Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Målrettet annonsering uten samtykke: tillatt å bruke personopplysninger på Facebook og Google?

happotek

Anbefalte innlegg

Har en liste med personer jeg ønsker å nå med markedsføring. Listen inneholder navn, telefon og e-post.
Disse har ikke samtykket til markedsføring, så jeg vet at jeg ikke har anledning til å sende direkte markedsføring som sms eller e-post - men... 

Det jeg derimot lurer på er om jeg har anledning til å bruke denne listen for å opprette egetdefinert publikum på facebook og Google, slik at jeg har anledning til å treffe dem med markedsføring gjennom disse plattformene, eller ville også dette vært brudd på markedsføringsloven?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke dette rammes av forbudet i markedsføringsloven. Se uttalelser fra forbrukertilsynet her: https://www.forbrukertilsynet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/nordiske-forbrukermyndighetenes-standpunkt-markedsforing-via-sosiale-medier#chapter-3 

(kapittel 3)

Særlig dette: 

Sitat
  • Henvendelsen skal ”sendes” til brukeren av det sosiale mediet.Det er altså et krav at henvendelsen sendes til brukeren av det sosiale mediet. Det må her settes som forutsetning at henvendelsen sendes til en bestemt mottakers elektroniske adresse.

MEN: Du har antageligvis ikke behandlingsgrunnlag til å behandle personopplysningene på den måten, så selv om det ikke er brudd på markedsføringsloven kan det fort være brudd på GDPR. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...