Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

VifteKopp skrev (2 timer siden):

Det er en fase av krig ja.

Palestinerne virker å tro at hvis de fortsetter å krige, så vil okkupasjonen opphøre, men all erfaring siden 1948 viser at de bare får dårligere og dårligere kort på hånden. 

Det har egentlig ikke noe å si hva de gjør eller ikke gjør. De får uansett bare okkupasjon og mer tapt land så lenge Israel styres av en høyreekstrem regjering med settlere inkludert som ikke presses hardere av et svakt amerikansk lederskap.

Endret av Folkflesk
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Folkflesk skrev (1 minutt siden):

Det har egentlig ikke noe å si hva de gjør eller ikke gjør. De får uansett bare okkupasjon og mer tapt land så lenge Israel styres av en høyreekstrem regjering som ikke presses hardere av et svakt amerikansk lederskap.

Gjør de? For en del pr tilbake tilbød Israel stans i bosetninger i bytte mot stans i terror. Gjett hvem som avviste forslaget?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Folkflesk skrev (8 minutter siden):

Det har egentlig ikke noe å si hva de gjør eller ikke gjør. De får uansett bare okkupasjon og mer tapt land så lenge Israel styres av en høyreekstrem regjering med settlere inkludert som ikke presses hardere av et svakt amerikansk lederskap.

Palestinerne har siden 1948 blitt tilbudt en rekke ulike stater. De har ment at disse tilbudene ikke er gode nok, og har valgt å fortsette å kjempe. I mellomtiden har Israel vokst seg større og sterkere, mens palestinerne bare har blitt svakere.

For meg fremstår dette som en dårlig strategi. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (10 minutter siden):

Palestinerne har siden 1948 blitt tilbudt en rekke ulike stater. De har ment at disse tilbudene ikke er gode nok, og har valgt å fortsette å kjempe. I mellomtiden har Israel vokst seg større og sterkere, mens palestinerne bare har blitt svakere.

For meg fremstår dette som en dårlig strategi. 

Ja, iallefall hvis det hadde vært sant at historien var så ensidig som du tror. Denne bosetterbevegelsen på Vestbredden er ikke noe som går tilbake til 1948, men har for alvor skutt fart etter at Likud-partiet ble store fra slutten av 70-tallet. Dette er en gjeng som aldri har vært interessert i en tostatsløsning og motarbeidet ethvert forsøk i denne retningen. Noe som er spesielt tydelig etter at den nåværende stymperen av en statsminister begynte å dominere israelsk politikk fra 90-tallet. At bosetterne er en del av det offisielle maltapparatet er også en ny og ekstrem utvikling.

Endret av Folkflesk
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Folkflesk skrev (18 minutter siden):

Det har egentlig ikke noe å si hva de gjør eller ikke gjør. De får uansett bare okkupasjon og mer tapt land så lenge Israel styres av en høyreekstrem regjering med settlere inkludert som ikke presses hardere av et svakt amerikansk lederskap.

Virker som det har veldig mye å si hva de gjør. Det er 7 oktober som har legitimert ødeleggelsen av Gaza.

Hva har de fått ut av det? Utover et ødelagt Gaza og titusenvis av døde?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Folkflesk skrev (1 minutt siden):

Ja, iallefall hvis det hadde vært sant at historien var så ensidig som du tror. Denne bosetterbevegelsen på Vestbredden er ikke noe som går tilbake til 1948, men har for alvor skutt fart etter at Likud-partiet ble store fra slutten av 70-tallet. Dette er en gjeng som aldri har vært interessert i en tostatsløsning og motarbeidet ethvert forsøk i denne retningen. Noe som er spesielt tydelig etter at den nåværende stymperen av en statsminister begynte å dominere israelsk politikk på 90-tallet.

Føler det bare understreker poenget mitt. Israel var mer sekulært og moderat før, og det var da palestinerne skulle inngått en avtale. Men palestinerne ble ledet til å tro at hvis de bare fortsatte å kjempe, ville de kunne få noe enda bedre i fremtiden. 

