Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ballalaika skrev (3 timer siden):

Å drepe Sinwar er ikke folkemord.

Nei,men nå viser det seg at Israel ikke visste hvem de drepte. Det var en drone som oppdaget  en skadet person og så gikk de løs på denne personen. Hva slags grunnlag de hadde for å angripe vet vi heller ikke. På mange måter fremstår det hele som bare flaks og man kan med rette spørre om IDF i det hele tatt visste om  vedkommende de så via droner var stridene. Ingen våpen ble sett heller så vidt jeg jeg vet. Mao kan det synes om IDF så en person som de antok var Hamas og så skjøt vedkommende. Deretter undersøkte de og fant ut hvem de hadde skutt. Det kunne like gjerne vært en sivil uskyldig slik saken er referert i mediene. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Ballalaika skrev (56 minutter siden):

Schadenfreude er vel egentlig regnet som smålig. Men den eneste veien til tilgivelse går gjennom anger. Får håpe han rakk å angre lidelsene han har påført folket sitt de timene han satt der.

 

Like lite sannsynlig som at Netanyahu vil angre de lidelsene han har påført det samme folket. Dette er folk uten normalt utviklet empati. Nå er en av dem over i historien. La oss håpe den andre går samme vei om ikke altfor lenge.

Endret av Folkflesk
  • Liker 3
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (6 minutter siden):

Nei,men nå viser det seg at Israel ikke visste hvem de drepte. Det var en drone som oppdaget  en skadet person og så gikk de løs på denne personen. Hva slags grunnlag de hadde for å angripe vet vi heller ikke. På mange måter fremstår det hele som bare flaks og man kan med rette spørre om IDF i det hele tatt visste om  vedkommende de så via droner var stridene. Ingen våpen ble sett heller så vidt jeg jeg vet. Mao kan det synes om IDF så en person som de antok var Hamas og så skjøt vedkommende. Deretter undersøkte de og fant ut hvem de hadde skutt. Det kunne like gjerne vært en sivil uskyldig slik saken er referert i mediene. 

Sel sagt visste de at han var stridende, han hadde få minutter før kastet granater mot dem! Han kunne hatt bombevest, flere granater, dette var ikke etisk diskutabelt 

Endret av Tussi
  • Liker 5
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (1 minutt siden):

Mja..slik jeg leser det så antok de han  var stridene,de visste ikke.

Fra en OsInt konto:
 

Sitat

Yesterday morning, a soldier from Battalion 450 spotted a suspicious individual inside a building and opened fire on him. Later, in the day , the fighters observed three figures attempting to move stealthily between houses. Fighters quickly identified these individuals as terrorists. Two of them were covered with blankets, likely not Sinwar, and were ahead, trying to clear the path for him. Troops engaged them with gunfire, injuring the terrorists, who began to scatter. Two of them took refuge in one building while Sinwar entered another.

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (Akkurat nå):

Ja, det å kaste to granater kan tolkes begge veier, jeg skjønner det

Vel,nå så de ikke at det var denne mannen som kastet granater. De gikk inn med droner etterpå der noen hadde kastet granater. Så oppdaget de en person og antok denne var stridende. Dette var ikke handling der man visste med 100% sikkerhet at man hadde med en stridende å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (14 minutter siden):

Nei,men nå viser det seg at Israel ikke visste hvem de drepte. Det var en drone som oppdaget  en skadet person og så gikk de løs på denne personen. Hva slags grunnlag de hadde for å angripe vet vi heller ikke. På mange måter fremstår det hele som bare flaks og man kan med rette spørre om IDF i det hele tatt visste om  vedkommende de så via droner var stridene. Ingen våpen ble sett heller så vidt jeg jeg vet. Mao kan det synes om IDF så en person som de antok var Hamas og så skjøt vedkommende. Deretter undersøkte de og fant ut hvem de hadde skutt. Det kunne like gjerne vært en sivil uskyldig slik saken er referert i mediene. 

Ja, så klart. De trodde sikkert det var 5 babyer som sprang rundt, så var det å ringe stridsvognene.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Folkflesk skrev (13 minutter siden):

Like lite sannsynlig som at Netanyahu vil angre de lidelsene han har påført det samme folket. Dette er folk uten normalt utviklet empati. Nå er en av dem over i historien. La oss håpe den andre går samme vei om ikke altfor lenge.

