Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

KalleKanin skrev (5 minutter siden):

Ja, man er ganske ignorant til resten av historien hvis denne konflikten skal være SÅ unik.

Her er noen eksempler i en liste over "blodigste kriger":
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_wars_by_death_toll

På denne listen kommer den på en 107-plass. Muligens skal den et par plasser opp etter siste tids kamper, men fortsatt et stykke igjen, selv i forhold til andre konflikter i nyere tid.

Av andre pågående konflikter kan man f.eks. nevne (Også her ikke helt oppdaterte tall):

  • Russo-Ukrainian War    0.12–0.28 million   2014–present
  • Myanmar conflict    0.23 million    1948–present
  • Yemeni civil war    0.15-0.37 million    2014–present
  • Iraqi conflict    0.27-0.3 million   2003–present
  • Boko Haram insurgency    0.03-0.35 million   2009–present
  • Syrian civil war    0.58-0.61 million   2011–present
  • Afghan conflict    1.17–3 million   1978–present

og et par andre....

Den reelle befolkningen når barn i 0-14 årsalder utelukkes, i virkeligheten er på omtrent 1,2 mill. 

42,000 verifiserte dødsfall 

20,000 registrerte/påståtte savnede

100,000 skadde med moderate til alvorlige skader 

Det høyeste estimatet om man inkludere alle med skader, alle savnede, alle døde og alle bortførte - er på omtrent 200,000, det betyr en tidel - eller 20 til 24 % om man utelukke den yngre delen av befolkningen. Hamas er mer eller mindre fullstendig nedkjempet, de er redusert til sivilmilitante som hersker over grushauger og ruiner, halvparten av all byggemasse er borte - og 1,9 mill. hadde blitt tvunget på flukt, intet land eller region med unntak av Nagorno-Karabakh har sett en så massiv fordrivelse av folk fra deres hjem selv om de fleste skulle vende tilbake (bare for å finne ruiner). 

Det finnes estimatberegninger som kan antyder flere døde og skadde som helsesvekkede. Alt tyder på en sterk befolkningsnedgang i 2025-2035 fordi mange har fått i seg alvorlige helseplager fordi en ødelagt by er et miljøkatastrofeområde med tusener på tusener av giftige substanser i flere hundre tonn. Store deler av Gazastripen er ikke lenge egnet for menneskelig opphold. 

  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Psykake skrev (2 minutter siden):

Det er din mening.

Det var et eksempel som tar for seg det juridiske og moralske rammeverket rundt Israel sin krigføring. Temmelig unikt historisk sett.

Som du ba om.

Det er greit, men hvis det er der du legger lista for unikhet er alle kriger unike. 

Noe som gjør at ingen kriger er unike. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Psykake skrev (10 minutter siden):

Det er din mening.

Det var et eksempel som tar for seg det juridiske og moralske rammeverket rundt Israel sin krigføring. Temmelig unikt historisk sett.

Som du ba om.

 

 

Ja, takk for påminnelsen. Graden av tiltak en part har tatt for å skåne sivile i en urban krig er en ting til som er unik. Eller unik og unik, høyeste til nå da.

Endret av Ballalaika
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Psykake skrev (10 minutter siden):

Så en av krigene i en unik konflikt er ikke unik.

Skjønner.

Heller ikke konflikten i seg selv er sort/hvitt. Begge/alle parter har gjort store feil. Men de negative konsekvensene (som det selvsagt er lov å ha forskjellige meninger om) for palestinerne har kommet etter kriger palestinerne/araberne selv har startet og tapt. Dette synes jeg ikke kommer nok frem i den norske debatten. Det foreligger en slags forventning om at palestinerne har en spesiell rett til å starte krig på krig uten konsekvenser. Israel skal sette sin eksistens på spill hver gang, men hvis de vinner krigen så skal de helt enkelt trekke seg tilbake til det mest nødvendige og vente på neste angrep. 

Ingen europeisk nasjon har oppført seg slik noen gang. Europeere ville etter en av de første krigene utvidet til "Eretz Israel" og ikke gitt noe som helst tilbake. Derfor mener jeg de overdrevne fordømmelsene av Israel er historieløse.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Psykake skrev (Akkurat nå):

Det er ikke der jeg legger lista, naturligvis. Det var et eksempel

Jeg er for såvidt enig i at krigen er unik, men ikke i grunnene dine. Vi har sett varianter av denne type kriger mange ganger tidligere, så sånn sett er den bare en i rekken. 

Det som er unikt er hvor mye vi bryr oss om en konflikt som ikke påvirker oss direkte (og det inkluderer meg selv)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Ballalaika skrev (8 minutter siden):

Ja, takk for påminnelsen. Graden av tiltak en part har tatt i en urban krig er en ting til som er unik. Eller unik og unik, høyeste til nå da.

Forstår det er vanskelig å se det store bildet og hva som ligger bak det jeg skriver.

At man har en part som Israel som er i langvarig asymmetrisk krigføring mot en part som Hamas, på et av verdens best tettbefolkede områder er og blir unikt.

Endret av Psykake
Lenke til kommentar
Psykake skrev (3 minutter siden):

Forstår det er vanskelig å se det store bildet og hva som ligger bak det jeg skriver.

At man har en part som Israel som er i langvarig asymmetrisk krigføring mot en part som Hamas, på et av verdens best tettbefolkede områder er og blir unikt.

De fleste kriger er asymmetriske. Hvis man har 2 likeverdige parter så finner de som regel ut at det beste er å ikke angripe hverandre. Så det forteller faktisk ingenting. Å angripe overmakten som Hamas fant ut var en god ide 7.oktober ifjor er sjeldent lurt.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Psykake skrev (1 minutt siden):

Forstår det er vanskelig å se det store bildet og hva som ligger bak det jeg skriver.

At man har en part som Israel som er i langvarig asymmetrisk krigføring mot en part som Hamas på et av verdens best tettbefolkede områder er og blir unikt.

Hva er unikt? Til eksempel slaget om Mosul som også var assymetrisk bykrig som varte i et år. Sikkert flere eksempler. Osv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (4 minutter siden):

Jeg er for såvidt enig i at krigen er unik, men ikke i grunnene dine. Vi har sett varianter av denne type kriger mange ganger tidligere, så sånn sett er den bare en i rekken. 

Det som er unikt er hvor mye vi bryr oss om en konflikt som ikke påvirker oss direkte (og det inkluderer meg selv)

Blokkader, tunneller, beleiring, okkupasjon, ulovlige bosetninger, klin gærne ultra ortodokse, klin gærne islamister m.m

Det er komplett og unikt kaos uten løsning i sikte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (2 minutter siden):

De fleste kriger er asymmetriske. Hvis man har 2 likeverdige parter så finner de som regel ut at det beste er å ikke angripe hverandre. Så det forteller faktisk ingenting. Å angripe overmakten som Hamas fant ut var en god ide 7.oktober ifjor er sjeldent lurt.

Nå var premisset for det jeg skrev en høyteknologisk og moderne part som Israel mot en part som Hamas.

Resten er, som vanlig, avsporing og irrelevant støt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...