Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Folkflesk skrev (22 timer siden):

På høy tid, men bra at Storbritannia nå går direkte inn for å ramme bosetningene:

UK announces sanctions against extremist settler groups in West Bank

The UK foreign minister David Lammy criticised the “inaction of the Israeli government” for allowing “impunity to flourish” among extremist settlers in the West Bank while announcing a fresh wave of sanctions against the groups in response to continued violence.

The measures target three outposts and four organisations that have supported and perpetrated “heinous abuses of human rights” against Palestinian communities in the occupied territory, the Foreign Secretary said.

Settler outposts sanctioned on Tuesday include Tirzah Valley Farm Outpost, Meitarim Outpost and Shuvi Eretz Outpost.

The four organisations targeted are Od Yosef Chai Yeshiva, Hashomer Yosh, Torat Lechima and Amana.

Det neste burde være å innføre personlige sanksjoner mot Israels finansminister og sikkerhetsminister, som er en aktiv del av denne terrorist-bevegelsen.

Det siste kom faktisk opp i parlamentet i UK i dag:

Davey asks if the UK will sanction two Israeli ministers – the finance minister, Bezalel Smotrich, and the national security minister, Itamar Ben-Gvir – who have made extremist comments backing Israeli settlers in the West Bank who have attacked Palestinians. Yesterday David Cameron said the last government was considering this.

Starmer says the government is “looking at that” because the comments made were “abhorrent”.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
28 minutes ago, Folkflesk said:

"During the British Mandate over Palestine, the term "Palestinian" referred to any person legally considered to be a citizen of Mandatory Palestine as defined in the 1925 Citizenship Order.

Starting from the late 19th-century, the Arabic-speaking people of Palestine have used the term "Palestinian" as one of the endonyms of self-identification".

Så palestinerne brukte begrepet om seg selv tidligere enn britene brukte det om dem + andre som bodde i mandatområdet.

Da er jo spørsmålet, hva er poenget med desinformasjonen i de foregående innleggene...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (14 minutter siden):

Da er jo spørsmålet, hva er poenget med desinformasjonen i de foregående innleggene...

Sikkert for å vise at det er "israelernes land", selv om israeler er benyttet enda senere enn palestiner.

Bruker bevisst ikke "jøde" her, for flertallet av jødene i verden er ikke israelere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 minute ago, Ballalaika said:

Hva er det man egentlig oppnår med å kalle alt og ingenting 'folkemord'? Utover å utvaske hele begrepet for fremtidige generasjoner.

 Henvise til pågående rettsprosesser?

Tyskland tar på seg stor risiko hvis ICJ eller ICC dømmer i Israels disfavør.

Endret av Rhabagatz
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Maabren skrev (3 timer siden):

Utganspunktet er feil og må bero på dårlig info. Viss Hamas og Russland gir seg vil terror og krig være over. Er dog ikkje realistisk da desse angripande parter(Hamas og Russland) ikkje har eit ynskje om å gje seg. Dvs må både Israel og Ukraina kjempe for sin eksistens. 

Dårlige eksempler da Russland er overmakt og Hamas er underlegen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (16 minutter siden):

Tyskland lover økte bidrag til folkemordene i Gaza og Libanon!

 

https://www.nrk.no/nyheter/tyskland-lover-mer-vapen-til-israel--1.17085867

 

Og så humanitær hjelp til Gaza. Så først får de bomber og raketter made in Germany i huet og deretter kan de overlevende trøste seg med tysk nødhjelp.

Det samme patetiske hykleriet som USA driver med mao. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (2 minutter siden):

Nei, det tar nok noen uker å skrive rettsdokumentene.

Den etniske rensingen er jo i gang, det IDF "evakuerer" lokalbefolkningen ved å fordrive dem nordover.

Krig og folkemord er ikke synonymer.

