Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

400v 3-fase, hvilke biler kan lade?


ihavequestions

Anbefalte innlegg

Hei! 

Skal installere ny elbillader. Har mulighet til å installere 400v 3-fase, og siden jeg har Tesla ønsker jeg det. Per i dag har jeg også en Audi A3 etron hybrid også, men usikker på om jeg kan lade den? 

Ser litt på å bytte ut A3en med en liten elbil. Sett på i3 og e-golf, men kan de lade på 3-fase? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
29 minutes ago, ihavequestions said:

Hei! 

Skal installere ny elbillader. Har mulighet til å installere 400v 3-fase, og siden jeg har Tesla ønsker jeg det. Per i dag har jeg også en Audi A3 etron hybrid også, men usikker på om jeg kan lade den? 

Ser litt på å bytte ut A3en med en liten elbil. Sett på i3 og e-golf, men kan de lade på 3-fase? 

Er ekstra utstyr på noen biler ihverfall bla på stellantis, ser ut som e-golf har en kvasi løsning hvor den bruker 2 av fasene.

https://www.elbilgrossisten.no/en/products/volkswagen-e-golf-2017-2020

Quote

Bilen har L1-L2 aktive på inntaket og vil få 7,2 kW på 16A 400V 3-fase og 32A 230V 1-fase.

I3 har bare en fas

https://www.elbilgrossisten.no/collections/ladeguiden-bmw/products/bmw-i3-120ah

Skal du ha en som lader ordentlig på 400 volt 3 fas så er nok zoe veien å gå, en av få biler som kan lade 22kw.

Endret av onkel_jon
Lenke til kommentar
23 minutes ago, onkel_jon said:

I3 har bare en fas

https://www.elbilgrossisten.no/collections/ladeguiden-bmw/products/bmw-i3-120ah

Skal du ha en som lader ordentlig på 400 volt 3 fas så er nok zoe veien å gå, en av få biler som kan lade 22kw.

Linken din forteller oss at i3 har 11kw 16a 3-fas 400V lading. 

Mange biler støtter i dag 11kw 16a 3-fas 400V så vil absolutt legge opp til det om du har mulighet. 
Du kan lade hybrid selv om den kun tar i mot 1 fase og 230V, gitt at du har ladestasjon som gir det. 

Endret av Marzo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle biler kan lade om du har TN nett altså 400V 3-Fase. Spenningen mellom Fase og nøytral er 230V som er det bilens lader faktisk bruker. TN er det absolutt mest vanlige i Europeiske land bortsett fra Norge og Albania. Om laderen settes opp til 16A så vil en bil med 3-faselader kunne lade på 11kW, mens en med 1-faselader vil få 3,6kW.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, ihavequestions said:

Jeg har forresten bestilt Zaptec.

God lader. Da kan du tilpasse kabel og kontakt etter ditt behov. 

De fleste biler har i dag Type 2 kontakt som standard. Da trenger du en type2 til type2 kabel da det er samme kontakt i laderen. Har du 400V 3-fas så vil bilen ta til seg den ladingen den trenger enten det er 1-2 eller 3 faser og 230 eller 400v. 

Bytter du til en liten elbil som skulle ha type1 kontakt, så kan du bruke en type2 til type1 kabel for denne bilen. 
(disse finner du billig på finn da type1 finnes på færre og færre biler). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ihavequestions skrev (På 16.10.2023 den 2:13 PM):

Flott. Takk for svar. Da ser jeg egentlig ingen grunn til å ikke ta 400V 3-fase når jeg har mulighet til det :) 

Siden du har valgt Zaptec, og da sikkert Zaptec Go. Husk også Sense heten hvis du ikke skal koble den mot andre smartstyringen. Gjør det enkelt å styre mot annet forbruk, og unngå ekstra kostnader ved høyere nivåer på nettleieprisene som er kommet. Kan fort spares inne ved å settes opp riktig.

Det er heller ikke store kosten å går for 32A 3-fas fremfor 16A 3fas heller. Sikring har ca samme pris, og kabel ikke så høyere i pris pr meter. Da får biler som lader 1 fas 7,3kW.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...