Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas

Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
DukeNukem3d skrev (23 timer siden):

Fantastiske Hanne Skartveit setter skapet på plass. Barth Eide sine utspill og avgjørelser har irritert meg i lang tid, ikke bare mot Israel men om Ukraina også der han nylig var kritisk til at Ukraina fikk miner(!).

https://www.vg.no/nyheter/i/4Bx0Oe/svekker-oss-i-moete-med-trump

Enig!

Mannen med ljåen skrev (3 timer siden):

Fra NRK

Vel, ifølge @Rhabagatz så har jo den libanesiske hæren ønsket at hizbollah skulle være der, så hva skal disse pengene brukes til? For kontroll over Libanon blir jo ikke vesentlig hvis de fortsatt skal bruke Hozbollah

• Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Mannen med ljåen said:

Om du hadde tatt deg bryet med å følge diskusjonen ville du sett at alle disse påstandene er tilbakevist flere dusin ganger. Hvorfor tror du denne diskusjonen går over nesten tusen sider?

Vås. Det kan hende du er ekspert på bortforklaringer, men ikke noe av dette er tilbakevist.

• Liker 2
Lenke til kommentar
leifeinar skrev (1 time siden):

Alt dette er fakta.

1. Er rett, men det er fordi Hamas har gjort det til et legalt mål ved å ha militær aktivitet der. Som er forbudt og en krigsforbrytelse av Hamas.

2. Det er vel ikke dokumentert at Israel har bombet rene sivile mål med vilje? Anklagen er at de har brutt proporsjonalitetsprinsippet.

3. Se punkt 2. Men kan tilføye: Hamas bruker barnesoldater. Og hvis en person under 18 står og skyter på deg med gevær i en krig så har du rett til å skyte tilbake.

4. Vel vel "journalister. Det er vidoe/bildebevis av Hamas-folk som løper rundt med "media" vester. Så definisjonen "journalist" har blitt så latterlig utvannet her at den anklagen ikke kan tas alvorlig engang. Ekte journalister slipper ikke en gang inn på Gaza. (Som også mange mener er kritikkverdig av Israel, selvsagt)

5. Tja. Det slippes visstnok inn 3000 kalorier per person i nødhjelp per dag. Her rettes pekefingerne i alle mulige retninger, et kjent problem er at Hamas og andre lokale bandittbander raider nødhjelpen. Da lider sivile unødvendig. 

• Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar
2 minutes ago, DukeNukem3d said:

1. Er rett, men det er fordi Hamas har gjort det til et legalt mål ved å ha militær aktivitet der. Som er forbudt og en krigsforbrytelse av Hamas.

2. Det er vel ikke dokumentert at Israel har bombet rene sivile mål med vilje? Anklagen er at de har brutt proporsjonalitetsprinsippet.

3. Se punkt 2. Men kan tilføye: Hamas bruker barnesoldater. Og hvis en person under 18 står og skyter på deg med gevær i en krig så har du rett til å skyte tilbake.

4. Vel vel "journalister. Det er vidoe/bildebevis av Hamas-folk som løper rundt med "media" vester. Så definisjonen "journalist" har blitt så latterlig utvannet her at den anklagen ikke kan tas alvorlig engang. Ekte journalister slipper ikke en gang inn på Gaza. (Som også mange mener er kritikkverdig av Israel, selvsagt)

5. Tja. Det slippes visstnok inn 3000 kalorier per person i nødhjelp per dag. Her rettes pekefingerne i alle mulige retninger, et kjent problem er at Hamas og andre lokale bandittbander raider nødhjelpen. Da lider sivile unødvendig. 

Og som vi ser er disse såkalte tilbakevisningene rett og slett bare verdensmesterskap i bortforklaringer…

Barnesoldater? Virkelig? Dette er så useriøst at det er direkte kvalmt. Forakten for palestinske liv er tydelig.

