Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Rhabagatz skrev (47 minutter siden):

Nå hadde jo i hvert fall to av tre nevnte (mongoler og romere) en klar politikk under krig. Enten fullstendig underkastelse eller utsletting/slavehold.

Fullstendig underkastelse er vel det Israel forventer av palestinerne.

 

Underkastelse er jo stikkordet i denne konflikten.

Det er nemlig en viss religiøs ideologi som bokstavelig talt betyr underkastelse på norsk, underkastelse og erobring er kjernen i denne ideologien og slik har det vært i over 1400 år i Midt-Østen, Mellom-Asia og Nord-Afrika.

Nettopp dette har jødene følt på helt siden denne ideologien ble oppfunnet, det første denne gjengen gjorde når de invaderte Jerusalem i 637 var å smekke opp en moske på jødenes helligste sted. Jødene fikk valget mellom å konvertere, betale skatt (jizya), bli drept eller rømme av fra hjemlandet sitt.

Jøder og andre religiøse grupper har blitt fordrevet fra land etter land etterhvert som denne onde ideologien spredte seg, når jødene endelig fikk tilbake hjemlandet sitt etter at de nesten ble utryddet under andre verdenskrig så var jo det selvfølgelig noe som en annen viss religiøs gruppe ikke kunne finne seg i.

Jeg ser at det er mange som kun vil fokusere på tiden etter 1947-1948 men denne konflikten strekker seg mye lengre bak i tid.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (1 time siden):

Sukk. I stedet for å fokusere på mindre detaljer og produkter av kompromisser bør man kanskje heller forsøke å ta inn den overordnede politikken jeg sikter til i mitt innlegg, og som beskrives i artikkelen jeg lenket til.

Netanyahus mål har alltid vært å hindre én samlende palestinsk regjering på tvers av Gaza og Vestbredden - og dermed også umuliggjøre en palestinsk statsdannelse slik USA og vesten jobber for.

Med det har Netanyahu, og noen av hans forgjengere, ført en splitt-og-hersk strategi der han bygget opp de sekulære vestlig-støttede palestinske selvstyremyndighetene på Vestbredden sin hovedfiende; Hamas. Virkemidlene har blant annet vært storstilt finansiering av terrororganisasjonen, og sikkerhet.

Denne feilslåtte og dypt umoralske politiske strategien har bidratt sterkt til at Hamas har fått spillet til å kunne bygge regjering over lang tid, og til slutt gjøre de i stand til å utføre angrep som det vi så 7. oktober i fjor. 

Overraskende at du ikke ser ut til å bry deg om detaljene den store overskriften er basert på..

1. "Israel burde ikke ha gitt så mange arbeidstillatelser til folk på Gaza" ("Money flows into Gaza" = sterkere Hamas. =  Israel har bygd opp Hamas er da logikken). Jeg er uenig, jeg mener dette var en potensiell brobygger. 

2. "Israel burde ha slått mye hardere tilbake på rakettangrepene og brann-ballongene som har pågått siden 2014". Ja forsåvidt enig. Men er du enig i det? Skulle ikke Israel helst sitte å vente på neste angrep fra Gaza?

3. "Qatar har sendt masse penger til Gaza, Israel skulle hatt en strengere blokkade til Gaza slik at lokale myndigheter ikke selv kan bestemme hvem de kan motta penger fra." Og Israel skulle her ha hindret myndighetene på Gaza i å ta imot penger, selv om det på et tidspunkt antagelig ville betydd kollaps  og mulig humanitær krise.

4. Noen uttalelser som kan tyde på splitt og hersk i retorikken, men som bare bygger under punkt 3, egentlig. Problemet med punkt 4 er altså språkbruken.

Så hvilke av disse punktene i egen artikkel/egne artikler står du egentlig for?

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
El burro skrev (19 minutter siden):

Underkastelse er jo stikkordet i denne konflikten.

Det er nemlig en viss religiøs ideologi som bokstavelig talt betyr underkastelse på norsk, underkastelse og erobring er kjernen i denne ideologien og slik har det vært i over 1400 år i Midt-Østen, Mellom-Asia og Nord-Afrika.

Nettopp dette har jødene følt på helt siden denne ideologien ble oppfunnet, det første denne gjengen gjorde når de invaderte Jerusalem i 637 var å smekke opp en moske på jødenes helligste sted. Jødene fikk valget mellom å konvertere, betale skatt (jizya), bli drept eller rømme av fra hjemlandet sitt.

Jøder og andre religiøse grupper har blitt fordrevet fra land etter land etterhvert som denne onde ideologien spredte seg, når jødene endelig fikk tilbake hjemlandet sitt

 

Dette er jo bare vås. Du kan ikke komme med den eventyrboka kaldt bibelen og hevde at det er et slags eiendomsskjøte til en nasjonalstat i det 20. århundre. Det er de FN-godkjente grensene fra 1967 som er relevante nå, i tiden vi lever i.

