Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

DukeNukem3d skrev (2 timer siden):

Disse skuddene mot UNIFIL har jeg ikke fått taket på motivasjonen bak og virker unødvendig (eksempel).

Skjøt ikke Israel mot terrorister som brukte UNIFIL som skjold eller lignende da? Eller at de var i nærheten?

Hva skal Israel gjøre når UNIFIL ikke gjør noe som helst og lar terrorister bruke basene deres?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Rhabagatz skrev (19 minutter siden):

USA har gjort seg selv irrelevante, de har ingen innflytelse på partene.

Normal diplomati hadde vært å strekke ut hånden til Iran og stanse våpenleveransene til Israel, om våpenhvile er målet.

Jeg tror ikke våpenhvile er målet. Da må det mye hardere skyts til enn halvhjertede oppfordringer de vet Israel ikke bryr seg om. Jeg tror Biden-adminen lever greit med at Hizbollah blir tynnet ut, så lenge det ikke blir for blodig og kaotisk inn mot valgdagen. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (28 minutter siden):

USA har gjort seg selv irrelevante, de har ingen innflytelse på partene.

Ja, USA vil tilbake til normalen både i Midtøsten og Ukraina, men vi skjønner jo at det ikke går. Det nytter ikke å forhandle med verken Russland eller Hamas/Hizbollah. USA holder på å utspille sin rolle, og kan snart ikke tas seriøst. De er altfor opptatt av å blidgjøre brutale, blodtørstige drittsekker.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Markiii skrev (4 minutter siden):

Ja, USA vil tilbake til normalen både i Midtøsten og Ukraina, men vi skjønner jo at det ikke går. Det nytter ikke å forhandle med verken Russland eller Hamas/Hizbollah. USA holder på å utspille sin rolle, og kan snart ikke tas seriøst. De er altfor opptatt av å blidgjøre brutale, blodtørstige drittsekker.

USA er fremdeles det eneste landet som kan projisere militærmakt over hele verden. De bør absolutt tas seriøst. Men akkurat nå er de relativt uinteresserte i Midtøsten, og bryr seg ikke så voldsomt mye så lenge oljen får flyte uforstyrret ut fra havnene i Gulfen. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Maabren skrev (38 minutter siden):

Man strekker ikkje ut ei hand til terrorister. Det er både rett og rimelig av Israel å be om at FN's fredsbevarende styrker forlater sør Libanon da Israel er nødt å gjere den jobben som FN ikkje greidde å utføre. At så Irske osv FN poster ikkje vil forlate området kan man ikkje sjå på som noko anna enn støtte til Hizbollah og dermed indirekte ein hån mot sivile i Libanon som lir under Hizbollah. Hizbollah har og folk i posisjoner i styringa av Libanon noko som ikkje gjere saken betre for FN og dets falitt rundt fjerninga av Hizbollah som direkte har medført til rakettutskyting mot Israel i over eit år. FN oppnår stadig nye svin på skogen og er snart ikkje verdt å forholde seg til. Israel ser det og USA ser det men Barth Eide som sikler etter nye år i FN maler som kjent si eiga kake. Skremmande at Frankrike og Italia ikkje har betre gangsyn. Stopper man ikkje Iran og dets proxykrigere nå vil tredje verdenskring bli ein realitet inna få år. FN er i så måte ein hemsko man burde avslutte og heller bruke midlane på å oppgradere eget militært utstyr pokker så fort.

At de ber om det, er sikkert rett og rimelig fra ditt perspektiv, men det betyr absolutt ingenting.

At de ikke vil forlate området er fordi Israel ikke har myndighet til å tvinge FN til å flytte seg. At dette skal indikere støtte til Hizbollah er basert på en form for vrangforestilling.

Endret av Psykake
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (52 minutter siden):

USA har gjort seg selv irrelevante, de har ingen innflytelse på partene.

