Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Rhabagatz skrev (6 minutter siden):

Jeg synes ikke han tar i.

1,9 millioner er fordrevet opptil flere ganger. 100 000 er skadet, 40 000 er døde og man antar at mange titusener er begravd i ruinene. 10 000 er fengslet.

10-15 % er ikke noe dårlig anslag på rammede, om vi ser bort fra de som er fordrevet. Tar vi med de som er fordrevet og nektes å reise hjem, er tallet 80 % eller noe.

Tror man lever en beskyttet tilværelse om man tror dette er mye i historisk sammenheng. Det er jo kriger som er pågående som er mer blodige

Som kriger går er, dessverre, denne under middels.

Om man skal se etter ting som gjør at denne skiller seg ut .. hmm.. det er kanskje den eneste hvor jøder er den ene parten .. utover det kommer jeg ikke på noe...IDK

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 minute ago, DukeNukem3d said:

Påstanden her var 10-15% døde av av befolkningen på Gaza. Altså 10-15% av 2.3 millioner. Så 230.000 - 345.000 døde. Finnes det noen seriøse kilder som taler for  det?

https://truthout.org/articles/israel-has-killed-wounded-or-rendered-missing-10-percent-of-gaza-population/

Quote

Since October 7, 2023, over 50,000 Palestinians have been killed and over 100,000 have been injured, per the latest counts by Euro-Med Human Rights Monitor in a report released for the anniversary of the start of the genocide. Thousands more are missing under the rubble, the total number unknown, and roughly 10,000 have been imprisoned by Israel, many held in Israel’s torture camps.

Quote

Euro-Med Monitor’s death count differs from that reported by the Gaza Ministry of Health — which currently stands at roughly 42,000 — as it accounts for reports by the human rights groups’ field team. But the true death toll is likely to be far, far higher; estimates from health experts have ranged from 100,000 to over 330,000, or about 15 percent of Gaza’s population.

 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, DukeNukem3d said:

Påstanden her var 10-15% døde av av befolkningen på Gaza. Altså 10-15% av 2.3 millioner. Så 230.000 - 345.000 døde. Finnes det noen seriøse kilder som taler for  det?

Og fanget og torturert ...

Men påstanden hans opprinnelig var at dette var den blodigste siden 2. vk. Der tror jeg han har rett, hvis vi ser forholdsmessig på Gaza isolert sett. 

Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (5 minutter siden):

Jeg synes ikke han tar i.

1,9 millioner er fordrevet opptil flere ganger. 100 000 er skadet, 40 000 er døde og man antar at mange titusener er begravd i ruinene. 10 000 er fengslet.

10-15 % er ikke noe dårlig anslag på rammede, om vi ser bort fra de som er fordrevet. Tar vi med de som er fordrevet og nektes å reise hjem, er tallet 80 % eller noe.

Påstanden var den blodigste krigen siden WW2. Som er objektivt feil.

Så ble påstanden korrigert til forholdsmessig. Okey, det har dødd 40.000 ut av en befolkning på 2.1 millioner. Så da tok jeg en krig på listen, Tsjetsjenia. hvor det døde det opp til 80.000 på en befolkning av rundt 1 million. Så bare en kjapp sjekk sier at vi har minst én krig som er blodigere.

Ikke at dette er en konkurranse, krigen er forferdelig for de på Gaza uansett, men det er greit om man ikke overdriver. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Just now, Rhabagatz said:

Og fanget og torturert ...

Men påstanden hans opprinnelig var at dette var den blodigste siden 2. vk. Der tror jeg han har rett, hvis vi ser forholdsmessig på Gaza isolert sett. 

Jeg burde selvsagt sagt (og har endret ti) en av de blodigste. "den blodigste" er en alt for bastant påstand.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Ballalaika said:

Tror man lever en beskyttet tilværelse om man tror dette er mye i historisk sammenheng. Det er jo kriger som er pågående som er mer blodige

Som kriger går er, dessverre, denne under middels.

Om man skal se etter ting som gjør at denne skiller seg ut .. hmm.. det er kanskje den eneste hvor jøder er den ene parten .. utover det kommer jeg ikke på noe...IDK

Jeg tror man har skylapper om man ikke ser at 6,5% drepte og skadde og 80% fordrevne er enorme tall.

 

Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (Akkurat nå):

Jeg tror man har skylapper om man ikke ser at 6,5% drepte og skadde og 80% fordrevne er enorme tall.

 

Jeg tror at man har skylapper om man ikke ser hvor jævlig og vanlig krig er.

Og jeg synes dette er mer enn litt problematisk. Man trivialiserer verdens elendighet ved å spille opp denne krigen som noe sjeldent og nærmest unik.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Ballalaika skrev (2 minutter siden):

Jeg tror at man har skylapper om man ikke ser hvor jævlig og vanlig krig er.

Og jeg synes dette er mer enn litt problematisk. Man trivialiserer verdens elendighet ved å spille opp denne krigen som noe sjeldent og nærmest unik.

Denne konflikten er unik på alle mulige måter.

Endret av Psykake
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Ballalaika skrev (3 minutter siden):

Man trivialiserer verdens elendighet ved å spille opp denne krigen som noe sjeldent og nærmest unik.

Det handler mest om hvordan kigen foregår på. det er nedslakting av barn i teltleirer. skoler, flykningeleirer og sykehus som gjør dette unikt.

Endret av leifeinar
  • Liker 2
Lenke til kommentar
rabler skrev (1 minutt siden):

Denne palestinske organisasjonen drevet av palestineren Ramy Abdu, født på Gaza, er heeelt sikkert objektiv. Men de kan altså dokumentere at forsvarskrigen til Hamas er den blodigste siden WW2 på noe vis? Jeg kan ikke se det.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
leifeinar skrev (2 minutter siden):

Det handler mest om hvordan kigen foregår på. det er nedslakting av barn i teltleirer. skoler, flykningeleirer og sykehus som gjør dette unikt.

Det unike her er at Hamas bruker sivile som skjold og driver aktiv krigføring fra teltleirer, skoler, flyktningsleirer og sykehus.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
leifeinar skrev (1 minutt siden):

Det handler mest om hvordan kigen foregår på. det er nedslakting av barn i teltleirer. skoler, flykningeleirer og sykehus som gjør dette unikt.

Ikke noe verre enn i andre kriger.

Det som er unikt da, riktignok, er at det blir en valid strategi for den ene parten å bygge opp strategien rundt menneskeofring av egen befolkning. Tror ikke jeg har hørt om konflikter hvor det en gang ga mening å prøve.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (6 minutter siden):

Det unike her er at Hamas bruker sivile som skjold og driver aktiv krigføring fra teltleirer, skoler, flyktningsleirer og sykehus.

Din whataboutism forandrer ikke det faktum at det er nedslakting av barn. 

Uanvhengig om det er Hamas sin taktikk eller ikke, er det unikt.

Endret av Psykake
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...