Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

rabler skrev (1 time siden):

Jobbene var et virkemiddel for å underminere palestineres mulighet for å etablere en selvstendig palestinsk stat.

Forstår jeg deg rett i at blokaden av Gaza burde vært mye strengere, og ingen palestinere burde fått jobbe i Israel?

Jeg synes det er litt kynisk, men det er kanskje bare meg... Men etter det som har skjedd så blir det nok sånn, så sånn sett "fikser" det seg selv?

Endret av Tussi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DukeNukem3d skrev (11 minutter siden):

Kanskje med denne regjeringen, men alle som har ønsket fred og samarbeid med Israel har fått til det. 

Det er fordi Israel egentlig ikke har hatt interesse for områder som Sinai-halvøya og har kunnet bytte dem bort. Og så var det et mer pragmatisk politisk miljø for flere tiår siden. Men den israelske høyresiden har alltid siklet etter Vestbredden. Ingen vits å late som om Likud-gjengen noensinne har vært klar for en deal her. Problemet nå er at velgerne i Israel har gått bananas og til og med stemmer til høyre for Likud. Det blir bare mer og mer ekstremt, på Trump-vis. En gang hadde jeg lyst til å besøke landet, men har slått det fra meg. Det blir for mange gærne Eretz Israel-skapninger der nede som jeg ikke kan omgås.

Endret av Folkflesk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (4 minutter siden):

Området er rikt på olje og gass

Mulig de ville beholdt det i dag ja, med slike folk som styrer nå. Litt mer krig i sør og et oljeeventyr med muligheter for personlig berikelse hadde nok ikke Benny takket nei til.

Endret av Folkflesk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siden det var snakk om at jeg og andre forholder seg kritisk og autoritativt til alt av uttalelser, rapporter ol fra eksperter, organisasjoner ol, så er det fordi det dessverre i løpet av det siste året(sikkert før for de som har fulgt med) har blitt tydelig at dette feltet er saturert av 'eksperter' og div figurer som har en tilnærming hvor man de facto er aktivister, og ekspert-titler osv er noe som misbrukes for å gi propagandaen sin tyngde.

Et godt norsk eksempel er Mads Gilbert, som de fleste sikkert har fått med seg som en radikalisert aktivist. Waage er nok et eksempel.

Her har man et til eksempel. Hun skal visstnok være professor els i Folkerett på universitet i Toronto, og blir benyttet av canadisk media til uttalelser. Når så mange så åpenlyst fremviser sin mangel på faglige integritet så tør man nesten ikke tenke seg på hvor dypt og bredt dette fenomenet er

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Folkflesk skrev (9 minutter siden):

Det er fordi Israel egentlig ikke har hatt interesse for områder som Sinai-halvøya og har kunnet bytte dem bort. Og så var det et mer pragmatisk politisk miljø for flere tiår siden. Men den israelske høyresiden har alltid siklet etter Vestbredden. Ingen vits å late som om Likud-gjengen noensinne har vært klar for en deal her. Problemet nå er at velgerne i Israel har gått bananas og til og med stemmer til høyre for Likud. Det blir bare mer og mer ekstremt, på Trump-vis. En gang hadde jeg lyst til å besøke landet, men har slått det fra meg. Det blir for mange gærne Eretz Israel-skapninger der nede som jeg ikke kan omgås.

Jeg stortrives i Israel. Har vært der både som en med mer forståelse for Israel og jeg koste meg der som ungdom da jeg trodde på denne sludderhistorien vi blir fortalt i Norge om at alt er Israel sin feil.. Har forøvrig vært kjekt i arabiske land også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (5 minutter siden):

Jeg stortrives i Israel. 

De blir sikkert positive når det kommer nordmenn ned dit og bekrefter deres ideer om at nordmenn er en gjeng anti-semitter som ikke har nok forståelse for dette fyrtårnet av demokrati og opplysning.

Gøran Rosenberg ville sikkert fått en mer anstrengende tur.

Endret av Folkflesk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Folkflesk skrev (16 minutter siden):

De blir sikkert positive når det kommer nordmenn ned dit og bekrefter deres ideer om at nordmenn er en gjeng anti-semitter som ikke har nok forståelse for dette fyrtårnet av demokrati og opplysning.

Gøran Rosenberg ville sikkert fått en mer anstrengende tur.

Heh. Jeg var en tur inne på Vestbredden midt under intifadaen. IDF hadde noen kritiske spørsmål til det, men de behandlet meg da godt og profesjonelt de. Så jeg tror ikke man får noen anstrengende tur med mindre man går inn for det selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nok en glimrende (men trist) kronikk av Mahmoud Farahmand!

"Norge fremstår som et stadig mer utrygt sted for norske jøder

Økende frykt blant norske jøder

Norge blir stadig mer jødefiendtlig, og norske jøder føler seg utrygge i sitt eget hjemland.

Enkelte grupper og individer, inkludert islamistiske og Palestina-aktivister, viser forakt og respektløshet overfor jøder og deres markeringer.

Palestinakomiteen og enkelte politikere i Rødt forsvarte eller bortforklarte en massakre på sivile israelere, som førte til at mange jøder føler seg uvelkomne og utrygge i Norge. Det konstante trusselnivået og Støre-regjeringens lefling med islamister forsterker denne følelsen av utrygghet."

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/store-regjeringens-lefling-med-islamister-bidrar-til-utryggheten-jodene-foler/o/5-95-2073307#am-comments

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (8 timer siden):

Bandittstaten Israels merittliste i forhold til FN, de siste 12 måneder:

  • Israel’s prime minister, while standing on stage at the UN general assembly, denounced the body as “contemptible”, a “house of darkness” 

Ganske skummelt, når en tenker på at Bibi sa :

“This is a war between the children of light and the children of darkness,”

før de gikk inn i Gaza.

Jeg visste forresten ikke at Kina har en kontingent med 400 FN-soldater i Libanon. Men jeg vil tro at de israelske soldatene vil tenke seg om flere ganger før de skyter mot kineserne.

"Wu confirmed that Chinese peacekeeping units stationed in Lebanon are safe and said China is monitoring the situation closely."

https://www.chinadaily.com.cn/a/202410/15/WS670e3d71a310f1265a1c7bd0.html

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...