Delvis Skrevet 16. oktober 2023 Del Skrevet 16. oktober 2023 Finnes det noen brukende mobiler ( helst android) som kan åpnes på enkel måte for å skifte batteri ? 1 Lenke til kommentar
Sharpings Skrevet 16. oktober 2023 Del Skrevet 16. oktober 2023 Her har du noen: https://www.androidauthority.com/best-android-phones-removable-battery-697520/ 2 Lenke til kommentar
Delvis Skrevet torsdag kl 11:25 Forfatter Del Skrevet torsdag kl 11:25 Der er ikke noen der som frister så mye. Det nærmeste er den Samsung Galaxy Xcover. Men så nå at der kommer nye EU-regler om at alle mobiler skal ha utskiftbart batteri innen 2027. https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/2B0dPl/vedtatt-alle-dingser-maa-ha-utbyttbart-batteri-innen-2027 Det er jo ikke så veldig lenge til, men ingen oppdatering på den lista enda om mobiler som har det. Når kan vi regne med at mer aktuelle modeller kommer med avtagbart batteri? For det blir de jo nødt til da. Etter den gode nyheten beholder jeg antagelig den jeg har til det kommer noen mer interessanne modeller på markedet. Vil helst ha stor skjerm minst 6,8". 1 Lenke til kommentar
Sharpings Skrevet fredag kl 19:29 Del Skrevet fredag kl 19:29 Delvis skrev (På 27.3.2025 den 12.25): Der er ikke noen der som frister så mye. Det nærmeste er den Samsung Galaxy Xcover. Men så nå at der kommer nye EU-regler om at alle mobiler skal ha utskiftbart batteri innen 2027. https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/2B0dPl/vedtatt-alle-dingser-maa-ha-utbyttbart-batteri-innen-2027 Det er jo ikke så veldig lenge til, men ingen oppdatering på den lista enda om mobiler som har det. Når kan vi regne med at mer aktuelle modeller kommer med avtagbart batteri? For det blir de jo nødt til da. Etter den gode nyheten beholder jeg antagelig den jeg har til det kommer noen mer interessanne modeller på markedet. Vil helst ha stor skjerm minst 6,8". Sannheten er j at utskiftbart batteri er en ulempe for produsentene, og derfor lager de ikke slike telefoner. Og spesielt ikke telefoner folk vil ha. Problemet er jo at folk forventer for mye. Man kan ikke få en topp telefon, som har lav vekt, som har god batteritid, som er vanntett og som har utskiftbart batteri. Samme hva EU skulle bestemme om saken. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet fredag kl 19:38 Del Skrevet fredag kl 19:38 Nå som hurtiglading, billige smarttelefoner og batteribanker er lett tilgjengelig, er jeg usikker på å pålegge produsentene å lage telefoner som er enkle å åpne. Hva går det på bekostning av? Lenke til kommentar
spetter Skrevet fredag kl 19:56 Del Skrevet fredag kl 19:56 Savner Nokia 6310. Varte ukesvis og kunne bytte batteri 1 1 Lenke til kommentar
NorsknRev Skrevet fredag kl 20:24 Del Skrevet fredag kl 20:24 (endret) Mannen med ljåen skrev (46 minutter siden): Nå som hurtiglading, billige smarttelefoner og batteribanker er lett tilgjengelig, er jeg usikker på å pålegge produsentene å lage telefoner som er enkle å åpne. Hva går det på bekostning av? Bare gjetter: Vanskeligere å gjøre vanntett. Mindre mekanisk stabile Lettere å bøye og skade skjermen Endret fredag kl 20:24 av NorsknRev Lenke til kommentar
Delvis Skrevet lørdag kl 01:18 Forfatter Del Skrevet lørdag kl 01:18 (endret) Sharpings skrev (5 timer siden): Man kan ikke få en topp telefon, som har lav vekt, som har god batteritid, som er vanntett og som har utskiftbart batteri. Det der tror jeg lite på at det er problemet. Batteriene er ikke store. Min gamle windows lumia er like lett som nyere mobiler, og har et bra batteri som kan skiftes ut (edit:selvfølgelig ikke min hovedmobil i dag, men fremdeles litt i bruk). Grunnen til at de bygger batteriene inn i mobilen, er at man skal få folk til å kjøpe ny mobil i stedet for å skifte batteri, og kunne ha mobilen dobbelt så lenge. I dag og enda mer i framtiden, er det der null problem. Mulig det er litt mer utfordring med vanntette mobiler. Men hvor mange trenger det egentlig? Har aldri mistet mobiler oppi noenting, og aldri fått en ripe engang på noen. Hvis man får vann på et apparat med batteri, så er første bud å få ut batteriet i en fei. Da ha man sjans å berge mobilen. Er batteriet bygget inn, mister man den muligheten. Endret lørdag kl 01:22 av Delvis Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet lørdag kl 01:33 Del Skrevet lørdag kl 01:33 (endret) Hvis jeg mister min vanntette mobil i vann, så er det ikke noe problem. Jeg bruker den i regn og i badekaret uten å tenke over det. Endret lørdag kl 01:34 av Mannen med ljåen 1 Lenke til kommentar
