Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

USA sender THAAD, et anti-missil system, og 100 tropper til Israel. 

https://www.washingtonpost.com/national-security/2024/10/13/biden-thaad-missile-defense-israel/

Jeg har alltid ment at man må se på hva aktørene gjør, ikke sier (ref. de halvhjertede uttalelsene amerikanerne innimellom kommer med) og dette er et klart signal fra Biden-administrasjonen om at de støtter Israel i kampen mot Iran og deres proxyer, selv om de ikke alltid er enig i fremgangsmåten.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
8 minutes ago, VifteKopp said:

USA sender THAAD, et anti-missil system, og 100 tropper til Israel. 

https://www.washingtonpost.com/national-security/2024/10/13/biden-thaad-missile-defense-israel/

Jeg har alltid ment at man må se på hva aktørene gjør, ikke sier (ref. de halvhjertede uttalelsene amerikanerne innimellom kommer med) og dette er et klart signal fra Biden-administrasjonen om at de støtter Israel i kampen mot Iran og deres proxyer, selv om de ikke alltid er enig i fremgangsmåten.

Jeg er enig i at det er et signal. Jeg er litt skremt over at USA lar seg bli dratt inn i dette av Israel. 

Samtidig vet vi ikke hva slags betingelser Israel har akseptert, spesielt med hensyn til utvelgelse av mål for angrep. 

Endret av Rhabagatz
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det har aldri vært tvil om hvor USA står i spørsmålet om de støtter Israel i kampen mot Iran. At USA i likhet med resten av den siviliserte verden er kritiske til Israel, Netanyahu politikk og måten de fører krig på forandrer ikke på det.

Jeg tror grunnen til at USA sender THAAD og personell har direkte å gjøre med den forventede israelske responsen på Irans angrep, og frykt for svaret det igjen kan føre til. Forrige gang ble to israelske baser truffet av iranske missiler, og det kunne gått en del verre.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 12.10.2024 at 6:09 PM, VifteKopp said:

Men fremdeles litt rart at Israel ikke hadde forberedt en kommunikasjonsmessig respons. 

Jeg tror at vi har sett responsen. Det var dokumentene som angivelig skulle stamme fra Hamas om mulige angrep.

Men de fikk ikke den oppmerksomheten Israels komunikasjonsenhet hadde håpet på.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Snikpellik said:

resten av den siviliserte verden

Seriøst?

Her glipper det for deg. Neologismen for "sivilisert verden" er "demokratiske verden", selv om vi alle et at det hele handler om en tradisjonell vestlig overlegenshetstanke. Supremacy, mao.

 

Endret av Rhabagatz
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (6 minutter siden):

Jeg tror at vi har sett responsen. Det var dokumentene som angivelig skulle stamme fra Hamas om mulige angrep.

Men de fikk ikke den oppmerksomheten Israels komunikasjonsenhet hadde håpet på.

Ser ikke helt hvordan de dokumentene er relevante for UNIFIL-angrepene. Vi visste fra før at Hamas, Hezbollah og Iran deler det samme uttalte målet om å utslette staten Israel. 

Men de siste års handlinger - inkludert disse dokumentene - viste at det kun var Hamas som på nåværende tidspunkt var praktisk forpliktet til målet. Hezbollah sendte etter 7. oktober raketter mot nord-Israel i en gest av sympati med Hamas, men de var åpenbar ikke lystne på noen direkte konfrontasjon nå.

Nei, jeg synes fremdeles hele UNIFIL-opplegget er merkelig, og lukter mest av inkompetanse og dårlige ledelse enn noe annet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (1 minutt siden):

Seriøst?

Her glipper det for deg. Neologismen for "sivilisert verden" er "demokratiske verden", selv om vi alle et at det hele handler om en tradisjonell vestlig overlegenshetstanke. Supremacy, mao.

Her leser du kanskje litt vel mye inn i semantikken. Når jeg bruker «siviliserte verden» i denne sammenhengen sikter jeg ikke til vesten. Det er ikke dypere enn at jeg sikter til nasjoner som har ryggrad nok til å kritisere uretten som begås også av det israelske regimet, og ekskluderer samtidig landene som ikke gjør dette, og heller ikke er noe bedre selv - som Russland, Iran, Syria etc.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Snikpellik said:

Her leser du kanskje litt vel mye inn i semantikken. Når jeg bruker «siviliserte verden» i denne sammenhengen sikter jeg ikke til vesten. Det er ikke dypere enn at jeg sikter til nasjoner som har ryggrad nok til å kritisere uretten som begås også av det israelske regimet, og ekskluderer samtidig landene som ikke gjør dette, og heller ikke er noe bedre selv - som Russland, Iran, Syria etc.

