Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Ballalaika skrev (4 minutter siden):

Ikke noe verre enn i andre kriger.

Det som er unikt da, riktignok, er at det blir en valid strategi for den ene parten å bygge opp strategien rundt menneskeofring av egen befolkning. Tror ikke jeg har hørt om konflikter hvor det en gang ga mening å prøve.

Vis gjerne til andre kriger som du mener er sammenlignbare.

 

Men det blir vel bare " jeg tror ikke på at du ikke forstår hva jeg mener, så jeg sier ikke mer"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Psykake skrev (1 minutt siden):

Vis gjerne til andre kriger som du mener er sammenlignbare.

 

Men det blir vel bare " jeg tror ikke på at du ikke forstår hva jeg mener, så jeg sier ikke mer"

Gidder ikke google så sent på kvelden.  Men i farten: Sudan, 150 000 drepte. Folkerettsbrudd, sultkatastrofe, flere millioner fordrevne. Syria, 500 000 drepte, 350 000 sivile. Yemen, 3-500 000 drepte. Boko Haram, vet ikke tallene men den er ufattelig brutal. Osv osv.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Psykake skrev (4 minutter siden):

Vis gjerne til andre kriger som du mener er sammenlignbare.

 

Men det blir vel bare " jeg tror ikke på at du ikke forstår hva jeg mener, så jeg sier ikke mer"

Kampen mot IS er det mest sammenlignbare, bekjempelsen av en terrorgruppe i  byområder,  titusenvis av drepte sivile i mosul og raqqa

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Ballalaika skrev (2 minutter siden):

Gidder ikke google så sent på kvelden.  Men i farten: Sudan, 150 000 drepte. Folkerettsbrudd, sultkatastrofe, flere millioner fordrevne. Syria, 500 000 drepte, 350 000 sivile. Yemen, 3-500 000 drepte. Boko Haram, vet ikke tallene men den er ufattelig brutal. Osv osv.

Nå er ikke kun antall drepte et tegn på hvor unik en konflikt er.

Jeg mener geopolitisk, hvordan konflikten har utartet seg de siste 50 årene, partene og måten krig blir ført...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (6 minutter siden):

Kampen mot IS er det mest sammenlignbare, bekjempelsen av en terrorgruppe i  byområder,  titusenvis av drepte sivile i mosul og raqqa

Påstanden er at Palestina-Israel konflikten ikke er unik i forhold til andre konflikter og du nevner kampen mot IS.

Jaja. Vet ikke hvor jeg skal starte en gang.

Endret av Psykake
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Psykake skrev (1 minutt siden):

Nå er ikke kun antall drepte et tegn på hvor unik en konflikt er.

Jeg mener geopolitisk, hvordan konflikten har utartet seg de siste 50 årene, partene og måten krig blir ført...

Ja, det sa jeg tidligere. At det eneste unike med denne krigen er hvor mye oppmerksomhet den får.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Ballalaika skrev (5 minutter siden):

Ja, det sa jeg tidligere. At det eneste unike med denne krigen er hvor mye oppmerksomhet den får.

Jeg mener Palestina-Israel konflikten er unik pga:

Sitat

geopolitisk, hvordan konflikten har utartet seg de siste 50 årene, partene og måten krig blir ført...

Enten er du enig i dette, eller uenig. 

Er du uenig, vis gjerne til konflikter som er sammenlignbare, kom med et svada svar eller la være å svare.

Spiller ingen rolle. Uavhengig av svar er det et interessant skue.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ballalaika skrev (2 minutter siden):

Ja, det sa jeg tidligere. At det eneste unike med denne krigen er hvor mye oppmerksomhet den får.

Ja, man er ganske ignorant til resten av historien hvis denne konflikten skal være SÅ unik.

Her er noen eksempler i en liste over "blodigste kriger":
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_wars_by_death_toll

På denne listen kommer den på en 107-plass. Muligens skal den et par plasser opp etter siste tids kamper, men fortsatt et stykke igjen, selv i forhold til andre konflikter i nyere tid.