En del religiøse folk er bare helt koko, uansett om religionen deres kalles "Underkastelse" eller Kristendom.

Endret av Folkflesk
  • Liker 4
Lenke til kommentar
17 minutes ago, El burro said:

Underkastelse er jo stikkordet i denne konflikten.

Det er nemlig en viss religiøs ideologi som bokstavelig talt betyr underkastelse på norsk, underkastelse og erobring er kjernen i denne ideologien og slik har det vært i over 1400 år i Midt-Østen, Mellom-Asia og Nord-Afrika.

Nettopp dette har jødene følt på helt siden denne ideologien ble oppfunnet, det første denne gjengen gjorde når de invaderte Jerusalem i 637 var å smekke opp en moske på jødenes helligste sted. Jødene fikk valget mellom å konvertere, betale skatt (jizya), bli drept eller rømme av fra hjemlandet sitt.

Jøder og andre religiøse grupper har blitt fordrevet fra land etter land etterhvert som denne onde ideologien spredte seg, når jødene endelig fikk tilbake hjemlandet sitt etter at de nesten ble utryddet under andre verdenskrig så var jo det selvfølgelig noe som en annen viss religiøs gruppe ikke kunne finne seg i.

Jeg ser at det er mange som kun vil fokusere på tiden etter 1947-1948 men denne konflikten strekker seg mye lengre bak i tid.

 

Nesten som å høre på Putin fortelle om hvorfor Ukraina egentlig er russisk. Forskjellen er vel at Putins krav er nyere rent tidsmessig.

Endret av Rhabagatz
  • Liker 7
Lenke til kommentar
El burro skrev (39 minutter siden):

Underkastelse er jo stikkordet i denne konflikten.

Det er nemlig en viss religiøs ideologi som bokstavelig talt betyr underkastelse på norsk, underkastelse og erobring er kjernen i denne ideologien og slik har det vært i over 1400 år i Midt-Østen, Mellom-Asia og Nord-Afrika.

Nettopp dette har jødene følt på helt siden denne ideologien ble oppfunnet, det første denne gjengen gjorde når de invaderte Jerusalem i 637 var å smekke opp en moske på jødenes helligste sted. Jødene fikk valget mellom å konvertere, betale skatt (jizya), bli drept eller rømme av fra hjemlandet sitt.

Jøder og andre religiøse grupper har blitt fordrevet fra land etter land etterhvert som denne onde ideologien spredte seg, når jødene endelig fikk tilbake hjemlandet sitt etter at de nesten ble utryddet under andre verdenskrig så var jo det selvfølgelig noe som en annen viss religiøs gruppe ikke kunne finne seg i.

Jeg ser at det er mange som kun vil fokusere på tiden etter 1947-1948 men denne konflikten strekker seg mye lengre bak i tid.

 

I gammel middelalder tid så var det vel korstogene som var aggressator? Angriperen?

Men tror jeg burde vite mer om detaljene.

Ja jeg er på jordet i middelalderen, en rask sjekk på google minner meg om at korstogene startet først rundt 1000 tallet.

Det er spesielt at jødene ble fordrevet og først i 1945 begynte å bosette deg i Israel igjen.

Det har aldri skjedd med noe folk tidligere..

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (4 timer siden):

Den radikale venstresiden i USA har allerede bestemt seg for å stemme inn en fascist for å straffe demokratene, så jeg tror ikke et slikt angrep vil utgjøre den store forskjellen. 

Radikale venstresiden?

jallajall skrev (3 timer siden):

Naboer.
 

 

GZ3x42sWAAAHlci?format=jpg&name=large

Hm, omtrent samme som UNRWA på Gaza dette her... alvorlig, det ser ut som FN nesten har gitt hizbollah beskyttelse

FriskLuft skrev (3 timer siden):

Vel. Krig var mye mer sivilisert i gamle dager. Da sendte man sine menn til fronten og det var det. Nå skal sivile lide og kampene bringes helt hjem. Snart er vi der at krig er ensbetydende med selvdestruksjon. Så noe må jo gjøres før det er for sent for menneskeheten.

Det Israel driver med er jo også en måte å skape seg en selvdestruktiv fremtid på. De burde prøve å se fremover og tenke som så at der fremme i tid vil de ikke ha noen andre valg enn å bo sammen med mennesker som idag hater dem. Så hva kan man gjøre for å minske hatet? Drepe fedre,mødre og barn og håpe de overlevende glemmer? Eller kanskje aktivt gå inn for å bygge forståelse,glemme hevn for terror der det måtte skje og rett og slett snu det andre kinnet  til slik det står i bibelen?  Jeg mener personlig at Israel burde svelget 7 oktober uten hevn. Selvfølgelig måtte de gjøre grep for å bedre sikkerheten for fremtiden,men å fly etter fienden med hevn og sin egen versjon av rettferdighet I hodet er og blir galt. Israel var jo på ingen måte truet av noen invasjon fra Hamas der hele Israel skulle bli okkupert av Hamas og ta kontrollen over landet. Så dette angrepet på Gaza var og er ikke en forsvarskrig slik som f.eks Ukraina.

Jada, Israel skulle selvsagt sittet rolig og vente på neste angrep. Vi har fått med oss at flere mener det her inne

Endret av Tussi
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (27 minutter siden):

Det er spesielt at jødene ble fordrevet og først i 1945 begynte å bosette deg i Israel igjen.

Det har aldri skjedd med noe folk tidligere

Det begynte i god tid før 1945 btw

Men ja, uvanlig å bevare en etnoreligiøs identitet etter å ha blitt spredt utover hele verden.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

På høy tid, men bra at Storbritannia nå går direkte inn for å ramme bosetningene:

UK announces sanctions against extremist settler groups in West Bank

The UK foreign minister David Lammy criticised the “inaction of the Israeli government” for allowing “impunity to flourish” among extremist settlers in the West Bank while announcing a fresh wave of sanctions against the groups in response to continued violence.

The measures target three outposts and four organisations that have supported and perpetrated “heinous abuses of human rights” against Palestinian communities in the occupied territory, the Foreign Secretary said.

Settler outposts sanctioned on Tuesday include Tirzah Valley Farm Outpost, Meitarim Outpost and Shuvi Eretz Outpost.

The four organisations targeted are Od Yosef Chai Yeshiva, Hashomer Yosh, Torat Lechima and Amana.

Det neste burde være å innføre personlige sanksjoner mot Israels finansminister og sikkerhetsminister, som er en aktiv del av denne terrorist-bevegelsen.

Her trengs det økonomisk isolering fra utenomverdenen og individuelle sanksjoner for samtlige som har direkte befatning med bosetningene. Man må også jobbe for at Netanyahus regjering kollapser så fort som mulig. Men fyren er klar over situasjonen og prøver derfor å forlenge krigen og ødeleggelsene lengst mulig.

Endret av Folkflesk
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Folkflesk skrev (14 minutter siden):

På høy tid, men bra at Storbritannia nå går direkte inn for å ramme bosetningene:

UK announces sanctions against extremist settler groups in West Bank

The UK foreign minister David Lammy criticised the “inaction of the Israeli government” for allowing “impunity to flourish” among extremist settlers in the West Bank while announcing a fresh wave of sanctions against the groups in response to continued violence.

The measures target three outposts and four organisations that have supported and perpetrated “heinous abuses of human rights” against Palestinian communities in the occupied territory, the Foreign Secretary said.

Settler outposts sanctioned on Tuesday include Tirzah Valley Farm Outpost, Meitarim Outpost and Shuvi Eretz Outpost.

The four organisations targeted are Od Yosef Chai Yeshiva, Hashomer Yosh, Torat Lechima and Amana.

Det neste burde være å innføre personlige sanksjoner mot Israels finansminister og sikkerhetsminister, som er en aktiv del av denne terrorist-bevegelsen.

Her trengs det økonomisk isolering fra utenomverdenen og individuelle sanksjoner for samtlige som har direkte befatning med bosetningene. Man må også jobbe for at Netanyahus regjering kollapser så fort som mulig. Men fyren er klar over situasjonen og prøver derfor å forlenge krigen og ødeleggelsene lengst mulig.

Også Norge og USA har innført sanksjoner mot disse terroristene 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

USA truer nå Israel med å stanse våpenleveranser, ifølge Axios og Reuters. Utenriksminister Blinken og forsvarsminister Austin har sendt et brev med krav om at dersom ikke Israel forbedrer den humanitære situasjonen på Gazastripen innen 30 dager, med snarlige og vedvarende handlinger, vil det kunne få konsekvenser for lovligheten av amerikansk militær bistand til landet. I brevet beskylder amerikanerne også israelske for å stanse og trenere nesten all humanitær hjelp, inkludert amerikansk.

Axios: USA har advart Israel om at de kan stanse våpenleveranser
https://www.nrk.no/nyheter/krig-og-konflikt-i-midtosten-1.17067545

I et brev til israelske myndigheter har amerikanske myndigheter advart om at USA kan stanse våpenleveranser dersom forholdene i Gaza ikke bedres, skriver Axios.

Brevet er sendt fra USAs utenriksminister Antony Blinken og USAs forsvarsminister Lloyd Austin, skriver Axios-journalist Barak Ravid på X.

Også nyhetsbyrået Reuters har sitert meldingen.