Men da er det hinsides at du inkluderer USA i gruppen "siviliserte land". Det er tross alt et land som gir bort bombene Israel bruker, som blokkerer ethvert internasjonalt forsøk på å tvinge partene til våpenhvile og som etter beste evne forhindrer at Israel må betale prisen for sine egne handlinger.

Det USA gjør, å kritisere samtidig som man gir bort bombene som dreper barna, det er langt unna sivilisert. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (16 minutter siden):

Det handler om overskrifter, ikke hva som er relevant eller sant. Det er moderne kommunikasjonsstrategi.

Hvis jeg beordret mine soldater til å drive ut UNIFIL, noe som åpenbart vil gjøre veldig mange land sinte, så ville jeg hatt uttalelsene klare. Ikke satset på at et dokumentslipp via en tredjepart som bekrefter noe vi allerede antok, ville fjernet oppmerksomheten fra det ubehagelige. 

Det er mulig den israelske ledelsen er så naive, men jeg får det ikke til å stemme. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
20 minutes ago, VifteKopp said:
42 minutes ago, Rhabagatz said:

Det handler om overskrifter, ikke hva som er relevant eller sant. Det er moderne kommunikasjonsstrategi.

Hvis jeg beordret mine soldater til å drive ut UNIFIL, noe som åpenbart vil gjøre veldig mange land sinte, så ville jeg hatt uttalelsene klare. Ikke satset på at et dokumentslipp via en tredjepart som bekrefter noe vi allerede antok, ville fjernet oppmerksomheten fra det ubehagelige. 

Det er mulig den israelske ledelsen er så naive, men jeg får det ikke til å stemme. 

Jeg tror at Israel driter i hva alle andre land enn USA mener, og de er helt trygge på USAs støtte. Den amerikanske opinionen er det eneste som betyr noe for Israel.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Med denne leveringen av anti-missil-systemet så tror jeg vi har fått svaret på hvorfor ikke Israel til nå har slått tilbake mot Iran. Den mye hypete Iron Dome er ikke det vanntette systemet israelerne har presentert det som. Nå prøver USA å hjelpe dem med å tette hullene, mens de samtidig blir stående passive og se Israel herje i nord og sør. De er vel klare til å viske noe om våpenhvile igjen snart. For deretter å bli ignorert glatt av en stat på 10 millioner.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Alle EU-landene, selv Ungarn, fordømmer i en felles uttalelse de nylige angrepene på UNIFIL.

Statement by the High Representative on behalf of the European Union on recent attacks against UNIFIL
https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2024/10/13/statement-by-the-high-representative-on-behalf-of-the-european-union-on-recent-attacks-against-unifil/

Sitat

The European Union expresses its grave concern about the recent escalation along the Blue Line. The EU condemns all attacks against UN missions. It expresses particularly grave concern regarding the attacks by the Israeli Defence Forces (IDF) against the United Nations Interim Force in Lebanon (UNIFIL), which left several peacekeepers wounded. Such attacks against UN peacekeepers constitute a grave violation of international law and are totally unacceptable. These attacks must stop immediately.

All actors have an obligation to take necessary measures to ensure the safety and security of UN personnel and property and to respect the inviolability of UN premises at all times. We urgently await explanations and a thorough investigation from the Israeli authorities about the attacks against UNIFIL, which plays a fundamental role in the stability of South Lebanon.

We urge all parties to fully uphold their obligations to guarantee the safety and security of UNIFIL personnel at all times, and to allow UNIFIL to continue to implement its mandate.

The troops and other personnel of UNIFIL, to which sixteen EU Member States currently contribute, are working under difficult conditions in the defence of international peace and security. The EU pays tribute to their professionalism and renews its unwavering support to UNIFIL’s role.

We are also deeply concerned by Hezbollah’s continued launch of rockets into Israel that has to stop, and by IDF strikes in densely populated areas of Lebanon, causing a heavy toll on civilians and the displacement of many. We urge all parties to respect International Humanitarian Law, in all circumstances.

The EU reiterates its call for an immediate ceasefire in Lebanon, and for all parties to commit and work towards the full implementation of Security Council Resolution 1701.

