Svala Skrevet lørdag kl 11:55 Rapporter Del Skrevet lørdag kl 11:55 Rhabagatz skrev (1 time siden): Det er mye "vissnok", "angivelig" og "skal ha blitt" her. Kan du bekrefte eller dokumentere denne påstanden fra seriøse kilder? Jeg henviser til politimesteren og ordføreren i Amsterdam lenger opp, og de gir et annet bilde. De forteller om at taxisjåfører kommuniserte med hverandre etter at hooligans hadde vandalisert en taxi. Javel? Ordføreren har jo gått ut med at de i sosiale medier planla jakt på jøder. https://apnews.com/article/maccabi-tel-aviv-amsterdam-violence-protests-palestinian-bcea212281f682098c4c77ef552af5f1 Sitat On the social media platform Telegram, “there is talk of people going on a Jew hunt,” Halsema said. “That is so shocking and so despicable that I still cannot fathom it.” 4 2 Lenke til kommentar
Rhabagatz Skrevet lørdag kl 12:23 Rapporter Del Skrevet lørdag kl 12:23 23 minutes ago, Svala said: Javel? Ordføreren har jo gått ut med at de i sosiale medier planla jakt på jøder. https://apnews.com/article/maccabi-tel-aviv-amsterdam-violence-protests-palestinian-bcea212281f682098c4c77ef552af5f1 OK, det var jo noe. For å være nøyaktig,, så sa hun at det var "snakk om jødejakt" på Telegram. Det passer i og for seg med meldingene om "hit and run" mot supportere av Macabi etter kampen. Saken er under politietterforsking, og vi vil få vite mer. For min del mener jeg at Maccabi-fansen opptrådte som søppel. At lokale pro-palestinere også gjorde det, er jeg ikke i tvil om. det er ikke akseptabelt å banke folk, selv om de bejubler folkemord og barnedrap. 5 Lenke til kommentar
DukeNukem3d Skrevet lørdag kl 12:29 Rapporter Del Skrevet lørdag kl 12:29 (endret) Snikpellik skrev (47 minutter siden): Det er helt normalt, men det er absolutt ikke helt normalt å synge folkemord-forherligende sanger og hyllester av barnedrap før en kamp. Voldelige og rasistiske angrep på taxisjåfører og andre er heller ikke normalt. Fyrverkeri og grovt rasistiske sanger under ett minutts stillhet er også langt fra normalt, selv for de mest beryktede ultras-grupperingene i Europa. Dette er på nivå med det aller verste vi har sett fra serbiske og russiske ultras opp gjennom, og ting UEFA vanligvis slår veldig hardt ned på. Maccabi-ultrasene sin oppførsel nå var enda verre enn i Athen tidligere i år, så her bør det bli sterke konsekvenser. De bør ikke få ha bortefans i Europa League denne sesongen etter dette. Alt det du nevner + verre har man sett mange ganger før i fotballen. Det ble vel provosert godt andre veien også tenker jeg. Jeg kan nevne at en del britiske fans pleide å synge om dette flyet med manchester united spillere som kræsjet en gang i tiden for eksempel. Eller Rosenborg fansen som synger "bombefly over Molde by". Det som er spesielt her er at det ikke var konflikt mellom Ajax-supportere og Maccabi-supportere, men mellom Maccabi-supportere og lokale organiserte pro-palestinske grupperinger og muslimer som var klare til å lage kvalme for israelerne. Jeg vet ikke hvorfor venstresiden ikke har fått det med seg, men ytringer er ingen gyldig grunn for å begå vold eller drapsforsøk. Og muslimer eller arabere har ingen spesiell rett til å begå vold grunnet blasfemi eller ytringer de ikke liker. Uansett hvor mye venstresiden mener at denne grupperingen skal ha ekstra vern mot ytringer så er regelverket ganske klart her. Hvis man ikke liker eller støtter europeiske verdier så kan man jo flytte til et muslimsk land der ytringer man ikke liker er forbudt. Men jeg er glad for at ordføreren i Amsterdam, Biden og mange av de viktige tar avstand til denne antisemittismen vi så. Endret lørdag kl 12:36 av DukeNukem3d 6 Lenke til kommentar
hocanee Skrevet lørdag kl 14:00 Rapporter Del Skrevet lørdag kl 14:00 Det er ingen ord som kan rettferdiggjøre vold og drapsforsøk 6 Lenke til kommentar