Delvis Skrevet lørdag kl 01:53 Forfatter Del Skrevet lørdag kl 01:53 (endret) Mannen med ljåen skrev (22 minutter siden): Hvis jeg mister min vanntette mobil i vann, så er det ikke noe problem. Jeg bruker den i regn og i badekaret uten å tenke over det. Ikke dårlig. Kjenner ikke til vantette mobiler, men noen åpninger må de jo vel ha. Mikrofon, høytalere, tilkoblinger og sånn må da være vanntette? Tipper at det likevel ikke blir en heksekunst å lage vantette mobiler med utsikiftbart batteri heller. Hva skal man i såfall gjøre da fra 2027, når det blir forbudt å selge mobiler som ikke har utskiftbart batteri? Endret lørdag kl 01:56 av Delvis Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet lørdag kl 01:57 Del Skrevet lørdag kl 01:57 (endret) Lyden kan bli forringet i en time etter et bad. Og du kan ikke lade når det er vann i USB-porten. Men dette er ikke et problem. Er ikke alle telefonene vanntette nå? Har hatt den siden før fullskala Ukraina-krigen startet. Trenger ikke bytte batteri. Endret lørdag kl 01:59 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Delvis Skrevet lørdag kl 02:17 Forfatter Del Skrevet lørdag kl 02:17 Måtte sjekke, og ser at min nåværende motorola ble kjøpt i oktober 2022. Batteriet begynner å bli dårligere,dvs den må lades litt oftere enn før. Men det var en temmelig billig mobil da. Vantett har jeg aldri tenkt på en gang, har ikke behov for det. Men nå er det blitt diverse andre viktige funksjoner man må ta mer hensyn til enn før. Lenke til kommentar
frohmage Skrevet lørdag kl 03:03 Del Skrevet lørdag kl 03:03 Delvis skrev (På 27.3.2025 den 12.25): Der er ikke noen der som frister så mye. Imponerende at du fortsatt ikke har funnet noe etter ett og et halvt år 🙂 Lenke til kommentar
Delvis Skrevet lørdag kl 08:40 Forfatter Del Skrevet lørdag kl 08:40 frohmage skrev (5 timer siden): Imponerende at du fortsatt ikke har funnet noe etter ett og et halvt år 🙂 Hadde ikke bestemt noenting da første innlegget ble skrevet, ble bare interessert og løftet spørmålet med tanke på eventuelle senere kjøp. Etter at jeg ble obs på den nye EU/EØS regelen fra 2027 av, ble interessen vekket igjen, og den neste innlegget innehold da også et nytt spørsmål relatert til det . Lenke til kommentar
minim Skrevet lørdag kl 08:43 Del Skrevet lørdag kl 08:43 Delvis skrev (6 timer siden): Ikke dårlig. Kjenner ikke til vantette mobiler, men noen åpninger må de jo vel ha. Mikrofon, høytalere, tilkoblinger og sånn må da være vanntette? Tipper at det likevel ikke blir en heksekunst å lage vantette mobiler med utsikiftbart batteri heller. Hva skal man i såfall gjøre da fra 2027, når det blir forbudt å selge mobiler som ikke har utskiftbart batteri? De klarte dette før. Jeg har hatt samsung med utskiftbart batteri som var vanntett. Da var det en form for membran/tetting i deksel som lå over batteri. Dette går på vilje till å gjøre det og ikke noe annet. Det blir jo mye dårligere salg når folk enkelt kan bytte batteri i stede for å kjøpe ny telefon. 1 Lenke til kommentar
Delvis Skrevet lørdag kl 10:23 Forfatter Del Skrevet lørdag kl 10:23 minim skrev (1 time siden): De klarte dette før. Jeg har hatt samsung med utskiftbart batteri som var vanntett. Da var det en form for membran/tetting i deksel som lå over batteri. Dette går på vilje till å gjøre det og ikke noe annet. Det blir jo mye dårligere salg når folk enkelt kan bytte batteri i stede for å kjøpe ny telefon. Ja. Har sett det samme med trådløse tastatur også. Før kunne man enkelt skifte batteri, senere kom samme tastaturer med innbygd batteri. Tømmer du øllet på et sånt og ikke får ut batteriet med en gang, er det nesten garantert ødelagt og du må kjøpe nytt tastatur. Lenke til kommentar
Sharpings Skrevet i går, 08:37 Del Skrevet i går, 08:37 Hovedproblemet er selvfølgelig som noen nevner her: Produsentene vil at du skal kjøpe ny istedet for å bytte batteriet. Det er jo skuffende lite miljøvennlig, men nå har vel aldri big tech selskapene brydd seg noe særlig om miljøet annet enn på papiret. De tenker kun på å tjene penger. Og da velger de den løsningen som gjør at de selger mest. At EU nå tvinger dem til å gjøre batteriet utskiftbart er veldig interessant. Og det skal bli spennende å se hvordan de løser dette. Eller hvordan de prøver å omgå problemstillingen. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå