Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Rhabagatz skrev (På 10.10.2024 den 5:17 PM):

Ikke så lenge Israel okkuperte Libanesisk territorium. Da er Israel okkupant og bærer selv ansvaret for eventuelle krigshandlinger.

 

Vel, i følge FN inkluderer ikke resolusjon 425 av 19 mars 1978 det omerådet du hevder at Hizbollah kan frigi (nest siste avsnitt i artikkelen):

https://sv.wikipedia.org/wiki/Shebaagårdarna

Nå sier forresten syrene både at det er libanesisk og syrisk sånn det passer seg. Her sier feks Syrias diktator at området er syrisk: https://newlinesmag.com/first-person/assad-the-shebaa-farms-are-syrian-whatever-hezbollah-claims/

Så Syrias støtte til Libanons påstander om at det er deres vil jeg ikke ta for god fisk var jeg deg.

Endret av Olek1970
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Folkflesk skrev (32 minutter siden):

Israel oppførsel samt holdningen og ideologien til de som styrer landet gjør at gapet mellom deres moralske nivå blir mindre og mindre. En god del av Israels ledere, særlig i Likud-partiet, er jo også av østeuropeisk/eks-sovjetisk bakgrunn og som vi vet står jo ikke de demokratiske idealene sterkest i den delen av Europa. Så da burde man ikke bli direkte overrasket over at folk som Netanyahu, Sharon og Smotrich er ganske langt unna demokratiske og rettsstatlige idealer. De kunne godt ha passet inn i dagens russiske politikk med knallhard maktkamp og korrupsjon som sentrale ingredienser.

Om man skal se på Innflytelsen fra sovjetisk politikk så er det muligens mer interessant å se på den direkte innflytelsen fra Sovjet enn at noen har besteforeldre fra øst-europa.

Flinke med propaganda sovjeterne, det skal de ha. Såpass at russerne nyter godt av fruktene i dag.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Ballalaika said:

Dette er det nærmeste jeg har fått med meg en uttalelse fra IDF om unifil-skytingen. Burde kanskje vært litt mer kjøttfull. Virker som de mener det er et bomskudd som har truffet unifil. Forhåpentligvis kommer det mer fakta i det nærmeste som kan belyse omstendighetene

 

4 minutes ago, Ballalaika said:

Dette er det nærmeste jeg har fått med meg en uttalelse fra IDF om unifil-skytingen. Burde kanskje vært litt mer kjøttfull. Virker som de mener det er et bomskudd som har truffet unifil. Forhåpentligvis kommer det mer fakta i det nærmeste som kan belyse omstendighetene.

Underlig at dette skulle skje tre forskjellige steder på samme dag.

Men, ja, vi får vente på sannheten fr IDF...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (4 minutter siden):

 

Underlig at dette skulle skje tre forskjellige steder på samme dag.

Men, ja, vi får vente på sannheten fr IDF...

Ja, var visst kun akkurat det skuddet som ble adressert.

Godt du har troa på IDF. Jeg har nylig lest om en sånn ny greie som heter ... kildekritikk! ... tror jeg det var det het. Tester det ut litt sånn. Håper på kilder fra en litt bredere mengde aktør, så man slipper å få alt fra samme kjeften(folk både lyver og er dumme skjønner du - sprø verden)

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Ballalaika skrev (2 minutter siden):

Ja, var visst kun akkurat det skuddet som ble adressert.

Godt du har troa på IDF. Jeg har nylig lest om en sånn ny greie som heter ... kildekritikk! ... tror jeg det var det het. Tester det ut litt sånn. Håper på kilder fra en litt bredere mengde aktør, så man slipper å få alt fra samme kjeften(folk både lyver og er dumme skjønner du - sprø verden)

IDF er naturligvis en lite troverdig kilde i dette tilfellet.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (8 minutter siden):

Hele saken er bisarr. Det at IDF har brukt så lang tid på å uttale seg får meg til å tro at det var bevisst, men skjedde et stykke ned i kommandokjeden. 

Jeg tror også at dette, når det skjer flere ganger, ikke var et uhell 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Ballalaika skrev (32 minutter siden):

Alltid greit å få alle aktørers versjon.

Spesielt i dette informasjonslandskapet, uten helt objektive og pålitelige aktører.

Hva har denne italieneren å vinne på å si at det var med vilje?

Svaret på dette blir hva fantasien din tillater.

Hva har IDF å tjene på å lyve?

Alt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Ballalaika skrev (20 minutter siden):

Sier ikke at han nødvendigvis lyver.

Snakker om troverdige kilder. 

Å tillegge en part,  som har alt å tjene på å lyve, sin versjon noe særlig tyngde,  fremstår som en lite intelligent ting å gjøre 

Endret av Psykake
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Psykake skrev (5 minutter siden):

Snakker om troverdige kilder. 

Å tillegge en part,  som har alt å tjene på å lyve, sin versjon noe særlig tyngd, fremstår som en lite intelligent ting å gjøre 

Har ikke sagt noe om hvilken vekting jeg gjør av uttalelsene til de forskjellige aktørene.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Frankrike, Italia og Spania fordømmer israelske angrep som har truffet FNs fredsbevarende styrke Unifil i Libanon torsdag og fredag.

– Angrepene utgjør alvorlige brudd på Israels forpliktelser, heter det i en felles uttalelse.

Landene mener også at angrepene bryter med internasjonal humanitær rett, og ber Israel umiddelbart stoppe angrepene.

https://www.nrk.no/nyheter/1.17080473

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Ballalaika skrev (35 minutter siden):

Sier ikke at han nødvendigvis lyver.

Vel, du snakker om kildekritikk og IDF i samme åndedrag.

Nå er naturligvis muligheten absolutt tilstede for at du ikke er helt sikker på hva kildekritikk faktisk betyr. 

La meg friske opp minnet ditt med et enkelt eksempel:

 

I sin aller enkleste form er kildekritikk å stille seg to kritiske spørsmål:

  1. Hvem er kilden?
  2. Hvor troverdig er det som sies akkurat her?
Endret av Psykake
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (3 minutter siden):

Er palestinske helsemyndigheter en mer troverdig kilde? Eller NRK som siterer palestinske helsemyndigheter?

Dette er jo en problemstilling du konstruerer opp selv uten noe som helst relevanse til hva som nettopp ble diskutert, så da er det kanskje best du svarer på dette selv? Så får du det svaret du vil.

Endret av Psykake
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Psykake skrev (1 minutt siden):

Vel, du snakker om kildekritikk. Nå er naturlig muligheten absolutt tilstede for at du er ikke er helt sikker på hva kildekritikk faktisk betyr. 

La meg friske opp minnet ditt.

 

I sin aller enkleste form er kildekritikk å stille seg to kritiske spørsmål:

  1. Hvem er kilden?
  2. Hvor troverdig er det som sies akkurat her?

Du kan føle deg 100% trygg på at jeg er helt sikker på hva kildekritikk faktisk betyr.

Men takk for omsorgen.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...