Man bare utvasker et begrep som har mye for seg ved å bruke det synonymt med krig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (10 minutter siden):

Dårlige eksempler da Russland er overmakt og Hamas er underlegen.

Hadde det vært bare Hamas å tenke på så hadde du muligens hatt et poeng. Selv om jeg tror ingen ville tolerert terror mot seg bare fordi den som utfører den er underlegen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Ballalaika said:

Krig og folkemord er ikke synonymer.

Man bare utvasker et begrep som har mye for seg ved å bruke det synonymt med krig.

Jeg bruker ordet folkemord i den juridiske betydningen av ordet, og mener bestemt at Israel har gjort seg skyldig i dette i Gaza, og at USA og Tyskland har handlet mot bedre viende og således er medskyldige. Hvis Israel taper folkemordsaken i ICJ, får spesielt Tyskland mye de må svare for. Jeg mistenker at Israel også har folkemordsintensjon i Libanon, men tiden vil vise hva de egentlig gjør.

Forsøk på å trivialisere folkemord har jeg bare forakt for.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (4 minutter siden):

Jeg bruker ordet folkemord i den juridiske betydningen av ordet, og mener bestemt at Israel har gjort seg skyldig i dette i Gaza, og at USA og Tyskland har handlet mot bedre viende og således er medskyldige. Hvis Israel taper folkemordsaken i ICJ, får spesielt Tyskland mye de må svare for. Jeg mistenker at Israel også har folkemordsintensjon i Libanon, men tiden vil vise hva de egentlig gjør.

Forsøk på å trivialisere folkemord har jeg bare forakt for.

 

Godt vi er enige om noe i hvertfall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (21 minutter siden):

Jeg bruker ordet folkemord i den juridiske betydningen av ordet, og mener bestemt at Israel har gjort seg skyldig i dette i Gaza, og at USA og Tyskland har handlet mot bedre viende og således er medskyldige. Hvis Israel taper folkemordsaken i ICJ, får spesielt Tyskland mye de må svare for. Jeg mistenker at Israel også har folkemordsintensjon i Libanon, men tiden vil vise hva de egentlig gjør.

Forsøk på å trivialisere folkemord har jeg bare forakt for.

 

Men ja, kan innrømme at jeg ofte sliter med å finne anklagene om folkemord troverdige, som i oppriktige.

Om man mener Israels egentlige intensjon i Gaza er etnisk rensning/folkemord så ser jeg for meg at hadde brukt mer kalorier på å presse opp mot Hamas om at de gir seg.

Samme med Libanon, da hadde man brukt mer kalorier på å få Hezbollah til å slutte å sende raketter. Man har sett hvor dette ville gå i et halvt år nå.

Endret av Ballalaika
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sovna skrev (11 timer siden):

 

Det hadde vært lettere å støtte Israel om ikke denne kriminelle Benjamin satt ved makten å lar krigen bli så langvarig og omfattende som den kan bli.

Nå er det også mye motstand mot Benjamin i hjemlandet. Så hvorfor kunne man ikke fått han fengslet en gang for alle(ønsketenkning) og la andre som interesserer seg for diplomati og hva den øvrige verden mener få makten istedenfor.

Israel burde vel anerkjennes som den "siviliserte part?" Og det er de jo også, i hvert fall i deres eget syn.. Vet ikke helt jeg.

Nå er det jo slik at de som ikke bukker og jubler over Israel i ett og alt er pr.def fiender.. 

Jeg er også imot Netanyahu. Jeg synes det du skriver her er fornuftig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 time siden):

Dårlige eksempler da Russland er overmakt og Hamas er underlegen.

Vesten kan når som helst bestemme seg for at også Russland er den underlegne part, men vi frykter jo for å "eskalere". Så nå blir det en mellomting... *sukk*. Det skal dog nevnes, 600.000-700.000 russere har gått tapt. Ukraina har ikke mistet i nærheten av så mange soldater, men de har vel mistet en god del sivile. Så det er jo litt definisjonsspørsmål. Nå er det nord-koreanere og alt mulig rart som holder fronten for Russland, det spørs jo hvor lenge det varer. Pengene tar slutt i 2026.

