Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

"Zwelivelile Mandela, Nelson Mandela’s grandson, has been forced to cancel a tour of the UK to address a series of pro-Palestine events, after he was refused an entry visa – which South African citizens generally don’t need in any case, for visits of ninety days or less. Mandela also has a diplomatic passport and visa, which should allow free passage, but it has not been honoured.

As well as reflecting the Starmer government’s drive to suppress pro-Palestinian speech and reporting on the reality of Israel’s genocide in Gaza, the ban might well contain an element of payback. In May, Mandela condemned then-Shadow Foreign Secretary David Lammy – now Foreign Secretary – as an ‘apologist for genocide’, after Lammy claimed ridiculously that Nelson Mandela would have condemned the global campus protest movement by students against Israel’s slaughter and maiming of hundreds of thousands of civilians in Gaza. Mandela Sr was an unapologetic supporter of Palestinian human rights, freedom and self-determination."

https://skwawkbox.org/2024/10/10/uk-bans-mandela-blocks-uk-tour-in-support-of-palestine/

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tussi skrev (12 timer siden):

Hamas hadde tenkt å angripe israel i 2022, og ønsket å få led hizbollah og Iran aktivt. Det er godt de mislyktes, for da hadde nok verden sett sitt første atomangrep siden 1945.

https://www.vg.no/nyheter/i/wgnnlA/the-new-york-times-hamas-proevde-aa-faa-iran-og-hizbollah-med-paa-angrepet-den-7-oktober

 

Ja, det er mye som tyder på at Hamas grovt feilvurderte sine allierte og deres ideologiske dedikasjon til den palestinske sak. Og undervurderte Israel og deres dedikasjon til sin. Over 40.000 døde er det foreløpige resultatet av denne feilvurderingen.  

 

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, UglaSukk said:

"Zwelivelile Mandela, Nelson Mandela’s grandson, has been forced to cancel a tour of the UK to address a series of pro-Palestine events, after he was refused an entry visa – which South African citizens generally don’t need in any case, for visits of ninety days or less. Mandela also has a diplomatic passport and visa, which should allow free passage, but it has not been honoured.

As well as reflecting the Starmer government’s drive to suppress pro-Palestinian speech and reporting on the reality of Israel’s genocide in Gaza, the ban might well contain an element of payback. In May, Mandela condemned then-Shadow Foreign Secretary David Lammy – now Foreign Secretary – as an ‘apologist for genocide’, after Lammy claimed ridiculously that Nelson Mandela would have condemned the global campus protest movement by students against Israel’s slaughter and maiming of hundreds of thousands of civilians in Gaza. Mandela Sr was an unapologetic supporter of Palestinian human rights, freedom and self-determination."

https://skwawkbox.org/2024/10/10/uk-bans-mandela-blocks-uk-tour-in-support-of-palestine/

Slik kan det gå når man blir lurt til å tro at et rop om frihet er en oppfordring til folkemord.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

USA gjennomførte en rekke luftangrep i Syria fredag. Ifølge det amerikanske militæret var angrepene rettet mot flere baser som tilhører Den islamske staten (IS).

Poenget er: jeg støtter demokratiene i sin kamp mot de islamistiske terrorgruppene. Man behøver ikke støtte alle valg som gjøres i de kampene, alt som blir sagt osv. Disse skuddene mot UNIFIL har jeg ikke fått taket på motivasjonen bak og virker unødvendig (eksempel). Men i hovedsak så støtter jeg USA og Israel. Verden blir et bedre sted hvis terrorgrupper som IS, Hamas, Hizbollah og prestestyret til Iran blir nedkjempet.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 7
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (10 minutter siden):

USA gjennomførte en rekke luftangrep i Syria fredag. Ifølge det amerikanske militæret var angrepene rettet mot flere baser som tilhører Den islamske staten (IS).

Poenget er: jeg støtter demokratiene i sin kamp mot de islamistiske terrorgruppene. Man behøver ikke støtte alle valg som gjøres i de kampene, alt som blir sagt osv. Disse skuddene mot UNIFIL har jeg ikke fått taket på motivasjonen bak og virker unødvendig (eksempel). Men i hovedsak så støtter jeg USA og Israel. Verden blir et bedre sted hvis terrorgrupper som IS, Hamas, Hizbollah og prestestyret til Iran blir nedkjempet.

Amerikanske angrep på IS har ingenting i denne tråden å gjøre. For et tafatt forsøk på en kobling.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (4 minutter siden):

Jeg er uenig. Islamistisk ideologi er mye det samme.

Israel prøver desperat å pushe denne fremstillingen ja. Men så fort de blir spurt om hvorfor de da også bekjemper de palestinske selvstyremyndighetene ved å kolonisere Vestbredden så har de ingen fornuftige svar.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (1 minutt siden):

"Herregud". Høyt nivå på palestinakomiteen her inne.