Snarere har det motsatte skjedd. Og bosetterbevegelsen får bare mer og mer innflytelse i det israelske samfunnet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Folkflesk skrev (14 minutter siden):

Ja, iallefall hvis det hadde vært sant at historien var så ensidig som du tror. Denne bosetterbevegelsen på Vestbredden er ikke noe som går tilbake til 1948, men har for alvor skutt fart etter at Likud-partiet ble store fra slutten av 70-tallet. Dette er en gjeng som aldri har vært interessert i en tostatsløsning og motarbeidet ethvert forsøk i denne retningen. Noe som er spesielt tydelig etter at den nåværende stymperen av en statsminister begynte å dominere israelsk politikk fra 90-tallet. At bosetterne er en del av det offisielle maltapparatet er også en ny og ekstrem utvikling.

Jeg finner ikke linken, kanskje noen andre gjør, men palestinerne skal ha sagt nei til å stoppe terror i bytte mot stopp i bosetninger. Det sier vel egentlig det meste. Jeg har funnet linken før

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Ballalaika skrev (11 minutter siden):

Virker som det har veldig mye å si hva de gjør. Det er 7 oktober som har legitimert ødeleggelsen av Gaza.

Hva har de fått ut av det? Utover et ødelagt Gaza og titusenvis av døde?

Hva tror du Israel har fått ut av det, bortsett fra å drepe titusener og rekruttere fremtidens terrorister?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Tussi said:

Ja., ved å la palestinerne jobbe i Israel? Mener du palestinerne skulle blitt nektet arbeidstillatelse i Israel?

Ikke gjør deg selv dummere enn du er.

Quote

Most of the time, Israeli policy was to treat the Palestinian Authority as a burden and Hamas as an asset. Far-right MK Bezalel Smotrich, now the finance minister in the hardline government and leader of the Religious Zionism party, said so himself in 2015.

According to various reports, Netanyahu made a similar point at a Likud faction meeting in early 2019, when he was quoted as saying that those who oppose a Palestinian state should support the transfer of funds to Gaza, because maintaining the separation between the Palestinian Authority in the West Bank and Hamas in Gaza would prevent the establishment of a Palestinian state.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Folkflesk skrev (1 minutt siden):

Hva tror du Israel har fått ut av det, bortsett fra å drepe titusener og rekruttere fremtidens terrorister?

Registrerer at du ikke svarer på spørsmålet.

Og det fremstår som noe konsekvent når spørsmålet om Hamas kommer opp. Jeg støtter ikke Hamas, men.. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
rabler skrev (7 minutter siden):

Ikke gjør deg selv dummere enn du er.

 

Lurer på hvor lenge amerikanerne (Demokratene) kan fortsette å levere våpen til et land som styres av slike skapninger. Trump er jo samme ulla selv, så for han er det ikke et problem. Ikke rart Netanyahu, nå formodentlig i bomberommet, sitter og håper på å få en slik sjelsvenn å deale med.

Endret av Folkflesk
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Ballalaika skrev (4 minutter siden):

Det merkes.  Og det er åpenbart hvorfor.

Hvorfor ikke bare ha ryggrad nok til å si rett ut at du støtter Hamas?

Hvorfor skriver du til meg når jeg allerede har sagt at jeg ikke har noen som helst interesse av å svare på innleggene dine? Nivået er rett og slett for lavt.

Endret av Folkflesk
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
rabler skrev (8 minutter siden):

Ikke gjør deg selv dummere enn du er.

 

Jeg legger merke til st du ikke tar med linken, er det fordi artikkelen sikter også til 

Sitat

Israeli officials said these permits, which allow Gazan laborers to earn higher salaries than they would in the enclave, were a powerful tool to help preserve calm.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Tussi said:

Jeg legger merke til st du ikke tar med linken, er det fordi artikkelen sikter også til

Det er fordi det ikke er mer enn et par sider siden jeg postet den linken forrige gang.

https://www.timesofisrael.com/for-years-netanyahu-propped-up-hamas-now-its-blown-up-in-our-faces/

Men for all det. La oss få med konteksten her

Quote

For years, the various governments led by Benjamin Netanyahu took an approach that divided power between the Gaza Strip and the West Bank — bringing Palestinian Authority President Mahmoud Abbas to his knees while making moves that propped up the Hamas terror group.

The idea was to prevent Abbas — or anyone else in the Palestinian Authority’s West Bank government — from advancing toward the establishment of a Palestinian state.

Thus, amid this bid to impair Abbas, Hamas was upgraded from a mere terror group to an organization with which Israel held indirect negotiations via Egypt, and one that was allowed to receive infusions of cash from abroad.

Jobbene var et virkemiddel for å underminere palestineres mulighet for å etablere en selvstendig palestinsk stat.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...