Av andre pågående konflikter kan man f.eks. nevne (Også her ikke helt oppdaterte tall):

  • Russo-Ukrainian War    0.12–0.28 million   2014–present
  • Myanmar conflict    0.23 million    1948–present
  • Yemeni civil war    0.15-0.37 million    2014–present
  • Iraqi conflict    0.27-0.3 million   2003–present
  • Boko Haram insurgency    0.03-0.35 million   2009–present
  • Syrian civil war    0.58-0.61 million   2011–present
  • Afghan conflict    1.17–3 million   1978–present

og et par andre....

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Psykake skrev (1 minutt siden):
Ballalaika skrev (12 minutter siden):

Ja, det sa jeg tidligere. At det eneste unike med denne krigen er hvor mye oppmerksomhet den får.

Jeg mener Palestina-Israel konflikten er unik pga:

Sitat

geopolitisk, hvordan konflikten har utartet seg de siste 50 årene, partene og måten krig blir ført...

Enten er du enig i dette, eller uenig. 

Er du uenig, vis gjerne til konflikter som er sammenlignbare, kom med et svada svar eller la være å svare.

Spiller ingen rolle. Uavhengig av svar er det et interessant skue.

Det er selvsagt få kriger/konflikter som er helt like. Men det mest unike med denne krigen i konflikten er Hamas sin bruk av egne sivile som skjold for negativ avisoverskrift mot Israel. Det er det få som er villig til å gjøre, de fleste bryr seg jo om egne  sivile og kjemper krigen for dem.

Hamas sin brutalitet ovenfor både fienden og egne sivile er ganske unik. Israel sin krigføring  er det ingenting unikt med

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (1 minutt siden):

Ja, man er ganske ignorant til resten av historien hvis denne konflikten skal være SÅ unik.

Her er noen eksempler i en liste over "blodigste kriger":
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_wars_by_death_toll

På denne listen kommer den på en 107-plass. Muligens skal den et par plasser opp etter siste tids kamper, men fortsatt et stykke igjen, selv i forhold til andre konflikter i nyere tid.

Av andre pågående konflikter kan man f.eks. nevne (Også her ikke helt oppdaterte tall):

  • Russo-Ukrainian War    0.12–0.28 million   2014–present
  • Myanmar conflict    0.23 million    1948–present
  • Yemeni civil war    0.15-0.37 million    2014–present
  • Iraqi conflict    0.27-0.3 million   2003–present
  • Boko Haram insurgency    0.03-0.35 million   2009–present
  • Syrian civil war    0.58-0.61 million   2011–present
  • Afghan conflict    1.17–3 million   1978–present

og et par andre....

Jeg nevnte hvertfall  ikke at den kun var unik sett ut ifra antall drepte.

Men narrativet er satt og ekkokammeret kaster seg på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (1 time siden):

Du argumenterer på et veldig lavt nivå. Men Putin er en aggressor som angriper uprovosert og truer med atomkrig. Verdens farligste mann. Netanyahu er kriminell (antagelig) hauk, men han kjemper forsvarskriger mot islamistiske terrororganisasjoner.

Kan ikke sammenlignes.

Kriminell hauk beskriver dem begge bra. Så du leverte varene her. Ingenting å tilføye for min del.

Endret av Folkflesk
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Psykake skrev (Akkurat nå):

Jeg nevnte hvertfall  ikke at den kun var unik sett ut ifra antall drepte.

Men narrativet er satt og ekkokammeret kaster seg på.

Ekkokammer?
Det er kanskje vanskelig å forholde seg til at andre kanskje har andre syn enn deg selv...?

Hver konflikt er selvsagt unik, men kan du da forklare rent spesifikt hva som gjør den SÅ unik. Og som gjør at den fortjener SÅ mye mer oppmerksomhet enn alle de andre på listen? 

Med tanke på brutalitet er den også langt unna de verste.

Folkemordet i Rwanda kommer i mitt hode høyt opp på den listen i nyere tid (50.plassen), men det er mange andre konflikter å ta av hvis det er "mest bestialske" du mener.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Psykake skrev (1 minutt siden):

Jeg mener Palestina-Israel konflikten er unik pga:

Enten er du enig i dette, eller uenig. 