Normal diplomati hadde vært å strekke ut hånden til Iran og stanse våpenleveransene til Israel, om våpenhvile er målet.

Strekke ut hånden til de som støtter hamas, hizbollah, hluthiene

Vittig

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (4 minutter siden):

Bedre enn å gi bort bomber som dreper barn. Men disse barna er du nok ikke så opptatt av å redde livet til....

Man redder ikke livet il noen barn ved å støtte uran, man legger tiil rette for en atomkrig som vil drepe titusenvis av barn på et øyeblikk, da hovedsakelig iranske barn,.for i en krise vil Israel bruke atomvåpen,. Men du brur deg ikke ø. De barna eller?..er det det nivået vi skal ligge på?

  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Just now, Tussi said:

Man redder ikke livet il noen barn ved å støtte uran, man legger tiil rette for en atomkrig som vil drepe titusenvis av barn på et øyeblikk, da hovedsakelig iranske barn,.for i en krise vil Israel bruke atomvåpen,. Men du brur deg ikke ø. De barna eller?..er det det nivået vi skal ligge på?

Ja, dette er Israels skremselspropaganda, som de er så ivrige på å holde levende at de gjorde alt i sin makt for å ødelegge atomavtalen med Iran.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (26 minutter siden):

Ja, dette er Israels skremselspropaganda, som de er så ivrige på å holde levende at de gjorde alt i sin makt for å ødelegge atomavtalen med Iran.

Israels skremselspropaganda? De har jo ikke engang innrømmet å ha atomvåpen, det er min vurdering av en situasjon der det kommer et nytt angrep mot istael av de nevnte samt Iran, som du vil rekke ut en hånd tilsvarende en helt uforståelig grunn

Edit: Jeg er 99,9% overbevist om at Israel definitivt kommer til å bruke atomvåpen i det de aktuelle israelske lederne på den tiden anser som en eksistensiell krise. 

Og jeg antar at sjansen for en slik krise vil øke betydelig hvis en fjerner presset på "faren" til hamas, hizbollah og houthiene.

Det vil selvsagt være en katastrofe, for sivilbefolkningen i området som rammes, titusener vil dø momentant, titusener vil kunne få store skader, titusener kan få kreft i gre tiden, og store områder kan bli ubeboelig i uoverskuelig fremtid

Endret av Tussi
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Skremmende lesing fra Jeremy Bowen (BBC) om Israels planer for Gaza som vil forverre den humanitære katastrofen ytterligere. En av planene stammer fra en eks-general og går ut på å gjøre nordlige Gaza til en militær sone. Som om ikke det er nok har galingen Smotrich også planer om å lage et nytt settler-område på Gaza:

https://www.bbc.com/news/articles/c1e82yy0wxno

Endret av Folkflesk
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (1 time siden):

USA har gjort seg selv irrelevante, de har ingen innflytelse på partene.

Normal diplomati hadde vært å strekke ut hånden til Iran og stanse våpenleveransene til Israel, om våpenhvile er målet.

Pov: om man vil ha fred der så vil normal diplomati være å gi Israel de våpnene de ber og ønsker dem lykke til på reisen - så finner alltids Hamas/Hezbollah/Iran motivasjonen til å forhandle frem fred .

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Markiii skrev (1 time siden):

Skjøt ikke Israel mot terrorister som brukte UNIFIL som skjold eller lignende da? Eller at de var i nærheten?

Hva skal Israel gjøre når UNIFIL ikke gjør noe som helst og lar terrorister bruke basene deres?

Jeg vet ikke. Jeg synes det virker merkelig. UNIFIL har ikke gjort noe som helst for å få slutt på at 10.000 raketter ble skutt fra Hizbollah og inn i israelske byer. Da tenker  jeg ikke at de skal fysisk forhindre det, men rapportere videre inn i FN og at det skal settes på dagsorden der.