• Liker 3
Lenke til kommentar
rabler skrev (17 minutter siden):

Og som vi ser er disse såkalte tilbakevisningene rett og slett bare verdensmesterskap i bortforklaringer…

Barnesoldater? Virkelig? Dette er så useriøst at det er direkte kvalmt. Forakten for palestinske liv er tydelig.

https://www.amnesty.org/en/wp-content/uploads/2021/06/mde150352004en.pdf

Forøvrig vil jo dette kun utgjøre et fåtall av de døde barna...

• Liker 1
Lenke til kommentar
rabler skrev (25 minutter siden):

De bruker barnesoldater.

Er det nytt for deg?

• Liker 3
Lenke til kommentar
1 minute ago, Ballalaika said:

De bruker barnesoldater.

Er det nytt for deg?

Det er irrelevant. Israel har drept mangfoldige tusen barn og spedbarn. At det finnes noen få barnesoldater er helt uten relevans, men jeg registrerer de desperate bortforklaringforsøkene.

• Liker 3
Lenke til kommentar
rabler skrev (Akkurat nå):

Det er irrelevant. Israel har drept mangfoldige tusen barn og spedbarn. At det finnes noen få barnesoldater er helt uten relevans, men jeg registrerer de desperate bortforklaringforsøkene.

Utfra tonen i innleggene de siste sidene så kan det diskuteres hva som høres ut som desperasjon.

• Liker 4
Lenke til kommentar
rabler skrev (3 minutter siden):

Irrelevant at Hamas bruker barnesoldater faktisk. Så disse prinsippene som er så viktig at Israel følger, de kaster dere med letthet på sjøen når det er israels motstandere det er snakk om. Da gjelder ingen regler i det hele tatt, de kan gjøre hva som helst.

At det er så veldig få vet vi vel ikke så mye om. Det kan jo være snakk om f.eks 1000 personer, det vil være signifikant nok.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, DukeNukem3d said:

Irrelevant at Hamas bruker barnesoldater faktisk. Så disse prinsippene som er så viktig at Israel følger, de kaster dere med letthet på sjøen når det er israels motstandere det er snakk om. Da gjelder ingen regler i det hele tatt, de kan gjøre hva som helst.

At det er så veldig få vet vi vel ikke så mye om. Det kan jo være snakk om f.eks 1000 personer, det vil være signifikant nok.

Det er irrelevant når vi snakker om barna som Israel har drept ja. Jeg mistenker at selv du egentlig skjønner dette 🙄

Endret av rabler
  • Liker 2
Lenke til kommentar
rabler skrev (2 minutter siden):

Det er irrelevant når vi snakker om barna som Israel har drept ja. Jeg mistenker at selv du egentlig skjønner dette 🙄

Forhåpentligvis utgjør de en mindre del av totalen, selv om Hamas ikke skiller på stridende og sivile. Men jeg synes det er verdt å nevne når Hamas har hatt militære treningsleire for barn/ungdom og bruker barn/ungdom aktivt i krigføringen sin. 

Jeg er ikke enig i at det ikke kan nevnes i denne sammenheng.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (5 timer siden):

Det ville vært galt om det skjedde, men skjer det? 

En ting som slår meg er at det vil være umulig å bevise. Selv om man skulle kunne bevise at det ikke fantes noen militant i boligblokken som ble bombet, så er det helt umulig å bevise at Israel ikke trodde at det var en der. Så de har egentlig "carte blanche".

• Liker 3
Lenke til kommentar
13 minutes ago, DukeNukem3d said:

Forhåpentligvis utgjør de en mindre del av totalen, selv om Hamas ikke skiller på stridende og sivile. Men jeg synes det er verdt å nevne når Hamas har hatt militære treningsleire for barn/ungdom og bruker barn/ungdom aktivt i krigføringen sin. 

Jeg er ikke enig i at det ikke kan nevnes i denne sammenheng.

Nei selvsagt mener ikke du det er galt å komme med whataboutism når det er snakk om hva galt Israel har gjort…

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...