Gå til innhold

Hvilke måter er best å investere i nå? aksjer / fond, eller andre ting?

Gjest 66cf8...c8f

Anbefalte innlegg

Gjest 66cf8...c8f

Hva er den aller beste måten å investere for eksempel 10 000 kroner eller 100 000 kroner i dagens marked, hvis man ikke har noen boliglån / forbruksgjeld eller lignende? 

Anonymous poster hash: 66cf8...c8f

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har indeksfond fra før av. Har nå gått litt inn i utbytteaksjer, om det svarer seg vet jeg ikke enda. Men om utbyttene fortsetter får jeg ut 18k på 50k inn på 1 år. Men du må vite hvilke utbytteaksjer du skal gå for.

For 10k ville jeg kjøpt i MPCC.

10 000/18,5 per aksje = 540kr (vel og merke på dette kvartalet) 540 aksjer * 1,61 = 870 kr * 4 (ganger i året) = 3480 kr i året. Og dette er uten at du investerer utbyttene tilbake i nye aksjer.

Lenke til kommentar

Historisk sett er det globale indeksfond som gir best avkastning over tid. Aktive fond og enkeltaksjer kan gi høyere utbytter i kortere perioder, men spesielt aksjer avhenger av at man treffer riktig og således bruker en del tid på dette. Du kan jo selv se på Sindre Finnes som hadde tjent 1.1MNOK mer hvis han kun hadde investert i et globalt indeksfond i stedet for disse ~3000 aksjehandlene.

For utbytteaksjer som nevnes over så får du ut jevnlig utbetalt utbytte mot at aksjen generelt sett er mer stabil og stiger mindre, samt. synker noe ved utbetaling av utbytte. Det kan fint være et supplement til en diversifisert portefølje, men man blir sårbar om man har brorparten av sin kapital investert i et knippe utbytteselskaper.

Jeg har selv ~90% av verdien i indeksfond, og noe i enkeltaksjer utenom.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...