Er du uenig, vis gjerne til konflikter som er sammenlignbare, kom med et svada svar eller la være å svare.

Spiller ingen rolle. Uavhengig av svar er det et interessant skue.

Må nesten være mer spesifikk enn "hvordan konflikten har utviklet seg"

Jeg snakker forøvrig om Gaza-krigen, siden det var den var snakk om. Ikke palestinakonflikten som har vart i over hundre år som helhet. Men ser forsåvidt ikke noe unikt ved den som ikke stammer fra en unik global interesse for en liten åkerlapp i Levanten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (1 minutt siden):

 Men det mest unike med denne krigen i konflikten er Hamas sin bruk av egne sivile som skjold for negativ avisoverskrift mot Israel. Det er det få som er villig til å gjøre, de fleste bryr seg jo om egne  sivile og kjemper krigen for dem.

Hamas sin brutalitet ovenfor både fienden og egne sivile er ganske unik. Israel sin krigføring  er det ingenting unikt med

Menneskelig skjold er brukt i andre konflikter. Det er ikke unikt for denne konflikten.

Mange andre grupper har ofret sivile for taktiske fordeler. Det er ikke unikt for Hamas.

Israel sin krigføring i denne sammenhengen er meget unik i forhold til det juridiske og moralske rammeverket rundt.

 

Igjen bare synsing.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Folkflesk skrev (1 minutt siden):

Kriminell hauk beskriver dem begge bra. Så du leverte varene her. Ingenting å tilføye.

Hei, der kom du som bestilt ja. Noen av oss klarer faktisk å se at konflikten ikke er sort/hvitt i MØ. Jeg har ikke et behov for å forsvare ALT Israel gjør eller den til enhver tid styrende myndighet i Israel. Men Putin som du forsvarer i Ukraina-tråden er selvsagt en langt verre og farligere skikkelse enn Netanyahu.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (6 minutter siden):

Hei, der kom du som bestilt ja. Noen av oss klarer faktisk å se at konflikten ikke er sort/hvitt i MØ. Jeg har ikke et behov for å forsvare ALT Israel gjør eller den til enhver tid styrende myndighet i Israel. Men Putin som du forsvarer i Ukraina-tråden er selvsagt en langt verre og farligere skikkelse enn Netanyahu.

Hvem i alle dager forsvarer jeg i Ukraina-tråden? Nå må jeg nesten spørre deg direkte: Er du dette forumets svar på Donald Trump?

Endret av Folkflesk
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (4 minutter siden):

Ekkokammer?
Det er kanskje vanskelig å forholde seg til at andre kanskje har andre syn enn deg selv...?

Hver konflikt er selvsagt unik, men kan du da forklare rent spesifikt hva som gjør den SÅ unik. Og som gjør at den fortjener SÅ mye mer oppmerksomhet enn alle de andre på listen? 

Med tanke på brutalitet er den også langt unna de verste.

Folkemordet i Rwanda kommer i mitt hode høyt opp på den listen i nyere tid (50.plassen), men det er mange andre konflikter å ta av hvis det er "mest bestialske" du mener.

Det er ekkokammer fordi det tas ikke hensyn til kontekst. Jeg sa aldri noe om antall drepte, men det er brått definisjonen/premisset for å avgjøre om en konflikt er unik.

 

Jeg har ikke sagt at den fortjener mer oppmerksomhet, så allerede der trår du helt feil og gir meg meninger jeg ikke jeg har gitt utrykk for, som jeg nå skal argumentere for eller forklare.

 

Fryktelig slitsomt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ballalaika skrev (9 minutter siden):

Må nesten være mer spesifikk enn "hvordan konflikten har utviklet seg"

Jeg snakker forøvrig om Gaza-krigen, siden det var den var snakk om. Ikke palestinakonflikten som har vart i over hundre år som helhet. Men ser forsåvidt ikke noe unikt ved den som ikke stammer fra en unik global interesse for en liten åkerlapp i Levanten.

Krigen er naturligvis en del av denne langvarige konflikten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...