Ahhh, skjønner. Da skal champagnen frem.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (6 minutter siden):

Vel,nå så de ikke at det var denne mannen som kastet granater. De gikk inn med droner etterpå der noen hadde kastet granater. Så oppdaget de en person og antok denne var stridende. Dette var ikke handling der man visste med 100% sikkerhet at man hadde med en stridende å gjøre.

En var ganske så sikker, hvis du vil ha sympati for at IDF er uforsiktig er det ikke denne saken du kommer noen vei med, for å si det sånn. Vi får vel heller følelsen av at IDF aldri gjør noe riktig uansett hva de gjør, i dine øyne,  og dermed tar din kritikk mindre seriøst fremover 

Føler jeg ihvertfall

Men det er jo opp til deg da, hva du velger å fokusere på

Jeg håper ikke du mener IDF skulle gått inn og bedt han pent overgi seg, når sannsynligvis de ville fått en granat i trynet?

Endret av Tussi
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Ballalaika skrev (3 minutter siden):

Ja, så klart. De trodde sikkert det var 5 babyer som sprang rundt, så var det å ringe stridsvognene.

Vel,hele krigen kjennetegnes jo at det er flere sivile drept enn stridende..Mao så vet tydeligvis ikke soldatene hvem de dreper. Og statistikken er jo klar på at de tar oftere feil enn ikke. Sånn er det med denne krigen.

Endret av FriskLuft
  • Liker 1
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (6 minutter siden):

Vel,nå så de ikke at det var denne mannen som kastet granater. De gikk inn med droner etterpå der noen hadde kastet granater. Så oppdaget de en person og antok denne var stridende. Dette var ikke handling der man visste med 100% sikkerhet at man hadde med en stridende å gjøre.

Han kastet en pinne på dem.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Tussi skrev (2 minutter siden):

En var ganske så sikker, hvis du vil ha sympati for at IDF er uforsiktig er det ikke denne saken du kommer noen vei med, for å si det sånn. Vi får vel heller følelsen av at IDF aldri gjør noe riktig uansett hva de gjør, i dine øyne,  og dermed tar din kritikk mindre seriøst fremover 

Føler jeg ihvertfall

Men det er jo opp til deg da, hva du velger å fokusere på

Jeg er ikke sinna for at Israel klarte å ta denne terroristen,men jeg er forbannet på måten de går frem på. I bunn og grunn ser det nesten ut som om de har samlet 100 personer og blant dem er det 10 terrorister. Da skyter Israel alle 100 og jubler for ar de klarte å ta 10 terrorister..Det er jo den dynamikken som har vært gjeldende i denne krigen og som jeg finner vanskelig å akseptere

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (5 minutter siden):

Vel,hele krigen kjennetegnes jo at det er flere sivile drept enn stridende..Mao så vet tydeligvis ikke soldatene hvem de dreper. Og statistikken er jo klar på at de tar oftere feil enn ikke. Sånn er det med denne krigen.

Det er ikke det. Det vet du selvfølgelig, men fakta er ikke så nøye.

Men for all del, Sinwar ser sikkert ut som en baby på avstand for alt jeg vet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (1 minutt siden):

Jeg er ikke sinna for at Israel klarte å ta denne terroristen,men jeg er forbannet på måten de går frem på. I bunn og grunn ser det nesten ut som om de har samlet 100 personer og blant dem er det 10 terrorister. Da skyter Israel alle 100 og jubler for ar de klarte å ta 10 terrorister..Det er jo den dynamikken som har vært gjeldende i denne krigen og som jeg finner vanskelig å akseptere

 

Det er vel kanskje 35 av 100, men jeg er ikke uenig i at IDF går for hardt frem, det har jegbsagt flere ganger. Jeg sier bare at akkurat denne saken, er clear cut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Tussi skrev (2 minutter siden):

Hn hadde kastet 2 granater som nesten drepte en soldat, og kastet en pinne mot en drone

Hvis han kun kastet en pinne hadde det jo ikke vært farlig

Joda. Du får nevne det for 'Axis of resistance'-fanboysene på Twitter. Er visst ikke måte på hvor heroisk å kaste en pinne er.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...