DukeNukem3d Skrevet lørdag kl 14:13 Rapporter Del Skrevet lørdag kl 14:13 (endret) Politiet i Nederland aksjonerer "The Dutch police has started kicking in doors to arrest members of the Middle Eastern and North African gangs that perpetrated the Amsterdam Pogrom last night. Some of them are shouting “f*ck Israel” as they are arrested." https://x.com/visegrad24/status/1855005827616149513?ref_src=twsrc^tfw|twcamp^tweetembed|twterm^1855005827616149513|twgr^ea48788a25fa06217fba5a1a9b9d16f162a8c5ea|twcon^s1_&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.diskutopia.no%2Ft%2F173%2Fhva-skjer-i-nederland%2F12 (Jeg vet ikke hvorfor twitter-linker ikke kommer opp idag) Jeg er glad for at myndighetene i Nederland tar dette på alvor, selv om en del norske palestinavenner mener at denne volden er noe man bør forsvare.. Endret lørdag kl 14:15 av DukeNukem3d 7 Lenke til kommentar
DukeNukem3d Skrevet lørdag kl 14:17 Rapporter Del Skrevet lørdag kl 14:17 Taxisjåførene som ble portrettert som uskyldige "som ble angrepet" var med på faenskapet 4 1 Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet lørdag kl 15:41 Rapporter Del Skrevet lørdag kl 15:41 (endret) Hva hadde skjedd om hamas drepte 10-20000 israelske barn også bare reiste rundt på fotballkamper som ingen ting hadde skjedd? Hvor mange av disse supperotere har vært inne i gaza å drept sivile? eller jobber aktivt med okkupasjon hjemme? Endret lørdag kl 15:43 av leifeinar 4 1 Lenke til kommentar
Ballalaika Skrevet lørdag kl 16:12 Rapporter Del Skrevet lørdag kl 16:12 (endret) leifeinar skrev (35 minutter siden): Hva hadde skjedd om hamas drepte 10-20000 israelske barn også bare reiste rundt på fotballkamper som ingen ting hadde skjedd? Hvor mange av disse supperotere har vært inne i gaza å drept sivile? eller jobber aktivt med okkupasjon hjemme? Ser ut som tyrkiske lag feks reiser rundt omkring ganske fritt, så hadde sikkert gått bra. Ser noen uroe seg for kampen mot Bodø/Glimt. Tja...Besiktas spilte der i fjor høst. Gikk visst bare fint. Bodøværinger har visst høy toleranse for fotballsupportere fra land som utfører folkemord - så går sikkert bra det der. Så leser man jo litt mellom linjene at det kanskje ikke var så viktig hvordan israelerne har skullet oppført seg i forkant - man hadde syntest det var greit å banke opp jødene uansett. Endret lørdag kl 16:19 av Ballalaika 8 1 Lenke til kommentar
Svala Skrevet lørdag kl 16:17 Rapporter Del Skrevet lørdag kl 16:17 leifeinar skrev (30 minutter siden): Hva hadde skjedd om hamas drepte 10-20000 israelske barn også bare reiste rundt på fotballkamper som ingen ting hadde skjedd? Hvor mange av disse supperotere har vært inne i gaza å drept sivile? eller jobber aktivt med okkupasjon hjemme? Hvorfor sammenligner du med Hamas? Det var sivile israelere som dro på fotballkamp. Jeg får virkelig håpe at det hadde gått helt fint om sivile palestinere hadde dratt på fotballkamp i europeiske land. Uforståelig at du indirekte prøver å forsvare voldelige angrep mot sivile israelere. 5 1 1 Lenke til kommentar
DukeNukem3d Skrevet lørdag kl 16:39 Rapporter Del Skrevet lørdag kl 16:39 Nå blir det en enda tydeligere pro-israelsk linje. For de som trodde noe annet, jeg leste om at en del muslimer i USA stemte på Trump fordi Biden hadde vært for pro-israel. Jeg tror de går på en smell der: 3 1 Lenke til kommentar
Svala Skrevet lørdag kl 17:33 Rapporter Del Skrevet lørdag kl 17:33 Rhabagatz skrev (5 timer siden): OK, det var jo noe. For å være nøyaktig,, så sa hun at det var "snakk om jødejakt" på Telegram. Det passer i og for seg med meldingene om "hit and run" mot supportere av Macabi etter kampen. Saken er under politietterforsking, og vi vil få vite mer. For min del mener jeg at Maccabi-fansen opptrådte som søppel. At lokale pro-palestinere også gjorde det, er jeg ikke i tvil om. det er ikke akseptabelt å banke folk, selv om de bejubler folkemord og barnedrap. Det er også publisert meldinger fra WhatsApp som viser at det var planlegging av jakt på jøder. https://www.telegraph.co.uk/world-news/2024/11/08/jewish-maccabi-tel-aviv-fans-attacked-in-amsterdam/ Har noen av de som ble angrepet bejublet folkemord eller barnedrap? 4 1 Lenke til kommentar
