Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Tussi skrev (6 minutter siden):

Nå skrev vel en bruker for noen sider tilbake at Israel skulle vende det andre kinnet til etter 7 oktober

Det var meg som sa det. Å drepe flere tusen sivile, blant annet 12000 barn osv. er jo galskap hevn sett opp mot ca 1200 israelere. Nei,dette burde og kunne Israel løst på en mye bedre måte enn dette hevntoktet

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tussi skrev (Akkurat nå):

Han kaller Israels respons hevn, han mener israel burde snudd det andre kinnet til og ikke reagert på 7 oktober, det er ganske åpenbart at Israel bare skulle akseptere terror 

Nei, det er din egen tolkning. 

Det er absolutt ikke åpenbart, hvert fall ikke for meg.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (Akkurat nå):

Det var meg som sa det. Å drepe flere tusen sivile, blant annet 12000 barn osv. er jo galskap hevn sett opp mot ca 1200 israelere. Nei,dette burde og kunne Israel løst på en mye bedre måte enn dette hevntoktet

Ved å snu det andre kinnet til, ifølge deg. Hamas skulle fortsette i Gaza, og israel skulle svelge deb største massakren av jøder siden 2 verdenskrig.

Eller hvis dette er feil tolket, hvordan skulle israel forsvare seg miot Hamas?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Tussi skrev (2 minutter siden):

Kanskje fordi du ser ikke ser Israels side overhodet?

Selvfølgelig gjør jeg det. Men hvis personen virkelig mener at Israel ikke skulle ha reagert i det hele tatt, synes jeg det er helt bak mål.

Men tviler sterkt på at det var det han mente.

 

Endret av Psykake
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Psykake skrev (1 minutt siden):

Selvfølgelig gjør jeg det. Men hvis personen virkelig mener at Israel ikke skulle ha reagert i det hele tatt, synes jeg det er helt bak mål.

Men tviler sterkt på at det var det han mente.

 

Vek, nå har jeg spurt han hva han mener, så får vi se...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (57 minutter siden):

USA truer nå Israel med å stanse våpenleveranser, ifølge Axios og Reuters. Utenriksminister Blinken og forsvarsminister Austin har sendt et brev med krav om at dersom ikke Israel forbedrer den humanitære situasjonen på Gazastripen innen 30 dager, med snarlige og vedvarende handlinger, vil det kunne få konsekvenser for lovligheten av amerikansk militær bistand til landet. I brevet beskylder amerikanerne også israelske for å stanse og trenere nesten all humanitær hjelp, inkludert amerikansk.

Axios: USA har advart Israel om at de kan stanse våpenleveranser
https://www.nrk.no/nyheter/krig-og-konflikt-i-midtosten-1.17067545

I et brev til israelske myndigheter har amerikanske myndigheter advart om at USA kan stanse våpenleveranser dersom forholdene i Gaza ikke bedres, skriver Axios.

Brevet er sendt fra USAs utenriksminister Antony Blinken og USAs forsvarsminister Lloyd Austin, skriver Axios-journalist Barak Ravid på X.

Også nyhetsbyrået Reuters har sitert meldingen.

 

Brevet som Axios har fått tilgang til:

GZ71XxfXwAAnpe7?format=jpg&name=medium

GZ71X0PXYAATXID?format=jpg&name=medium

Dekket i alle amerikanske medier:

Biden administration writes to Israel demanding it improve Gaza humanitarian situation
The Biden administration sent a letter to the Israeli government demanding it act to improve the humanitarian situation in Gaza within the next 30 days or risk violating US laws governing foreign military assistance, suggesting US military aid could be in jeopardy.
https://edition.cnn.com/2024/10/15/politics/us-israel-gaza-humanitarian-situation-letter/index.html

De fire kravene USA stiller til Israel er helt innafor, for å si det mildt...

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
scuderia skrev (1 time siden):

Korstoget var en motreaksjon for å ta tilbake kristne områder og hellige steder (og makt.. penger..) som muslimer hadde erobret i de foregående årene. 

Det var massive plyndringstokt av kriminelle for å raske med seg rikdom som i neste omgang kunne gå til å bestikke og kjøpe lojalitet for å sikre seg makt i områdene disse psykopatene kom fra. De som deltok dreit jo en lang marsj i religionen til de de plyndret og herjet med. Det var pavene som brukte religiøse begrunnelser, men det var jo et maktspørsmål for dem også. Flere av korstogene foregikk ellers mot "heretikere" i Frankrike eller mot germanske stammer i nord. Men typisk at du kjører inn en Fjordmann-tolkning her også og prøver å fremstille dette som noe høyverdig. Noe det ikke var.

Endret av Folkflesk
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, HasuUser said:

Victimblaming. Vi overså et terrorangrep for litt over 10 år siden vi og. Og handterte det kritikkverdig da det kom. USA og mange europeiske land har også oversett grusomme terrorangrep. 