 

Brevet som Axios har fått tilgang til:

GZ71XxfXwAAnpe7?format=jpg&name=medium

GZ71X0PXYAATXID?format=jpg&name=medium

Dekket i alle amerikanske medier:

Biden administration writes to Israel demanding it improve Gaza humanitarian situation
The Biden administration sent a letter to the Israeli government demanding it act to improve the humanitarian situation in Gaza within the next 30 days or risk violating US laws governing foreign military assistance, suggesting US military aid could be in jeopardy.
https://edition.cnn.com/2024/10/15/politics/us-israel-gaza-humanitarian-situation-letter/index.html

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Gouldfan said:

I gammel middelalder tid så var det vel korstogene som var aggressator? Angriperen?

Men tror jeg burde vite mer om detaljene.

Ja jeg er på jordet i middelalderen, en rask sjekk på google minner meg om at korstogene startet først rundt 1000 tallet.

Det er spesielt at jødene ble fordrevet og først i 1945 begynte å bosette deg i Israel igjen.

Det har aldri skjedd med noe folk tidligere..

Korstoget var en motreaksjon for å ta tilbake kristne områder og hellige steder (og makt.. penger..) som muslimer hadde erobret i de foregående årene. 

Husk at muslim-araberne hadde invadert og kolonisert kristne Egypt, kristne Palestine, kristne Syria, kristne Spania osv.. at korsfarerne i dag fremstilles slik det gjør i dag er på grunn av selvhatet til vesten (Ok, noen av av de var rett og slett galskap men :) ). I Spania brukte man over 700 år på å få kastet ut kolonistene.

 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ChopperRead skrev (1 time siden):

At noen her inne får seg til å skrive at land som konstant blir terrorisert av ekstremister skal overse nedslaktninger og terrorangrep ala 7 Oktober er faktisk noe av det latterligste jeg har lest noensinne. Skal man "svelge" at islamister uprovosert kom inn og slaktet og voldtok tusenvis av sivile barn, kvinner og menn uten å gjøre noe tilbake? Hadde dere godtatt og våknet opp av å se deres eget barn ligge halshugget og voldtatt på gulvet en morgen? 

Ingen har skrevet at Israel skal godta dette. Ingen hadde godtatt å sett sitt eget barn i denne tilstanden.

 

Hva er poenget med dette innlegget? Det er jo svada fra ende til annen. 

 

Sitat

slaktet og voldtok tusenvis av sivile barn, kvinner og menn uten å gjøre noe tilbake?

Hvilken fantasiverden er det du befinner deg i? 

 

Sitat

The final death toll from the attack is now thought to be 695 Israeli civilians, including 36 children, as well as 373 security forces and 71 foreigners, giving a total of 1,139.

 

Forhold deg hvert fall nogenlunde til fakta, hvis du har et håp om å blitt tatt seriøst.

Endret av Psykake
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Psykake skrev (22 minutter siden):

Ingen har skrevet at Israel skal godta dette. Ingen hadde godtatt å sett sitt eget barn i denne tilstanden.

 

Hva er poenget med dette innlegget? Det er jo svada fra ende til annen. 

 

Hvilken fantasiverden er det du befinner deg i? 

Det står bokstavelig talt det noen sider tilbake, dro det ikke ut av lufta.

 

Er det en fantasi at de slaktet og voldtok tusenvis 7 oktober? 1139 for å være nøyaktig. Hvilken verden lever du i? Bortsett fra en verden med stort Israel-hat.

Endret av ChopperRead
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Psykake skrev (1 minutt siden):

Siter gjerne. Jeg har i så fall ikke fått med meg det.

"glemme hevn for terror der det måtte skje og rett og slett snu det andre kinnet til slik det står i bibelen? Jeg mener personlig at Israel burde svelget 7 oktober uten hevn. Selvfølgelig måtte de gjøre grep for å bedre sikkerheten for fremtiden"

Hvis du ser mitt innlegg høyere opp her på denne siden antar jeg, siterer jeg vedkommende direkte 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Tussi skrev (1 minutt siden):

"glemme hevn for terror der det måtte skje og rett og slett snu det andre kinnet til slik det står i bibelen? Jeg mener personlig at Israel burde svelget 7 oktober uten hevn. Selvfølgelig måtte de gjøre grep for å bedre sikkerheten for fremtiden"

Hvis du ser mitt innlegg høyere opp her på denne siden antar jeg, siterer jeg vedkommende direkte 

 

Her snakkes det om hevn.

Ikke at man ikke skal reagere. 

Stor forskjell.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Psykake skrev (1 minutt siden):

Her snakkes det om hevn.

Ikke at man ikke skal reagere. 

Stor forskjell.

Han kaller Israels respons hevn, han mener israel burde snudd det andre kinnet til og ikke reagert på 7 oktober, det er ganske åpenbart at Israel bare skulle akseptere terror 

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...