aandre-j Skrevet 16. oktober 2023 Del Skrevet 16. oktober 2023 Bilen stoppet under kjøring, fikk den i gang igjen etter en stund men er nå tungstartet. Har skiftet dieselfilter og lest ut koder, vet noen en fellesnevner mellom disse? 2015 HilLux KUN25L med 2KD-FTV motor Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 16. oktober 2023 Del Skrevet 16. oktober 2023 (endret) Typisk for asiatiske biler er at de er vanskelige å lese ut feilkoder fra. Dette er jo veldig generelle feilkoder som ikke hjelper stort på vei. Det at den er tungstartet kan være alt fra dårlige dyser til at EGR-ventilen går tregt. Er EGR-ventilen delvis låst i åpen stilling, så vil du knapt få startet bilen. Kommer du inn på live data med den der, så kan du se hvor mange prosent åpen EGR-ventilen er. Den skal være helt stengt når du kjører den på starteren. En annen ting er dieseltrykket. Det må overstige 200 bar for at du skal få startet bilen. Endret 16. oktober 2023 av Opelduude Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 16. oktober 2023 Del Skrevet 16. oktober 2023 aandre-j skrev (1 time siden): Har skiftet dieselfilter og lest ut koder Byttet du filter før eller etter at problemet oppstod? Kjenner ikke den motoren men om ikke den er automatisk selvluftende så er det nok en manuell prosedyre for å få luftet (‘bleed’) drivstoffsystemet. Har filterhuset en gummibelg på toppen som kan trykkes inn? Sitat You have to keep priming until the rubber button on top of the filter housing goes completely stiff and keep repeating if necessary mine took 3 start/prime cycles before it behaved. Lenke til kommentar
El burro Skrevet 16. oktober 2023 Del Skrevet 16. oktober 2023 Jeg ville sjekket SCV og EGR ventilene. Hvis SCV må byttes så tror jeg det finnes en kort og en lang utgave, det er den lange typen som er best. Lenke til kommentar
aandre-j Skrevet 17. oktober 2023 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2023 NoBo skrev (20 timer siden): Byttet du filter før eller etter at problemet oppstod? Kjenner ikke den motoren men om ikke den er automatisk selvluftende så er det nok en manuell prosedyre for å få luftet (‘bleed’) drivstoffsystemet. Har filterhuset en gummibelg på toppen som kan trykkes inn? Etter. Sitter manuell pumpe oppå filteret på disse. Etter skiftet pumper jeg bestandig uten slangen til høytrykkspumpa for å få ut lufta. Når det kommer diesel ut monterer jeg på slangen igjen. Har skiftet 100vis av dieselfilter på denne måten. Opelduude skrev (20 timer siden): Typisk for asiatiske biler er at de er vanskelige å lese ut feilkoder fra. Dette er jo veldig generelle feilkoder som ikke hjelper stort på vei. Det at den er tungstartet kan være alt fra dårlige dyser til at EGR-ventilen går tregt. Er EGR-ventilen delvis låst i åpen stilling, så vil du knapt få startet bilen. Kommer du inn på live data med den der, så kan du se hvor mange prosent åpen EGR-ventilen er. Den skal være helt stengt når du kjører den på starteren. En annen ting er dieseltrykket. Det må overstige 200 bar for at du skal få startet bilen. Får ikke opp noe vettug måleresultater på live-data, står på 16000 isj eller enda en null kpa både med og uten motor i gang. Så har tatt av toppdeksel for å måle returmengde på hver enkelt injektor i forhold til hverandre men må lage meg en tett overgang fra M8 fingjenger (1,0) til gjennomsiktig slange El burro skrev (19 timer siden): Jeg ville sjekket SCV og EGR ventilene. Hvis SCV må byttes så tror jeg det finnes en kort og en lang utgave, det er den lange typen som er best. er det noe måte å sjekke scv ventilene sett bort fra feilkoder? Egr kan jo tulle men så mye at den stopper under kjøring? Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 17. oktober 2023 Del Skrevet 17. oktober 2023 Det blir vanskelig å feilsøke hvis du ikke først kan sjekke live-data fra motoren først. Lenke til kommentar
aandre-j Skrevet 17. oktober 2023 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2023 Returmengde på injektorer så bra ut, sjekket også timing på register som var helt fint. Skal se om EGR lar seg blende Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå