mens folkemengden sto inne på stranden. Og han talte til dem i mange lignelser .... Disiplene undret seg over at han pratet til dem i lignelser og spør: «Hvorfor taler du til dem i lignelser?» Han svarte: «Dere er det gitt å kjenne himmelrikets hemmeligheter, men dem er det ikke gitt. - Så sier han noen ord til disiplene om hvilken velstand dette folket kan vente seg og fortsetter: Derfor taler jeg til dem i lignelser, fordi de ser uten å se, de hører uten å høre eller forstå. På dem blir dette profetordet av Jesaja oppfylt – så kommer ordene fra Jesaja i Matt.13v14-15, hvoretter det i v16 skjer en endring, i stedet for å ikke se, høre og høre, men ikke forstå, ikke skjelne, høre tungt med ørene, er plutselig deres øyne salige, for de ser, deres ører, for de hører. Sannelig, jeg sier dere: Mange profeter og rettferdige ønsket å få se det som dere ser, men fikk ikke se det, og høre det som dere hører, men fikk ikke høre det.

De salige har vi jo hørt mer om i Matt.5.3: «Salige er de som er fattige i ånden, for himmelriket er deres.
Men de vet det ennå ikke...

Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (12 timer siden):

Så du har gjort disse undersøkelsene helt alene og stoler på egen innsikt?

Jeg er i stand til å endre på min egen innsikt dersom noen kan bevise at jeg tar feil.

1.Kor.1.20-21: Hvor er da de vise, hvor er de skriftlærde, hvor er denne verdens kloke hoder? Har ikke Gud vist at verdens visdom er dårskap? For da verden ikke brukte visdommen til å kjenne Gud i hans visdom, besluttet Gud å frelse dem som tror, ved den dårskapen som vi forkynner. 

1.Kor.15.13-17: For hvis de døde ikke står opp, er heller ikke Kristus stått opp. Men er ikke Kristus reist opp, da er vårt budskap tomt, og deres tro er også tom. Da står vi som falske vitner om Gud. For da har vi vitnet imot Gud når vi sier at han har oppreist Kristus, noe han ikke har gjort hvis døde ikke står opp. For hvis døde ikke står opp, er jo heller ikke Kristus reist opp. Men hvis Kristus ikke er reist opp, da er deres tro uten mening, og dere er fremdeles i deres synder. 

Er innsikten fra Bibelen feil, eller er det menighetene som tolker feil, teologer hører også med under kirkens lære - ikke noe  å hente der. Dommen begynner jo med Guds hus... (1.Pet.4.17)

Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (37 minutter siden):

Jeg er i stand til å endre på min egen innsikt dersom noen kan bevise at jeg tar feil.

1.Kor.1.20-21: Hvor er da de vise, hvor er de skriftlærde, hvor er denne verdens kloke hoder? Har ikke Gud vist at verdens visdom er dårskap? For da verden ikke brukte visdommen til å kjenne Gud i hans visdom, besluttet Gud å frelse dem som tror, ved den dårskapen som vi forkynner. 

1.Kor.15.13-17: For hvis de døde ikke står opp, er heller ikke Kristus stått opp. Men er ikke Kristus reist opp, da er vårt budskap tomt, og deres tro er også tom. Da står vi som falske vitner om Gud. For da har vi vitnet imot Gud når vi sier at han har oppreist Kristus, noe han ikke har gjort hvis døde ikke står opp. For hvis døde ikke står opp, er jo heller ikke Kristus reist opp. Men hvis Kristus ikke er reist opp, da er deres tro uten mening, og dere er fremdeles i deres synder. 

Er innsikten fra Bibelen feil, eller er det menighetene som tolker feil, teologer hører også med under kirkens lære - ikke noe  å hente der. Dommen begynner jo med Guds hus... (1.Pet.4.17)

Den som tror han/hun selv er vis, er fanget i falsk stolthet. Den virkelige vise, vet at det er fortsatt mye mer han/hun ikke vet...

Og derav vet han/hun at han/hun IKKE er så vis allikevel...

De skriftlærde var jo toppen av menneskers ignoranse, de så selv Jesus lage store undre med Guds makt, reiste opp døde og helbredet syke, allikevel konspirerte de for å drepe Jesus.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
cuberen skrev (15 timer siden):

En ting er sikkert, når en ikke bryr seg om reell sammenheng, så kan en oppkonstruere en mengde sammenhenger, desverre er nok flere av dem et hån mot visse forfattere av skriftene og skivebom for reell forståelse av hva de ville frem til. Dog når man er så glad i vers henvisninger så vil jo alltids noe treffe. 

Når både teister og ateister ikke tar deg serriøst til slutt, så kan jo det gi en pekepinn på at du kanskje er (iallefall delvis) ute på viddene i ditt eget selskap?

Jeg vil ikke dra forståelsen av bibelens sammenhenger så langt at den ikke er reell, men Salmene og Ordspråkene nevner «ordspråk» og «bildetale» og disse er brukt i bibelens reelle tekst. Vanlige ord kan i denne sammenheng bety noe helt annet, her kan jeg gi et eksempel på ny forståelse av ordet «vann» i Åp.17.15* – så kan en selv tenke seg hva dette har å si for den reelle forståelsen gjennom hele Bibelen? Det samme skjer også med ordet «hav» i 2.Mos.14.21 hvor vannet her er inkludert.

Så Bibelen er nok ikke så likefrem å forstå som en kan tenke seg, men det ligger en snedig uttenkt bildetale i selve teksten for å skjule den direkte meningen. (Ordsp.1.2-6, Salm.78.2/ Sirak 39.3: Han utforsker ordspråkenes skjulte mening og er fortrolig med lignelsenes gåter.) Prøv Esek.17.2

Så sånn er det bare, når man forstår at alt henger sammen med alt i Bibelen, har man et grunnlag til å finne ut av vismennenes gåtefulle språk som ellers ligger skjult i sin vanlige reelle tekst. En oppdatering av hva ordene betyr kan dukke opp når som helst i den vanlige teksten som forklarer hva et ord betyr. Det ligner mest på en ordlek.

Jeg har faktisk diskutert med ateister som har vært svært imøtekommende, og forstod mine hint om hvordan skrifen kan ta seg ut med en ny forståelse hvor motsigelsene blir som blåst vekk.

Det er ikke for ingenting at Esra velger å skrive Bibelen om på nytt for at både verdige og uverdige kunne lese disse. For disse bøkene rommer en strøm av forstand og en kilde til visdom og en elv av kunnskap. På 40 dager ble det skrevet 94 bøker. Dette er hentet fra Apokryfene 4.Esra 14.37-47.

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (2 timer siden):

Den som tror han/hun selv er vis, er fanget i falsk stolthet. Den virkelige vise, vet at det er fortsatt mye mer han/hun ikke vet...

Jeg siterte dette fra 1.Kor.15.13f. Antar at det er Paulus som da blir fanget i dette garnet? Jeg har på ingen måte hevdet annet enn at dette er bibelstoff. 

Endret av Wall Dorf
Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (4 minutter siden):

Du må jo ha et standpunkt på om du tror på bibelen eller ikke?!

Jeg tror nok på Bibelen når den ikke har hemmeligstemplet tekst, som i Heb.9.5: Over kisten var herlighetens kjeruber; de skygget over soningsstedet. Dette kan vi ikke gå nærmere inn på nå. (2.Mos.25.17-22)

10 Akkurat som reglene om mat og drikke og om alle slags renselser er dette bare ytre forskrifter. De skulle gjelde fram til tiden da den rette ordningen ble innført.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...