At de først blir veldig aktive når Israel slår tilbake mot Hizbollah stiller jeg meg undrende til.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (26 minutter siden):

Israels skremselspropaganda? De har jo ikke engang innrømmet å ha atomvåpen, det er min vurdering av en situasjon der det kommer et nytt angrep mot istael av de nevnte samt Iran, som du vil rekke ut en hånd tilsvarende en helt uforståelig grunn

Edit: Jeg er 99,9% overbevist om at Israel definitivt kommer til å bruke atomvåpen i det de aktuelle israelske lederne på den tiden anser som en eksistensiell krise. 

Og jeg antar at sjansen for en slik krise vil øke betydelig hvis en fjerner presset på "faren" til hamas, hizbollah og houthiene.

Jepp. "The Samson Option"

https://en.wikipedia.org/wiki/Samson_Option

Israel kommer til å bruke kjernefysiske våpen ved en reell ekstensiell krise. 

In the 1973 Yom Kippur War, Arab forces were overwhelming Israeli forces and Prime Minister Golda Meir authorized a nuclear alert and ordered 13 atomic bombs be readied for use by missiles and aircraft. The Israeli Ambassador informed President Nixon that "very serious conclusions" may occur if the United States did not airlift supplies. Nixon complied. This is seen by some commentators on the subject as the first threat of the use of the Samson Option

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Folkflesk skrev (45 minutter siden):

Skremmende lesing fra Jeremy Bowen (BBC) om Israels planer for Gaza som vil forverre den humanitære katastrofen ytterligere. En av planene stammer fra en eks-general og går ut på å gjøre nordlige Gaza til en militær sone. Som om ikke det er nok har galingen Smotrich også planer om å lage et nytt settler-område på Gaza:

https://www.bbc.com/news/articles/c1e82yy0wxno

Jeg støtter at Gaza skal være en permanent demilitarisert sone og at alle tunellene skal ødelegges. Jeg ville krevd og forventet at norske myndigheter også sørget for det samme (kanskje ikke på samme måte) hvis Norge hadde Hamas som nabo og gjorde det samme mot oss.

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (2 minutter siden):

Jeg støtter at Gaza skal være en permanent demilitarisert sone og at alle tunellene skal ødelegges. Jeg ville krevd og forventet at norske myndigheter også sørget for det samme (kanskje ikke på samme måte) hvis Norge hadde Hamas som nabo og gjorde det samme mot oss.

Enig, men ikke at vi flyttet den norske befolkningen inn i området ..

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ny dag, to nye hendelser. Denne ser ut til å kunne være et grovt overtramp.

Fire dager på rad nå. Antall skadde FN-soldater har bikket 20.

Unifil: Israelske stridsvogner tok seg inn i en FN-stilling søndag
https://www.nrk.no/nyheter/unifil_-israelske-stridsvogner-tok-seg-inn-i-en-fn-stilling-sondag-1.17081340

Sitat

FNs fredsbevarende styrke Unifil skriver i en uttalelse at israelske stridsvogner tvang seg gjennom hovedporten og inn på FN-stillingen i Ramyah i Libanon rundt klokken 04.30 søndag morgen.

Omtrent to timer senere rapporterte FN-styrken om flere skudd like ved den samme basen. 15 soldater skal ha blitt skadet etter at røyk kom inn i leiren, til tross for at de hadde på seg gassmasker.

Unifil har bedt IDF om en forklaring på hendelsene.

 

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (5 minutter siden):

Ny dag, nok en hendelse. Denne ser ut til å være et svært grovt overtramp.

Fire dager på rad nå. Antall skadde FN-soldater har bikket 20.

Unifil: Israelske stridsvogner tok seg inn i en FN-stilling søndag
https://www.nrk.no/nyheter/unifil_-israelske-stridsvogner-tok-seg-inn-i-en-fn-stilling-sondag-1.17081340

 

Det ser ut til at dette er systematisk, jeg forstår bare ikke hvorfor.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...