Jeg er uenig. Jeg støtter kampen mot islamistene, uansett om det er Israel, USA eller andre. 

Du er uenig i at amerikanske angrep mot IS i Syria ikke har noe med krigen mellom Israel og Hamas å gjøre.

Og snakker samtidig om høyt nivå , med en billig hersketeknikk hvor du mener jeg er en del av Palestinakomiteen.

 

Herregud, er det rette ordet. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Folkflesk skrev (2 minutter siden):

Men så fort de blir spurt om hvorfor de da også bekjemper de palestinske selvstyremyndighetene ved å kolonisere Vestbredden så har de ingen fornuftige svar.

Bekjemper? Hvor mange år har president Abbas fått sitte der i fred på sitt 4 års mandat? Det har ikke noe med Hamas å gjøre det heller forresten, men det er kanskje ikke så nøye den veien.

  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (2 minutter siden):

Bekjemper? Hvor mange år har president Abbas fått sitte der i fred på sitt 4 års mandat? Det har ikke noe med Hamas å gjøre det heller forresten, men det er kanskje ikke så nøye den veien.

Så du mener man ikke bekjemper noen ved å bygge ut bosetninger på deres land og prøve å endre demografien?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Folkflesk skrev (Akkurat nå):

Så du mener man ikke bekjemper noen ved å bygge ut bosetninger på deres land og prøve å endre demografien?

Jeg har svart på bosetningene før og sagt hva jeg mener om det. Men de er først og fremst et resultat av kriger araberne har startet for å utslette Israel og tapt.

Hvor mange år har president Abbas fått sitte der i fred på sitt 4 års mandat?

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (50 minutter siden):

Jeg har svart på bosetningene før og sagt hva jeg mener om det. Men de er først og fremst et resultat av kriger araberne har startet for å utslette Israel og tapt.

Så du mener at ekspansjon av bosetninger i 2024 er en uunngåelig følge av en krig i 1967?

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (1 time siden):

Jeg er uenig. Jeg støtter kampen mot islamistene, uansett om det er Israel, USA eller andre. 

Det gjør vi alle, men det er jo fremdeles ikke slik at dette amerikanske angrepet på IS i Syria har noe særlig med denne trådens tema å gjøre, eller den krigen Israel står oppi.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

USA:

US urges Israel to quickly pivot from military offensive to diplomacy in Lebanon
https://www.timesofisrael.com/us-urges-israel-to-quickly-pivot-from-military-offensive-to-diplomacy-in-lebanon/

Sitat

The US on Sunday urged Israel to shift focus from its military offensive in southern Lebanon to a diplomatic solution as soon as possible, while France called on Hezbollah to stop its rocket fire on Israel and accept a ceasefire.

(…) US Defense Secretary Lloyd Austin spoke with Defense Minister Yoav Gallant during which he “reinforced the need to pivot from military operations in Lebanon to a diplomatic pathway as soon as feasible,” according to the Pentagon statement released early Sunday.

The US readout said that Austin expressed “deep concern” about reports that Israeli forces had fired on UN peacekeeping positions in Lebanon in recent days and urged Israel to ensure safety for them and the Lebanese military.

 

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
38 minutes ago, Snikpellik said:

USA:

US urges Israel to quickly pivot from military offensive to diplomacy in Lebanon
https://www.timesofisrael.com/us-urges-israel-to-quickly-pivot-from-military-offensive-to-diplomacy-in-lebanon/

 

USA har gjort seg selv irrelevante, de har ingen innflytelse på partene.

Normal diplomati hadde vært å strekke ut hånden til Iran og stanse våpenleveransene til Israel, om våpenhvile er målet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Man strekker ikkje ut ei hand til terrorister. Det er både rett og rimelig av Israel å be om at FN's fredsbevarende styrker forlater sør Libanon da Israel er nødt å gjere den jobben som FN ikkje greidde å utføre. At så Irske osv FN poster ikkje vil forlate området kan man ikkje sjå på som noko anna enn støtte til Hizbollah og dermed indirekte ein hån mot sivile i Libanon som lir under Hizbollah. Hizbollah har og folk i posisjoner i styringa av Libanon noko som ikkje gjere saken betre for FN og dets falitt rundt fjerninga av Hizbollah som direkte har medført til rakettutskyting mot Israel i over eit år. FN oppnår stadig nye svin på skogen og er snart ikkje verdt å forholde seg til. Israel ser det og USA ser det men Barth Eide som sikler etter nye år i FN maler som kjent si eiga kake. Skremmande at Frankrike og Italia ikkje har betre gangsyn. Stopper man ikkje Iran og dets proxykrigere nå vil tredje verdenskring bli ein realitet inna få år. FN er i så måte ein hemsko man burde avslutte og heller bruke midlane på å oppgradere eget militært utstyr pokker så fort.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...