Netanyahu er ikke offeret her og det er på ingen måte "victimblaming" å påpeke at han kunne forhindret dette.

https://www.timesofisrael.com/lapid-netanyahu-was-briefed-on-dangers-ahead-of-oct-7-ignored-all-red-flags-must-go/

Quote

Prime Minister Benjamin Netanyahu was briefed on the looming dangers to Israel ahead of Hamas’s October 7 attack, and was told by defense chiefs that national security was at risk, but willfully ignored “all the red flags, all the warnings,” Opposition leader Yair Lapid charged in an interview with The Times of Israel.

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (1 minutt siden):

Ved å snu det andre kinnet til, ifølge deg. Hamas skulle fortsette i Gaza, og israel skulle svelge deb største massakren av jøder siden 2 verdenskrig.

Eller hvis dette er feil tolket, hvordan skulle israel forsvare seg miot Hamas?

Forsvare seg er f.eks å innføre strengere kontroll og selvfølgelig etterforske hvem som gjorde udåden. Kanskje tilby en million eller 100 for informasjon som kunne bidra til å pågripelse av hver enkelt person involvert i 7 oktober. Om Israel måtte punge ut f.eks 10 milliarder for pågripelse av disse som gjorde udåden så ville det vært vel anvendte penger sett opp mot den krigen de nå har drevet med.  De hadde spart mange Israelske liv på denne måten også. De kunne lokket frem palestinere som var villig til å selge disse opplysningene uten at barn hadde blitt drept.. De kunne hatt en rask aksjon i Gaza og jaktet etter personene og deretter gått ut med dusør osv.

Det finnes mange alternativer for Israel, men de valgte å svare med krig. Ikke en krig mot terror slik vi så USA tok iniativ til etter 11 september. Israel kunne invitert verdenssamfunnet til å bistå slik USA gjorde. De kunne lokket dusørjegere fra hele verden osv.  Bare fantasien setter grenser her,men jeg tror de fleste andre alternativer hadde vært bedre enn den som ble valgt. Selvfølgelig måtte Israel gå etter disse terroristene..Men de har beviselig gått etter det palestinske folket..ikke Hamas alene. Bare se på hva som.skjedde på Vestbredden i etterkant..Staten Israel lukket øynene for udådene og urettferdigheten som ble gjort og gjøres. I enkelt tilfeller så grove at staten måtte vise frem pekefingeren,men så fort man så bort fikk de en klapp på skuldrene..Jeg vil nesten kalle det hele et forsøk på folkemord. En helt gal strategi gjort av en høyre radikal regjering.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (1 minutt siden):

Forsvare seg er f.eks å innføre strengere kontroll og selvfølgelig etterforske hvem som gjorde udåden. Kanskje tilby en million eller 100 for informasjon som kunne bidra til å pågripelse av hver enkelt person involvert i 7 oktober. Om Israel måtte punge ut f.eks 10 milliarder for pågripelse av disse som gjorde udåden så ville det vært vel anvendte penger sett opp mot den krigen de nå har drevet med.  De hadde spart mange Israelske liv på denne måten også. De kunne lokket frem palestinere som var villig til å selge disse opplysningene uten at barn hadde blitt drept.. De kunne hatt en rask aksjon i Gaza og jaktet etter personene og deretter gått ut med dusør osv.

Det finnes mange alternativer for Israel, men de valgte å svare med krig. Ikke en krig mot terror slik vi så USA tok iniativ til etter 11 september. Israel kunne invitert verdenssamfunnet til å bistå slik USA gjorde. De kunne lokket dusørjegere fra hele verden osv.  Bare fantasien setter grenser her,men jeg tror de fleste andre alternativer hadde vært bedre enn den som ble valgt. Selvfølgelig måtte Israel gå etter disse terroristene..Men de har beviselig gått etter det palestinske folket..ikke Hamas alene. Bare se på hva som.skjedde på Vestbredden i etterkant..Staten Israel lukket øynene for udådene og urettferdigheten som ble gjort og gjøres. I enkelt tilfeller så grove at staten måtte vise frem pekefingeren,men så fort man så bort fikk de en klapp på skuldrene..Jeg vil nesten kalle det hele et forsøk på folkemord. En helt gal strategi gjort av en høyre radikal regjering.

Og hvordan mener du Israel skal kunne pågripe disse uten å gå militært inn i Gaza, der gjerningspersonen har militær og politimyndighet?

Hvordan skal gislene settes fri? Mener du det er rimelig å kreve terrorister med blod på hendene i bytte mot spedbarn, der det å ta spedbarn er en krigsforbrytelse i seg selv?

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Tussi skrev (8 minutter siden):

Og hvordan mener du Israel skal kunne pågripe disse uten å gå militært inn i Gaza, der gjerningspersonen har militær og politimyndighet?

