Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Rhabagatz skrev (4 minutter siden):

Vitner til at det ikke er terrorister i skolene? Til at terroristene på sykehusene er innlagte pasienter? Til at familiene til terroristene som bombes i sitt hjem, ikke er menneskelige skjold?

Ser UNIFIL dette fra tårnene sine i Sør-Libanon? Du verden

Endret av DukeNukem3d
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Rhabagatz skrev (6 minutter siden):

Vitner til at det ikke er terrorister i skolene? Til at terroristene på sykehusene er innlagte pasienter? Til at familiene til terroristene som bombes i sitt hjem, ikke er menneskelige skjold? Til at evakueringsordre egentlig er etnisk rensing?

Jeg vet ikke, men det er mange potensielle krigsforbrytelser som skal dekkes over...

Min personlige tro er at Israel vil fordrive all befolkning i Libanon sør for Litani. Da må UNiFIL bort, og dette er med hensikt og klarert.

Det første gir for meg lite mening, de samme anklagene ble slengt mot Israel i Gaza uten at det påvirket krigføringen.

Teorien om fordrivelse gir derimot mer logisk mening. Det hadde jeg ikke tenkt på. Vi får se om det stemmer. 

Men fremdeles litt rart at Israel ikke hadde forberedt en kommunikasjonsmessig respons. 
 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Iranere er fine folk, håper de blir befridd fra sitt islamist-regime en dag. Presteregimet i Iran som har kuppet makten der, DET er den okkupasjonen vi virkelig burde snakket om.

"– Jøder og arabere har vært fiender i århundrer. Men persere har ikke vært uvenner med noen av dem, sier mannen.

Han mener Iran burde holdt seg utenfor konflikten.

– Det gir ingen mening å blande seg inn i konflikten til to andre nasjoner.

43-åringen støtter på lang vei Israels rett til å forsvare seg.

– Israel ble angrepet av Hamas 7. oktober. Hamas drepte 1200 israelere. Israelere bør forsvare seg selv. Hizbollah angrep Israel 8. oktober. Det er ikke akseptabelt. Israel forsvarer bare landet sitt, sier mannen.

«Roya» er en 47 år gammel iransk kvinne som bor i Tehran.

– Jeg er lei for at sivile blir drept i Libanon og Palestina, sier hun til VG.

Så legger hun til:

– Men i likhet med mange iranere så er jeg glad for at Hamas og Hizbollah blir ødelagt.

Roya mener hele Midtøsten og Iran blir reddet hvis mullahene og IRGC blir ødelagt."
https://www.vg.no/nyheter/i/Gyj2G4/iranere-er-splittet-om-den-oekende-konflikten-i-midtoesten

1000019015-jpg.21965

Men som en venn skriver:

"men fy faen VG... Det må da gå an å se forskjell mellom regimesupportere som her, og normale oppegående iranere som ikke kler seg som Spøkelseskladden!"

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (21 minutter siden):

 

Vitner til hva? 

Hele verden har sett Israel jevne Gaza med jorden uten at noen grep inn, så hva har det å si om noen UNIFIL-soldater ser dem krige i Sør-Libanon?

Vitner til krigsforbrytelser. 

Det er så og si ingen observatører i Gaza. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (1 minutt siden):

Man trenger ikke FN-observatører for å se hva som har skjedd i Gaza

Nei, selvfølgelig ikke. Det er nok av krigsforbrytelser begått der også.

Men det blir litt annerledes hvis man har FN observatører i direkte nærhet som kan dokumentere.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Psykake skrev (7 minutter siden):

Nei, selvfølgelig ikke. Det er nok av krigsforbrytelser begått der også.

Men det blir litt annerledes hvis man har FN observatører i direkte nærhet som kan dokumentere.

Jeg tror det utgjør null forskjell. Krigen i Gaza er en av verdenshistoriens best dokumenterte konflikter, og det er ingenting eventuelle FN-observatører kunne avdekket som ville endret de geopolitiske kalkulasjonene til Israel. 

Endret av VifteKopp
  • Liker 2
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (Akkurat nå):

Jeg tror det utgjør null forskjell. Krigen i Gaza er en av verdenshistoriens best dokumenterte konflikter, og det er ingenting eventuelle FN-observatører ville avdekket som ville endret de geopolitiske kalkulasjonene til Israel. 

Da får du tro det. 

 

Fakta er at Israel har skutt mot UNIFIL en rekke ganger uten god forklaring. I følge kilder er det med overlegg.

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Psykake skrev (7 minutter siden):

Da får du tro det. 

 

Fakta er at Israel har skutt mot UNIFIL en rekke ganger uten god forklaring. I følge kilder er det med overlegg.

Nettopp. Med overlegg uten god forklaring. Jeg prøver å forstå hva de ulike aktørenes motiver i denne konflikten er, og dette er første gang jeg ikke forstår motivasjonen. 

Men hvis planen faktisk er å fordrive alle innbyggerne nord for Litani-elven, som Rhabagatz spekulerer i, så gir det litt mening. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (3 minutter siden):

Nettopp. Med overlegg uten god forklaring. Jeg prøver å forstå hva de ulike aktørenes motiver i denne konflikten er, og dette er første gang jeg ikke forstår motivasjonen. 

Men hvis planen faktisk er å fordrive alle innbyggerne nord for Litani-elven, som Rhabagatz spekulerer i, så gir det litt mening. 

Uten god forklaring fra IDF. 

Det er meget sannsynlig at de vil ha UNIFIl vekk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...