Men i moral så er det jo mye likt mellom Hamas og Russland. Hamas har bare ikke makten til å gjennomføre på samme måte som Russland.

Endret av DukeNukem3d
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (18 minutter siden):

Vesten kan når som helst bestemme seg for at også Russland er den underlegne part, men vi frykter jo for å "eskalere". Det skal dog nevnes, 600.000-700.000 russere har gått tapt. Ukraina har ikke mistet i nærheten av så mange soldater, men de har vel mistet en god del sivile. Så det er jo litt definisjonsspørsmål.

Det er dumt å eskalere om det ikke er helt nødvendig.

Jeg støtter for all del Ukraina, men de er ikke medlem av Nato eller eu.

Dilemma om de skal i Nato, er om Russland uansett vil akseptere et Nato land eller store Nato styrker eller raketter bare kilometer unna Moskva.

Altså i Ukraina.

Om vi angriper Russland, så risikerer vi at land som Kina og de andre Brisc landene blander seg inn, og vi får en slags 3 verdenskrig.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Red Frostraven said:

Hva ville skjedd med palestinerene i den sionistiske staten om det ble en deling etter FN sin plan?

Siden det er en ganske stor andel arabere i Israel som ikke lider noen nød, kan stemme ved valg, er representert i styre og stell... Jeg er usikker, men du virker ganske forutinntatt.

2 hours ago, Red Frostraven said:

Menneskene vi kaller Palestinere var folket som bodde der, og deres slekt har bodd der i de siste par tusen år.

Da er jo jøder også Palestinere etter den definisjonen. 

1 hour ago, Rhabagatz said:

Tyskland lover økte bidrag til folkemordene i Gaza og Libanon!

Nei, de bevilger mer våpen til kampen mot Hamas og Hizbollah. Evner du ikke å se forskjellen? 

1 hour ago, Rhabagatz said:

Jeg bruker ordet folkemord i den juridiske betydningen av ordet, og mener bestemt at Israel har gjort seg skyldig i dette i Gaza, og at USA og Tyskland har handlet mot bedre viende og således er medskyldige. Hvis Israel taper folkemordsaken i ICJ, får spesielt Tyskland mye de må svare for. Jeg mistenker at Israel også har folkemordsintensjon i Libanon, men tiden vil vise hva de egentlig gjør.

Forsøk på å trivialisere folkemord har jeg bare forakt for.

Det er utrolig stor forskjell på kollateral skade, krigsforbrytelse og folkemord. Med folkemord må du bevise intensjon om å utrydde en gruppe. Når dødstallene er så lave, for et så tett bebodd område, for en såpass effektiv militærstyrke så vil det være lite sannsynlig at man kan bevise en intensjon bare med det. Det må frem noe mer tydelig.

I februar oppgav Hamas sitt offisielle tapstall til 28.000 som inkluderte 6.000 militante. Dette gir et forhold på 1:3.7 sivile per militant. Irak invasjonen er oppgitt til mellom 1:4 til 1:12 og det ble ikke tatt som et folkemord. Og nei, det er ikke bra med døde sivile, men det er en krig som pågår. 

Det er antatt at mellom 44 og 47% av befolkningen på Gaza er under 18 år. I farten fant jeg bare tall fra OCHA der over 40.000 er drept og 10.000 av dem er barn. Det gir et forhold på 25%, som proporsjonalt ikke er uforholdsmessig. Så anklager om barnemord og at barn blir gjort til mål er usaklige. Ikke at døde barn er en bra ting - ingen barn burde dø. Men det er krig.

Og det sagt, hva du mener er du i din fulle rett til å mene, men frem til man er dømt er man uskyldig.

Endret av rozon
la til litt tall
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...