Hvordan skal gislene settes fri? Mener du det er rimelig å kreve terrorister med blod på hendene i bytte mot spedbarn, der det å ta spedbarn er en krigsforbrytelse i seg selv?

Han mente åpenbart ikke at Israel ikke skulle reagere. 

 

Ergo er hele påstanden om at folk i denne tråden sier Israel skal finne seg i terror og ikke reagere en løgnaktig overdrivelse.

 

Det er synd (og en tankevekker) at løgner og overdrivelser er det som må til for å forsvare Israel og undergrave personer som utrykker seg kritisk..

 

Endret av Psykake
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Psykake skrev (3 minutter siden):

Han mente åpenbart ikke at Israel ikke skulle reagere. 

 

Ergo er hele påstanden om at folk i denne tråden sier Israel skal finne seg i terror og ikke reagere en løgnaktig overdrivelse.

 

Det er synd (og en tankevekker) at løgner og overdrivelser er det som må til for å forsvare Israel..

 

Jeg svarte på det han skrev, nå utdypet han på spørsmål fra meg.. min påstand var helt åpenbart basert på det han skrev og ingen løgn overhodet. 

Men jeg skjønner jo at for deg er det viktigere å ta de du er uenig med enn å diskutere saklig.

Endret av Tussi
  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (3 minutter siden):

Jeg svarte på det han skrev, nå utdypet han på spørsmål fra meg.. min påstand var helt åpenbart basert på det han skrev og ingen løgn overhodet. 

Men jeg skjønner jo at for deg er det viktigere å ta de du er uenig med enn å diskutere saklig.

Jeg viser til det meningsløse innlegget jeg opprinnelig svarte på.

Å påpeke en løgnaktig overdrivelse er ikke det samme som å være ute etter å ta noen. 

Endret av Psykake
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Psykake skrev (Akkurat nå):

Jeg viser til det meningsløse innlegget jeg opprinnelig svarte på.

Å påpeke en løgn er ikke å være ute etter å ta noen.

Jeg køy ikke, jeg tolket hans innlegg utfra det han skrev, gjesp.... har du noe mer interessant å komme med?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Tussi skrev (5 minutter siden):

Jeg køy ikke, jeg tolket hans innlegg utfra det han skrev, gjesp.... har du noe mer interessant å komme med?

Jeg sier ikke at du løy. Jeg sier at påstanden om at folk i denne tråden sier at Israel skal finne seg i terror og ikke reagere er en løgnaktig overdrivelse. 

 

 

Ser du ikke problemet? Det blir postet et innlegg som sier at tusenvis av barn, kvinner og menn ble voldtatt og drept og at det er folk i denne tråden som mener Israel bare skal finne seg i dette. 

 

Endret av Psykake
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (15 minutter siden):

Og hvordan mener du Israel skal kunne pågripe disse uten å gå militært inn i Gaza, der gjerningspersonen har militær og politimyndighet?

Hvordan skal gislene settes fri? Mener du det er rimelig å kreve terrorister med blod på hendene i bytte mot spedbarn, der det å ta spedbarn er en krigsforbrytelse i seg selv?

 

Jeg sier ikke at de ikke kunne gått militært inn på Gaza. Faktisk så ymter jeg frempå med en slik løsning også..Men ikke i den varianten som de gjorde. Poenget er at de flyr jo inn på Gaza og dreper helt vilkårlig i jakten på terroristene..i begynnelsen så det liksom litt tilforlatelig ut,men vi vet jo nå at de i praksis har gitt f. I sivile llv..Dette med å advare er bare et hult  skalkeskjul for hva som faktisk har skjedd.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (Akkurat nå):

Jeg sier ikke at de ikke kunne gått militært inn på Gaza. Faktisk så ymter jeg frempå med en slik løsning også..Men ikke i den varianten som de gjorde. Poenget er at de flyr jo inn på Gaza og dreper helt vilkårlig i jakten på terroristene..i begynnelsen så det liksom litt tilforlatelig ut,men vi vet jo nå at de i praksis har gitt f. I sivile llv..Dette med å advare er bare et hult  skalkeskjul for hva som faktisk har skjedd.

At de har brydd seg altfor lite om sivile liv er jo helt åpenbart, og hevder ikke at de har tatt så mye hensyn. Det er langt flere døde enn jeg trodde det ville bli. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Psykake skrev (3 minutter siden):

Jeg sier ikke at du løy. Jeg sier at påstanden om at folk i denne tråden sier at Israel skal finne seg i terror og ikke reagere er en løgnaktig overdrivelse. 

 

Enig. Selvfølgelig skal ikke Israel finne seg i dette.. Ingen skal finne seg i terror. Men man trenger ikke gå inn og bekjempe terror med midler som ligger ennå lavere under beltestedet enn det  terroristene selv bedriver.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...