Gå til innhold

Polestar 2 eller Jaguar I-Pace?


Grum

Anbefalte innlegg

Kjøpte en Polestar 2 med alt ekstra-utstyr, har nå hatt bilen i 2 år.

Er meget godt fornøyd, men er 2 negative sider med bilen.

Den innvendige plassen er skuffende, midtkonsollen tar altfor mye plass. Er 1.83, første ukene slo jeg ofte hodet i taket før jeg ble vant med bilen. Voksne menn kan ikke sitte i baksetet uten å bøye nakken.

I tillegg er appen elendig. Ofte vanskelig å få kontakt med bilen overhodet, er treg og ustabil.

Men til tross for dette, jeg angrer overhodet ikke på kjøpet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
52 minutes ago, Nimrad said:

 Jeg sier ikke det er noe problem, men bruken er både forsvinnende liten og tilhører fortiden, så jeg skjønner at det ikke prioriteres. Hardware? Joda, det kreves fysisk tilkobling. De fleste biler ordner det fint med at USB-C ladeporter også har datamuligheter, men det er ikke nødvendigvis gitt at det blir tilfelle i all fremtid.

Hvis du skal støtte utvidet ladekapasitet over USB PD må du ha et USB PHY (I.e. data) på kontakten. Hvis ikke kan du bare støtte legacy power delivery (opp til 4.5W).

I praksis vil man nok også ville ha minst en USB med datamulighet for en last ditch bootloader hvis firmware i bilen blir tilstrekkelig ufunksjonell slik at OTA oppdateringer ikke lengre kan fungere. (Ja man kan også bruke OBDII til dette, men med nye firware opp i hundrevis a megabyte tar det veldig lang tid)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Det går fint an å spille av lydfiler lokalt fra mobilen altså.

Jeg nevnte det i tidligere post. Mine erfaringer fra de bilene jeg har prøvd det i, så får jeg ikke valgt sanger i fra bilens skjerm, må da på mobilen, og det er ikke lov under kjøring.

Funker ikke på Hyundai Ioniq 5, hverken via bluetooth eller Android Auto når jeg har testet det (Inkludert flere forskjellige apper testet for AA).

Lenke til kommentar
sverreb skrev (3 timer siden):

Hvis du skal støtte utvidet ladekapasitet over USB PD må du ha et USB PHY (I.e. data) på kontakten. Hvis ikke kan du bare støtte legacy power delivery (opp til 4.5W).

I praksis vil man nok også ville ha minst en USB med datamulighet for en last ditch bootloader hvis firmware i bilen blir tilstrekkelig ufunksjonell slik at OTA oppdateringer ikke lengre kan fungere. (Ja man kan også bruke OBDII til dette, men med nye firware opp i hundrevis a megabyte tar det veldig lang tid)

Ja, det kan godt være det vil fortsette sånn i overskuelig fremtid. Hvem vet. Men den dataen trenger jo ikke være koblet til infotainmentsystemet. Du kan jo fint bare trekke strøm til USB-uttaket og ha de riktige chipene der. Selv om du må ha USB PHY så betyr jo ikke det at du må ha datalink mellom infotainment og USB-uttak.

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (9 timer siden):

Greit å informere om slikt for de som trenger det, og god å lese det Gravitass skriver at Polestar har fikset det.

En liten rettelse. Det er ikke Polestar som har fikset det. Android Automotive er jo i bunn og grunn Android, og hvem som helst kan lage apper til det. Audiowagon ble laget av noen andre, se her: 

https://moleman1024.github.io/audiowagon/

Ellers så skjønner jeg veldig godt behovet for å spille av musikk via USB, selv om jeg ikke har det behovet (enda). Spotify er gigantisk og jeg blir egentlig aldri fornøyd med tjenesten. Jeg har på følelsen at Spotify snart ender opp i en treg "enshittification"-prosess. Da er det dumt å være låst til én tilbyder. Det er ikke lett å eksportere spillelistene dine, slik at du kan bytte til en annen tilbyder. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...