Spoiler

 

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Det Israel gjør mhp Libanon nå er prøve å få 60.000 innbyggere innenfor egne grenser i Israel til trygt kunne returnere til sine egne hjem.. Prisen er trolig mange tusen sivile liv innenfor Libanesisk grense. Når små barn blir drept så ser jeg ikke at prisen er verdt det. Sånn sett burde heller Israel permanent gitt opp disse områdene som beboelige.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

For ordens skyld, her er den overnevnte nyheten direkte fra israelske Haaretz og ikke det pro-russiske amerikanske desinformasjonsnettstedet Antiwar som er lenket til over. Akkurat den artikkelen ser greit ut, men Antiwar er kjent for å manipulere og spre falske nyheter (https://mediabiasfactcheck.com/anti-war/).

Israeli Defense Officials: Gov't Pushing Aside Hostage Deal, Eyeing Gaza Annexation
https://www.haaretz.com/israel-news/2024-10-13/ty-article/.premium/israeli-defense-officials-govt-pushing-aside-hostage-deal-eyeing-gaza-annexation/00000192-8585-d988-a3ba-dde59a470000

Sitat

IDF commanders in Gaza say the recent decision to operate in the northern part of the Strip was taken without proper deliberations, and is apparently aimed at pressuring civilians in the area to relocate.

According to senior defense officials, the Israeli government is not seeking to revive hostage talks and the political leadership is pushing for the gradual annexation of large parts of the Gaza Strip.

In behind-the-doors discussions, these officials say the chances of reaching a hostage deal appear slim right now. One of the reasons cited is that since negotiations were suspended, there has been no discussion among international players involved in the talks.

In addition, they say, Israel's political leaders have not held any discussions with the various security branches about the condition of the hostages.

Army commanders in the field who spoke with Haaretz say the recent decision to launch operations in northern Gaza was taken without any in-depth discussion. They said it appeared that the operations were aimed principally at pressuring local residents, who were again told to evacuate the area for the coast as winter is approaching.

It is possible that the operation is laying the groundwork for a decision by the government to put into effect the so-called surrender or starve plan of Maj. Gen. (ret.) Giora Eiland. That plan calls for all the residents of northern Gaza to be evacuated to humanitarian zones in the south, with those choosing to remain deemed Hamas operatives and legitimate military targets. While Gazans in the south are getting humanitarian assistance, those who remain in the north will face hunger.

Defense officials who were asked to respond to the Eiland plan pointed out that it violated international law and that the chances of the United States and the international community supporting it were virtually zero. They said it would further undermine the legitimacy of Israel's entire Gaza offensive.

The Israel Defense Forces planned a wide-ranging operation in north Gaza after the collapse of the latest round of hostage talks, with the aim of pressuring Hamas to return to the negotiating table. However, Israel's war was soon redirected to the Lebanon front.

The 162nd Division, which had been operating in southern Gaza, was ordered to prepare a major assault on Jabalya refugee camp in the north, even though there was no intelligence to justify the move. The security establishment didn't unanimously back the move, and some in the army and the Shin Bet security service warned that it might endanger the lives of hostages.

Sources told Haaretz that when troops entered Jabalya, they did not directly encounter any terrorists.

The person pushing for the operation was the head of the Southern Command, Maj. Gen. Yaron Finkelman, before the first anniversary of the Gaza war.

Det er skremmende, men heller ikke overraskende lesning. 

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
UglaSukk skrev (21 minutter siden):

"Israeli defense officials told Haaretz on Sunday that the Israeli government is not seeking to revive ceasefire talks with Hamas and is now pushing for the gradual annexation of large portions of the Gaza Strip."

https://news.antiwar.com/2024/10/13/haaretz-israeli-government-done-with-ceasefire-talks-seeks-annexation-of-gaza/#gsc.tab=0

 

Ja,er det vel mer eller mindre offisielt at Israel sitt mål var ikke å få hjem gisler,ikke stoppe Hamas fra å terrorisere Israel,men ren gammeldags krig om land. Mao noe av det samme de driver på med på Vestbredden. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (45 minutter siden):

Det Israel gjør mhp Libanon nå er prøve å få 60.000 innbyggere innenfor egne grenser i Israel til trygt kunne returnere til sine egne hjem.. Prisen er trolig mange tusen sivile liv innenfor Libanesisk grense. Når små barn blir drept så ser jeg ikke at prisen er verdt det. Sånn sett burde heller Israel permanent gitt opp disse områdene som beboelige.

Burde ikke den logiske konklusjonen være at Hizbollah lot være å gjøre nord-israel ubeboelig?

  • Liker 7
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...