Rhabagatz Skrevet lørdag kl 18:25 Rapporter Del Skrevet lørdag kl 18:25 (endret) 52 minutes ago, Svala said: Det er også publisert meldinger fra WhatsApp som viser at det var planlegging av jakt på jøder. https://www.telegraph.co.uk/world-news/2024/11/08/jewish-maccabi-tel-aviv-fans-attacked-in-amsterdam/ Har noen av de som ble angrepet bejublet folkemord eller barnedrap? https://www.timesofisrael.com/liveblog_entry/maccabi-fans-filmed-chanting-racist-slogans-against-arabs-upon-arrival-at-ben-gurion-from-amsterdam/ https://www.timesofisrael.com/liveblog_entry/video-footage-shows-israeli-soccer-fans-taunting-arabs-in-amsterdam-with-anti-palestinian-chants/ Endret lørdag kl 18:25 av Rhabagatz 3 2 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet lørdag kl 18:44 Rapporter Del Skrevet lørdag kl 18:44 Fra vg.no: Qatar har trukket seg fra rollen som en sentral mekler i forhandlingene om en våpenhvile mellom Israel og Hamas, opplyser en diplomatisk kilde til AFP. 2 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet lørdag kl 18:59 Rapporter Del Skrevet lørdag kl 18:59 Svein M skrev (14 minutter siden): Fra vg.no: Qatar har trukket seg fra rollen som en sentral mekler i forhandlingene om en våpenhvile mellom Israel og Hamas, opplyser en diplomatisk kilde til AFP. Det stod på NRK også at Qatar ikke lengre så meningen ved Hamas kontor i landet 5 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet lørdag kl 19:01 Rapporter Del Skrevet lørdag kl 19:01 Kanskje Norge kan overta rollen? 1 2 1 Lenke til kommentar
Svala Skrevet lørdag kl 22:29 Rapporter Del Skrevet lørdag kl 22:29 Rhabagatz skrev (4 timer siden): https://www.timesofisrael.com/liveblog_entry/maccabi-fans-filmed-chanting-racist-slogans-against-arabs-upon-arrival-at-ben-gurion-from-amsterdam/ https://www.timesofisrael.com/liveblog_entry/video-footage-shows-israeli-soccer-fans-taunting-arabs-in-amsterdam-with-anti-palestinian-chants/ Det svarer ikke på spørsmålet. Det var vilkårlige angrep på israelere og jøder. Det er åpenbart ikke alle de 3000 supporterne som har ropt rasistiske slagord. 5 Lenke til kommentar
DukeNukem3d Skrevet lørdag kl 23:53 Rapporter Del Skrevet lørdag kl 23:53 Jødiske barn i Nederland må ha politibeskyttelse for å gå til skolen. Så det er nok ikke Maccabi Haifa fansen som er problemet i Nederland. 3 1 3 Lenke til kommentar
Rhabagatz Skrevet søndag kl 05:26 Rapporter Del Skrevet søndag kl 05:26 (endret) 6 hours ago, Svala said: Det svarer ikke på spørsmålet. Det var vilkårlige angrep på israelere og jøder. Det er åpenbart ikke alle de 3000 supporterne som har ropt rasistiske slagord. Nå hever du lista. Men jo, samtlige har sikker ikke sunget med. Endret søndag kl 05:28 av Rhabagatz 2 Lenke til kommentar
Rhabagatz Skrevet søndag kl 09:13 Rapporter Del Skrevet søndag kl 09:13 (endret) 19 hours ago, hocanee said: Det er ingen ord som kan rettferdiggjøre vold og drapsforsøk Det finnes videoer der gjerningsmennene sier at det er "for barna i Gaza". I så fall er det hevn over IDFs handlinger, ikke for ord. Endret søndag kl 09:14 av Rhabagatz 2 Lenke til kommentar
DukeNukem3d Skrevet søndag kl 09:25 Rapporter Del Skrevet søndag kl 09:25 (endret) Rhabagatz skrev (16 minutter siden): I så fall er det hevn over IDFs handlinger, ikke for ord. Du har stadig flere kreative måter å unnskylde og bortforklare vold på. Men tror du dette vil holde mål i retten i Nederland? Endret søndag kl 09:30 av DukeNukem3d 6 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå